Poste Restante til Strömstad - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 91
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men hva presis er gebyrene for å fortolle noe sånt da? Er det et gebyr pålydende et bestemt beløp per gjenstand, eller hvordan arter det seg? Må vel være noen bestemte satser på slikt. Ettersom det ikke er noen ekstra avgifter på elektronikk kan jeg ikke se for meg at det er snakk om mange hundrelappene.

Ulempen er vel som nevnt lenger opp at man må betale norsk moms, for så å sende kvitteringen tilbake til fyndbørsen for å få refundert den svenske..

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må vel da isåfall betale gebyr for hele beløpet, så lenge det er over 6000 NOK. Men satsene har jeg ikke funnet noe om på toll.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Har du en veibeskrivelse til denne vegen??
    Moho, se her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=234862

Kommer inn i sverige litt øst for strømstad, og så er det bare noen kilometer oppover E6 igjen så er du der Kjørte der et par ganger i sommer, ikke så mye som en toller i sikte. Fasilitetene ved grenseovergangen som skulle forestille en tollstasjon minnet mer om en øde og forlatt utedass :-P

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må vel da isåfall betale gebyr for hele beløpet, så lenge det er over 6000 NOK. Men satsene har jeg ikke funnet noe om på toll.no
    Hva har folka som har bestilt med frakt betalt spedisjonsbyråene i fortolling da?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Moho, se her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=234862

Kommer inn i sverige litt øst for strømstad, og så er det bare noen kilometer oppover E6 igjen så er du der Kjørte der et par ganger i sommer, ikke så mye som en toller i sikte. Fasilitetene ved grenseovergangen som skulle forestille en tollstasjon minnet mer om en øde og forlatt utedass :-P
    Takk!!

Er dette forresten den såkalte "smuglerveien"?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!!

Er dette forresten den såkalte "smuglerveien"?
    Hehe, det kan jeg ikke si jeg har hørt noe om, men etter å ha kjørt der kan jeg vanskelig forestille meg noen storstilte kontroller der for å si det sånn. Er en svært lite traffikert vei tror jeg.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er stokk dum, men hva er poenget å sende den til Strømtad, hvis de ikke trekker fra momsen? Å spare et par hundre kroner i frakt? Det er jo ikke toll, og den svenske momsen er lik den norske...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Mulig jeg er stokk dum, men hva er poenget å sende den til Strømtad, hvis de ikke trekker fra momsen? Å spare et par hundre kroner i frakt? Det er jo ikke toll, og den svenske momsen er lik den norske...
    Vitsen er vel, hvis man ikke bor så langt unna grensen, å spare ca en tusenlapp i fraktkostnader samt selve fortollingen som spedisjonsselskapene gjerne tar seg godt betalt for. Jeg vet ikke helt, men mulig man sparer et par tusen..

Er det noen flere fordeler, kom gjerne med dem!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en mulighet der for at man må betale toll. Og hvis det gjelder det samme med at dersom man bruker over 6000 nok på en ekelt handel i utlandet rapporteres det til tollvesenet, rapporteres det kanskje også at man overfører over 6000 Nok til en utenlandsk konto??

Og så kanskje man løper en risk for at det kommer et toll krav i posten...

Aner ikke jeg..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en mulighet der for at man må betale toll. Og hvis det gjelder det samme med at dersom man bruker over 6000 nok på en ekelt handel i utlandet rapporteres det til tollvesenet, rapporteres det kanskje også at man overfører over 6000 Nok til en utenlandsk konto??
    Du kan jo betale kontant på postkontoret i sverige. Da er det vel straks verre å spore..men så er det ikke lov til å ha med seg mer enn 25 000 NOK inn eller ut av landet i kontanter da...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel si litt om dette da jeg hentet en tv i Sverige på torsdag.

Først litt om hva som skjedde så litt om regler, hehe. Fikk mail av fyndbørsen at pakken var sendt på tirsdag. Sjekket pakkesporing men den funket ikke, så på torsdag dro jeg bare nedover. Kom til postkontoret, den ved domus, men de kan ikke motta Post restante-pakker så jeg måtte på det andre i byen. Vel der hadde de heller ingen pakke så da ble det en tlf til fyndbørsen, som da hadde surret og ikke sendt pakken, grrr.. Så da bar det ned til butikken deres, 50 mil fra Oslo (en vei) Vel, fikk ting litt billigere så jeg dro hjem med tv og litt mer... Men til andre som tenker på det samme, 100 mil er jæveli langt..

De kunne ikke trekke fra norsk moms men tilbakebetaler når man sender tollpapirene (som det står på hjemmesiden deres)

Det som ikke står er at om kviteringen ikke er bra nok, dvs at det ikke klart fremgår av kviteringen at varene skal føres ut av sverige så må man betale norsk mva på svensk mva. For å gjøre det enda litt mer innviklet så må man da få igjen svensk mva på varene fra fyndbørsen, få en bekreftelse på at dette er gjort, forså søke fredrikstad tolldistrikt om refusjon av norsk mva på svensk mva.

Dette høres ut som det er masse pes og ork. Men man får varen en del før samt sparer noen kr på og frakte samt tolle inn varene selv. Bare påse at varen virkelig er i Stømstad før man tar turen.

Når alt er sagt, kommer garantert til å kjøre på Post restante neste gang jeg kjøper noe fra sverige. Sikkert fordi jeg helst vil ha varen 2 dager før jeg bestiller den, ikke vente på posten eller DHL i 7 lange og breie.

Vel, ble nå masse surr og sikkert en del feil på morgenkvisten...

Edit: Til dere som vurderer og ikke tolle inn varene, det svir å bli tatt, straffetoll på 50% er den laveste straffen. Og husk at kontrollene er fler i disse dager med fugleinfluense.

Mvh
    Leben

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REgisterer at du skriver at Domus opstkontoret IKKE tar imot Poste Restante pakker...

Dro dy da til det andre postkontoret, som ligger i Skolgatan??

Og betalte du svensk OG norsk mva?

Og er kvitteringen man får såpass mangefull at man må betale norsk og
    svensk mva når man henter pakken?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REgisterer at du skriver at Domus opstkontoret IKKE tar imot Poste Restante pakker...

Dro dy da til det andre postkontoret, som ligger i Skolgatan??

Og betalte du svensk OG norsk mva?

Og er kvitteringen man får såpass mangefull at man må betale norsk og
    svensk mva når man henter pakken?
    Dro til det som ligger i Skolgatan ja, det er der alle pakkene som er adressert poste restante kommer. Men det ligger ikke mer enn noen min fra hverandre så klarer ikke se det som et problem. Jeg betalte svensk mva til butikke og norsk mva av hele beløpet ink svensk mva. Men har allerede fått tilbake svensk mva, så venter på en bekreftelse fra Fyndbørsen så jeg kan få tilbake norsk mva på svensk mva, om du skjønner? hehe.

Grunnen til alt dette "peset" sånn jeg fikk det forklart i tollen er at fyndbørsen egentlig skal skrive en blakett om utførsel av varer og dermed ikke ta svensk mva. Men dette medfører en del ekstra arbeid samt at det er de som får problemet om du da ikke toller inn varene til norge, altså slipper både norsk og svensk mva ved å smugle inn varene til norge. Dette merarbeidet og risikoen virker det da som om ikke fyndbørsen vil ta. Og dermed er det kunden som må gjøre det strengt tatt de burde ha gjort.

Kan jo ta eks med meg da, dog fiktive priser, har ikke de reelle her.
    Jeg kjøpte en 32" lcd til 20000 SEK. ink svensk mva.
    På grensen måtte jeg da betale norsk mva på 20.000 SEK, selvfølgelig omgjort til NOK. Dvs at jeg bet 25% mva på hele beløpet. Så faxet jeg utføringssedlen
    til fyndbørsen som da gir meg tilbake svensk mva. Deretter må jeg nå søke om å få tilbakebetalt den norske momsen jeg betalte på svensk moms, forstå seg den som kan.

Dette kan nok virke himla komplisert og stressende men er ikke så ille som det hører ut som. Som sagt kommer jeg uten tvil til å gjøre det samme når jeg skal ha noe mer.

Leben

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste med dette jeg ikke liker, er at du måtte betale beløpet inkl svensk mva, OG I TILLEGG NORSK MVA av hele det beløpet!!

Dette opplyser jo ikke fyndbørsen om i det hele tatt!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gjør ikke det gitt, noe de bør gjøre. Men slik er norsk retts og tollpraksis, de kan ikke trekke fra noe de ikke er 100% sikre på blir fjernet. Dette blir jo og tungvindt når fyndbørsen velger å gjøre det på denne måten. I følge en toller jeg snakket med gjaldt dette veldig får bedrifter og de aller fleste er flinke til å gjøre det på den "rette" måten.

Nå fikk jeg høre av en annsatt på fyndbørsen om at de har eller skal inngått en avtale med avforum.no og telenor om markedsføring samt samarbeid, så da regner jeg med at vi kan overtale fyndbørsen til å endre praksis, noe jeg mener er dødens nødvendig om de har tenkt å ekspandere i Norge.

Leben

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der fyndbørsen opplyser om norske leveringspriser, står det at pakker på 0-30 kg koster 400 SEK å sende til Norge.. (ikke lengst i nord)

Hvis det da er så mye styr med å hente den poste restante, hvor mye dyrere blir det da å få den sendt til norge?? (kontra det å hente den i sverige)??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    400 kr er bare frakt og det er ikke så ille. Det speditørene er så råe på er å ta en skyhøy pris for å ta seg av fortollingen. Hørt at noen måtte bet over 2000 kr i frakt og fortollig og alle de gebyrene der.

Edit: mener at jeg har sett en tråd som omhandler dette med totale fraktpriser men finner den ikke nå.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Latterlig er det...

Vurderer å trekke hele bestillingen min fra fyndbørsen jeg nå... Så mye styr!

Får se hva de svarer på den mailen jeg nettop sendte..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Let us know... Må si det en gang til, er ikke så ille som det hører ut som altså. Fikk tilbake svensk mva dagen etter jeg var der. bare den norske mva jeg må vente litt på men d er ikke de store summene. handler man for 20k så er d fortsatt mindre enn 1k NOK

Mye koster det du skal handle forresten?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En avr 635 til 9500 (tror jeg) SEK

Men ikke snakk om at jeg betaler norsk Og svensk moms når jeg henter den...

Hvor mye kommer det ekstra hvis jeg må styre med moms-tullet da? Til den prisen i SEK tenker jeg..

Hvis du har peiling... Blir jo et fortollingsgebyr der også...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •