Budsjett-hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Budsjett-hjemmekino

Først må jeg vel si at jeg er usikker på plassering av denne posten, ingen av kategoriene så ut til å passe helt. Rop ut eller flytt den om den er helt malplassert. Åja, jeg burde vel også nevne at jeg er rimelig fersk i både Hifi- og hjemmekino-verdenen, men håper på en fin introduksjon i høst

Jeg er på utkikk etter rimelige høyttalere for 5.1 (evt. 6.1)-oppsett. Jeg prøver å holde meg under 8000 kroner for både høyttalere og receiver (jada, jeg vet jeg ikke kan forvente allverden til den prisen :?). Anlegget skal brukes omtrent 50/50 til musikk (alt fra drum'n'bass til jazz og klassisk) og film. Ja, jeg vet, skikkelig HiFi-lyd for musikk er vanskelig å få til i et hjemmekino-system for en billig penge. Signalkilden vil trolig være et SB Audigy2 Platinum eX-kort til å begynne med. Nei, et stereo-anlegg med mye bedre lyd til samme pris er ikke et alternativ

Edit: Satelitt-høyttalere foran er ikke noe problem, kanskje til og med en fordel plasseringsmessig.

Jeg har kikket (ikke hørt) på Eltax Monitor (~2900 kr) og Eltax Liberty (~3100 kr), som skal ha fått rimelig gode kritikker på tross av det noe skabbete ryktet Eltax har i diverse fora. Jeg har også vurdert Proson Reality SA, men det er vanskelig å finne noen ordentlige tester av disse høyttalerene. Har dere noen andre forslag i min prisklasse?

Så til delen som ikke passer så godt inn i denne avdelingen; receiver. Jeg lurte først på å kjøpe en JVC RX-5032V, men jeg er usikker. Ingen vits i å spare en tusenlapp på en dårlig receiver, right? Et bedre, dog noe dyrere, alternativ ville trolig være å kjøpe f.eks. en Marantz SR-4300 (brukt?). Andre forslag?

Takker på forhånd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltax monitor 5 pack (Front (Monitor VII), Surround (Monitor III) og senter) koster 2300,- på www.komplett.no.

Tipper det skulle være et godt kjøp for deg.

Da har du 5700,- kr igjen til kabel og forsterker. For dette skulle du finne en bra reciever.

Evt. selger de Eltax Liberty 5-pack til 3.100,-

Uten at jeg kjenner produktene vil jeg tro Monitor serien pluss en bedre reciever er veien å gå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge disse settene er svært gode. Bedre enn noe annet til den prisen. Liberty er mest rettet mot hjemmekino og har bipolare bakhøyttalere. Fronthøyttalerne i settet er knallgode og ble beste budsjetthøyttaler i lyd og bilde i fjor. Veiledene pris var da 3000 kr for bare fronthøyttalerne.

Jeg hadde bakhøyttalerne i monitorsettet en god stund og ble imponert over kvaliteten. Virkelig ekstremt gode høyttalere til prisen. De passet også godt til stort sett alle forsterkere jeg prøvde. Forsterkere med en litt varm eller mørk klang ble aller best. Denon og Yamaha skulle vel passe bra. De har fornuftige forsterkere fra 3000kr og oppover.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runarwh
    Eltax monitor 5 pack (Front (Monitor VII), Surround (Monitor III) og senter) koster 2300,- på www.komplett.no.
    Joda, men jeg vil gjerne ha finish i lys bøk, som av en eller annen grunn er dyrere (merkelig, de er vel bare vinyl-kledd uansett?).

Et mulig problem er at jeg ikke har plass til Monitor VII-høyttalerene foran. En mulighet er å rett og slett bytte plass på front- og bak-høyttalerene, og justere lydnivåene litt (VII har noe bedre følsomhet enn III). Hvordan vil det fungere? En annen mulighet er å kjøpe fire Monitor III, en senterhøyttaler og to stativer separat, men det blir uforholdsmessig dyrt i forhold til utbytte (som muligens ikke er noe bedre i det hele tatt).

Hvis jeg går for det første alternativet, er vel kanskje Liberty utelukket. Vil de bipolare høyttalerene fungere greit som fronthøyttalere?

Hva med 6.1-lyd? Både Marantz-receiveren og lydkortet mitt støtter jo 6.1, og en ekstra Monitor senterhøyttaler koster bare 723,- på komplett.

Takk for tips, både runarwh og Whoppass Cheese

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg merke til hvor flink jeg var som ikke brøt retningslinjene. Får jeg stjerne i boka nå? :wink:
    Hvorfor disse strenge reglene for prisdiskusjon egentlig? På grunn av din egen stilling?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bipolare høyttaler funker nok dårlig som fronthøyttalere ja. Å kjøpe Monitor III + senter istedenfor settet er ikke så dumt, men noe dyrere. Hvordan får du egentlig plass til stativene? De tar jo omtrent like stor plass som Monitor VII og Liberty 5+.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Bipolare høyttaler funker nok dårlig som fronthøyttalere ja. Å kjøpe Monitor III + senter istedenfor settet er ikke så dumt, men noe dyrere. Hvordan får du egentlig plass til stativene? De tar jo omtrent like stor plass som Monitor VII og Liberty 5+.
    Stativene er da til bakhøyttalerene, hvis jeg hadde valgt Monitor III til den jobben. Fronthøyttalerene (også Monitor III) plasseres rett på et bord. Vil det være stor forskjell på lyden med Monitor III og Monitor VII som bakhøyttaler? Hvis ikke, tror jeg at jeg går for surround-settet og plasserer Monitor VII bak

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo til å se litt pussig ut. Men lydmessig er det greit. Minst like bra som å kjøpe 4xMonitor III. Og så er det billigere i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så meget for hjelpen, jeg starter nok en ny tråd om receivervalg (i ~4000-kronersklassen) om ikke så lenge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styx.

Gir deg et tips her på tampen...

Her er en pakke jeg vil tro du kan leve svært godt med til 8000 kroner til sammen:

Receiver: Yamaha RX-V640RDS (3990,-)
    5.1 høyttalersett fra Tannoy (4000,-)

Vil låte knall 8)

Har samme høyttalere selv med 740 receiver. Tannoy-pakken fikk meget god omtale i siste Lyd og Bildes årskavalkade. "...må være feilpriset...for det er ikke normalt å få så god lyd for så lite penger...suben virker større en den er på papiret..."

Vil da nevne at jeg er tilhenger av å høre høyttalerne, fremfor å "se dem"... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltax-settene spiller ringer rundt det tannoy-settet. Spesielt på musikk. Men tannoysettet ser noe bedre ut, og tar mindre plass.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltax får jo veldig gode kritikker i forhold kvalitet/pris. Sikkert ikke et dumt kjøp dersom man har lite penger.

Hvor da?

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    [...]
    [...]
    Takker for tips, men jeg tror jeg holder meg til Eltax-høyttalerene (stoler av en eller annen grunn blindt på Whoppass Cheese ). Hvor finner du den receiveren til 3990,-? Det billigste jeg har funnet er hos Apparat.se til 4395,-. Receiveralternativene mine så langt har vært Sony STR-DB790, Denon AVR-1604, JVC RX-7032V, Yamaha RX-V640RDS og Marantz SR-4400. Yamaha'en er foreløpig favoritt sammen med Marantz'en

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner du den receiveren til 3990,-? Det billigste jeg har funnet er hos Apparat.se til 4395,-.
    Fannt fannt....

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...ext%2c%20prodt

Slettes ikke verst av Elkjøp..

Mvh

AK

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak & Styx.

Dere hoppa i stolen nå ja. 640-en til 3995 kroner. Kan ikke si hvor sånn rent direkte da vi er i feil forum, men tipset er "de som klapper seg på brøstet der lommeboka er". Tror dette er en kampanjepris...så...først til mølla...
    :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ak & Styx.

Dere hoppa i stolen nå ja. 640-en til 3995 kroner. Kan ikke si hvor sånn rent direkte da vi er i feil forum, men tipset er "de som klapper seg på brøstet der lommeboka er". Tror dette er en kampanjepris...så...først til mølla...
    :wink:
    Å joda dette er riktig forum. Forumet for prisdiskusjon. Her er det helt trygt å si ELKJØP!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av styx
    Takker for tips, men jeg tror jeg holder meg til Eltax-høyttalerene (stoler av en eller annen grunn blindt på Whoppass Cheese ).
    Du kommer garantert ikke til å angre!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å joda dette er riktig forum. Forumet for prisdiskusjon. Her er det helt trygt å si ELKJØP!
    Riktig..

Det er forbasket at jeg fortsatt ikke har penger.. Bare høytalere uten reciever...: :roll:

Bra tilbud jallefall

Mvh

AK

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er dette rett forum... ops: ...fulgte ikke helt med på hvor jeg var...blitt litt paranoid på at lygren skulle komme å gi korreks....men det var det jo ingen grunn til :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FYI: RX-V640. Dette er et tilbud Elkjøp har til og med i morgen (Lørdag).

Var borte og snakket med en kar der, jeg har fått utvidet tilbudet ut neste uke... (gjelder kun meg da)

Mvh

AK

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •