Ønsker forslag til ny stereo, alle komponenter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker forslag til ny stereo, alle komponenter.

Hei!
    Er ny på avforum så dere får være litt overbærende med meg om jeg har plassert denne feil.

Jeg er en student på 24 år som har hatt noe erfaring med lyd opp gjennom årene. Begynte tidlig med bilstereo, og holder vel delvis på med det enda. Når det gjelder innestereo kjøpte jeg mitt første anlegg for 5-6 år siden. Det besto av kimber kabler, Patos B500, Rotel preamp, poweramp og cdspiller. Mener powerampen heter 971mkII elns. Jeg syns det spilte greit, men ikke mer enn det. Det første jeg gjorde var å bytte ut kimber-kablene med Mit Terminator 2(?) og fikk med en gang mer fylde i bassen og en litt mer sprudlende diskant. Jeg solgte så hele Rotel anlegget men beholdt høyttalerne og utvidet med senter og bakhøytalere fra Patos når jeg ble bitt av surround-basillen og kjøpte Yamaha Rxv 800 og Philips DVD957.

Dette anlegget hadde jeg så i mange år, og syns det fungerte greit til sitt bruk. Men også disse komponentene ble solgt, og etter litt om og men byttet jeg til meg noen Patos B400 som jeg har nå. Flyttet i høst og deler nå stue med en som har Sony FA30ES forsterker og det er nå den jeg bruker på høyttalerne. Det fungerer helt greit det, men trangen til bedre lyd har kommet snikende. Har nå også satt av 500kroner fast i måneden til cd'er da jeg har blitt skikkelig lei lyden av mp3. Og selv om komponentene som nå står i stua er billige og på ingen måte high-end, fikk jeg litt gåsehud av spor nr 11 på Madrugadas Industrial Silence som kom i posten idag. Mens jeg skriver dette innlegget sitter jeg og hører på Eagles - When hell freezes over.

Men tilbake til topic. Jeg er på jakt etter cdspiller, forsterker (integrert eller delt er det samma for meg) og 2 stk høyttalere. Siden jeg ikke har alt for mye penger jeg kan svi av på en gang, vil jeg ta det trinnvis og bytte ut det jeg har. Det første jeg vil ha er amp, for så å kjøpe høyttalere og cdspiller til slutt. Cd og amp i samme merke er fint, men ikke et krav.

Musikksamlingen består for det meste av Dire Straits, U2, Mark Knopfler, Metallica, Manowar, Eagles, Iron Maiden, Bruce Springsteen og Nightwish. Jeg har dog mye annet også, så at anlegget kan takle det meste er et krav. Selv om det går mye i gitar-musikk liker jeg lyd med litt pondus i bassen, slik at du kan føle musikken på kroppen selv når du ikke spiller høyt.

Jeg har lest masse her på forumet idag, og surfet rundt på nettbutikker. Jeg har sålangt vurdert Vincent Sv233 og Vincent CD-S2 eller 3 som gode elektronikk-formidlere men er veldig usikker på høyttalerne. Audiovector Mi3 spiller pent og luftig, men for lite pondus. Samme med System Audio 1750. Patos syns jeg blir litt mørk og unyansert i lyden igjen, mer en disko høyttaler. Det er ihvertfall inntrykket jeg har.

Vil dere komme med noen gode forslag? Jeg er åpen for det meste, pris er egentlig ingen hindring, bare at det da vil ta lengre tid.

Edit: Stua er forresten på 4x8m og anlegget står på halve langveggen. Stua er liksom delt i to pga ovn og dør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her veitu guttebass... http://www.jfssoundsystems.no/ her finner du det du trenger!

ville satset på vincent sp-t100(hybrid monoblokker) vincent sa-t100(preamp med rør på utgangene) og vincent cd-s6, hadde jeg vært deg

Jeg hørte nevnte komponenter samemn med klipsch rf-35 og xindak kabler hos jfssoundsystem.no i drammen! vi snakker GÅSEHUS uten like av den lyden det ble!!!

så løp å kjøp...

hilsen ùberlover:-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar jeg mye feil om Vincent-pakken din koster 35000,- veiledende?

Selv om jeg får gode priser syns jeg det der blir for mye å bruke på elektronikk nå. Etter endt studier så kanskje.

Men slik ståa er nå, vil jeg begrense utleggene litt.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cayin 252 pakken til ca 16k bør jo være bra.

http://www.norskaudioteknikk.no/

Hegel H1 kan jo og være et alternativ.

Se også her hva jeg selv har og anbefaler på det varmeste:

http://avforum.no/minhifi/show.php/JD

Høyttalere: Syns det er rart at du syns Audiovector har lite pondus. Jeg syns de ble litt tunge når jeg hørte på de. Det var dog M3 sign, men vil jo tro det er mye av det samme. Kan selvfølgelig anbefale Infinity Kappa 600/400, som er en meget god høyttaler som i det siste er satt ned i pris.
    Audio Pro Black Diamond til 6k er et godt alternativ, det samme er JM Lab Cobalt serien. Ut i fra det du beskriver, kan det være høyttaleren for deg. Kef Q7 gir også godt trøkk. Har du hørt Patos Lyric serien? Vil ikke kalle det for en diskohøyttaler, men smaken er som baken.

Hvis du gir litt mer spesifikt budsjett, vil det være lettere å hjelpe deg.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cayin pakken er helt klart til vurdering. Hegel H1 syns jeg blir for analytisk. Den passer veldig fint til mye musikk, men jeg er usikker på om jeg liker lyden på den. Det er dog godt mulig jeg går for den dersom ingenting bedre dukker opp.

Den gamle M3 har jeg ikke hørt, men har spilt mye på Mi3 og Mi3 signature med forskjellig elektronikk. Signature syns jeg blir for dyr i forhold til vanlig Mi3. Den gir nemlig mye for pengene, men jeg syns altså den blir for slank. De spiller bass, helt klart, og trykker i brystet. Men jeg savner litt pondus, følelsen av dypbass. Fikk demonstrert gamle M3 super på Hegel H2 system med valhalla signal og red dawn høyttaler kabler forrige helg. Det spilte oppløst og fint, men alt for luftig for meg. For lite pondus rett og slett. Det fine med Audiovector syns jeg er den litt "råe" mellomtonen som jeg syns kommer til sin rett på låter som Nils Lofgrens - Keith don't go. Spes på H1 og Mi3 signature spiller det helt rått.

Var på besøk hos Cayin over her når han hadde Kappa 600 på sin Cayin 252 amp. Høyttalerne var langt fra optimalt plassert, og de spilte pent. Men jeg ble ikke direkte imponert. Da syns jeg faktisk det gamle anlegget hans med Vincent pre og poweramp og Patos Lyric spilte bedre.

Kef Q7 (evt forgjengeren) var en jeg vurderte før jeg kjøpte Patosene mine, men jeg syns de hadde mer av alt. Derfor valgte jeg de.
    Black diamond v1 har jeg hatt. V2 har vel litt mer av alt enn det v1 hadde, men den blir likevel litt liten for meg. Liker å spille høyt innimellom selv om 90% av tiden består av rolig lytting.
    JM lab har jeg ikke erfaringer med innendørs, og jeg må vel kjøre et stykke før jeg finner noen som har det i sortimentet? Har gode erfaringer med Focal fra bil, og det er jo samme fabrikken.

Når jeg nevnte Patos sammen med disko var det rettet mot Basic serien. En god allround høyttaler men, som spiller bedre på disko enn gitarmusikk. Lyric har jeg faktisk mer sansen for enn basic. Nok en høyttaler jeg må ta med i vurderingen.

Budsjett ja.. Jeg har akkurat svidd av noen å tjue tusen på ny bil, så jeg må ta det litt gradvis. Vil først kjøpe amp, og den alene bør holde seg under 20k i utsalg. Jeg kjenner mange jeg får skikkelig gode priser på, så for meg er veiledende villedende om dere skjønner. Utnytter systemet der jeg kan. Selv om grensen på amp er satt på 20k betyr det ikke at jeg MÅ bruke 20. Value for money er viktig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må da få anbefale Talk Electronics Cyclone 2.1, som jeg valgte på anbefaling fra Roald Mikkelsen på Audio Design i Bergen. Veil 15k. Talk er faktisk Englands nest største elektronikkprodusent, mener jeg å ha lest et sted. Dog ikke veldig utbredt i Norge.

Blir vel i disse dager avløst av Cyclone 2.2. Ellers har de også pre/power komboer som bør være enda bedre. Valgte min i konkurranse med ECI-4 og Thule IA100/PA 100. Et soleklart valg, som til og med Thuleforhandleren var enig i. Har du mulighet, sørg for å høre på denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dr kaos sier her så var han på besøk hos meg for en liten stund siden(og vi vet jo alle hvordan det gikk utpå natta knut:-))

må si meg enig med plasseringen på kappa 600. jeg bor i en liten blokk leilighet, med noe rar form på stua, så det ble rett og slett f**kings umulig å få opptimal lyd ut av de! Men lyden generellt var mye bedre enn jeg ville trodd på forhånd, da jeg en gang i tida ble maximalt skuffet over infinity sm152/155 som en venn av brodern hadde! i mine øyne så har infinity alltid vært synonymt med "pløsete" bass om dere skjønner! men der fikk jeg jo spise orda mine igjen da knut;-) som sagt, plasserings problemet satt til side, kappa 600 er en vannvittig god høytaler, med akkurat nok trykk/snert i bassen, og mer en godt nok med dypbass. dypbass er da veldig viktig for meg siden jeg stort sett hører på drum and bass og deep house, med tung og mye bass! mellomtonen og diskanten "knuller" i øra(unnskyld språket)

Men nok om det! På tide med litt erfarings skravling! Jeg har hatt patos lyric 502,sammen med cayin 252b og harman/kardon hd7425(med oppgradert strøm forsyning og forbedret laser)! det spillte utrolig bra, men ikke bra nok! lyric 502 er jo en veldig "varm" høytaler med mye bass, og når mann da putter på 252b som er minst like varm og bassete i lyden, blei dette nesten litt overkill, hvertfall i små rom! men når jeg byttet ut effekt med vincent sp-331 og sa-31 ble det straks andre boller! vincent er MYE mer nøytral, med ca like mye krefter! men dog en HELT annen lyd! patosene fikk også en helt annen karakter! etter det hadde jeg canton karat m80dc med vincent pakka! dette KNUUUUUSTE rett og slett patos med nevnte elektronikk i mellomomtone/diskant, men tapte seg litt i trøkket får så å ta det igjen i dypbassen! målt de helt ned til 28hz! og som sagt så er det viktigere med dypabass for meg enn pønsj! karat m80 er vannvittig åpen i lyden, og når jeg hørte fast car av tracy chapman fikk jeg som knut kaller det GÅSEHUS:-) skulle tro dama satt på fanget mitt å sang! da hadde jeg vel knekt sammen vil jeg tro, dama er jo ikke liten av vekst, men hva gjør mann vel ikke for god lyd! etter det så var det jo nevnte kappa 600, cayin 252b og nevnte cd spiller! Av disse 3 vil jeg helt klart satse på canton karat m80 av høytalere, og av elektronikk er det fritt frem mellom vincent og cayin! spørs om du vil ha litt varme ellere mer nøytrall kraft bare!!!!

blei litt mer enn planlagt detta her, men jeg tror ejg fikk sagt det slik jeg tenkte det!

så planene mine nå er å få meg et par klipsch rf-35, cayin cd 252(med eller uten base oppgradering er ikke bestemt enda) og diverse xindak kabler:-) så nå jeg er lei av det, så blir det rf-7, vincent sp-991, vincent sa-t100(preamp) og vincent cd-s6 med xindak s-4(tror jeg de heter høytaler kabler)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk ut denna linken gutta http://www.axiomaudio.com/ gå inn på floorstanding og velg modell M80...

den høytaleren jeg tipsa deg om istad knut.. sikler litt på en selv.. dog uhørt i mine ører.. men hørt mye bra om de på amerikanske forums...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden vi er inne på høytaler emnet! noen som har erfaringer med Triangle og/eller t+a høytalere? vet de ligger litt over pris nivået diskusjonen gjelder, men om mann ikke spørr så får mann heller ikke vite!!!

LIVERPOOL VINNER CHAMPIONS LEAGUE I ÅR FORRESTEN!!!!

bare så dere veit det lissom...:-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Det fine med Audiovector syns jeg er den litt "råe" mellomtonen som jeg syns kommer til sin rett på låter som Nils Lofgrens - Keith don't go.
    Dersom det er ting du vet å sette pris på må du ikke finne på å handle før du har fått en sniklytt på et par BEL som vi bygde delvis i fellesskap i selvbyggkategorien her på forumet.

Det finnes også masse annet kult på selvbyggsiden. For eksempel forforsterkere, effekttrinn, DAC-er, drivverk osv.

Jeg har selv hatt en Vincent CD-S3, men det var nok ingen bombe til prisen selvom den er generelt godt bygget.

Vurderer du brukte ting? Jeg tror du burde ta en nærmere kikk på en pent brukt Doxa effektforsterker dersom du ikke har testet en tidligere.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Bel og Doxa er ukjente merker for meg. Men er selvfølgelig åpen både for nye merker og ikke minst brukte produkter.

En jeg kjenner kjøpte seg Mirage 8 (noe) og en EC4 brukt (ny i eske, så uåpnet ut) til en god pris. Og det spiller bra, spesielt på lavt volum.

Selvbygg er jeg i utgangspunktet skeptisk til, fordi jeg er ikke er særlig tolmodig når det gjelder å sette sammen ting.

Neste uke skal jeg få testet Patos 502 Lyric på Talk Cyclone (som nevnt over) og gleder meg til det.

Jeg har og vurdert et sett Midgard-blokker, men har ikke funnet forhandler enda. Og jeg er ikke fysen på å kjøpe uhørt.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bel er nok ikke noe merke. det er en rekke høyttalere som er satt sammen av diy-guruene her på avforum
    Doxa er en av de få norske kjente merkene på markedet.. doxa produseres/ble produsert av en Knut Øystein Lauvland.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skal du høre på Cyclone, og er det 2.1 du skal høre på?. Tror den kan være en bra match til Patos, mtp at Patos vel er kjent for å være noe mørk og fyldig.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mg_martin: Lærer noe nytt hver gang.

JD: I molde har vi en butikk kalt Hansen Radio som har både Patos og Talk. Er usikker på om de har fått inn den nye Cyclone, og hvis ikke får jeg sikkert en god pris på den "gamle". Skal bli spennende å høre iaffal.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting til. ifølge mine ører så har doxa en litt varm lun klang. bare så du vet det... sitter med en doxa 70 signature mkll her. er mye amp for pengene i hvertfall hvis du kjøper brukt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa gir enormt mye for pengene.

Midgardblokkene blir å finne om noen få uker.

BEL kan du sikkert få ferdig bygget fra han som har laget kasser til en del her på forumet. Da blir de i hvertfall skikkelig bygget, og dyrt blir det ikke heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er disse bel sakene noe for en som hører mye på elektronisk musikk? drum and bass, house, tehcno osv???

drum and bass jeg hører mest på og der er det jo mye dypbass og et veldig stort lydbilde!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er de. De prøver ikke å være Cerwin Vega, men det er heller ikke målet. De oppfattes langt fra som noen puslinger av den grunn. De går som regel til ca 25Hz relativt flatt i normale rom, og håndterer ganske store lydtrykk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ta det i en mer egnet tråd?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar snickers... har du noen anelse på hvem jeg skal henvende meg til ang BEL eller?

må mann følge reglene overalt i livet....!!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •