Kjøpe i USA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Kjøpe i USA

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe i USA

Jeg skal skal en tur til USA til sommeren, og i.o.m. at det generelt er billigere for høyttalere og annet hifi-utsyr der, vurderer jeg sterkt å gjøre det for å spare noen kroner.

Det jeg lurte på er hvordan dette kommer til å fungere i praksis. En ting er å måtte drasse på en masse høyttalere resten av ferien (kjenner en som bor der, så jeg vurderer å kjøpe SVS :roll: ).

Men hvordan er det med moms og slikt? Må man betale det når man tar med seg høyttalere hjem til Norge? Er det noen som har erfaringer med noe lignende?

Setter pris på alle innspill!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er billigere men er det noe galt med høyttalerene så er du fuckt Men det er en sjans du bare må ta Også må du vel betale toll og masse rart så MYE billigere blir det ikke....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis de blir ødelagte, så er det jo litt kjipt, men samma gjelder ofte når en kjøper brukt også.

Angående toll og moms, så er det dette jeg lurte på om en må betale når man tar det med seg hjem i stedet for å få det tilsendt. For hvis jeg må betale hele den pakka der, så er det -som du sier- ingen vits.

Derfor lurer jeg på om det er noen som vet hvordan det er med toll i saker som dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har aldri kjøpt fra et anet land før så jeg vet ikke :roll: Men lykke til med nytt anlegg hvis du bestemer deg for og kjøpe

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist jeg sjekket kan du ta med elektronikk for inntil 6.000 kroner momsfritt dersom du har vært ute av landet over 24 timer.

Dersom du reiser sammen med noen kan du IKKE kjøpe noe og fordele verdien på reisefølget.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sist jeg sjekket kan du ta med elektronikk for inntil 6.000 kroner momsfritt dersom du har vært ute av landet over 24 timer.

Dersom du reiser sammen med noen kan du IKKE kjøpe noe og fordele verdien på reisefølget.
    Jo takk for den du :evil: Akuratt det jeg IKKE ville vite

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Kjiipt at man ikke kan fordele verdien på reisefølget.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er et høyttalerpar så kan man jo få en faktura pr ht :wink:

Mvh

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, det var rause toll-regler i forhold til det jeg hadde trodd.
    Så hvis jeg har forstått det rett nå, så kan jeg, i og med at jeg reiser med mor, far, søster og bror, kjøpe høyttalere for inntil 30 000 momsfritt (6000,- x 5), så lenge hvert komponent kommer under 6000,-?

Det hadde i så fall vært glimrende nytt... Selv om resten av familien kanskje ikke blir så happy

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du betale lokal MVA da. Det er ikke alltid det er noen spesiellt god deal heller.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lokal MVA? Skjønner ikke helt...Mener du at de legger på avgifter i USA i tillegg til den oppgitte prisen i butikker?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene i butikken er nok med utenlandsk mva. Men med litt flaks finner du en butikk som kan trekke fra det lokale landets mva.

Forøvrig er det nok som folk her sier at du kan ta med for inntil 6000. Blir det over dette betaler du kun norsk mva, det er ingen toll på slike produkter.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du trukket fra lokal MVA må du betale den norske.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at alle prisene i butikkene "over there" er med lokal MVA og hva annet som er av avgifter, og dermed blir det jo uansett billigere å kjøpe der, så lenge "6000 kroners-regelen" gjelder.
    Dette gjelder sikkert ikke alt, men har fått inntrykk av at det meste er billigere der. Fant bl.a. bakhøyttalerne til Kappa'ene mine for 3000,-, og dessuten blir jo en evt SVS-sub billigere uten de norske avgiftene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smyger du en liten Ultra/2 ned i kabinveska da eller? Du sparer vel neppe så mye som et rødt øre på den vil jeg tro.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på nettbutikker i statene så er de uten lokal mva, det er fordi det er forskjellig mva i de forskjellige statene. Dermed blir dette lagt til i handlekurven etter at man har valgt amerikansk stat. Handler man i butikk så er saken anderledes. Noen steder er det ikke mva i det hele tatt, andre steder 8%. Men det er farlig å generalisere, det kommer an på hvilken stat i usa man skal til.

Mvh

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på nettbutikker i statene så er de uten lokal mva, det er fordi det er forskjellig mva i de forskjellige statene. Dermed blir dette lagt til i handlekurven etter at man har valgt amerikansk stat. Handler man i butikk så er saken anderledes. Noen steder er det ikke mva i det hele tatt, andre steder 8%. Men det er farlig å generalisere, det kommer an på hvilken stat i usa man skal til.
    Hmmm, ok, så det er slik det ligger an. Får sjekke litt når jeg kommer ned dit da.

Smyger du en liten Ultra/2 ned i kabinveska da eller? Du sparer vel neppe så mye som et rødt øre på den vil jeg tro.
    Nei, du har kanskje rett. Men vurderte å kjøpe en av de litt lettere SVS-subbene. Da blir det vel ikke så mye overvekt på flyet heller, og jeg tenkte kanskje jeg kunne spart litt.
    Men hvis det er slik å vite at det er moms i tillegg til prisene på SVS-sida selv når man kjøper i USA, så begynner prisdifferansen å krympe kraftig... Da er det kanskje like greit å handle hjemmefra.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var inne på samme tanken selv og kjøpe SVS når jeg skal over i påsken, men slo det fra meg, fikk forståelse at det ikke er bare og komme med et rør på ca 1.2*0,6m på flyet som "vanlig" bagasje. Må mest sannsynlig betale overlast avgift og det kan bli dyrt :? Frakten ble mest sannsynlig dyrere enn ved kjøp fra Norge :wink: Fant ut at det var bedre og kjøpe små ting som passer i koffertene som klær, kamera m.m.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei, når jeg tenker meg om kan det kan bli litt i største laget å ta med seg hjem uansett hvilken SVS-modell det skulle være. Men litt mindre ting er fortsatt aktuelt, sånn som bokhøyttalere eller senterhøyttaler.
    Men vi får se... Takk for alle innspill hvertfall. Har lært en del mer om temaet nå 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •