utenlandsk webshop, "giftwrapping" og toll?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

utenlandsk webshop, "giftwrapping" og toll?

Det er jo slik at uansett opp til 200 NKR så slipper man tollgebyr og slikt når man bestiller noe fra utlandet.

Men det er jo mange webshops som tilbyr såkalt "giftwrapping" for en liten sum i tillegg (ofte noen få dollar). Gaver fra utlandet er jo ikke tollpliktig. Men betyr det bare at kjøpet emballeres i en slags forfinet pakkeemballasje, eller kan man utnytte dette til å bestille varer utover 200 NKR-grensen og fremdeles unngå tollproblematikken?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare hva varen deklareres som, det står utenpå pakken. Noen setter "gift" på, andre setter "merchandise" på.

Det er uansett ikke toll, dermimot 25% moms på kjøpesum + fraktsum dersom kjøpesum + fraktsum overstiger 200 NOK, 1000 NOK dersom det er gave.

Å få deklarert som gave er vel en mild form for skattesnyteri.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gave kan heller ikke sendes fra en bedrift til deg, 1000kronersgrensen gjelder bare når det sendes fra privatperson til privatperson.

Også om du sender en såkallt "diskre" pakke, så har tollvesnet lov til å åpne pakken for så å vurdere prisen på tingen. Så i teorien er det ingen måter utenom de 25%..

Eneste måten å vri seg unna dette på er å få selgeren til å føre på en lavere pris en det som er den reelle verdien av tingen, men dette er en ganske lyssky aktivitet fra både selger og kjøpers side. Dessuten vil en ikke kunne få stort dyrere ting gjennom tollen uansett, de er tross alt ikke stokk dumme i tollvesnet og de ville nok for eksempel reagert på en SVS til 190 kroner...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne hvordan man kan foreslå for en webbutikk at pakken skal merkes med noe annet enn hva den faktisk inneholder. Samme det, lurte bare på hva "giftwrapping" egentlig var, altså om det var giftwrapping i ordets forstand. Om det var et slags triks kunne man jo vurdere seriøsiteten ut ifra om man tilbydde slikt.

Når det gjelder 200-grensen tror jeg den bare omfatter varens verdi, altså ikke at vare + frakt må være under 200 kr. Har nemlig flere ganger bestilt varer som omregnet til norsk valuta har havnet i intervallet 200-220 kr, så det virker ikke som om grensen er absolutt heller. Dette med 25 % moms gjelder vel dessuten bare hvis varen er momspliktig, man betaler vel ikke moms for alle varegrupper man bestiller pr web. Mulig jeg tar feil her. Det som er irriterende er når tollvesenet legger til alle gebyrene sine når man bestiller varer i < 500 kr - klassen. Da vil den relative prosentmessige prisstigningen etter gebyrtillegget raskt bli signifikant på en i utgangspunktet billig vare.

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er rett som det skrives under. 200 kr grensen gjelder for varens verdi, frakt blir ikke medregnet. Jeg har kjøpt mange til til 180-190kr hvor frakt også har vært rundt 200 kr(400 tilsammen). Har ikke betalt moms på dette.

Forøvrig bestillte jeg en modchip til ca 220 kr (£19,50) fra england for 1 år siden, den trodde jeg aldri skulle komme. Tok ca 6 uker! men da den kom hadde den blitt stoppet i tollen, fått forenklet tollbehandling + kr 150, derfor det tok så lang tid.
    Pakken var liten, som en a5 konvolutt og var merket som Gave.
    Men tollvesnet hadde åpnet den uansett, og fant dermed kvittering på hva jeg betalte, altså ca 20 kr mere en grensen.
    Jeg anntar at tollvesnet viste om dette firmaet, eller så av forsendelsen at det var noe muffens og åpnet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •