Import vs lokal handel ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 203
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Import vs lokal handel ?

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Folkens, kan dere ikke heller vente med å spekulere i høyere priser til den nye agenten er på plass og har informert om disse? Diskusjonen vedrørende import vs. lokal handel er såpass generell at den ikke hører hjemme under SVS... Dere må gjerne ta opp import vs. lokal handel i en ny tråd selvsagt!
    Vet ikke om det er riktrig kategori, men tar utfordringen jeg! :lol:

Som jeg har skrevet i en annen tråd tidligere er jeg på jakt etter ny CD-spiller, og jakter i Kina etter en kandidat. Det som har inspirert meg mest med å importere er nettopp hvor bra det har gått med SVS-importen.

Dette er et tema med mye for og imot, samt personlige preferanser. Noen ønsker å betale mer penger for å ha den tryggheten det innebærer å kjøpe innenlands, med tanke på reklamasjonsmuligheter, garantier, reparasjonsmuligheter m.m.

Andre ønsker å få et (samme) produkt, med samme egenskaper, til en billigst mulig penge, og er villig til å la besparingen gå på bekostning av de nevnte punktene over.

Og hvorfor skulle eksempelvis import av elektronikk være så annerledes fra alt annet. Rundt om i verden importeres det millionvis av produkter vi for få år siden ikke ville ha dersom det ikke var laget i Norge (eller minst Europa).

Før ville jo ingen kjøpeeks. import-biler heller, nå selger de som hakka møkk. Er jo nesten like biler, noen få forskjeller, men opplevd kvalitet er enda bedre, fordi folk har betalt mye mindre for disse bilene enn at de hadde gått igjennom norsk importør. Det ble truet med at disse bilene ikke ville bli reparert på norske verksteder m.m.. Nå tilbys jo egne avtaler og priser for å lokke disse kundene til merkeverkstedene istedet for at de blir reparert hos "Gunnar og Peders Auto-låve" et sted i skogen... :wink: De oppdaget nemlig et skjult potensiale.....

Er det ikke denne veien utviklingen går??

Jeg mener det er positivt at verden blir mindre, og mulighetene større for oss forbrukere. Vi er alle forskjellige, og noen vil alltid ta større sjanser enn andre. Hvorfor ikke importere de samme produktene selv, høste de økonomiske gevinstene selv, istedet for å betale noen for å gjøre det?

Men at det er stor-gambling med å importere elektronikk fra USA eller Østen, avfeier jeg! Det er mye større risiko å kjøpe eksempelvis en bruktbil av private i dette landet (selv om den var solgt gjennom norsk importør opprinnelig.. :wink: ) Der kan en skikkelig sitte med skjegget i postkassen.....

Regner med at noen har synspunkter her?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har overhodet ingen betenkligheter med å importere. Var litt smånervøs når jeg bestilte SVS'en, men etter en så komfortabel handel er det bare å mate på. Har akkurat kjøpt et par Beast Reference av en hyggelig kar til en hyggelig pris i Danmark, som tilsynelatende driver et ettmansforetak. Garantien er den samme selv om jeg ikke bor i Danmark, og ved evt. problemer dekker selgeren frakt, så sånn sett er det vel greit nok. Det er helt klart useriøse aktører der ute, men jungeltelegrafen går hurtig så hvis du gidder å lete etter litt info om de du handler med, så finner du fort ut seriøsiteten. Nå har jeg ikke prøvd å handle med privatpersoner, type Ebay o.l. men sjansen for å bli lurt er vel like stor som på Qxl.
    Når det er sagt er det også hyggelig med en lokal pusher som du kan stikke innom en gang i blant, prate litt, låne litt utstyr, å ha trygghetsfølelsen over at du vet at du har noen du kan henvende deg til personlig, og ikke ta all kommunikasjon via mail.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott tiltak Anfield! Setter tråden som prioritert, så kan folk benytte denne tråden til å dele sine erfaringer mhp import fremover. Relevante innspill er fraktomkostninger, serviceproblemer, selvsagt besparelser osv!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mer eller mindre sluttet med å besøke de lokale butikkene. Jeg har ikke brukt en eneste hifi krone lokalt på mere enn 2 år, og jeg syndes derfor ikke det blir riktig av meg å prøvelytte lokalt for å så bestille fra Sverige eller Tyskland.

Jeg har ikke det store behovet for personlig veiledning, og jeg synes det er vanskelig å danne seg en mening om et produkt uten å ha hatt det hjemme 1 måned eller 2. Så hvis jeg etter et stykke tid skulle finne ut at produktet ikke passer meg kan jeg heller da selge det, og kjøpe noe annet Den lave innkjøpsprisen gjør at avskrivningen ikke blir like stor som hvis jeg skulle kjøpt lokalt.

SVS, Bertram m.fl. er Factory Direct produkter, og det passer meg midt i blinken. Her betaler man for produktet, og ikke tjenester utført av mellommenn.

Jeg tror hifibutikken i sin tradisjonelle form er døende. Netthandelen øker, prisene faller og på et eller annet tidspunkt vil vi nok få hifibutikker som ligner de computerbutikkene vi har i dag hvor man trekker en kølapp, bestiller sin vare og venter på å få den utlevert.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Det er helt klart useriøse aktører der ute, men jungeltelegrafen går hurtig så hvis du gidder å lete etter litt info om de du handler med, så finner du fort ut seriøsiteten. Nå har jeg ikke prøvd å handle med privatpersoner, type Ebay o.l. men sjansen for å bli lurt er vel like stor som på Qxl.
    Dette er jeg enig i. Det er endel som handler brukt, og hva er motivasjonen for det; jo, få mer for pengene dine, eller "kjøp for halv pris" om du vil. Slik er det også med import for meg.

Useriøse aktører finner en over alt, også ved import(e-handel. Men som du sier, sjansen er like stor (om ikke større) for å bli lurt på nettsteder som E-bay, QXL m.fl. Jungeltelegrafen er vår venn, og ved å sjekke endel forum i Sverige og Danmark finner en fort ut hvem som er til å stole på, og hvem som er mer usikre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg tror hifibutikken i sin tradisjonelle form er døende. Netthandelen øker, prisene faller og på et eller annet tidspunkt vil vi nok få hifibutikker som ligner de computerbutikkene vi har i dag hvor man trekker en kølapp, bestiller sin vare og venter på å få den utlevert.
    Jeg tror nok ikke at bransjen er døende, kanskje mere sterkt blødende!?

Det er fremdeles en god del tusen mennesker i Norge som hverken tar sjansen på å handle på nettet, langt mindre importere selv. Men vi ser en klar markeds-dreining mot en mye større andel av e-handel og imoort, det er klart.

Hva fremtiden bringer er vanskelig å spå om, men jeg er ganske overbevist om hvem som blir den "tapende part" med mistede markedsandeler i fremtiden.......

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært mange som ikke er villig til å oppgi garanti, veiledning, kjøpslov og demo for å spare noen kroner. At noen prøvelytter på den lokale sjappa og importerer selv mens andre holder liv i den lokale sjappa er jo litt betenkelig. Ofte er det de yngste som importerer selv og slik vil nok trenden være. Når folk blir litt eldre velger de heller å benytte seg av det tilbudet som finnes lokalt.

En annen sak er jo denne:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1082417340

Der enkelte hevder at en nordmann stakk av med halve "kaka" mens han skylder på Cattylink. Jeg skal ikke ta stilling til hva som stemmer men man kan jo på den ene siden si at det er en viss risiko. På den andre siden har vi liten grunn til å tro at en nordmann er mer til å stole på enn en kineser. Men ved handel i Norge har vi kjøpsloven som sagt. Kan være en fordel når det skjer noe. Men dersom noen driver med overprising graver de selvsagt sin egen grav.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del kommer ikke til å kjøpe utstyr i norske hifi sjapper mer.
    Kjøpslov og garanti er greit å ha for noen. Men når en importerer kvalitetsvarer for "en slikk og ingenting" så har en råd til å levere det inn til reparasjon hvis det mot formodning skulle gå istykker. Jeg har etterhvert tatt inn ca. 10 forsterkere, 3 dvd spillere, 2 cd spillere, ett par høytalere, samt en haug med kabler. Snakker m.a.o av erfaring. Mange kan mene mye og være kritiske. Spesiellt folk som ikke har hørt på "importvarer". Andre har økonomiske innteresser som gjør det fristende å rakke ned på privat import. Kina lager mye bra, også mye som ikke er bra. Derfor er det greit å finne en fast hifi pusher der nede som kan gi råd og veiledning.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig, Jærbu.

En annen ting er at mange av produktene vi i vesten har vært vant til å kjøpe, faktisk i dag produseres i Kina. Et eksempel er Marantz sine produkter, samt min Denon 2910 og Arcam AVR200, som begge er "vestlige" produkter....... :wink: (anbefaler flere å lese bak på sine produkter). Så det er ingen grunn til å tvile på kinesiske fabrikkers kompetanse og evne til å lage gode HIFI- og hjemmekinoprodukter.

Men, klart det er behov for begge deler. Ulempen med all import er jo mangel på muligheter til å få testet produktet før vi handler. I disse tilfeller er en da avhengig av å få demonstrasjoner av private, eller rett og slett handle usett/uhørt. Så i så henseende er det fremdeles plass til begge handelsformer.

Men, som tidligere sagt, til over halve prisen kan det jo være verdt å gjøre et slikt sjansekjøp......

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Bransjen som sådan må helt definitivt justeres mhp den globalisert som nå i stadig større fart ekspanderer. Imidlertid skal en ikke kimse av de forbrukerrettigheter innkjøp av varer her til lands gir, og for etablerte fabrikanter kan det i mange tilfeller svare seg å kjøpe lokalt til syvende og sist. Poenget er jo imidlertid uansett at prisene allikevel ikke skal trenge å være inntil halvparten ved import, noe jeg mener er helt urimelig, selv hensyntatt kostnaden på reklamasjon/garantihåndtering.

Jeg tror uansett på sikt dette vil stabisere seg. Hifi bransen er nødt til å kutte marginene for å konkurrere mot den stadig økende internasjonale konkurransen, selv i Sverige finner en jo ofte 10-20% lavere priser enn her til lands, og det kan selvsagt ikke fortsette. Ser en imidlertid på andre typer varegrupper, der "internasjonaliseringen" har fått virke en hel del lengere, da f.eks. type IT-produkter, har jo kuttekniven gått sin gang og en finner sjelden priser som differerer mer enn 5-10% internasjonalt...

Når det er sagt, blir jo stadig de store aktørene flinkere til å skjerme mot "grå"-import, da ved f.eks. menyer kun på asiastisk, 100/110 volt osv...

Uansett tror jeg enorme prisdifferanser vil måtte flate ut på sikt, f.eks. projektorer, som det for bare ett år siden var mye å hente på å importere fra Japan, er det nå minimalt å spare, da spesielt på de modeller som går volum av her borte, type AE700 o.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del merker som feks Yamaha, Pioneer, Audio Pro og Harman Kardon er hysterisk dyre i Norge. Grunnen til at dette har kunnet gå så lenge ser jeg ofte her i forumet når det er snakk om import: Det er en utbredt oppfattelse at import ikke kan lønne seg fordi moms, toll og frakt vil føre til at prisen ender på samme nivå som den norske. De som har handlet fra feks Fyndbørsen vet nå at det ikke er tilfelle

Jeg bor selv i Danmark, og her fører nærheten til Tyskland til at svært mange bestiller derfra. Nå i det siste har det kommet mange av de nye Plasmamodellene til Panasonic over grensen. En pris på 20.000kr i Danmark, mot 12.000 i Tyskland for 42" har sørget for det. En dansk forhandler skrev i den anledning at 12.000 var mindre enn hans innkjøpspris. Det er derfor ikke sikkert at problemet ligger alene på forhandlernivå, men også at importørene skal til å se om det er noe de kan gjøre annerledes

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også at de mer ukjente importproduktene som QPVision og andre merker vil forsvinne i løpet av et par år. Prisene på flatskjermer faller såpass at slik import vil bli mindre lønnsomt og folk vil ikke være villig til å sjanse for å spare 1000 kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ukjente plasmamerkene kan sånn smått begynne å pakke sammen, bestillt fra Tyskland koster den nye 37" Panasonicen like i overkant av 10.000. Hvis jeg da skulle vurderten ugga-bugga plasma skulle den kostet godt under 5000 før jeg var interessert

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en tråd angående emnet vårt her

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=205901

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gelder Kina-import, er det flere leverandører på markedet. Av de mest kjente finner vi firmaer som:

www.cattlylink.com
    www.coenaudio.com
    www.nysound.com
    www.timaudio.com

Av disse firmaene er det vel Cattylink som i dag har stempelet useriøs, spesielt etter at det som tidligere nevnt her i tråden var flere nordmenn som ble lurt på et gruppekjøp der for en liten stund siden. Finnes også tilfeller i Sverige og Danmark.

Disse kinesiske web-sidene har til nå vært langt under det vi her i Europa har forlangt av standard. For alle disse firmaene er det informasjonsutveksling på mail som gjelder, og når det gjelder priser så holdes disse hemmelig (en type "special price for you"-løsning).

Nå, derimot har jeg oppdaget en "ny" webside, med oppdatert web-shop, fullt oppdatert med priser i både dollar, euro og annen lokal valuta. Og det beste med det hele; de har priser som slår alle de øvrige nevnt ovenfor.

www.ornec.com

Jeg har nå undersøkt litt, og vært i dialog med disse i et par uker, og jeg må si at dette faller i smak, og seriøsiteten virker bra. I mail fra dem skriver de bl.a.:

Dear customer,

Thanks for your e-mail.

We are a serious UK-based company dealing with Chinese Hi-Fi products. We have branches in the US and China and have been doing in this field for quite some time.

To serve our customers better and always keep them updated, we built this website recently. Customers have to register as members to place their orders with us, then they will receive an email with a user name and password with which they can track their orders all the time or get the lastest information from us.

In this way, customers will be fully informed during the whole transaction. All our products come with factories' worldwide warranty cards and we have a back-up service centre in the UK.

Thanking You
    Michael
    Customer Support Team
    UK Office :+44(0)8703403151
    US Office :+1(0)3602267619

De svarer seriøst på alle mailer jeg sender dem. Siden web-siden er forholdsvis ny, er det ikke mange i Scandinavia som har fått tilsendt varer derfra enda. På www.prisjakt.nu er det noen svensker som har bestilt produkter, og de forventes å ankomme denne uken.

Jeg venter i spenning på referat fra disse, da denne butikken virker spennende og i høyeste grad seriøs.

Går alt som planlagt satser jeg på å legge inn en ordre derfra for å teste, for dette virker da unektelig mye bedre enn det vi har vært vant til fremt il nå........

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alle kjøper på nettet blir det jo tilslutt ikke butikker igjen hvor vi kan gå å se på godsakene "in the flesh" Det vil jo være synd. Men på en annen side synes jeg at noen Norske importører er vel grådige med påslagene. Gode hi-fi og hjemmekino produkter er dyre nok, vi trenger ikke å sponse importøren med en ny 48 fots princess...
    Sånn personlig så har jeg brukt web, import og butikk ca. like mye.
    En annen forkjell på Norge og andre land er mangelen på konkurranse, du skal ikke lenger enn til Sverige eller England for å se at de forskjellige butikkene følger med på konkurrentenes priser. Hvis du vet varen er billigere et annet sted er det stort sett bare å nevne det så får du varen til den prisen, prøv DET på hifiklubben du!

Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper alt i Norge, synes det er fint med den lokale hifi forhandleren.
    Der man kan stikke innom for en demo, eller bare en prat.

Hvis alle starter og importere fra utlandet vil jo antaglivis disse forsvinne og med de muligheten til en skikkelig demo før man handler.
    Jeg fortrekker og kjenne produket før jeg kjøper i allefall.

Ikke nok med at jeg liker og kjøpe ting i Norge, Jeg kjøper stort sett bare merker fra Europa.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av problemet i Norge er det samme som vi har i Danmark. Det finnes ikke noen fungerende prissøkemotor. Når jeg skal bestille noe gidder jeg ikke å lete igjenom netstedene til ca 10 forskjellige forhandlere, jeg gidder heller ikke dra ned til byen og møte opp personlig i butikkene.

Det er spesielt receivere jeg kjøper på denne måten. Jeg beholder de kun 6-8 måneder før jeg kjøper en ny, og da ville det gå for mye tid hvis jeg vær gang skulle prøvelytte og låne med hjem.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere sagt at det nok er rom for begge deler. Men nå som det er så lett å egenimportere, er jo håpet at det vil bidra til at de norske importørene ikke setter opp ublue utsalgspriser. Er nok av eksempler der en betaler skammelig mye for å kjøpe et produkt lokalt.

Argh: Du sier at du kun kjøper produkter fra Europa. Greit nok det. Men den Arcam AVR200 som vi begge har, hvor tror du den er produsert? Se bak. Ja nemlig, Kina... :wink:

Den som klarer å bygge best kvalitet for en lavest mulig penge, er den som vil klare seg fremover. Slik har det blitt i bilbransjen, og slik vil det bli i HIFI-bransjen også.

Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda
    Den er produsert i kina, som det meste av elektronikken.
    Samme med innmaten i power masterene.

Men Arcam sysselsetter mange i England og Midgaard har iallfall en ansatt
    i Rakkestad

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •