Poste Restante til Strömstad - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 91
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ttorneby
    Må bare skyte inn her...

Først og fremst: Jeg har nylig hatt en linknende ordre fra fyndbørsen. Bestilte en forsterker, dvd-spiller pluss noen høyttalere, hvor totalsymmen kom på rundt ni lapper og vekten runda 30 kilosgrensa. For det betalte jeg 700 SEK i frakt og et fortollingsgebyr på 300 NOK til DHL. Dette var til Grimstad, så tviler på at DHL skal ha mer av dere som bor enda nærmere grensa.

En annen ting. Ser dere nevner denne smuglereruta over til Sverige. Jeg har selv hytte i Halden-traktene og er kjent med de fleste veiene som kan brukes der. Jeg har ALDRI blitt stoppet på Svinesund, men på disse skogsveiene derimot, har jeg blitt stoppet, og jeg har hørt om andre som også har blitt det. Man bør ha i bakhodet at mange av disse veiene leder ut i en vei, så man bør ikke tro at dersom man har kommet seg hundre meter inn i Norge, så er man trygg.
    Så hvis jeg bestiller levert til Asker, eller lillehammer (Asker er sikkert billigere) så trenger det ikke koste meg skjorta?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kan noen oversette dette for meg?

Dock vet jag någon kund som fick betala MVA på hela summan inkl svens
    MVA Men han fick tillbaka den delen med då han visade uopp ett kvitto på
    attvi hade betalat tillbaka den svenska MVA:n

Syntes det gikk litt i surr der jeg... Er et svar fra fyndbørsen om hvorvidt man må betale norsk mva av det totale svenske beløpet når man henter pakken...

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    De konfiskerer jo ikke produktet, man må bare betale et straffegebyr..
    De gjør nok desverre det! Vurderte det samme sjøl. Sjekket med Tollvesnet.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kan noen oversette dette for meg?

Dock vet jag någon kund som fick betala MVA på hela summan inkl svens
    MVA Men han fick tillbaka den delen med då han visade uopp ett kvitto på
    attvi hade betalat tillbaka den svenska MVA:n

Syntes det gikk litt i surr der jeg... Er et svar fra fyndbørsen om hvorvidt man må betale norsk mva av det totale svenske beløpet når man henter pakken...
    "Men jeg vet noen kunder som fikk betale mva på hele summen inkl svensk mva.
    Men han fikk tilbake den delen da han viste opp en kvittering på at vi hadde betalt tilbake den svenske den svenske mva'n..."

Ganske like ord i denne sammenhengen.. vet ikke om det hjelper at jeg har bodd noen år der borte :razz:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fikk han da den kvitteringen som viste at de hadde betalt tilbake den svenske mva'en fra?

Har ha da betalt alt, så sendt bevis på betalt norsk mva til fyndbørsen, så fått refundert penger derfra, og så fått refundert penger fra norsk tollvesen? (fordi han da betalt mva og evnt penger av sum inkl svensk mva...) ???

Akkurat hvordan dette foregår har jeg ennå ikke forstått

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det "enkleste" er egentlig å kjøre inn på rødt å fortolle den.. Momsen går uansett opp-i-opp.. Så slipper du å bekymre deg for straffegebyr osv..

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/...mi/600766.html

Dog en gammel artikkel. Eneste forandringen i 2005 er 1% høyere norsk moms og 1000kr høyere verdigrense ved 24t utenlands.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg bestiller levert til Asker, eller lillehammer (Asker er sikkert billigere) så trenger det ikke koste meg skjorta?
    Nå vet ikke jeg hvor mye skjortene dine koster, men det må jo sees opp imot hva det ville kostet deg å kjøre å hente det selv. Det er vel en 15-20 mil mellom Asker og Strømstad, så det blir jo noe bensinpenger, samt en del bryderi. Opp til hver enkelt å vurdere det... Bare å legge sammen to og to

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok...la oss nå si (teoretisk) at du drar til Svergie og kjøper en eller annen forsterker(kontant),så tar du og pakker den ut av embalasjen, legger den i baksettet og setter kursen mot Norge...blir du stoppet av tollerne er det bare å påstå at du har kjøpt forsterkeren i Norge og at du nettopp har hentet den hos en kompis som lånte den eller noe sånt, burde fungere det...

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MF24
    ok...la oss nå si (teoretisk) at du drar til Svergie og kjøper en eller annen forsterker(kontant),så tar du og pakker den ut av embalasjen, legger den i baksettet og setter kursen mot Norge...blir du stoppet av tollerne er det bare å påstå at du har kjøpt forsterkeren i Norge og at du nettopp har hentet den hos en kompis som lånte den eller noe sånt, burde fungere det...
    Det er nok det siste som vil fungere, tollbetjenter jobber med dette her, de har sett alle triksene. Om de ønsker kan de altså selv bestemme verdi på forsterkeren etter skjønn og kreve at du betaler moms på den verdien de bestemmer. Om det skulle være riktig at du har kjøpt den i Norge og lånt den vekk kan du jo få refundert momsen ved å forevise kjøpskvittering. Har du ikke råd til å betale moms så kan de ta forsterkeren i beslag å utlevere den mot norsk kjøpskvittering.

Det eneste jeg ser for meg som kan virke er å kjøpe samme utstyret på Elkjøp, bruke Elkjøp kvitteringen ved innførsel av det svenske utstyret og si at du ikke var klar over at man må melde utstyret ut av Norge. Svensk utsyr på plass så levere det norske tilbake til Elkjøp på 30 dagers bytteretten. Jeg hadde ikke tipset om dette om det hadde hatt noe for seg, for det du kan spare på å gjøre det på den måten er veldig lite, folk må jo være idioter om de gidder alt det peset for å spare en tusenlapp.

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min tid som turnerende musiker, måtte vi registrere alt utstyr og instrumenter på et skjema som vi fikk av tollvesenet ved grensepassering ut av landet. Dette ble stemplet og signert, og måtte fremvises når vi kom tilbake til fedrelandet. Jeg har ved noen anledninger glemt dette, og kan takke en musikerkollega som jobbet i tollvesenet på kaia i Larvik for at vi slapp å betale moms på utstyret.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting å tenke på er ved en eventuell reklamasjon eller reprasjon. Da kan det være greit å ha pairene i orden.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettop. Jeg har ringt tollvesenet, og det koster ingenting å ta den over grensa, bortsett fra at man må betale norsk mva og få refundert den svenske.

Jeg kommer til å kjøre på rødt. Regner med det kan være en fordel å ha betalt norsk mva hvis jeg skal prøve meg på å få den reparert hos norsk forhandler..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha vært i telefon med tollvesenet, har jeg følgende bøtesatser klare:

Grensa er på 6000 NOK for fri innførsel av elektroniske varer. Da trenger man heller ikke å fortolle. Innfører man en vare over denne verdi, inntil 8000 kr, blir boten 1900 kr, og de konfiskerer produktet. Alt over 8000 kr gir mye større bot og konfiskering av produktet. Boten er et forenklet forlegg, som kommer på rullebladet..

Mao, man bør ikke smugle ting av stor verdi / man bør ikke bli stoppet når man smugler ting av stor verdi..

Da er det jo like så greit å kjøre på rødt. Da betaler man norsk moms, og får tilbake den svenske.. Og ferdig med det.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha vært i telefon med tollvesenet, har jeg følgende bøtesatser klare:

Grensa er på 6000 NOK for fri innførsel av elektroniske varer. Da trenger man heller ikke å fortolle. Innfører man en vare over denne verdi, inntil 8000 kr, blir boten 1900 kr, og de konfiskerer produktet. Alt over 8000 kr gir mye større bot og konfiskering av produktet. Boten er et forenklet forlegg, som kommer på rullebladet..

Mao, man bør ikke smugle ting av stor verdi / man bør ikke bli stoppet når man smugler ting av stor verdi..

Da er det jo like så greit å kjøre på rødt. Da betaler man norsk moms, og får tilbake den svenske.. Og ferdig med det.
    Men hvis du kjøper en demobrukt vare i Svergie da, la oss si en plasma-tv som koster 12K ny, men siden den er demo-brukt så får du den for 5990,- og har faktisk kvittering på den summen fra den svenske butikken, ja...hva skjer da når du skal ta den med inn i Norge ??? (verdien her i landet er jo tross alt 12K)

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MF24
    Men hvis du kjøper en demobrukt vare i Svergie da, la oss si en plasma-tv som koster 12K ny, men siden den er demo-brukt så får du den for 5990,- og har faktisk kvittering på den summen fra den svenske butikken, ja...hva skjer da når du skal ta den med inn i Norge ??? (verdien her i landet er jo tross alt 12K)
    Det er kjøpssummen som er momspliktig.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok et spm. til da (VELDIG TEORETISK !!!) en bekjent av deg i Svergie driver...ja la oss kalle firmaet "Import&Export AB"...du får han til å kjøpe en plasmaskjerm til...ja vi sier 30K i Svergie og selge den videre til deg gjennom "Import&Export AB" for 5990,-(på papiret selvølgelig) du får en fin faktura av han og alt nødvendig dokumentasjon og setter kursen mot Norge...hva skjer hvis de stopper deg på Svinesund da ?? Jeg mener det er jo ikke akkurat ulovlig å selge en vare til den prisen du selv bestemmer ??

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal kunne fastsette en verdi skjønnsmessig på produkter dersom det ikke foreligger noen kvittering, så det kan jo hende de lurer litt når du kommer med en ny plasma til 30k og en kvittering på 5995,-....

Men i teorien kan det fungere..

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg her tenkt å bestille en vsx-915 og hente den på et postkontor i strømstad.. Denne kan jeg vell bare "smugle" over grensen sant? For den koster jo mindre enn 6000.?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det ikke smugling lenger heller da

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel egentlig grensa 3000 kroner, dersom du ikke har vært utenlands i mer enn 24 timer, men det spørs om de virkelig er så kranglete.
    Tollsjefen i Østfold, Wenche Fredriksen, har uttalt en gang at deres største prioritet ikke er å ta de som har med seg litt for mye sprit eller tobakk, så at de skal være sååå vaskelige å ha med å gjøre tviler jeg på.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •