Gebyrer ved handel fra fyndborsen.se

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gebyrer ved handel fra fyndborsen.se

Jeg har lest flere historier her inne med folk som ha måttet betale en del gebyrer til Dhl for mva-behandling osv - opptil 900 kr!

I dag ringte jeg DHL og svaret jeg fikk derfra var at fraktprisen jeg betalte fyndborsen inkluderte alle gebyrer, det eneste jeg måtte betale var norsk moms. Så nå er jeg litt i villrede - hvem har feil?

Det hadde vært kjekt om folk som faktisk har handla fra fyndborsen og fått levert av dhl kunne posta om, og evt. hvor mye de betalte i gebyrer til dhl.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kunne også jeg tenkte meg, har vurdert å handle derfra så fint om noen som allrede har gjort det kan komme med litt info

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det DHL har sagt der er feil!
    Jeg kjøpte noe fra fyndbørsen for et par måneder siden, orderen var på rundt 7-8000 eks. mva. For det tok DHL et fortollingsgebyr på 300 kroner i tillegg til fraktprisen, så alt i alt kom leveringen på ca. 1000 kroner.
    Om dette gebyret varierer vet jeg ikke, da jeg bare har bestilt derfra en gang

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DHL har opplyst til meg at du skal betale MVA (naturligvis),
    og at de tar 50 Kr i utleggsgebyr for å betale MVA'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

norsk mva og frakt?

skal man betale både frakt pluss norsk moms? isåfall er det ikke så enormt mye billigere..

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er mye billigere. Jeg sparte rundt 20 000,- på å handle fra fyndbørsen kontra i norge - en del av innsparingen kom selvsagt pga gunstig kronekurs.

Dersom det ikke er noen gebyrer i tillegg til frakt er jo det gode nyheter. Det er imidlertid litt merkelig at det er så mange forskjellige erfaringer..

DHL kommer uansett på døra med pakkene mine, så her blir det ikke betalt et øre ekstra med mindre dem kommer med en ekstremt god grunn på at jeg faktisk MÅ.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmekino:D
    skal man betale både frakt pluss norsk moms? isåfall er det ikke så enormt mye billigere..
    Moms må du uansett betale. Dem trekker fra den svenske (som er lik den norske), så du betaler ikke moms to ganger.

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å jo det kan være enormt mye billigere, det kommer an på hva du kjøper.

Jeg kjøpte tv fra fyndbørsen i mai. I tillegg til frakten måtte jeg selvsagt ut med mva. Denne regnet DHL ut feil, og hadde ikke jeg oppdaget det hadde ingen gjort det.

Deretter krevde de at jeg betalte inn mva på forskudd, før de leverte ut varen. Prøvde meg med at jeg visste om mange tilfeller hvor dette kom på regning i ettertid, og at jeg ikke hadde hørt om noen som måtte betale inn dette på forskudd. Det fikk jeg høre var bare tull, og at det var helt vanlig med forskuddsinnbetaling av mva for privatpersoner.

Dette var fredag før langhelg (og jeg ville ha tv'n), og det endte med at jeg brukte en hel arbeidsdag på å få dem til å regne rett, løpe til postkontoret for å betale og deretter kjøre opp til DHL terminalen selv for å hente ut det jeg hadde betalt dem for å levere på døra mi.

På toppen av det hele krevde de mellom 800-900 kroner i fortollingsgebyr. Dette var det i følge dem standard fortollingsgebyr. Vet ikke om det var tollvesenet eller DHL som skulle ha det gebyret, og for å unngå å få hjerteinnfarkt på stedet spurte jeg ikke mer.

De gode nyhetene er at kundeservice og handelen med fyndbørsen var smertefri og positiv. Selv med alle gebyrer osv. sparte jeg kr. 3000 på å handle der.

G

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fant jeg kvitteringen fra DHL. MVA var kr 3800 og gebyret var kr 957 (kroner nihundredeogfemtisju 0/00)

G

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så da er det egentlig bare frakt og tollgebyrer man betaler ekstra? f.eks 5600nok (uten moms) (ca 6900sek). pluss 25%moms 7000nok. så da blir totalsummen 7000nok pluss avgift? tollavgifter og litt sånnt har jeg hørt at kan komme på ca. 1000nok. blir det allt i allt 8000 norske kroner? eller er det noe jeg har glemt her?

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du betaler 7000kr er det inkl moms og frakt!

Da gjenstår kun fortollings-gebyret, nekter å tro at de skal ha 1000kr for det...

Jeg trodde det lå på ca 100-150kr...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som folk har svært forskjellige eerfaringer, både med gebyrer og hvordan mva blir krevd inn. Jeg kan prøve å*ringe DHL igjen på mandag hvis jeg husker det. Poster evt. svar.

G

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde vært kjempe fint. ikke lett å finne fram i ett virr-varr av en nettside til dem heller. har selv ikke bestilt m/ dhl men en kamerat av meg fikk en negativ overraskelse da han fikk en uventa regning fra de.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la inn bestilling på lørdag, og fikk ordrebekreftelse i dag. Poster erfaringene mine når jeg får varene. Venter i spenning..

Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring DHL og spør etter pakken noen dager etter at du har bestilt! Hvis de ikke har personnummeret ditt blir pakken liggende på lager og råtne i flere uker. Jeg vet ikke om man må betale for lagertid, men det kan jo virke sånn siden fortollingsgebyret varierer kraftig. Jeg ringte dem en uke etter at jeg hadde bestilt. Fikk varen levert på døra dagen etter. Fortollingsgebyret var på 200 kr.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vel beskjed fra fyndbørsen når de sender pakkene avgårde, slik at du har en indikasjon på når den skal ankomme. Tar det mer enn et par dager er det jo bare å hive seg på telefonen.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xtz Class A-100

Har bestemt meg for å sende en bestilling på denne forsterkeren.
    (XTZ CLASS A-100 for de som ikke leste topicen )

Kan noen si meg hva dette vil koste? Jeg tillater meg å gjette, og så ønsker jeg tips på hva jeg evt har glemt/regnet feil.

Utgangspunkt SEK 4995,- + 200 i frakt = SEK 5199,-
    ex.mva blir det 5199,-/1.25 = SEK 4160,-.

dnbnors valutakalkulator gir SEK 4160,- ---> NOK 3511,-.

inkl. norsk mva blir det NOK 3511*1,25 = NOK 4388,-.

Hva er det nå jeg har glemt? Koster det meg bare 4388,- å få den over, eller må jeg legge på et helsikkes ekstrabeløp fra en eller annen tredjepart? (det være seg stat, dhl eller andre "svindlere" :grin: )

DrE

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel såvidt jeg husker 400 SEK i frakt, så det blir jo nesten 200 kr til pluss dette gebyret til DHL.

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg som bestilte derfra hadde aldri noe med DHL å gjøre.

Han hentet pakken på posten, enkelt å greit...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er utallige forslag i diverse tråder til hvordan du skal regne ut mva hvertfall. Noen opererer med at man deler på 1,20 andre med 1,25. Begrunnelsene for dette ligger langt over min matematiske fatteevne (mulig det sier mest om meg). Fyndborsen opererer forøvrig også*med at man trekker fra 20% mva når de sender til Norge på sine nettsider. (sakset: Vid leveranser till Norge slipper Du betala svensk moms (20 % på priserna som visas på hemsidan))
    Hvis noen vet hvorfor (uten å sette i gang noen NTNU-mattegeni) så kom gjerne med det.

G

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •