Garanti og reperasjoner fra Fyndbörsen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti og reperasjoner fra Fyndbörsen

HVis man kjøper et produkt fra fyndbørsen, og det går sønder... Hva har man av rettigheter da??

Kan man levere det til norsk forhandler og så vil alt være vel?

Og får man med kvittering som garantibevis fra fyndbørsen?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bl.a. forespurt om kjøp av en Pioneer TV der, og da spurte jeg de hva som gjaldt av garantier for den
    Svaret er som følger:
    Hej,

Du är varmt välkommen när du har bestämt dig.

I Norge gäller europagaranti och du kan då lämna in TV:n i Norge om den
    går sönder. Under det andra året gäller Sveriges 2-åriga garanti och du
    måste få skicka TV:n till Sverige.

Välkommen!

Mvh Thomas

FYNDBÖRSEN - Allt inom hemelektronik. Etablerad på internet sedan 1997.

DEt er den eneste svakheten med Fyndborsen som jeg kan se.
    I norge har man lovfestet 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å varer lenger enn 2 år.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Jeg har bl.a. forespurt om kjøp av en Pioneer TV der, og da spurte jeg de hva som gjaldt av garantier for den
    Svaret er som følger:
    Hej,

Du är varmt välkommen när du har bestämt dig.

I Norge gäller europagaranti och du kan då lämna in TV:n i Norge om den
    går sönder. Under det andra året gäller Sveriges 2-åriga garanti och du
    måste få skicka TV:n till Sverige.

Välkommen!

Mvh Thomas

FYNDBÖRSEN - Allt inom hemelektronik. Etablerad på internet sedan 1997.

DEt er den eneste svakheten med Fyndborsen som jeg kan se.
    I norge har man lovfestet 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å varer lenger enn 2 år.
    http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3639829.html

Hvis det som står i linken over kan det se ut som om Fyndborsen som står ansvarlig for de siste 3 årene med reklamasjonsrett. Hvis det stemmer igjen så ser det ut som de ikke er klar over dette

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som står i linken er riktig det (selvsagt). Det er norsk kjøpslov som gjelder ved kjøp av varer fra EØS området. Det er imidlertid viktig å holdet garanti og reklamasjon litt fra hverandre. Garantien er egentlig ment å dekke de tilfeller som kjøpsloven (eller forbrukerkjøpsloven) ikke dekker. I de fleste tilfeller går kjøpsloven lengere enn garantien, og sånn sett er den relativt verdiløs (og for norske butikker kanskje også ulovlig).

For en vare som er ment å vare vesentlig lengere (enn 2 år) er reklamasjonstiden 5 år. Hvilke rettigheter man har etter lover og regler er oftest ikke problemet. Å få en utenlandsk selger til å innrette seg kan nok imidlertid være vanskeligere. I så måte er kanskje Sverige blant de tryggere landene å handle fra, da både språkproblemer og geografi ikke er like komplisert som i forhold til land som ligger lengere unna.

G

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det stemmer det som grevling sier, men jeg har hørt veldig lite om hvordan det funker i praksis. sverige kan vel være greit, men jeg tror en butikk i frankrike osv hopper og driter i om du vifter med den norske forbrukerkjøpsloven (selv om de er pliktige til å innrette seg etter den så lenge de selger til norske kunder).

ang rep så må du da ta den direkte med pioneer vil jeg tro, er vel få forhandlere som vil ta i mot en tv og handle den for deg når den ikke er kjøpt hos dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Henter i Sverige

Jeg vurderer også å kjøpe plasma fra fyndborsen.
    Hvordan fungerer det hvis man reiser til Sverige og henter skjermen ut på et postkontor da. Da kan vel ikke norsk kjøpslov gjelde ettersom de ikke har solgt til Norge, men kun til nordmann i Sverige?

Spørs nesten om det er verdt noen ekstrakroner å kjøpe i Norge hvis man da får 5 års reklamasjonsrett i stedet for lusne 2 år i Sverige.

- Eivind

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående rep så trodde jeg at når en butikk er forhandler av et merke, så er de pliktige til å ta imot produkter av samme merke selv om varen er kjøpt i annen butikk/kjede.

eller er jeg på bærtur nå?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muli det stemmer, klovnikamp. Jeg har akkurat handlet tre apparater for en ganske betydelig penge fra fyndbørsen, men om noe skulle gå i stykker er det bekymringer jeg tar da det måtte inntreffe..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klovnikamp
    Angående rep så trodde jeg at når en butikk er forhandler av et merke, så er de pliktige til å ta imot produkter av samme merke selv om varen er kjøpt i annen butikk/kjede.

eller er jeg på bærtur nå?

nja, er det kjøpt i utlandet er det noe helt annet. Det var en sak i sommer hvor noen hadde kjøpt ett canon kamera i utlandet som ikke fikk dette fikset i norge, men måtte sende det til landet det var kjøpt i. Er varen kjøpt i Norge tar de fleste kjeder dette imot, uansett om det er kjøpt hos en konkurrent så lenge du har med kvitering

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk beskjed om å kontakte hovedkontoret til merket, og ta ting deretter. Et produket er jo likt unsett hvilket land det er kjøpt i (Kanskje med unntak av USA, asia og 3. verden...) men i norden burde det jo gå å få til en ordning...

Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eivind_
    Jeg vurderer også å kjøpe plasma fra fyndborsen.
    Hvordan fungerer det hvis man reiser til Sverige og henter skjermen ut på et postkontor da. Da kan vel ikke norsk kjøpslov gjelde ettersom de ikke har solgt til Norge, men kun til nordmann i Sverige?
    Lurer på samme selv, noen som har et godt svar?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrhardware
    Lurer på samme selv, noen som har et godt svar?
    Skandinavisk kjøpslov og forbrukerrettigheter er vel så og si identisk, så tror ikke det er noe å bekymre seg for.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Skandinavisk kjøpslov og forbrukerrettigheter er vel så og si identisk, så tror ikke det er noe å bekymre seg for.
    OK, oppfølgningsspørsmålet blir jo da om man må dra til Sverige og sende den til fyndbørsen, eller om man bare kan sende den direkte til den norske importøren/serviceavdeling.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe automatikk i at du kan sende varen direkte til den norske impotøren. Finnes flere eksempler på hvor reklamasjon har blitt vanskliggjort fordi varen er kjøpt i utlandet og følgelig vil ikke da den norske importøren/avdelingen betale verkstedet for en vare de ikke har solgt.

Du må nok beregne at det er en mulighet for at du må sende til sverige eller det landet du bestiller fra og hvis noe skjer 4. året så må du beregne å krangle deg litt frem

a|ex: De er vel ikke akkurat identiske, husk at norge har 5års reklamasjonsrett

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Ikke noe automatikk i at du kan sende varen direkte til den norske impotøren. Finnes flere eksempler på hvor reklamasjon har blitt vanskliggjort fordi varen er kjøpt i utlandet og følgelig vil ikke da den norske importøren/avdelingen betale verkstedet for en vare de ikke har solgt.

Du må nok beregne at det er en mulighet for at du må sende til sverige eller det landet du bestiller fra og hvis noe skjer 4. året så må du beregne å krangle deg litt frem

a|ex: De er vel ikke akkurat identiske, husk at norge har 5års reklamasjonsrett
    Takk! Det var det jeg lurte på!

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guds Utvalgte (igjen)

:evil:
    Ok, så ble det jeg som måtte teste dette i praksis.
    Kjøpte min H/K AVR635 fra Fyndbörsen i august 2005, takket for seg under oppgradering av software pga feil på kondensatoren(!) som holder på minne.
    RPA her på forumet hadde samme feil og fikk den reparert på garantien fra H/K i Norge. Feilen og følgene er velkjent på div forum, så nå gjenstår det bare å se hva som skjer.
    Får ikke levere til den lokale for så å la de fakturere sverige, men det samme gjelder hvis kjøpt i Norge; må til H/K's "garanti verksted" uansett.
    Venter nå på mail fra Fyndbørsen, har forklart hva som har skjedd, vil ha det avklart at det er godtatt som garanti før jeg sender sammt at de dekker frakt tur/retur. Dekker de ikke frakt, eller ombestemmer seg på om det er garanti så er det billigere å reparere lokalt

Snakket med Dalens (H/Ks Serviceverksted) trodde ikke de kunne ta den på garanti, men ba meg ringe H/K så jeg tar en tlf i morgen til H/K Neby også, bare for å ha gjort det. Akkurat det spiller ikke så stor rolle, nesten samma f.... om jeg sender den til Oslo eller Sverige, like langt....

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok kontakt med Harman-Neby (Norsk H/K importør), ingen problem, var bare å sende inn til H/K's serviceverksted, Dalens, så nå er den pakket og sendt. Fikk ikke helt med meg detaljene i hvorfor de tok den, men tror det er noe 2-års europa greie. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •