Yamaha-receivere,og litt import..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha-receivere,og litt import..

Hvor billig kan man få en Yamaha rx-v750?Hva med en rx-v450?Bør man holde seg unna nettbutikker med tanke på garanti og sånt?

Hvordan er det med import fra Sverige eller tyskland?Hva må man betale,toll frakt osv...er dette trygt?

Mvh Mathias

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettbutikker er vår tids mest geniale oppfinnelse. Man ser fort om de der seriøse, og du kan sitte hjemme å sammenligne priser. Hvor Yamaha er billigst... prøv f. eks denne addressen:
    www.kelko.no

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og det er bedre enn å importere fra utlandet?de svenske prisene frister, men det aner meg at det er en catch... :?:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kommer en del ann på produktet. Jeg har aldri importert hifi, så det har jeg ikke noe greie på. Men det skal visst være penger å spare. Hvis jeg ikke husker helt feil, var det snakk om ett par-tre tusen på en Yamaha rxv1400 fra tyskland, og ca 700,- på en fra sverige. Søk litt på forumet, det er en del tråder vedr. import.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ljudia.no selger vertfall billige Yamaha-forsterkere..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Yamaha-receivere,og litt import..

Hei Mathias..

Import fra både Sverige og Tyskland kan være lønnsomt. Det vil variere i forhold til kursen den Norske krona har mot Svensk krone og Euro.

Jeg tok nylig inn en Yamaha RX-V2500 fra Tyskland.
    Denne koster 774€ i Tyskland. I Norge koster denne +- 10000 nkr.
    774€ = 6418 nkr i skrivende stund. Så trekkes Tysk moms (16%) av varen siden vi er utenfor EU og vi får da 667€ (5531 nkr). Så må Norsk moms legges til som er 24% (snart 25%). Med Norsk moms koster nå receiveren 6858 nkr. Frakt hjem til Norge med budfirma (DHL i mitt tilfelle) koster 356 nkr. Dvs totalt koster receiveren meg 7214,- levert på min dør. En total besparelse på ca 3000 nkr.

Leveringstid blir omtrent som om du skulle få varen fra et firma i Norge.
    DHL leverer fra Tyskland på 2-3 dager.

Til info, en RX-V750 vil koste deg 4972,- nkr ferdig levert på din dør.

Emanon

Sitat Opprinnelig postet av mattjazz
    Hvor billig kan man få en Yamaha rx-v750?Hva med en rx-v450?Bør man holde seg unna nettbutikker med tanke på garanti og sånt?

Hvordan er det med import fra Sverige eller tyskland?Hva må man betale,toll frakt osv...er dette trygt?

Mvh Mathias

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Emanon!
    Hvor i Tyskland handler du+
    Tenker på i gjøre det samme, men trodde man måtte betale en tollavgift i tillegg. Uten den blir det jo et kupp

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er norsk og tysk stikkontakt helt lik?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ingen tollavgift. Det som er skissert i regnestykke er de faktiske utgiftene. Jeg handlet hos http://www.tsnversand.de
    De er veldig bra på pris. Jeg ser noen har hatt problemer med treig leveranse fra dem. Men jeg kan ikke klage på dem.. raskt og greit.

RX-V2500 kan anbefales !

Emanon

Sitat Opprinnelig postet av bbiman
    Hei Emanon!
    Hvor i Tyskland handler du+
    Tenker på i gjøre det samme, men trodde man måtte betale en tollavgift i tillegg. Uten den blir det jo et kupp

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har planer om å kjøpe en yamaha rx-650 fra www.tsnversand.de
    noen som gidder å regne ut hva alt i alt det kommer på. er d mye å spare hvis jeg handler den ifra www.tsnversand.de ?
    håper noen gidder å ta seg tid til å skjekke dette for meg..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så veldig vanskelig..
    Ser at recieveren koster € 367,50.
    Bruker XE.com for å regne om til Norske kroner i en fei. Dette skulle utgjøre 3 012,39 NOK, dette kalles herved fakturagrunnlag. Så kommer da eventuelle fraktkostnader i tillegg..

Så må du betale merverdiavgift av recieveren når den kommer til Norge.
    3 012,39 NOK * 0,25 = 753,10 NOK.

Så totalprisen kommer da til mest sansynlig å bli: 3 765,49. Pluss frakt.
    ------------------------------Men og det er alltid et men... Du må regne med å måtte betale prisen for produktet inklusiv tysk merverdiavgift, du skal få med deg et dukument som du må få stemplet ved import og som du som kjøper skal returnere til selger, før selger så betaler deg tilbake det du har betalt for mye i merverdiavgift. Dermed må du også betale merverdiavgift til Den Norske Stat, av det du har betalt i tysk merverdiavgift til Den Tyske Stat som du egentlig skal få igjen. Når du har fått mellomlegget tilbake fra Tyskland, kan du gå til Tollvesenet og søke om å få tilbake det du har betalt for mye i merverdiavgift til den norske statskassa. Så i dette tilfellet der vi ikke snakker om mer enn drøye 500,- NOK i forskjell på hvordan det egentlig skal gjørers og hvordan det normalt blir gjort stiller jeg spørsmålstegn ved om alt det papirarbeidet er verdt det. Betal merverdiavgift i begge land og merverdiavgift av merverdavgiften du allerede har betalt og la det være med det.Men og det er alltid et men... Du må regne med å måtte betale prisen for produktet inklusiv tysk merverdiavgift, du skal få med deg et dukument som du må få stemplet ved import og som du som kjøper skal returnere til selger, før selger så betaler deg tilbake det du har betalt for mye i merverdiavgift. Dermed må du også betale merverdiavgift til Den Norske Stat, av det du har betalt i tysk merverdiavgift til Den Tyske Stat som du egentlig skal få igjen. Når du har fått mellomlegget tilbake fra Tyskland, kan du gå til Tollvesenet og søke om å få tilbake det du har betalt for mye i merverdiavgift til den norske statskassa. Så i dette tilfellet der vi ikke snakker om mer enn drøye 500,- NOK i forskjell på hvordan det egentlig skal gjørers og hvordan det normalt blir gjort stiller jeg spørsmålstegn ved om alt det papirarbeidet er verdt det. Betal merverdiavgift i begge land og merverdiavgift av merverdavgiften du allerede har betalt og la det være med det.Men og det er alltid et men... Du må regne med å måtte betale prisen for produktet inklusiv tysk merverdiavgift, du skal få med deg et dukument som du må få stemplet ved import og som du som kjøper skal returnere til selger, før selger så betaler deg tilbake det du har betalt for mye i merverdiavgift. Dermed må du også betale merverdiavgift til Den Norske Stat, av det du har betalt i tysk merverdiavgift til Den Tyske Stat som du egentlig skal få igjen. Når du har fått mellomlegget tilbake fra Tyskland, kan du gå til Tollvesenet og søke om å få tilbake det du har betalt for mye i merverdiavgift til den norske statskassa. Så i dette tilfellet der vi ikke snakker om mer enn drøye 500,- NOK i forskjell på hvordan det egentlig skal gjørers og hvordan det normalt blir gjort stiller jeg spørsmålstegn ved om alt det papirarbeidet er verdt det. Betal merverdiavgift i begge land og merverdiavgift av merverdavgiften du allerede har betalt og la det være med det.---------------------------------------------------------------------------------------
    Men det jeg har sagt ovenfor er egentlig ikke helt sant... For siden varen egentlig selges til et annet land, skal den i dette tilfellet Tyske merverdiavgiften bortfalle. Denne er på 16%.

Fakturagrunnlaget blir da: € 316,81 = 2 596,54 NOK
    Merverdiavgiften skal bli: 649,14 NOK
    Totalpris: 3 245,68 NOK

Men heller ikke dette svaret er helt korrekt, da man også må betale merverdiavgift av fraktkostnadene. Så du kan egentlig regne med å måtte legge til fraktkostnader i NOK * 1,25 til det jeg har kalt totalpris. Da får du det nærmeste jeg kaller totalpris. Og merverdiavgiften og fakturagrunnlaget bestemmes av Tollvesenets omregningskurser, dette gjør at en kan være heldig å spare litt i forhold til den reelle kursen eller uheldig å faktisk måtte betale for mye.

Men og det er alltid et men... Du må regne med å måtte betale prisen for produktet inklusiv tysk merverdiavgift, du skal få med deg et dukument som du må få stemplet ved import og som du som kjøper skal returnere til selger, før selger så betaler deg tilbake det du har betalt for mye i merverdiavgift. Dermed må du også betale merverdiavgift til Den Norske Stat, av det du har betalt i tysk merverdiavgift til Den Tyske Stat som du egentlig skal få igjen. Når du har fått mellomlegget tilbake fra Tyskland, kan du gå til Tollvesenet og søke om å få tilbake det du har betalt for mye i merverdiavgift til den norske statskassa. Så i dette tilfellet der vi ikke snakker om mer enn drøye 500,- NOK i forskjell på hvordan det egentlig skal gjørers og hvordan det normalt blir gjort stiller jeg spørsmålstegn ved om alt det papirarbeidet er verdt det. Betal merverdiavgift i begge land og merverdiavgift av merverdavgiften du allerede har betalt og la det være med det.

Men om du selv frakter varen over grensen til Norge, og varens/varenes totalverdi er under 6 000,- NOK er dette ikke merverdiavgiftpliktig..

Men for å svare kort på spørsmålet ditt, bør du regne med at revieveren koster deg 4 000,- ferdig oppkoblet i din egen stue (da er ikke kabler medregnet).

Håper dette gjorde det litt lettere å forstå hvordan importen virker.

Blaa
    Importfantast

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med import fra USA?

Hvordan forholder det seg med mva og toll på importerte varer (f.eks høyttalere, fjernkontroller, kabler...) fra USA?

Har aldri importert før, så jeg må nok ha det inn med teskje, ja :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •