Import vs lokal handel ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 203
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hrezus
    Heisann

jeg har sendt ett par mailer med de i timaudio.com angående jangson ja-50 blokker. Jeg er som sagt ute etter respons på seriøsiteten hos disse, noe som anfield har kommet med noen tanker om.
    Angående monoblokker er jeg veldig overbevist om at de er kanon, hadde nettopp en telefon med en forhandler i oslo som selger disse. Han ble vill og gal når jeg spurte om merket og hadde ikke nok god-ord å si om de.

Prisen jeg fikk hos timaudio var 2171 dollar inkludert frakt. har sett prisen hos andre, blant andre nysound.com hvor prisen var 2050 for blokkene og 450 i frakt med dhl. Så timaudio var da ikke så gale.

jeg har sendt mail til ornec, men ikke fått noe svar ennå på om de har disse. jeg trenger egentlig bare bli litt overbevist om at timaudio er seriøst så bestiller jeg ;P rask og god respons har jeg i alle fall fått på mailene jeg har fått.
    Jungson føres også av www.coemaudio.com og Norman pleier å svare på alle mailer, om enn litt tregt av og til. De har hatt gode priser i det siste så kanskje det er verdt å sjekke ut.

På merket Jungson er det gode penger å spare, da den norske importøren vet å ta seg veldig godt betalt for de produktene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sendt mail til coemaudio. Venter i spenning på svar. Jeg sitter egentlig bare å tripper etter og bestille. Har skikkelig oppgraderingssyke, er så lei av og høre strebingen min 3805 har etter å puste liv i høytalerne!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sendt mail til coemaudio. Venter i spenning på svar. Jeg sitter egentlig bare å tripper etter og bestille. Har skikkelig oppgraderingssyke, er så lei av og høre strebingen min 3805 har etter å puste liv i høytalerne!
    Fått noe svar fra Coem enda, hrezus??;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke fått noe svar av de. Men det får bare være, penger er sendt til kina og timaudio og blokker er da forhåpentligvis snart på vei ;P

Håper bare ventetiden blir så kort som overhodet mulig, jeg HATER og gå og vente på slikt!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dvdsoon = møkkabutikk

Denne hører hjemme her men har også startet en egen tråd om akkurat dette.
    http://avforum.no/forum/produkt-og-prisjakt-alt-annet/21983-internettbutikker-dvdsoon-osv.html

Dvdsoon er en useriøs butikk som jeg har dårlig erfaring med. Har bestilt og betalt men ikke fått noe produkt og får heller ikke pengene tilbake selv om de lover det !!
    Ligg unna dette selskapet.

Har forøvrig en Momitsu VN 880 som jeg er godt fornøyd med. Kan tenke meg å kjøpe flere ting via import men det er viktig å tenke på risiko og leveringstid. Har handlet mest med norske nettbutikker og det går stort sett greit men leveringstid er ofte laaaaaang.

Liker å kunne se og teste produkter men andres erfaringer f.eks her på forumet kan være en hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile New York Sound

Jeg har gjort to bestillinger fra www.nysound.com på tre uker nå.
    Har kun positive erfaringer med dem. Raske og utrolig høflige å forholde seg til.

Den første bestillingen gjorde jeg mandag 8. august.
    Onsdag 10. ble varene sendt fra Kina og samtidig ble ble betalingen trukket fra min konto.

Fredag 12. kl. 13.15, stod det en "svett" DHL-sjåfør på døra her med to tunge pakker. Da hadde jeg riktignok ringt DHL kl. 09.30 for å bekrefte at jeg hadde eksakt med kontanter for å betale den norske mva...

Dette er ikke stort lenger tid enn det tar å bestille noe fra f.eks komplett eller andre nettbutikker!

Mandag 22. gjorde jeg en ny bestilling.

Mandag 29. ble varene sendt. Nå tok det riktignok en uke før det ble sendt, men dette fikk jeg beskjed om på mail når jeg bestillte varene.

Så nå går jeg bare å venter i spenning på leveringen som forhåpentligvis kommer onsdag eller torsdag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile New York Sound Forts.

I dag onsdag 31. kom varene. Alt i skjønneste orden!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

timaudio

Heisann, har bestilling fra timaudio på gang. Det drøyer tydeligvis ut. Først var det litt problem fordi jeg hadde skrevet feil navn på mottaker. så banken ville ikke gi han pengene. Når det var i orden, kom blokkene, skulle teste dem før de ble sendt hit, men da viste det seg at det var feil på dem. Så de ble returnert for å få nye blokker. De kom, slik jeg forsto på tirsdag, skulle testes å sendes når det var gjort. Skrev mail igår men ikke fått noe svar ennå.

Har googlet litt, funnet at han selger blant annet en del gjennom ebay, der er det bare positive tilbakemeldinger. Har også fått inntrykk av det i diverse andre forum. www.prisjakt.se blant annet.

Men blir litt skeptisk....13000 kr er ikke noe jeg er så veldig interessert i å se forsvinne uten å få noe tilbake...

www.timaudio.com

så til dere som har tenkt å bestille derfra, drøy den litt og se hva som skjer med min bestilling. Håper det bare er ting og tang og ikke noe annet. Ellers blir det flybillett og balltre....

Newcomer firmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lurt...

Hva gjør man hvis man blir lurt i en privat second-hand handel? Har selv nettopp lagt ut kr 2000,- i forskudd til en kar et forsterkersett. Stolte på karen da han virket seriøs på telefonen. Venter nå på å få sendenummer i posten.

Men hva kan man gjøre hvis man har vært godtroende og lagt ut forskudd? Eller om man legger ut 10k for en blysekk? Hva gjør man?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, har bestilling fra timaudio på gang. Det drøyer tydeligvis ut. Først var det litt problem fordi jeg hadde skrevet feil navn på mottaker. så banken ville ikke gi han pengene. Når det var i orden, kom blokkene, skulle teste dem før de ble sendt hit, men da viste det seg at det var feil på dem. Så de ble returnert for å få nye blokker. De kom, slik jeg forsto på tirsdag, skulle testes å sendes når det var gjort. Skrev mail igår men ikke fått noe svar ennå.

Har googlet litt, funnet at han selger blant annet en del gjennom ebay, der er det bare positive tilbakemeldinger. Har også fått inntrykk av det i diverse andre forum. www.prisjakt.se blant annet.

Men blir litt skeptisk....13000 kr er ikke noe jeg er så veldig interessert i å se forsvinne uten å få noe tilbake...

www.timaudio.com

så til dere som har tenkt å bestille derfra, drøy den litt og se hva som skjer med min bestilling. Håper det bare er ting og tang og ikke noe annet. Ellers blir det flybillett og balltre....

AHHH!!!

Endelig!! blokkene har ankommet oslo og ligger til fortolling. På vei nedover til oslo og hifimesse på torsdag tracket jeg pakken og fant ut at den var på tur.
    Så da er nok ikke denne bekymringen så relevant lengre, og seriøsiteten til timaudio fremdeles i hevd!

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har registrert at veldig mange lurer på hvordan reglene for importering av AV-utstyr er. Har derfor tatt meg friheten til å skrive litt rundt dette, så kanskje man unngår så veldig mange like spørsmål her på forumet.

Først og fremst:

Toll:

På varer som tv'er, høytalere, forsterkere osv, altså alt av AV-relaterte varer er tollfrie.Man kan altså glemme denne tollen en gang for alle, med mindre din forsterker er drevet av kjernereaktor (tro det eller ei, det er faktisk et eget punkt for innføring av kjernereaktorer)

Merverdiavgift:

Som oftest forkortet til mva eller moms. Alle varer under 200 kroner eksklusiv frakt kan man innføre uten å betale mva. Det vil si at kjøper man en vare til f.eks 150 kroner, kan man ta inn denne uten bekymringer. Derimot bør man være var dersom varen koster tett oppunder grensa. det er nemlig valutaen for dagen din pakke krysser grensa som gjelder, ikke da du bestilte den. Du kan dermed risikere å måtte betale mva for en vare som kostet 190 kroner da du betalte den (omregnet), fordi kroneverdien har sunket eller liknende.

Kommer man over 200 kroner må man betale mva på varen + frakten. Merk at man ikke regner med frakt i 200-grensa.

Merverdiavgiften i Norge i dag er på 25%, det vil si at skal man legge mva til en pris må man gange summen med 1,25. Skal man trekke ut mva må man dele på 1.25.

Man betaler aldri dobbel mva. Det vil si at hvis det er mva i det landet varen kommer fra, trekkes det fra bestillingen fra butikkens side, eller så får du tilbake momsen du har betalt når du betaler norsk moms på varen.

Har listet opp en del merverdiavgifter i andre land i kalkulatoren under.

I følge enkelte brukere her på forumet ser det ut til at ikke alle pakker over 200 blir krevd moms for. Slapphet av tollvesenet? Ikke vet jeg.

Fortollingsgebyr:

Så vitt jeg vet så blir fortolling av varer gjort på to måter:

1. Du får en lapp i postkassa når varen din har kommet til grensa. Du må da betale norsk mva. på varen for å få den inn til landet.

2. Fraktselskapet legger ut for deg, det vil si at de betaler momsen for deg. Dette går selvsagt raskere, men fraktselskapene tar gjerne et gebyr på x antall kroner for denne tjenesten.

Frakt:

Frakten som skal betales er avhengig av butikken man handler fra. Som oftest er det de som bestemmer hvilket fraktselskap som skal brukes.

Prisen avhenger av størrelse på pakken, tyngden, hvor langt det skal fraktes og hvor fort.

Kalkulator:

Har lagt ved en kalkulator for import som kan åpnes i exel. der plotter man inn pris, frakt, eventuell moms i det landet man handler i og evt. fortollingsgebyr, så regner den ut hva det vil koste deg.

Til slutt:

Jeg er på ingen måte ekspert på dette området, og det kan godt hende at jeg har skrevet noe feil, så jeg oppfordrer folk til å si ifra, så jeg kan få gjort de nødvendige endringer. Skulle det være noe du savner i teksten eller i kalkulatoren, si ifra, så skal jeg rette det.

PS. Jeg tar IKKE ansvar for bruk av dette innholdet!

Edit:
    Guiden ble flyttet til http://avforum.no/forum/generelle-guider/23932-guide-til-import-av-av-utstyr-importkalkulator.html , så hvis noen skulle ha bruk for kalkulatoren, så finner dere den der (gikk visst ikke ann å ha den to steder samtidig).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttorneby

Merverdiavgiften i Norge i dag er på 25%, det vil si at skal man legge mva til en pris må man gange summen med 1,25. Skal man trekke ut mva må man dele på 1.25.
    Må man ikke trekke ut 20%?

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gange med 0,8, altså trekke ut 20% blir det samme som å dele på 1,25. Prøv på en kalkulator så ser su det. Men dette tilfellet er særegent for vi som har 25% mva. Prøv å gjøre det samme med en annen merverdi, så ser man det.

Grunnen til at det er sånn:

Verdi * moms = Sum

For å finne verdien når man har sum om moms, må man dele på begge sider med moms, da får man

Verdi = Sum / moms (momsen forsvinner på den andre siden, da du deler på den)

for å finne moms når man har verdi og sum, må man dele på verdi på begge sider:

moms = Sum / Verdi (Verdi forsvinner på venstre side akkurat som moms forsvant på andre siden).

Prøv deg fram på kalkulatoren så ser man at det stemmer :grin:

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    fornøyd buril? ventet du ikke over en måned da og fikk ikke kontakt?
    Det hadde seg slik at jeg sendte bestillingen min den samme uken som Jim gikk ut i ferie
    Han sendte meg mail den dagen han kom tilbake på jobb, og forsterkersettet landet på gardermoen tre dager senere. God service!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PayPal

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Som tidligere nevnt i denne tråden er det flere aktører på markedet med Kina-import. De fleste av disse er seriøse og leverer det de lover. Problemet til nå har på disse vært håpløse web-sider, manglende priser, uklare fraktkostnader, må kommunisere på mail o.l.

Vil igjen slå et slag for denne siden; www.ornec.com

Her har du full oversikt over både produktgrupper, leverandører, priser m.m. Fraktkostnadene regnes ut når du har lagt produktet i handlevognen, og du kan selv velge mellom DHL og FedEx.

Ornec er nå også knyttet til PayPal, som sikrer deg en fornuftig og trygg transaksjon av kjøpesum uten at du trenger å oppgi kredittkortnummer, som eksempelvis til SVS. SVS har vist seg som seriøse, og ikke misbruker disse opplysningene. Men jeg anser i hvertfall det å ikke måtte oppgi et kredittkortnummer som tryggere.

PayPal-konto oppretter du på www.paypal.com .

Har fått bekreftet fra Sverige og Danmark at de som har bestilt varer der, har nå fått produktene sine, og uten andre problemer enn forsinkelsene. Dette skyldes det enorme uværet som har herjet i Kina i noen uker, med massivt regnvær og oversvømmelser. De andre "KIna-aktørene" har også vært plaget med dette.

Har tidligere handlet med CoemAudio (Jungson Moon Harbour) og var fornøyd med det. Fra jeg bestilte og til jeg fikk varen gikk det ca 6 dager. Men det gikk masse tid i forkant av bestillingen på mailer, spørsmål, forskjellige priser m.m. som jeg kunne vært foruten. Og her virker Ornecs webshop-løsning en god del bedre.

I tillegg er prisene mye lavere, det hjelper jo også...... :wink:

Hei!

Hvordan fungerer Paypal?

Ebo

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EBO
    Hei!

Hvordan fungerer Paypal?

Ebo
    PayPal er et betalingsfirma/betalingsformidler, vistnok opprettet av Ebay.

Når du åpner en PayPal konto så kan du knytte denne til eksempelvis et kredittkort, og "godkjenne" PayPal til å belaste kortet ditt med det kjøpet du har gjort. På samme måte benytter selger samme firma, og et spesielt referansenummer fra både selger og kjøper er nødvendig for at transaksjonen skal bli utført...

Har opprettet konto selv, men enda ingen praktisk erfaring fra å bruke denne, så fint om brukere med mer "hands-on" erfaring kan dele dette med oss......

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde definitivt ikke bruk paypal ved store summer. finnes tusenvis av horrorhistorier.
    hundretalls av bedrifter som har benyttet seg av paypal har omsider gått konkurs ved små"problemer" i overføringer.
    om paypal skulle se noe som ligner muffins, kan de automatisk uten å spørre trekke deg for alle pengene du har hos de, også fra visakort eller bankkonto.- evt nekte deg penger fra mottaker også.
    de bare velger en side å tro på, bestemmer seg og that is that.
    det er med andre ord utrolig lett å svindle. f.eks om avsender har både lyst på penger og produktet han skal selge .

http://www.nopaypal.com/
    http://www.aboutpaypal.org/
    http://www.paypalwarning.com/

det finnes dusinvis av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hadde definitivt ikke bruk paypal ved store summer. finnes tusenvis av horrorhistorier.
    hundretalls av bedrifter som har benyttet seg av paypal har omsider gått konkurs ved små"problemer" i overføringer.
    om paypal skulle se noe som ligner muffins, kan de automatisk uten å spørre trekke deg for alle pengene du har hos de, også fra visakort eller bankkonto.- evt nekte deg penger fra mottaker også.
    de bare velger en side å tro på, bestemmer seg og that is that.
    det er med andre ord utrolig lett å svindle. f.eks om avsender har både lyst på penger og produktet han skal selge .

http://www.nopaypal.com/
    http://www.aboutpaypal.org/
    http://www.paypalwarning.com/

det finnes dusinvis av nettsider...

OK, Lurer på å bestille meg en Orginal 2008 ifra Ornec.....
    Der kan man velge mellom PayPal og "Bank Transfer"....

Har vaffal forstått at Ornec er ett ok sted...

Ebo

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte banktransfer, det var fordi de ikke hadde klart noe paypalsystem da jeg bestilte. Det funker greit nok, men banken skal ha et gebyr på 150.- for å utføre betalingen. Ornec er en grei butikk. De var litt treige med å levere(3uker), men varene kom til slutt. Fikk telefon fra de for noen dager siden, da de ringte for å spørre om jeg var fornøyd med varene jeg hadde kjøpt.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EBO
    OK, Lurer på å bestille meg en Orginal 2008 ifra Ornec.....
    Der kan man velge mellom PayPal og "Bank Transfer"....

Har vaffal forstått at Ornec er ett ok sted...

Ebo
    Alltid greit å gå rett fra din egen bank og til butikken dersom du har penger på konto.

Ornec virker å være en seriøs butikk, om enn noe dyrere frakt derfra enn eksempelvis Coemaudio, men det går stort sett opp i opp totalt.....

Edit: Original 2008 virker til å være en kanonspiller, vurderte også denne sterkt når jeg skulle handle......

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •