Frontrekke til ca. 50K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frontrekke til ca. 50K

Noen som kan anbefale noen gode allround-høyttalere + senter til mellom 40 og 50K?

Med "allround" mener jeg noe som kan spille av rock, pop, akustisk, klassisk, punk, etc. på en noenlunde
    overbevisende måte, i tillegg til å kunne fungere OK i en hjemmekino.

Skal foreløpig stå i stua og drives av en Arcam AVR300, men har planer om å oppgradere med ekstra
    stereoeffekteri senere, og kommer da til å flytte høyttalerne til et eget rom på ca. 25m².

Sliter med at det er mye å velge mellom og tungt å bære, men jeg har ihvertfall klart å få med meg hjem et par
    Audiovector Avantgarde Mi3.

Fint om noen har lyst til å foreslå noen alternativer, eventuelt sett i lys av inntrykkene mine under.
    _______

Kjapp lyttetest av AV Mi3 Avantgarde:

Avantgardene låt til tider helt fantastisk sammen med Arcam-en.

[Utstyr lyttetest 1: Arcam AVR300, Arcam CD73T, Audiovector Mi3 Avantgarde]
    [Utstyr lyttetest 2: Hegel amp+CD, Audiovector Mi3 Avantgarde]
    [Utstyr lyttetest 3: Rotel amp+CD, Audiovector Mi3 Avantgarde]

- Johnny Cash er ikke død, det må være en myte. For en nerve!
    Stemmen fremkaller frysninger og bilder av kvinner med lange sorte slør.
    {"Unearthed disc 1", "Just The Other Side"}

- Metallica rocket vanvittig med trommer, bass og gladharry vokal.
    {"...and Justice for All", "Blackened"}

- Waterboys var på høyden igjen, 15 år etter at de var på høyden. Herlig
    instrumentseparasjon. Perfekt fiolin- og fløytespill. Magien fanges.
    {"Room to Roam", "A Life of Sundays"}

- Hellbillies briljerte med psyko gitarspill og et h*lvetes tempo som
    Avantgardene ikke hadde _noe_ problemer med å følge med på.
    {"Pela Stein", "Pela Stein"}

- Og Tracy Chapman {"Crossroads"} var sikkert enda bedre. Den gadd
    jeg ikke høre på. TC høres alltid bra ut, selv på et minianlegg til 500,-.

Dessverre besitter Mi3 Avantgarde også andre egenskaper. De evner
    nemlig å gjøre dårlige innspillinger enda verre, og noen ganger tror jeg
    faktisk de klarte å ødelegge ganske gode innspillinger også.

- Fugazi låt som bandnavnet skulle tilsi. Dette er punk, og en dårlig
    innspilling, men det er nesten bedre lyd på de gamle Commodore 64
    turbotapene jeg fant i garasjen hjemme.
    {"In on the Killtaker", "Great Cop"}

- Mazzy Star var et skuffende lavmål. Denne hadde jeg trodd skulle låte
    bedre. Fantastisk plate, men AV tolket lydsporene som om en hel
    barneskoleklasse prøvde å spille xylofon samtidig.
    { "Among My Swan", "All Your Sisters" }

- Smashing Pumpkins var stort sett strålende, men altfor høye og
    skjærende toner på noen av låtene ødela helhetsinntrykket til de grader.
    {"Siamese Dream", "Cherub Rock"}

- Nick Caves pianospilling låt sjokkerende falskt. Denne klarte jeg bare
    ikke å høre ferdig.
    {"Boatman's Call", "Lime-Tree Arbour"}

Rakk dessverre ikke å høre på noen filmlydspor men det er antagelig like
    stor spredning i sluttproduktkvaliteten her også(?).

Andre høyttalere jeg har hørt:

- Diverse B&W: Har bare hørt i 10-minutters intervaller, men
    mistenker at B&W ikke er lyden jeg er ute etter. Skal lytte grundig en
    gang jeg har tid.

- Audio Physics Tempo: Nyeste utgave (nr. 5(?)). Hørtes ut som en
    skikkelig bra allrounder. Langtfra så avslørende som AV Avantgarde,
    men jeg syntes også de manglet noen av AVs detaljer som jeg gjerne
    skulle hatt med. (Siden OHFC ikke var interessert i låne ut, faller disse
    bort.)

- Mi3: Denne holder ikke mål når man har hørt Mi3 Signature. Naturlig
    nok, mtp. prisforskjellen.

- Mi3 Signature: Perfekt, med mindre man har kommet i skade for å høre
    Avantgardene trylle med stemmen til Johnny Cash og fløytene til
    Waterboys.

--
    ARS

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usher 6-serien?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Det er notert.

Er det noen som fører det merket i Oslo, eller må jeg til Moss?

--
    ARS

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok til Moss ja. Er du kjapp så kan det hende Jørgen har inne 6381 enda. Den er fin fin.

www.audioart.no

Dei har og Usher. Veit ikkje om den plassen passar best for deg..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Befinner meg på Østlandet. Moss går greit.

--
    ARS

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at du ikke var fornøyd med Audiovector i match med Arcam. Dette er nemlig min kremkombinasjon, og jeg synes at det spiller fantastisk.

Når det gjelder litt av lytteinntrykkene dine er jo dette personlig smak, og slik skal det være. Det viktigste er at du er fornøyd. Jeg vil allikevel påpeke noen ting du kommenterte:

1. En høytaler gjør nok ikke innspillingene dårligere. Ihvertfall ikke Avantgarden. Men dårlige innspillinger vil avsløres av en god høytaler (og forsterker) og vil høre verre ut enn et "ok" anlegg vil gjøre som ikke fremkaller de samme detaljer og elementer av innspillingen.

2. Enig med deg om at det er musikktyper som kanskje ikke egner seg i kategori ypperlig på alt. Selv ikke høytalere i den prisklassen du snakker om her. Og (for å fleipe litt) type punk synes jeg det er svært få høytalere som matcher spesielt bra.... :wink:

3. "Låter det bra på musikk, vil det gjøre jobben også på film". Det er min påstand. I motsetning til motsatt, der jeg mener at (med fare for å irritere alle fans) Klipsch egner seg knall til kino, men ikke til musikk. Ihvertfall ikke min musikksmak som er akustisk, jazz, soul m.m.

4. På film er det derimot nesten "påbudt" med sub i tillegg for å få det rette trykket, det skal du ikke være avhengig av på musikk i stereo på høytalere i denne prisklasssen.

5. Mange som skryter av Usher-høytalerne for tiden, så det kan være et godt tips å sjekke dem ut. Personlig synes jeg de ikke ser ut, men det viktigste er vel at de spiller bra....... :wink:

Lykke til!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: En god høyttaler gjør alle innspillingene maksimalt gode. Det er ikke høyttalerne som avslører innspillingene men innspillingene som avslører høyttalerne.

2: Gode høyttalere fungerer bra på alle typer musikk.

3: Enig!

4: Film er av en eller annen grunn mikset av en gjeng fjortiser som ikke helt har fattet hvordan man lager mest mulig lyd uten å nødvendigvis ødelegge ting. Synd, men heldig vis finnes det subwoofere som kan ta støyten.

5: Design?? Jeg synes ikke Usher har gitt uttrykk for å prøve på minimalisme her. Designet er helt topp om man ikke er på jakt etter minimalisme, hyttestil eller kjølig modernisme. Imidlertid er de enormt kule i modernistiske miljøer da de kommer så fint frem.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Von Schweikert VR-4jr, mener at disse kan prøves hos Audioaktøren i Horten.

Frode

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    1: En god høyttaler gjør alle innspillingene maksimalt gode. Det er ikke høyttalerne som avslører innspillingene men innspillingene som avslører høyttalerne.

2: Gode høyttalere fungerer bra på alle typer musikk.

3: Enig!

4: Film er av en eller annen grunn mikset av en gjeng fjortiser som ikke helt har fattet hvordan man lager mest mulig lyd uten å nødvendigvis ødelegge ting. Synd, men heldig vis finnes det subwoofere som kan ta støyten.

5: Design?? Jeg synes ikke Usher har gitt uttrykk for å prøve på minimalisme her. Designet er helt topp om man ikke er på jakt etter minimalisme, hyttestil eller kjølig modernisme. Imidlertid er de enormt kule i modernistiske miljøer da de kommer så fint frem.
    1. Enig! Du tok kanskje ikke poenget mitt? En høytaler som Avantgarden mener jeg ikke gjør innspillingen dårligere. Men lydsignaturen faller kanskje ikke trådstarters smak, og det er en annen sak.....

2. Enig igjen. Men ikke uansett prisklasse. Du skal faktisk et stykke opp på prisskalaen for å finne en høytaler som takler absolutt alt bra. Kanskje et godt stykke over de prisene vi snakker om her også....

5. Smak kan ikke diskuteres, Snickers. Her vil det alltid variere. Men jeg er uenig med deg. De er ikke pene (i mine øyne... :wink: )

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JMlab 926 eller 936 synes jeg fortjener en audiens.
    Jeg valgte ihvertfall JMlab fremfor Audiovector fordi jeg synes det var mere "engasjerende" lyd.
    Linn har sikker høytalere i den prisklassen også, det burde absolutt være noe å vurdere.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    JMlab 926 eller 936 synes jeg fortjener en audiens.
    Jeg valgte ihvertfall JMlab fremfor Audiovector fordi jeg synes det var mere "engasjerende" lyd.
    Linn har sikker høytalere i den prisklassen også, det burde absolutt være noe å vurdere.
    Det er gode høgtalarar det og. Men når eg samenliknar JMlab Electra 936 og Usher 6381, så blir 6381 den soleklare vinnaren. Den kostar jo 10k mindre og som ein bonus.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ja og nei.
    Det er riktig at gode høyttalere gjengir alle innspillinger godt, men ved at de får fram det ypperste i de beste eller mest krevende innspillingene, blir den opplevde kvalitetsforskjellen større. Dermed vil et par skikkelig gode høyttalere gjøre at slike innspillinger gjør kvantesprang lydmessig i forhold til avspilling gjennom dårlige høyttalere, mens en middelmådig eller lite krevende innspilling kan bli stående på stedet hvil eller bare få marginale forbedringer.

Min hovedinnvending mot AudioVector er ikke stereo-settet (har bare hørt Mi3 Super), men den tilhørende senterhøyttaleren. Den henger definitivt ikke med i svingene og sliter en god del med for spiss diskant når den presses.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield/Snickers-is: Når det gjelder designet på Usherne tror jeg ikke det vil bli vanskelig å integrere høyttalerne i en stor stue på hver sin side av en 33" Loewe med pianolakk.

AV tar få sjanser med sitt mer tidløse design, men Maple-utgavene er meget pene, synes jeg. Og rillene på diskantelementet i Avantgarden er jo som i-en under prikken.

Angående prisklassen man må opp i for å bli fornøyd, så kommer jeg til å betale det det måtte koste for å få gåsehud av musikk man bør få gåsehud av. Om det innebærer at jeg må spare i årevis, så kommer
    jeg til å spare i årevis.

wotg: Sammenlignet du JMLab med Mi3 Avantgardene?

roffe: Meget interessant innspill angående opplevd kvalitetsforskjell. Ved lyttetestene har jeg hørt på gode og dårlige innspillinger om hverandre. Kan godt være at jeg hadde fått et annet inntrykk av f.eks. Mi3 Avantgarde hvis jeg hadde foretatt en vurdering utelukkende utfra dårlige produksjoner én dag, for så å lytte til gode produksjoner en annen dag. Skal ihvertfall ha dette i bakhodet når jeg setter opp låtrekkefølgen på spillisten.

Likevel er jeg ganske så sikker på at dette ikke ville "reddet" Lime-Tree Arbour fra de skingrende toners h*lvete eller Mazzy Star fra å kollapse inn i et sort xylofonhull.

Men nå har jeg et svært ufullstendig sammenligningsgrunnlag. Blir spennende å høre i tiden fremover om det er noen av de forslåtte høyttalerne som kan matche kvaliteten på AV når AV gjør alt riktig, samtidig som de dårligere innspillingene spares.

--
    ARS

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke ment som en omtale av noen av de nevnte høyttalerne men:

Om du skulle ha deg ny bil. Fra før hadde du en Opel Admiral uten bremser. Når du ankommer bilforretningen med tusenlappene brennende i hånda, hvor imponert hadde du ikke da blitt over den første bilen uansett hvordan den var?

Poenget mitt er heller ikke å stille tvil ved din kunnskap, evne til å høre eller erfaring, men jo mer forskjellig du har hørt jo høyere er oddsene for å gjøre et godt kjøp. Jeg anbefaler deg derfor å høre på mye forskjellig slik at ikke en demo dominerer inntrykket ditt alene.

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke annet å si en at jeg digger Mi3 avtg. Er min yndlig så mitt råd er å gå for disse

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers skrev:
    Poenget mitt er heller ikke å stille tvil ved din kunnskap, evne til å høre eller erfaring, men jo mer forskjellig du har hørt jo høyere er oddsene for å gjøre et godt kjøp. Jeg anbefaler deg derfor å høre på mye forskjellig slik at ikke en demo dominerer inntrykket ditt alene.
    Mye riktig i dette....prøv å få lånt eller få hørt på så mye forskjellig som mulig for å finne ut hva som faller i din smak. Det noen anbefaler er jo ikke sikkert passer for deg.

Jeg ville foreslått at du tester noe fra JmLab, eller som det nå heter - Focal. Den nye serien skal vistnok spille veldig bra. (har ikke hørt den enda)

Proac kan også låte bra synes jeg.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is/tralltrall: Kan berolige dere med at jeg kommer til å høre så mye jeg orker av høyttalere i tiden fremover. Kjøper ikke produkter utelukkende basert på andres forslag.

Når det gjelder bil-analogien din, Snickers, så stemmer det ikke helt for min del. Har mine referanser fra live-musikk, spesielt intimkonserter, og har derfor førstehånds erfaringer med tråbiler og Opel Admiraler uten bremser, men jeg vet også hvordan en Aston Martin skal høres ut idet veidekket skifter fra grus til asfalt.

Tiden får vise hvilket høyttalerpar i denne prisgruppen som klarer å reprodusere live-gåsehuden på best mulig måte iht. mine preferanser. Mi3 Avantgarde gjør som sagt det nå, til tider, men bl.a. en litt for spiss topp og overdrevne xylofontolkninger på enkelte spor gjør at jeg mistenker at det kan finnes bedre alternativer.

tralltrall: ProAc - "perfectly natural". Høres lovende ut.

HFfredd: Hva valgte du bort til fordel for Avantgardene, og hva gjorde at du valgte dem?

En annen ting, ser av hjemmekino-oppsettet ditt at du velger å gå opp til Si6 som senter. Hva er grunnen til det, egentlig? Matcher ikke Avantgarde-senteren stereoparet bra nok?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere grunner til at jeg velger avntg.

1. Jeg liker lyden i de. Som er det viktigste
    2. Siden jeg jobber i HFCK får jeg bra pris
    3. Liker og ha produkter som jeg selger. Dette gjør at jeg kjenner produktene bedre og er mye sikrere på disse.
    4. Har vært på fabrikken deres i Danmark og snakket med Ole og alle gutta der nede. Likte det jeg så og fikk dermed et helt annet forhold til produsenten.

Testet masse høytalere Patos symfonic, SF Grand Piano og flere i BW sin 800 serie. Har faktisk ikke fått tid til å høre noe fra dali (Helicon og Euphonia), hadde det når jeg var i startfasen på hifieventyret, og likte dette godt.

Som jeg har sagt før så er jeg en hjemmekino man. Et 5.1 oppsett er center alfa og omega. Når jeg da kjøper et fronthøytaler sett til nesten 40K vil jeg legge minst 70% av den samme summen i en center. Si6 er utrolig bra, når det da er samme produsent, de samme elementene (Sett bort ifra den mer åpne diskanten) og samme filosofi bak lyden går jeg for Si6.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si6 det er senterkanalen i serien over Mi3 ikkesant HFfredd?
    Har hørt mye på Mi3 super og avntgarde, men valgte et annet høytaler merke pga. den "dårlige" senterkanalen i Mi3 serien. Jeg skjønner ikke helt hvordan Audiovector som lager så bra produkter har valgt en så liten og puslete senterkanal til Mi3 serien. de skulle gjort som JMlab og Canton; tilbudt en liten og en stor senterkanal.
    Du kan jo kanskje nevne det neste gang du snakker med Ole.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si6 er centeren i Si serien til Audiovector. Fåes i Arrete og standard(mener jeg den heter)

Centeren i Mi serien er ikke dårlig hvis du f.eks går for en super eller til og med en signature. Men hvis du nærmer deg en avng så kommer det en helt annen diskant og da krever dette mye mer av centeren og da er Si6 et mye mer passende valg. Skulle kansje vært noe i mellom Av3ci avtg. og si6 standard... Men det er litt vanskelig og dekke alt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •