Gebyrer ved handel fra fyndborsen.se - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel....
    Å dele på 1.25, gange med 0.8 eller å trekke fra 20% er akkurat det samme.

Matematisk sett:

X * 1.25 = 100 kroner Man deler på 1.25 på begge sider
    x * 1.25/1.25 = 100/1.25 1.25/1.25 = 1
    X = 100/1.25 = 80

Dette er bare et eksempel hvor x er prisen uten mva og 100 er prisen med mva. Prøv litt på en kalkulator så ser man at det blir det samme.

Jeg har forøvrig laget en kalkulator i exel som ligger på denne linken. Da slipper dere med matematikkangst å tenke så mye ;-)

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grevling
    Hvis noen vet hvorfor (uten å sette i gang noen NTNU-mattegeni) så kom gjerne med det.
    G
    100 kr + mva = 100 kr * 1,25 = 125 kr

125 kr - mva = 125 kr *0,8 = 100 kr

Hvorfor = hvis du legger til 1/4 (25% mva) - på en sum, kan du ikke trekke 1/4 (25%) fra den nye (høyere) summen, og forvente å komme tilbake til resultatet - du må trekke fra 1/5 (20%)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare bruke:

100 + mva = 100x1,25 = 125
    125 - mva = 125/1,25 = 100

?

"pluss mva -> gange med 1.25"
    "minus mva -> delt på 1.25"

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner jeg å nærme meg nå? (gjelder XTZ Class A-100 fra fyndbørsen)

Utgangspunkt SEK 4990,- + 400 i frakt = SEK 5390,-
    ex.mva blir det 5390,-/1.25 = SEK 4312,-.

dnbnors valutakalkulator gir SEK 4312,- ---> NOK 3639,-.

inkl. norsk mva blir det NOK 3639*1,25 = NOK 4549,-.

La oss si at fyndbørsen sender med posten, vil da moms-forskuddsbetalingen koste ca ???

La oss si at fyndbørsen sender med DHL, vil da moms-forskuddsbetalingen koste ca ???

De to spørsmåltstegnene lurer jeg fælt på... Burde kanksje spurt fyndbørsen først, hvem de bruker som speditør til norge på en 20kg kasse med forsterker...

DrE

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skulle stemme det. Tror at fyndbørsen bruker DHL til alle sine pakker til utlandet, og da helt sikkert også til en forsterker på 20 kg. Som jeg har nevt tidligere i denne tråden, betalte jeg 300 kroner i fortollingsgebyr til DHL, men det ser jo ut til at folk har litt forskjellige erfaringer med det.
    En annen ting å tenke på er at tollvesenet bruker sine egene valutakurser, så du kan risikere å få en endring på littegrann...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjellig tollgebyr?

Jeg har planlagt å kjøpe 2 stk proson pa-150 sluttrinn forsterker av fyndbørsen. Disse koster ca 2000 svk tils. Er fortollingsgebyret uavhengig av pris på varen, eller øker det med prisen???

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DHL/Poste Restante

Sitat Opprinnelig postet av Karsten88
    Jeg har planlagt å kjøpe 2 stk proson pa-150 sluttrinn forsterker av fyndbørsen. Disse koster ca 2000 svk tils. Er fortollingsgebyret uavhengig av pris på varen, eller øker det med prisen???
    Husk at dersom du bor i nærheten av svenskegrensa sørpå så kan et godt alternativ til å betale 200-1000Kr i gebyrer til DHL være å bestille Poste Restante til Charlottenberg, Årjeng eller Strømstad. Frakt innen Sverige er mye billigere enn utenlandsfrakt også, spesielt på tunge ting. Så bare biler du over grensa og henter varene dine selv. Og for det du skal kjøpe her så er det jo under moms-grensa for dagsturer så det er jo fullt lovlig til og med. Og for dyrere ting så kan du bare tolle inn (dvs betale moms), fakse moms-kvitteringen til Fyndbørsen og få igjen den svenske momsen. Full info på websidene til Fyndbørsen.

OK

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Har bestemt meg for å sende en bestilling på denne forsterkeren.
    (XTZ CLASS A-100 for de som ikke leste topicen )

Kan noen si meg hva dette vil koste? Jeg tillater meg å gjette, og så ønsker jeg tips på hva jeg evt har glemt/regnet feil.

Utgangspunkt SEK 4995,- + 200 i frakt = SEK 5199,-
    ex.mva blir det 5199,-/1.25 = SEK 4160,-.

dnbnors valutakalkulator gir SEK 4160,- ---> NOK 3511,-.

inkl. norsk mva blir det NOK 3511*1,25 = NOK 4388,-.

Hva er det nå jeg har glemt? Koster det meg bare 4388,- å få den over, eller må jeg legge på et helsikkes ekstrabeløp fra en eller annen tredjepart? (det være seg stat, dhl eller andre "svindlere" :grin: )

DrE

Nå har jeg vært ganske superforvirret på alt som har med moms og toll(tull) å gjøre, men etter det jeg forstår(ifølge fyndbørsen) har svenskene 20% mva. DVS: "Utgangspunkt SEK 4995,- + 200 i frakt = SEK 5199,-
    ex.mva blir det 5199,-/1.25 = SEK 4160,-." dette blir feil. Du må dele på 1.2 da det er her i norge vi har 25%. Da blir det: 5199/1,2=4332.- etc... (blir ikke den store forskjellen da men... ) i tillegg kommer vel da det beløpet ingen ser ut til å bli enig om.....:|

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svenskene har også 25% mva. hvorfor det står at man skal trekke fra 20% vet jeg fortsatt ikke.

G

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Summen som merverdiavgiften er regnet ut ifra er ikke den prisen som en forbruker må betale for. Hadde man trekt fra 25% fra utsalgspris, ville man ha trekt fra mer enn det som mva'en står for.
    Prøv selv på en kalkulator. Ta utgangspunkt i f.eks. 100 kroner. Trekker du fra 25% får du 75 kroner. Hvis dette da hadde vært prisen uten mva skulle man da fått 100 kroner ved å legge til 25%. 75 * 1.25 = 93.75. Altså det stemmer IKKE.
    Dessuten er det nok litt lettere for folk å trekke fra 20% enn å dele på 1.25.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5199,- /1.25 = 4159.

Hva er så vanskelig med det? Hvorfor skal det være lettere å finne 20% av 5199 enn å dele på 1.25? Egentlig er det ett fett, men for min del så ser jeg ikke vanskeligheter med å trykke inn et utgangspunkt-tall,for så å trykke <deletast>, <1>, <.>, <2>, <5>, <=>.

btw, 4159x1.25 = 5199.

Jeg skrev mail til fyndbørsen i går og fikk til svar følgende ang mitt forestående forsterkerkjøp:

Hej

Vi använder DHL eller Posten.
    Norska Momsen betalar ni innan varan levereras till er.

det tillkommer en tullexpeditionsavgift på : ca 400:-

MVH Olle
    Om "ca 400" kan vise seg å være 900,- blir jeg litt småskuffet :-?

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, 400 i fortollingsgebyr ja. dette er uansett etter hvor stor og tung pakkene er håper jeg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du var kjapp i å endre ditt svar der ja... Svensk moms er akkurat like mye 25% som norsk er... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å fortsette min historie. Jeg bestilte en HK 3480 fra Fyndborsen, og det gjorde jeg 13. november. I tillegg bestilte jeg noen meter kabel. Prisen i SEK ble da kr 3424 ink. frakt. Jeg betalte med visa og ble trukket NOK 2833,13 - mao. kurs på 82,74 - noe som er litt dårligere enn det jeg fikk opp på aftenpostens valutakalkulator. (Visa legger på et par %). I tillegg til dette skal jeg betale norsk moms, kursen finner her: toll.no

På fredag 19. nov. ringte jeg DHL for å oppgi personnr, og for å høre hvor pakken var etc. Etter noe om og men fant han pakken min, og fant og ut at de hadde personnummeret mitt. Videre fant han ut at det ikke var noen regning med pakken som måtte betales for å få den utlevert. Iflg. han skulle den leveres ut samme dagen, men jeg kunne ringe firmaet som skulle levere den til meg. Nå bor jeg ca midt mellom Harstad og Tromsø. Jeg ringte firmaet i Harstad og fikk til svar at det var et firma i Tromsø som sanns. hadde pakken. Jeg ringte dem og fikk til svar at de hadde den, og jeg skulle få den tirsdag. Så tirsdag 23. nov på kvelden kom de med den på døra... Og jeg venter spent på regning for momsen og evt. gebyrer.

Når jeg får regningen på momsen skal jeg komme tilbake når jeg får den.

Når det gjelder receiveren jeg bestilte er det kjempebra!!! sammen med mine proson mk62 høyttalere får jeg kjempelyd med et enormt trøkk :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lørdag 3. des. kom regninga for momsen fra DHL - Momsen var regnet ut korrekt, og DHL tok 200 i fortollingsgebyr. Alt i alt en hyggelig handel uten problemer av noen art! + jeg sparte ca 1500 i forhold til å kjøpe i Norge.

... Så får jeg bare håpe jeg slipper reklamasjon av noen art.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Bestiller min XTZ i begynnelsen av neste uke, så jeg håper på strømlinjeformet behandling for min del også.

DrE

Newcomer BrunoBajsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke helt tankegangen på alle utregninger her, å regne "nypris" med fratrukket moms:

x * 0.75 = (sum minus norsk/dansk moms)
    x * 0.8 = (sum minus svensk moms, hvis de opererer med 20%)

I tillegg skal man vel kun regne dette utifra oppgitt kjøpssum, og ikke samlet med fraktkostnader.

Slik har ihvertfall jeg gjort hver gang jeg har bestilt varer fra Danmark, og prisen har alltid blitt korrekt.

Når det er sagt, vurderer selv å bestille Samsung DVD-HD850 fra Fyndbörsen og det virker som folkens har utelukkende gode erfaringer med butikken?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du trekke fra x% mva deler du på 1,x
    Skal du legge til x% mva ganger du med 1,x

Både Sverige og Danmark har så vidt jeg vet 25% mva.

Jeg kan ikke forstå at forklaringene over skal være så vanskelige, men det er nå i alle fall slik at 100+25%=125. For å trekke fra igjen kan en gjøre dette på mange måter:
    125-(125*20%)=100
    125/1,25=100
    125*0,8=100

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh. viss dere betalte 8-900kr i fortollingsgebyr så har dere blitt svindlet hardt! det er vel ulovlig å kreve en krone over 50kr. og desse 50 går til tolldirektoratet, IKKE dhl.
    noen som får mer enn lønn tydeligvis.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en Pioneer AX2AV fra Fyndbørsen til SEK 8995,- +frakt
    Dette ble da uten svensk mva : SEK 7952,00
    Som ble : NOK 6817,52 (m/frakt)

I tillegg til dette kom norsk MVA på 1668,-
    DHL skulle ha et Ekspedisjons/fortollings gebyr på 300,-

Total pris på recieveren ble da : NOK 8815,52

Litt OT:

Er veldig fornøyd med Fyndbørsen, men meget misfornøyd med DHL, som presterte å rote vekk recieveren 2 ganger. En gang på toll-lageret i Oslo, og en gang på lageret i Bergen.

Det tok altså 11 dager fra jeg bestilte til jeg fikk recieveren. Mesteparten av tiden lå den i Oslo....

Til sammenligning tok det 2 dager (arbeidsdager) for meg å få min nye iPod Video fra Nederland, via Oslo og Stavanger til Bergen. Det er imponerende og nesten mer enn en kan forvente.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •