Hjemmekino fra Elkjøp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino fra Elkjøp?

Tittelen er ørlite fleipete, men her er problemet:
    Jeg sysler med tanken om hjemmekino, og har mer eller mindre kommet frem til at Panasonc PT-AE700 blir bildefremviseren i systemet. Jeg trenger fleksibiliteten denne gir med 2x optikk, og jeg er relativt kresen på bildekvaliteten.

Det jeg ikke er spesielt kresen på er lyden. Jeg hører ikke forskjell på lampettledning eller dyre høyttalerkabler likevel...
    I stuen har jeg en Denon DRA-375 receiver som drar to B&W DM602 stativhøyttalere (med noen idiotisk dyre høyttalerkabler som jeg ble lurt til å kjøpe). Dette spiller mer enn godt nok for meg, og bedre enn det jeg tror jeg trenger til hjemmekinoen. Jeg planlegger ikke å bruke hjemmekinoanlegget som musikkanlegg, stort sett kun til film/tv/lysbilder.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaring med disse ferdigpakkene som selges gjennom de store elektrokjedene. Typisk leveres de med forsterker/dvd samt et antall høyttalere. Dersom vi sier f.eks 5500,- som prisgrense, får man da noe som er greit nok på lyd, og samtidig gir godt nok bilde til 700'en? Spilleren må da ha komponentutgang, og kanskje også progressive scan? Er dette en dum tanke? Jeg ser at B&W DM602 S3 koster over 4000,- kr i dag, kanskje jeg burde flytte disse til hjemmekinoen og heller få tak i noe billigere til å ha sammen med receiveren i stuen? Jeg tror som sagt at det meste vil være godt nok for meg på lydsiden, mens jeg er mer kresen på bildet.

Er f.eks Philips LX7500R et brukbart alt-i-ett alternativ? Elkjøp selger dette til 7000,-

Jeg trenger jo også en tuner for å kunne se TV på projektoren, og da vil vel denne kunne gjøre jobben samtidig som den gir mulighet for DVD-opptak?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hjemmekino fra Elkjøp?

Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Det jeg ikke er spesielt kresen på er lyden. Jeg hører ikke forskjell på lampettledning eller dyre høyttalerkabler likevel...
    Det er det ikke så mange som gjør. Men høyttalere og forsterkere er det mye lettere å høre forskjell på. De fleste alt-i-ett systemer til ned mot 5000 kroner og mindre lyder ikke så bra, og vil gi assosiasjoner til 5 reiseradioer plassert i sirkel.

Jeg er tilhenger av at lyd og bilde skal ha samme "størrelse", og med projektor blir lyden plutselig viktigere.

Sier ikke at du trenger store, dyre høyttalere, men det er ikke så STOR lyd i ferdigpakkene. De passer greit til 32" TV, men ikke til en vegg fullt av bilde. Fortvil likevel ikke. Det er mange forhandlere som bundler ting i relativt gode pakker, men jeg tror nok jeg ville spart litt og tatt steget opp til 10000 for pakka ihvertfall. Spør du om hvordan konkrete pakkeløsninger yter, så vil du sikkert få svar her.

Og forresten: Høyttalerkabler kan du få billig og med høyere ytelse per krone enn hos elektrokjedene og sikkert rimeligere enn lampettledning også. Send meg en PM for tips... I den prisklassen vi snakker om her teller ikke kablene så vanvittig mye på lydbildet uansett.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok satsa på noe litt bedre enn "Ekte hjemmekino" fra Elkjøp til 1995 :P

Stikk heller til en sikklig butikk og få tilbud på en grei pakke.

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Annet tips er å kjøpe anlegget litt etter litt.
    I det lange lønner som regel det seg, det har iallefall gjort det for min del.
    Kjøp ett par gode fronthøytalere og forsterker til å begynne med, bygg ut litt etter litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste pakken til elkjøp som er noe til ca 5,5k er Yamaha HTIB 1000 til 6k. Denne pakken har RXV350 og DVDS550+5 høytalere med aktiv sub. En bra pakke til prisen, men man får ikke alt. DVDS550 skal vel være bra nok til 700 din :?: Link http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO..._vartypes_text

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips.
    Problemet mitt er at jeg ikke har lyst til å legge ut mer enn nødvendig, ihvertfall i første omgang. Da ser slike alt-i-ett løsninger attraktive ut.

På den andre siden egner de seg stort sett dårlig for påbygning, i og med at det ofte er kombibokser i disse pakkene.

Jeg tror likevel at HTIB1000 kan være et godt valg, siden dette faktisk er en pakke som består av separate komponenter. DVD-spilleren ser også ut til å være bra. Jeg tror absolutt at denne pakken vil kunne være god nok for mitt bruk. Ulempen er at jeg i utgangspunktet har mest lyst på stativmonterte høyttalere siden disse enkelt kan flyttes på etter behov.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør tenke litt lenger frem. Min bror kjøpte seg et alt i ett Panasonic anlegg til kr 5000. Han har en Loewe TV 32" til over kr 20 000. Anlegget lød overraskende bra på film de første gangene han testet det (til prisen selvsagt).

MEN, det gikk ikke lenge før han syntest at det ble for lite trykk i høyttalerne. Han ønsket å bytte ut frontene med stuehøyttalerne. Til musikk låter anlegget skikkelig dårlig, og jeg likte Roffe sin sammenlikning med 6 reiseradioer :lol: :lol:

Det er dyrt å kjøpe billig. Jeg foreslår derfor at du kjøper på El-kjøp, slik at du kan returnere anlegget innen 30 dager dersom du ikke er fornøyd. Jeg garanterer at etter at du har hørt et anlegg til kr 10 000-20 000 så vil du ikke gå tilbake til et anlegg til kr 5 000.

Lykke til.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært en runde på Elkjøp og Expert, og kom ut igjen betraktelig klokere, og samtidig litt lei meg.

Jeg fikk hørt ørlite på Yamaha HTIB1000, men det var ikke satt opp skikkelig. Subben på gulvet, og samtlige satelitter i hyller ovenfor.

Jeg fikk likevel et visst inntrykk, og det var at bassen sikkert vil holde plenty til meg, og det samme gjelder diskanten. Det samme kan dessverre ikke sies om mellomtonen. Den virket altfor spinkel. Nå må jeg ta et viss forbehold siden dette ikke var satt opp på noe fornuftig vis, men jeg ble vel i grunnen nokså skuffet.

Så var jeg også innom Expert, og der hørte jeg først på et Panasonic-anlegg til 5995,- Det hørtes tragisk ut, så jeg flyttet meg et hakk, og fikk en demo på Philips LX-8500 (pris 7500,-). Dette hørtes ikke så ille ut, og alle høyttalerne var gulvstående med unntak av senteren. I forhold til størrelsen så hørtes dette absolutt brukbart ut til film.

Ulempen er at det blir en alt-i-ett boks som vil være en brems om jeg skulle ønske å bygge mer senere. DVD-spilleren har komponentutgang og progressive scan, og vil sikkert fungere greit sammen med den planlagte PT-AE700. Bakhøyttalerne var trådløse (men kabel mellom dem), noe som jeg har litt sansen for.

Nei, dette var verre enn jeg trodde, og mismotet kommer sigende. Jeg som ville gjøre dette billig...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du ikke er kresen, men når du snakker om dårlig mellomtone etc, innrømmer du egentlig er litt kresen. De som kjøper alt i ett anlegg til kr 5000-10000 snakker ikke om dårlig mellomtone. Og forresten, mellomtonen er ikke dårlig på disse anleggene, den er fullstendig fraværende :wink:

Mitt råd er: Kjøp brukte stativhøyttalere + sub.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert det er så enkelt å finne noe bra brukt.

Når det gjelder mellomtone så synes jeg faktisk ikke det var så håpløst på Philips-løsningen til 7500,- kr, jeg kunne fint ha levd med dette ganske lenge, tror jeg. Ulempen er utbyggbarheten, som blir håpløs.

Jeg sjekket for moro skyld hvor billig man kan komme fra det på Hifiklubben om man går for det rimeligste der, som ser ut til å være fabrikatat "Gale".

F.eks:
    Gale 3030 front 1496,-
    Gale 310S bak 996,-
    Gale 3050C senter 1098,-
    Gale 3070 aktiv sub 1698,-

Sum høyttalere: 5288,-

Denon AVR 1705 receiver: 2698,-
    Denon DVD-1910 spiller: 2298,-

Totalsum: 10200,-

Men det er mer enn jeg har lyst til å legge ut i første omgang, selv om det sikkert ville vært betydelig bedre enn Elkjøp-løsningene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelt å finne noe bra brukt, iallefall noe som er bedre enn Elkjøp anleggene. Se på AVTorget, BruktBørs Lyd&Bilde, etc.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan si noe om "JBL Cinevision"-pakken som HFCK har på "tilbud" nå i januar?

http://www.hificenter.no/shop_item.c...62&id=1040

Denne pakken koster 8k, og har H/K AVR130 Receiver samt H/K DVD22 spiller.

Når det gjelder denne pakken ser det ut for at satelittene er av den bittelille typen, og at de dermed kan bli litt spinkle. Jeg har ikke hørt lyden, men det kan jeg sikkert få til på min lokale butikk.

DVD-spilleren er sikkert helt ok, men jeg synes det er litt dumt at den ikke tar like mange formater som en del andre, f.eks tar spilleren i Yamaha HTIB1000-pakken en del flere formater.

Er JBL-pakken verd 2k mer enn Yamaha-pakken?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil begynne i det små, så har jo Hifi-klubben sitt eget billigmerke "Argon". Jeg har ikke hørt det, men regner med at det er bedre enn Rema-boksene, ihvertfall:
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...04.htm?id=5885
    Det koster 2998,- og er todelt, noe som gir gode muligheter for oppgradering. Det er sparsomt med spesifikasjoner på hjemmesidene, og jeg ville definitivt sjekket tilkoblingsmulighetene nøye.

I tillegg trenger du jo høyttalere. Jeg tror faktisk jeg ville tittet på 5.1-systemet fra Cerwin Vega. :shock: Det er et av de få satellitt-baserte systemene som er ekte toveis og har 4"-elementer, noe som skulle gi etterlengtet fylde i mellomtonen sammenlignet med mange andre småhøyttalere. Må ta forbehold om at jeg ikke har hørt dette, men ville nok definitivt forsøkt å få hørt det oppsettet i denne prisklassen:
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...em.htm?id=5097
    Koster 2998,- inkludert en 100W sub med 8-toms element.

Høyttalerkabler kjøper du på Biltema. Der får du en rull 2x2.5mm på 25 meter til en pris godt under 10 kr/meter.

I sum kommer denne kombinasjonen på ca 6200,- kr. Ville ihvertfall forsøkt å få hørt dette, var jeg deg. Ikke vær skremt av at det er Cerwin Vega. CV er ikke nøytrale, men tross alt langt mer musikalske enn haugen av billige, bittesmå satellittsystemer. CV er også svært gunstig priset om dagen.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk www.stereofil.no De har tilbud på Tannoy Mx-m serien. Med Mx-m 3 i front, mx-m 1 bak + senter ender du opp på 5500,- Elektronikk kan du se etter på www.fyndborsen.se Der får du Yamaha RXV 550 og Yamaha DVDs550 for tilsammen ca 4500,- inkl frakt Subwoofer sparer du til, og vips så har du et anlegg til under ti tusen som spiller skjorta og buksa av alt av ferdigpakker!!!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argon-greiene likte jeg ikke. Designet var ikke allverden, og spilleren kunne med fordel støttet flere formater. Ikke var det informasjon om den har komponentutgang og progressive scan heller.

CV-høyttalerpakken er sikkert kurant, så den kan jeg definitivt vurdere.

Jeg kan jo f.eks kjøpe denne pakken sammen med Denon AVR-1705 receivcer og Denon 1910 spiller. Det blir totalt 7994,- altså det samme som JBL-pakken fra HFCK. Men om dette vil være bedre aner jeg jo ikke.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler på det varmeste å gå litt opp i pris og sjekk ut dette. Kan kjøpes for 10.995,- her: www.jfssoundsystems.no (f.eks).

Dette er både lekker design, god lyd og ikke minst en meget billig og god dvd spiller fra marantz. Denne gir godt bilde til din prosjektor!

Det finnes også andre alternativer hos JFS, sjekk nettsidene hans. Dette kommer til å spille ADSKILLIG bedre enn Elkjøp-anleggene...

HJEMMEKINO PAKKE 1

Vi introduserer høstens startpakke med gode kvalitetsprodukter. Marantz
    Receiver og DVD Spiller kombinert med høyttalerløsning fra Audio Pro!

SR-4400 Silver DV-4400 Silver Cinema Room Silver

Tilbudspris kr. 10.995.-

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Argon-greiene likte jeg ikke. Designet var ikke allverden, og spilleren kunne med fordel støttet flere formater. Ikke var det informasjon om den har komponentutgang og progressive scan heller.
    CV-høyttalerpakken er sikkert kurant, så den kan jeg definitivt vurdere.
    Jeg kan jo f.eks kjøpe denne pakken sammen med Denon AVR-1705 receivcer og Denon 1910 spiller. Det blir totalt 7994,- altså det samme som JBL-pakken fra HFCK. Men om dette vil være bedre aner jeg jo ikke.
    Det virker som om du er i ferd med å heve prisgrensene dine, som jeg initielt oppfattet til å ligge rundt 5500 kr for hele pakka. Kan du si noe om hvilke krav du stiller og hvilke prisområder du nå vurderer?
    For til 5000-6000 kroner er det umulig å ikke inngå noen kompromisser.
    Systemet som Jonia lister er bra, men da har vi også doblet prisen. Fra samme leverandør har vi jo også dette anlegget, hvis du er interessert i litt større høyttalere:

HJEMMEKINO PAKKE 2

Vi har gleden av å introdusere vinterens hjemmekino pakke bestående av kvalitetsprodukter fra Marantz og Audio Pro.

Receiver Marantz SR-4400, Dvd spiller Marantz DV-4400 sammen med
    Audio Pro gulvstående fronthøyttalere, senter, bakhøyttalere og aktiv
    subwoofer med innebygget 100W forsterker.

Den perfekte match! Tilbudspris kr. 10.995.-

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jammen ikke helt hva jeg vil lenger.
    Jeg ble litt skremt på runden min i går, og er redd for å ende opp med noe jeg absolutt ikke vil kunne være fornøyd med over litt tid.

Det eneste jeg hørte i går som hørtes kurant ut var den Philips-pakka (som forøvrig også vant testen til Lyd og Bilde utført for TV2 Hjelper deg), men da binder jeg meg litt mer enn jeg liker til den ene boksen. Den er kapabel nok i starten, men låser videre utbygging. Designet på høyttalerne likte jeg, samt at de er gulvstående. Det liker jeg også.

Men i sum har jeg kommet frem til at jeg aller helst vil ha separate komponenter. I den opprinnelige prisklassen er det da bare Yamaha-pakken som er i nærheten, men den fikk jeg som sagt et litt blandet inntrykk av. Det kan jo tenkes at dette kan matche Philips-saken i lyd dersom det blir satt opp skikkelig, men det vet jeg ikke før jeg eventuelt kjøper det. Spilleren i den pakken ser helt suveren ut. Satelittene var små, men veldig tunge. Har de puttet bly i dem? :-)

Men det kan tenkes at jeg må øke prisklassen min, selv om jeg helst ville unngå det. Problemet er at WAF-faktoren da blir mer uhåndterlig, ikke at jeg ikke har penger til det...

Dersom jeg skulle hoppe opp så mye som til 11k, så er det klart at utvalget er mye bedre. Av de pakkene fra jfssoundsystems.no ville jeg da gått for den med de store høyttalerne som kan stå på gulvet.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg mener nå at cinema serien har bedre WAF da... men kanskje blir de små satelittene for små?

Jeg hadde iallfall lagt litt mer penger i lyd for å få noe å leve med, og ikke kjøpe disse boksene fra Elkjøp og angre etterpå fordi du ikke har separate komponenter som kan byttes ut ved senere nye ønsker...

Samt det faktum at dette gir hjemmekinofølelse! I motsetning til den andre "dritten", unnskyld uttrykket....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok meg en tur til HFCK i lunsjpausen, og fikk hørt på "JBL Cinevision"-pakken deres. Til musikk ble det naturlig nok litt spinkelt, men helt kurant til film. Satelittene leveres med veggfester, og designet på receiver og spiller var definitivt pent. Satelittene har forøvrig 3"-elementer. Skulle gjerne sett at de hadde vært 4", men...

Jeg tror jeg kunne levd med dette systemet, selv om jeg gjerne skulle hatt en DVD-spiller med flere formater.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •