Blodig urettferdig! (Klipsch priser i Norge vs. USA)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blodig urettferdig! (Klipsch priser i Norge vs. USA)

Jeg ønsker meg noen nye høyttalere og har surfet litt på nettet. Jeg ser mye film og liker Klipsch sine Reference RF-7 høyttalere veldig godt. Men prisen er jo noe deprimerende:

I Norge ligger prisen på rundt NOK 29.000 pr. par.

I USA ligger prisen på rundt $1.000 pr. stk, dvs ca. NOK 13.500 pr. par.
    (http://www.jr.com/JRProductPage.proc...oduct=3958729), men jeg har sett prisen helt nede i $1.500 pr. par (på eBay).

Er det noen logisk forklaring på denne vanvittig store prisforskjellen? Klipsch produseres vel i USA, men å importere dem til Norge skulle ikke utgjøre en så vesentlig forskjell, MVA kommer på rundt NOK 3-3.500...

Noen som har handlet fra USA som kan dele erfaringer? Begynner å lure på om jeg kanskje burde handle i utlandet via noen kontakter fremfor å kaste penger ut av vinduet i Norge...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor bor du i verdens rikeste land jo.....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sant. Voksne folk jobber jo for $7 i timen der borte.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sverige rett ved er da laangt billigere på det meste av dagligvarer, biler osv. momsen er den samme.
    tror ikke de tjener 45kr timen heller...

mye hifi som har samme veil. priser i norge som usa.
    når man ser på salgene til hificenterkjeden osv, -plutselig halv pris. så ser man at det er noen som tar mer kake enn de bør.
    klipsch har jeg aldri sett på tilbud engang. styrt av importøren helt klart. ulovlig egentlig...?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når ble det ulovlig å selge et produkt for den prisen man ønsker...? :roll:

Lønnsnivået i sverige er nå lavere enn norge da....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    sverige rett ved er da laangt billigere på det meste av dagligvarer, biler osv. momsen er den samme.
    tror ikke de tjener 45kr timen heller...
    Tall fra 2003:

Gj.snittlig månedslønn i Norge: kr 27 300
    Gj.snittlig månedslønn i Sverige: kr 20 000 (omregnet iht. gj.snittlig kurs 2003)

Forskjellen er faktisk ganske vesentlig...

(Kilder: Statistisk sentralbyrå og Statistiska Centralbyrån)

Newcomer ansoere sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror butikkene

må ta litt av æren for dette.
    Det er vel ganske normalt med 1-2 kalkyle på høyttalere.
    Et problem når det gjelder høyttalere er at det ikke er en særlig god "nettvare".
    Dette fordi man ønsker å lytte til produktet før man kjøper.
    Derav er det ikke lett å selge produkter uten at kjøper har et lytterom
    der produktet kan høres. Derfor butikk, med påfølgende kostnader.
    Hadde man kunne etablert nettbutikk med lavprisprofil,
    uten lager- og butikk- kostnader,
    med produkter kundene var kjent med,
    tror jeg prisene hadde vært vesentlig lavere.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eystein
    Tall fra 2003:

Gj.snittlig månedslønn i Norge: kr 27 300
    Gj.snittlig månedslønn i Sverige: kr 20 000 (omregnet iht. gj.snittlig kurs 2003)

Forskjellen er faktisk ganske vesentlig...

(Kilder: Statistisk sentralbyrå og Statistiska Centralbyrån)
    Jeg påstår ikke at jeg vet hvordan det står til i Norge ifht i Sverige, men det er jo kjøpekraften som er interessant da. Ikke gjennomsnittslønn.

Men jeg har og lagt merke til at enkelte land ikke bare selger noen varer billigere, men SÅ INN I SVARTE mye billigere.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo regnes ganske nøyaktigt ut for de med de rette tall, men tar du 2000 dollars i USA må man med de 7 dollars nevnt i timen, jobbe i 285 timer for å kjøbe disse. I Norge er prisen 29.000 og her må man jobbe 241 timer.
    165,7 timer hvis man tar gjennomsnittslønnen i Norge der var nevnt her tidligere. Har ikke sjekket hvad gjennomsnittslønnen er i USA dog.
    Dette bare løseligt satt opp, man kan jo rekne det ut etter skatt som er mere kurant.
    Nu er dollar kursen jo lav og det er der mange der er glade for, de handler som gale, men jeg kan huske da dollaren kostet det dobbelte....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er vel egentlig rimelig dyrt over hele europa. Er vel i asia (hvor de produseres) og i USA (hvor designere og sjefer sitter) de bare er så rimelige. Er vel litt slik i norge og, med tanke på hva EC koster i USA. Men er nok mye det at vi faktisk er villige til å betale så mye.
    Hvorfor CV er så innihampens billig i norge, det skjønner jeg egentlig ikke helt . Men er vel det at hifiklubben vet at CV's publikum ikke er villig til å betale ALT for mye (er ofte ungdom, og CV trenger som mange vet "dyre" forsterkere også). Mens Audiocompaniet kan nok ta litt mer av kaka på sine klipsch modeller, selger uansett nesten.
    RF serien (spessielt RF-7 og 5 er jo ELDGAMLE modeller nå egentlig. 99?, men de har ikke synket noe i pris)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sv

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dette kan jo regnes ganske nøyaktigt ut for de med de rette tall, men tar du 2000 dollars i USA må man med de 7 dollars nevnt i timen, jobbe i 285 timer for å kjøbe disse. I Norge er prisen 29.000 og her må man jobbe 241 timer.
    165,7 timer hvis man tar gjennomsnittslønnen i Norge der var nevnt her tidligere. Har ikke sjekket hvad gjennomsnittslønnen er i USA dog.
    Dette bare løseligt satt opp, man kan jo rekne det ut etter skatt som er mere kurant.
    Nu er dollar kursen jo lav og det er der mange der er glade for, de handler som gale, men jeg kan huske da dollaren kostet det dobbelte....

Tror nok ikke markedet for Klipsch er de som tjener $7/time. Har man utdannelse i USA tjener man generelt veldig godt. Så kan du jo ta en titt på bilprisene, mat, bensin, bolig etc etc... Blir nok overrasket over hvor billig det er der borte... Nytter ikke sammenligne med bare lønninger, det er kjøpekraften man må se på...

Men det jeg egentlig tenkte på med innlegget var hvordan prisen er blitt så utrolig mye høyere i Norge (og andre land). Det koster ikke all verden å sende en container med høyttalere til Norge. Legg på 25% moms (mot 6-7% i USA avhengig av stat). Det er vel ingen andre avgifter som staten skal ha?

Høyttalerne i Norge i forhold til i en butikk i USA burde koste:

Pris i USA + ekstra moms + frakt til Norge + tillegg for dyrere arbeidskraft/div

13.500 + 3.375 + ? + ? = 29.000

Tor nok det er noen som har en ganske stor fortjeneste på disse høyttalerne...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist jeg sjekket så har lønningsposen endel å si for min kjøpekraft
    Man kan diskutere prisningsmodeller i det uendelige, men fakta er at man må igjennom to ekstra ledd og ekstra markedsføring transportkostnader, kostnader til butikker etc. Dere har også en merkelig måte å regne mva på... Vi får ta utgangspunkt i 29k inkl. mva. 29K/1.25 = 23k u/mva. 13.5k er utsalgsprisen i USA (med små marginer siden dette er nettbutikk), la oss anta at man får dem til 11k. 23/11 = 2 gangeren. Eller 100% prispåslag. Dette skal da deles på importør og forhandler. Dvs at de har et påslag på ca 45% hver (husk rentes rente). Begge sitter med kostnader for lagerhold, transport, markedsføring etc. Siden man ikke selger himla mange høyttalere i den klassen så blir det også noe dyrere pr ht par. Det er ikke så skrekkelige gode marginer når man ser litt nøye på det... Litt skal disse stakkart HIFI pusherne tjene også, ellers så blir det dårlig med slik industri i Norge

Mvh

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hvorfor CV er så innihampens billig i norge, det skjønner jeg egentlig ikke helt . Men er vel det at hifiklubben vet at CV's publikum ikke er villig til å betale ALT for mye (er ofte ungdom, og CV trenger som mange vet "dyre" forsterkere også).
    Er vel det at CV Clsc-serien er produsert i Kina(billig arbeidskraft ser'u) og jeg tviler på at produktene først går til USA før de kommer til Norge da...

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett par korrigeringer kan vel være på sin plass.

Klipsch produserer Reference serien i Arkansas - USA, som sist jeg sjekka ikke ligger i Asia.

RF-5 og RF-7 kom på markedet mot slutten av 2001.

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Klipsch er vel egentlig rimelig dyrt over hele europa. Er vel i asia (hvor de produseres) og i USA (hvor designere og sjefer sitter) de bare er så rimelige. Er vel litt slik i norge og, med tanke på hva EC koster i USA. Men er nok mye det at vi faktisk er villige til å betale så mye.
    Hvorfor CV er så innihampens billig i norge, det skjønner jeg egentlig ikke helt . Men er vel det at hifiklubben vet at CV's publikum ikke er villig til å betale ALT for mye (er ofte ungdom, og CV trenger som mange vet "dyre" forsterkere også). Mens Audiocompaniet kan nok ta litt mer av kaka på sine klipsch modeller, selger uansett nesten.
    RF serien (spessielt RF-7 og 5 er jo ELDGAMLE modeller nå egentlig. 99?, men de har ikke synket noe i pris)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, har de flytta tilbake da? De surra og dreiv i asia før. Vel vel, er jo god kvalitet uansett hvor ting er satt sammen, asia er jo bare billigre, kvaliteten er jo like god om en asiater skrur enn en amerikaner (mulig det er anna shait klipsch har asiatere til da, men på audiocompaniet sa de at de ble masseprodusert som rakkern, og da nevnte han asia om noe.).
    Og ja stemmer, var 2001 de kom, uansett 4 år da. Men har hørt noe om at noe nytt er på vei ifra denne kanten da. Men noen klipsch modeller lever jo nesten evig .

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da90el
    Er vel det at CV Clsc-serien er produsert i Kina(billig arbeidskraft ser'u) og jeg tviler på at produktene først går til USA før de kommer til Norge da...
    Seff går di ikke til usa først, siden de har lager i Europa. Men jeg var ganske sikker på at klipsch også ble skrudd sammen av asiatere... Men siden det ikke stemte så ble det en litt jalla sammenligning..

Men var ifra audiocompaniet de nevnte på at Klipsch ble masseprodusert på samlebånd i kina, men det er/var nok andre modeller enn RF da.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan en eske med Klipsch SS-2 (små surround) koste i frakt fra Florida? Noen med peiling, kjøpes på ebay. Er det flere transpotør alternativer? Bør den sendes som gave når den er brukt?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du må regne med ca. 70 dollars. Vet ikke helt. Jeg betalte rundt 60 i frakt for en Tandberg tuner fra Florida.
    Der er både US Postal, UPS, Federal express osv. Normal US Postal funker helt fint synes jeg.
    Normalt må du vel betale avgift av hele prise, inklusive frakten, når den kommer til Norge, de kan sende den som gave ja, verdi 30 dollars, da slipper du å betale noe her...

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt dem nå og frakten kom på 53$ + 5$ forsikring. (US Postal). Det viste seg at selger var norsk og hadde konto i norsk bank, ble enklere enn antatt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke verst!

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Har kjøpt dem nå og frakten kom på 53$ + 5$ forsikring. (US Postal). Det viste seg at selger var norsk og hadde konto i norsk bank, ble enklere enn antatt.
    Hvor fant du denne selgeren? På E-bay?

Det ligger mye på E-bay som kan sendes til Norge. Selv om de vanligvis skriver at de bare sender innenfor USA, kan man snakke med selgeren og bruke Paypal.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvor får man kjøpt Klipsch i Norge?
    By Greyez in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 15
    Siste melding: 11-27-2009, 16:37
  2. Kjøpe Klipsch fra USA?
    By alphon in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-03-2004, 19:47
  3. Priser og handling utenfor norge
    By jonia in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet