Subwoofer til Hjemmekinoen min

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer til Hjemmekinoen min

Hei..

Jeg har nettopp solgt en Sub Nova (10", 150W), - og jeg er på jakt etter en ny subwoofer med mer futt i. Jeg skal for det meste bruke den til hjemmekino.. Jeg er veldig interessert i en Klipsch KSW12 - men jeg vet ikke om den vil "duge" til hjemmekino. Den spiller ned til 26hz (+/-3db) - 90db/25hz. Er det en fordel å kjøpe en subwoofer som går dypere - og med mer futt i ? Jeg får Klipsch Subwooferen for noen hundre-lapper under 4000kr. Får jeg noe bedre for 4000kr?

Jeg har også tatt en titt på www.audioreview.com - der er det 150 reviews på subwooferem - og den har nesten topp-karaktert. Kanskje ikke uten grunn den får det??? Men så ser jeg på minhembio.com - og der får den ikke så bra "betyg".

Ellers har jeg sitt litt på XTZ 12 (12" audax med 400W forsterker.. som går ned til 20hz) - Den får mye skryt på tidligere minhembio.com... Og jeg har også et 3.valg - en Audio Pro Sub Impact (En ny Audio Pro sub! 12" element og 250W forsterker - går ned til 23hz).

Er det noen som har formeninger om hva jeg bør velge? - Er det noen som har erfaringer med noen av disse subbene.. Eller har tips til andre subwoofere... Og.. Er det noen som har peiling på hvor de selger Sub Impact - og hva prisen er?

Hehe.. En del spørsmål her men...! :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første jeg ville lyttet til (demo) ville vært den som går dypest. Teoretisk sett er vel subsoniske signaler alt under 20Hz, men subwoofere som går så dypt er vanligvis svinedyre. Ikke kjøp før du har fått demo, og ta gjerne med en favoritt DVD og CD slik at du har "kjent" materiale å sammeligne med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ta Watt og nedre frekvens med en klype salt. Det sier litt men ikke så mye om hvor dypt og mye trykk en subwoofer leverer. Klipsch spiller nok på en måte som passer for hjemmekino, men er nok ikke så raffinert som man kan ønske til musikk. Er ikke den "down firering" det gir litt mindre rå punch, men kan gi en bedre fordeling av lyden i rommet. (Har ikke testet det helt, men jeg tror det er rett)

De to andre kjenner jeg ikke noe til Audio Pro har levert solide produkter tidligere. Audio Pro er om den holder Audio Pro standard noe mer musikk vennlig.

Jeg tror jeg hadde valgt Klipcsh til rent hjemmekino bruk, men... Har du mulighet til å høre på dem? Ikke kjøp noe du ikke har hørt på.

Det er Neby http://www.nebyhifi.no/ som er distrubutør/importør i Norge.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Subwoofer til Hjemmekinoen min

Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Jeg skal for det meste bruke den til hjemmekino.. Jeg er veldig interessert i en Klipsch KSW12 - men jeg vet ikke om den vil "duge" til hjemmekino. Den spiller ned til 26hz (+/-3db) - 90db/25hz. Er det en fordel å kjøpe en subwoofer som går dypere - og med mer futt i ? Jeg får Klipsch Subwooferen for noen hundre-lapper under 4000kr. Får jeg noe bedre for 4000kr?
    Har ikke mye egen erfaring å bidra med, men fant denne testen fra Lyd og Bilde nr 1 2003 (brukt som reklame for dynaBel Phobos, men konklusjonen på testen er med). Her blir Klipsch KSW12 kåret til beste hjemmekinosub med en oppgitt pris til 5600,-.
    De skriver blant annet:
    Skal du ha bass som først og fremst skal brukes til film, men av og til på musikk, er Klipsch det beste valget. Ingen er i nærheten av dens dype, brutale bass som kan skremme fanden på flatmark. Det blir ikke stort mer moro med de fantastiske lydeffektene på Ringenes herre. Til musikk er den ikke like presis og temposterk som Vibe, men kontant og kontrollert nok til at den absolutt er å leve med.
    Til den prisen du kan få den for, tror jeg du vil gjøre et godt kjøp. Men som andre og klokere menn har sagt før meg: Lytt til den først! Bare da kan du være sikker. :wink:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale JBL PB 12.
    12" med 250W klasse D forsterker.
    Den er på vei ut, den blir erstattet av en nesten indentisk modell i Nortridge serien.

Du kan gjøre ett kupp på den gamle modellen nå, og få den for under 5K.

MVH
    Frank

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om mange subwoofere bruker D klasse forsterker er A/B klasse bedre.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode svar. Og roffe - det bladet har jeg faktisk! Hehe. Virker som en super-sub til hjemmekino. Så imorgen skal jeg låne den hjem og se om jeg har behov for en subwoofer til.

Jeg fikk også noen tips idag ang. front høytalerane mine.. (Klipsch SP-1) - LFE IN LFE OUT osv... Når jeg koblet det med RCA kabler så fikk jeg hele +10db mer på film.. Det er jo faktisk en god del. Så front-høytalerne mine ristet som aldri før.. etter jeg koblet slik. Så nå har jeg faktisk veldig god bass! Så gjenstår det bare å se om jeg blir forelsket i KSW 12'en og kjøper den eller ei!

Forresten.. Fronthøytalerne mine er .. vel.. i fronten.. hehe.. Så det er vel ikke lurt å plassere enda en subwoofer i hjørne med frontene? (Det er en subwoofer innebygd i hver av frontene) - Tenkte jeg skulle prøve å koble subwooferen til bak i hjørne (der jeg sitter) - eller er ikke det lurt? .. Det er vel bare til å prøve meg frem uansett..

Og en siste ting jeg lurer på! Nå som jeg koblet LFE IN og LFE OUT osv.. Så er det en ledig plass på den ene fronten. "LFE OUT" - kan jeg koble KSW'en til LFE-OUT da ? (Jeg har bare en sub-inngang på forsterkeren, og den er ikke ledig).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Selv om mange subwoofere bruker D klasse forsterker er A/B klasse bedre.
    Sterkt uenig. Nyere klasse D forsterkere er faktisk veldig bra. Og ikke minst billig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart klasse D forsterker er bra, men A/B er bedre.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Det er klart klasse D forsterker er bra, men A/B er bedre.
    Jeg er enig i at A/B forsterkere er bedre en klasse D hvis en ikke ser på pris. Men i det rimelige segmentet tror jeg en klasse D forsterker gir mer "trøkk" pr. krone enn en A/B forsterker. En sowoofer med skikkelig kraftig A/B forsterker blir jo veldig dyr.
    Men dersom pengene ikke er noe issue er jeg enig med SnOopy, gå for klasse A/B forsterkere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ble det nok en ny subwoofer til hjemmekinoen min. Etter å ha testet litt forskjellige filmer (Star Wars Episode 1, Fifth Element, Gladiatoren, LOTR osv) så kan jeg ikke si annet enn... woooh

Ikke mangel på trøkk til kino iallefall!

Hva er forresten forskjellen på en klasse A\B og klasse D forsterker?

(D = digital?)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse A/B er selvsagt bedre hvis man snakker om å forsterke hele frekvensområdet. Men her er det jo snakk om forsterker til subwoofer og da er klasse D helt klart det beste. Du får mye mer effekt for penga. Og effekt er en viktig faktor når vi snakker om subwoofere. Eventuelt kan konstruktørene la være å konsentrere seg om høy effekt og heller legge pengene de sparer på å velge klasse D i bedre element/kasse.

De fleste konstruktørene er nå enige om at et stort element i en liten lukket kasse med EQ og masse effekt (fra klasse D forsterker) er fremtiden når det gjelder subwoofere. Bare vent og se. Allerde nå er mange av de nye subbene som kommer på markedet av denne typen.

Og når pengene ikke er noer issue, kjøp flere subwoofere istedenfor.
    Det er utvilsomt den beste metoden for å oppnå best kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Hva er forresten forskjellen på en klasse A\B og klasse D forsterker?
    (D = digital?)
    Det har med hvordan mostandsnettverket til transistorene er bygd opp. Linjær effekt er utrolig vanskelig å få til med rene klasse a og b forsterkere derfor benytter man en kombinasjon for å få linjær effekt over hele frekvensområdet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny tråd ang forsterkere til subwoofer.

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1930

Active
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå at paradigm ps-1200 er en bra film sub!

spiller med mye trøkk og jordskjelvbass!
    22-150hz!

Suben fungerer så å si fint til musikk og...men ikke til å sammenligne med film!

Newcomer intel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på XTZ-serien på www.fyndborsen.se
    Har selv nettopp bestilt en XTZ 10 derfra etter å ha lest om den, bl.a. her:
    Sjekk: http://www.prisjakt.nu/forum/index.p...pic=44532&st=0

Kommer tilbake med mer info når jeg har fått testet den.

PS. Bestilte en Yamaha RX-V1400RDS til 7123,- (omregnet til NOK inkl. frakt) til Poste Restante Strømstad og hentet den 2 dager etter som postoppkravspakke på postkontoret der;
    No Problemas! :wink:

Fyndbørsen anbefales!!!

- Ari -

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •