Nytt medlem på jakt etter receiver og fronthøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt medlem på jakt etter receiver og fronthøytalere

Heisann!

Siden jeg nå endelig har fått meg min egen leilighet og har skrapet sammen noen kroner så tenkte jeg at jeg skulle begynne å skaffe meg et surround-anlegg. Jeg er helt grønn på dette, og håper dere kan hjelpe meg.

På sikt vil jeg ha en fin TV og et 5.1-anlegg. Det har jeg derimot ikke budsjett til i denne omgangen. Ser for meg å kjøpe receiver og fronthøytalere nå, deretter en sub, senter- og bakhøytalere og til slutt ny TV. Er dette riktig prioriteringsrekkefølge? Regner med å bruke et år eller to på å få kjøpt alt.

Har lest litt forskjellige tråder, og ser at det blir stilt spørsmål om bruksområde og hvordan stua ser ut og sånt. Stua mi er ca. 4x6 m, med sofaen ca. midt i rommet. Har naboer under og til siden, så det begrenser kanskje volumet litt. Bruksområdet blir vel 50/50 musikk og film. Hvis det er av betydning så blir det nok mer metall enn klassisk musikk.

Kunne selvsagt kjøpt en pakke på Elkjøp, men er utstyrshore og vil gjerne ha noe som er litt skikkelig. Har søkt litt rundt på nettet og sett på litt forskjellig, men det er vanskelig å sammenligne forskjellige produkter uten å vite hva som er viktige egenskaper. Slik jeg har forstått det så er det ikke noen banebrytende utvikling innenfor hifi, så man er ikke avhengig av å kjøpe det nyeste. Vurderer derfor å kjøpe brukt. Er det i så fall noe spesielt jeg må tenke på?

Hva tror dere om denne receiveren: RX-V2067 YAMAHA hjemmekinoreceiver - FINN Torget? Sjekket kjapt på hifi-klubben, og det ser ut som om jeg får en god del mer watt for pengene her enn der (innser at det ikke betyr alt, men tall er lette å sammenligne). Er denne greit priset?

Vurderer også disse høytalerene: Klipsch rf-82 mk1 - FINN Torget. Hvordan vil de passe til receiveren? Har den nok guffe til å drive dem? Slik jeg har forstått det så kan man koble to kanaler fra denne receiveren til hver av høytalerene? Vil det være nødvendig/en bra løsning? Vet jeg kan få disse nye på soundgarden til 7 lapper, er det noen fordel å kjøpe nytt?

Setter også stor pris på forslag til andre receivere og høytalere i samme prisklasse, nye og brukte.

Tusen takk for all hjelp!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til galskapen og forumet :-)

Jeg kjenner ikke til receivern eller klipsch høytalerne personlig, men begge merkene har stor fanskare her inne og receivern var jo en topp modell i slutten 2010 så med mindre du må ha de aller siste funskjonene så er den sikkert enda meget god.
    (syns ikke det har skjedd spess mye disse åra heller, de neste åra derimot kan det skje mye rundt de kommende 4k standardene etc)
    Så og handle en god brukt en nå virker meget smart.

Hvilken rekkefølge du skal ta innkjøpene dine kommer helt ann på deg og hva du føler du får mest nytelse ut av :-)

Oppdatering:
    ville kanskje prøvd og prute den ned litt den, kosta kanskje 15k når den ble lansert men var nok nærmere 8-9k sommern etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt: Velkommen til nerde nerdeland
    For å ta det siste først. Ved å kjøpe nytt så vet man hva man får! For mange er dette viktig da man har full kontroll på hvordan utstyret blir behandlet. Ved bruktkjøp (uten å få hørt,sjekket nøye) så kan man gå på en smell. Man vet jo aldri hvordan ting har blitt behandlet. Så det blir en vurderingssak fra deg egentlig. Men har selv kjøpt mye brukt utstyr,bl.a her på forumet ( i tillegg til nytt) å det går som oftest greit,men det er en egen tråd på forumet her for de som har dårlige erfaringer med useriøse selgere.
    Når det gjelder sammenligning av receivere så er det faktisk IKKE lett å sammenligne tall i denne sammenhengen fordi det er ulike måter å komme frem til tallene på (forskjellige målemetoder) og hvilke tall man faktisk oppgir. Forøvrig så står det en del fine artikler på hi fi klubbens hjemmesider om alt mulig: Artikler og videoer om hjemmekino og TV | Hi-Fi Klubben
    Men uansett så tipper jeg denne Receiveren vil gjøre en bra jobb på de høyttalerne du vurderer og man kan alltids utvide med ekstra effektforsterker på et senere stadium hvis du ikke synes receiveren er kraftig nok. Forøvrig så er vel Klipsch kjent for å være gode høyttalere til den musikken du hører på. Stay Metal !!

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Yamaha 2067 på Klipsch RF-82 en periode,og kan anbefale den
    kombinasjonen
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen folkens!

Nå viser det seg at jeg var litt for treig på avtrekkeren denne gangen. Begge deler er solgt. Receiveren er ikke hentet enda, så der er det fortsatt en liten mulighet. I mellomtiden får jeg fortsette jakten.

Hvor store effekt trenger jeg for å drive et par Klipsch RF-82 mk. 1 eller tilsvarende?

Ser at det er et par til ikke så langt unna meg, til samme pris. Mulig jeg prøver meg på dem i løpet av helga.

Endring:

Hva med denne? Så vidt jeg kan se så er den minst like bra på papiret? MPX.no - Yamaha RX-V773BL hjemmekinoreceiver

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikker og ser, men vet ikke om jeg blir så mye klokere. Artig at man tydligvis måler utgangseffekt på forskjellige måter, forhandler og tester oppgir forskjellige verdier :/

Lurer på denne h: Onkyo TX-NR616 surroundreceiver - Sort. Den ble best i test i fjor Onkyo TX-NR616 | Lyd & Bilde, og nå er den satt ned fra 6000 til 4000. Er det et bra kjøp? Og vil den passe meg? Står at den skal være bra til film, men hvordan er den til Motörhead?

Takker for alle svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av inunf
    Kikker og ser, men vet ikke om jeg blir så mye klokere. Artig at man tydligvis måler utgangseffekt på forskjellige måter, forhandler og tester oppgir forskjellige verdier :/

Lurer på denne h: Onkyo TX-NR616 surroundreceiver - Sort. Den ble best i test i fjor Onkyo TX-NR616 | Lyd & Bilde, og nå er den satt ned fra 6000 til 4000. Er det et bra kjøp? Og vil den passe meg? Står at den skal være bra til film, men hvordan er den til Motörhead?

Takker for alle svar!
    Nå er vel jeg en av de som går litt mot strømmen og mener at det i hovedsak ikke er så nøye hva slags musikk man spiller når man velger receiver. De største forskjellene ligger alltid i høyttalerne selv om det finnes de som mener noe annet der også. Så det virker jo som et bra kjøp. Det eneste minuset er at den ikke har pre-out for videre utbygging med effektforsterker. Jeg kunne i hvertfall ikke finne noe om det,men du kan jo dobbelsjekke spesifikasjonene.
    Jeg for min del bruker Denon og etter mitt syn så er det ikke de store lydmessige forskjellene på disse japanske merkene. Det går mest på utseende,betjening,brukervennlighet og utstyrsliste.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg hadde lagt i 'litt' mer penger i receivern og fått noe som i alle fall har utgang for effekt forsterkern, ser ut som den onkoyen ikke har det (for sekundære soner, men blir lite optimalt om du må bruke disse).

Kan se for meg f.eks denne til bare noen hundre lapper mer. Yamaha RX-V773 Black

Eller Yamaha RX-A820 Black - Hjemmekino men tusen lapper dyrere.

Den du hadde funnet på finn om jeg skjønner merkinga til yamaha ville nye modellen av den Yamaha RX-A3020 Black
    mao. relativt store pris forskjeller.

Personlig vil jeg tippe den første jeg linker kan holde meget godt om den får hjelp av en effekt forsterker ved en senere oppgradering.

Jeg har jo ikke hørt dem selv, men tror yamaha+klipsch er ikke noen dårlig kombo.

Angående kraft målinger, vel der er det mye rart på gang, det er forskjell mellom hvor mye kraft som kan og trengs ved forskjellige resistanser, og på toppen av dette er det 3-4 helt forskjellige måter og måle disse verdiene på :\

Siden det ofte er markeds avdelinga som skriver spec lister etc så plukker de som regel det som stiller produktet i best lys.

Er en jungel uten like og får pc hardware specs til og se lettfattelige ut men så lenge du stiller spørsmål, spessielt om du tror det er noe helt fundamentalt du ikke er helt sikker på (jo mer grunnleggende det er, jo viktigere og være sikker )

Oppsumert: og kort sagt uansett receiver så sørg helst for at den har PRE ut for alle kanaler da får du mye mer fleksibilitet senere.
    En 2 kanals effekt forsterker vil kunne gjøre musikk egenskapene langt langt bedre.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Jeg har jo ikke hørt dem selv, men tror yamaha+klipsch er noen dårlig kombo.
    Det er absolutt IKKE en dårlig kombo.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Det er absolutt IKKE en dårlig kombo.

Ooops gikk fort for seg her ja, skulle selvsagt verdt en IKKE der inne :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for innspill!

Nå ser jeg at MPX har denne forsterkeren enda billigere, 2800! MPX.no - Onkyo TX-NR616B Receiver Det er for billig til å ignorere, tror jeg.

Hvis jeg bare har 5.1, kan jeg bruke de to ledige kanalene på denne til å bi-ampe fronthøytalerene? Kan alle receivere gjøre dette, eller hvordan vet jeg evnt. om receiveren kan det?

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd Denon Yamaha Onkyo og nå Marantz. Syntes marantz er best men yamaha hadde kanskje litt høyere morro faktor på film.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for innspill!

Nå ser jeg at MPX har denne forsterkeren enda billigere, 2800! MPX.no - Onkyo TX-NR616B Receiver Det er for billig til å ignorere, tror jeg.

Hvis jeg bare har 5.1, kan jeg bruke de to ledige kanalene på denne til å bi-ampe fronthøytalerene? Kan alle receivere gjøre dette, eller hvordan vet jeg evnt. om receiveren kan det?
    Du kan fint bruke de siste 2 kanalene til det ja,men om du får noe særlig effekt ut av det er tvilsomt. Så lenge receiveren bare har én strømforsyning så får du ikke noe særlig mere effekt. Da måtte det ha vært en slik som dette som har separate forsterkere for hver kanal: DENON AVR-4520 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben eller denne:NAD T787 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine øyne er vel ikke receiver det du skal kjøpe billigst. Legg heller litt penger i den så har du en kraftigere receiver med bedre romkorreksjon og lyd og bildebehandling enn de billigere modellene. Det vil iallfall lønne seg hvis du skal ha den i noen år. Og å kjøpe en receiver som er 1-2 år gammel er slettes ikke dumt. Da kan du få en tilnærmet topp modell for en ganske billig penge! Det står feks en Pioneer sc-lx85 på finn til 7000,- nå. Denne kostet vel rundt 20 000,- for ikke veldig lenge siden.

Men som nevnt, Yamaha og klipsch er ikke dumt sammen.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner poenget med å kjøpe en god receiver. Hadde jeg bodd på det sentrale østlandet så hadde det nok vært lettere å finne noe brukt, her ser det ikke ut til å være så mye tilgjengelig. Dessverre så er det slik at jeg har et ganske stramt budsjett. Skulle gjerne hatt både dyr receiver, høytalere, sub, tv og sofa, men slik som det er nå så må jeg ta en ting av gangen.

Onkyo TX-NR616 har jo gjort det bra i tester, og 2600 er ikke SÅ mye penger. Hvis jeg finner ut at den ikke er bra nok så er det begrenset hvor mye jeg kan tape hvis jeg selger den igjen. Eventuelt kan jeg bruke det jeg sparer på å kjøpe en sub...

Det eneste ankepunktet må være hvis den ikke er sterk nok til å drive Klipsch RF-82 mk. 1. Skal gjøre et framstøt på disse i morgen.

Uansett hva det blir så blir det nok bedre enn Logitech datahøytalerene mine som kostet 1000 kr for 5 år siden, og de var jo et massivt skritt opp fra høytalerene i MacBook'en :razz:

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se også etter noe brukt effekt om det står litt på økonomien, har kjøpt begge mine Vincent SP-331 brukt og er storfornøyd Har også komboen Yamaha og Klipsch og det er ingen dum start. Spe på med en Klipsch senterhøyttaler og bak/sidehøyttalere så er du igang, sub vil du også kanskje få bruk for om du ikke velger ekstra effekt til frontene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med effektforsterker? Er for-forsterker=effektforsterker? Og denne kobles inn mellom receiveren og (front)høytalerene? Hvorfor kan man da ikke bruke effektforsterker sammen med alle receivere? Hvis jeg forstår det riktig så skal jo effektforsterkeren bare forsterke signalet ut fra receiveren? Er det fordi det blir for mye støy? Hvordan vet man at en receiver kan brukes sammen med effektforsterker?

Det ble mange spørsmål :/ Håper noen kan svare!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig receiver er kanskje fristende men det er den enheten vil holde deg aller mest igjen, og rimelige receivere er ofte ikke så gode på musikk og stereo bruk så om du trenger et alt mulig system så kan man risikere og bli meget skuffa med og bruke for lite.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker er ikke det samme som forforsterker. Se etter om reciveren har PRE out, da kan du koble på en effektforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med effektforsterker? Er for-forsterker=effektforsterker? Og denne kobles inn mellom receiveren og (front)høytalerene? Hvorfor kan man da ikke bruke effektforsterker sammen med alle receivere? Hvis jeg forstår det riktig så skal jo effektforsterkeren bare forsterke signalet ut fra receiveren? Er det fordi det blir for mye støy? Hvordan vet man at en receiver kan brukes sammen med effektforsterker?

Det ble mange spørsmål :/ Håper noen kan svare!
    En effektforsterker er kun det. En forsterker uten volumkontroll,tonekontroll,innganger osv. (noen modeller har av og til volumkontroll for hver kanal) En ren forsterker som skal kobles til f.eks en receiver for å gi mere effekt/kraft til høyttalerne. Finnes med alt fra 1 kanal (monoblokk/monoforsterker) og opp til flere kanaler f.eks helt opp til 7. Et par eksempler sees her:NAD C275BEE Effektforsterker | Hi-Fi Klubben
    CLASSÉ CA-2300 Effektforsterker | Hi-Fi Klubben
    I hver sin ende av skalaen for å si det sånn :-)
    Det som er viktig er at receiveren har en såkalt PRE-OUT for tilkobling av en eller flere effektforsterkere.. som f.eks denne som kan koble til 2 subwoofere og én eller flere effektforsterkere: DENON AVR-2313 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben Du ser at det står pre-out 7.2 Hvis ikke så er det tungvindt å få det til.
    Når du da kobler til en effektforsterker så går du UTENOM forsterkeren som er i receiveren og får all kraft fra effektforsterkeren. Det vil i de aller fleste tilfeller lønne seg å bruke effektforsterker,nesten uansett hvor kraftig receiveren er. En effektforsteker kan bygges til å gi mye mere watt og STRØM for pengene siden man slipper å bygge inn og ta hensyn til alle mulige duppeditter som volumkontroller,innganger,display osv. Man kan konsentrere seg om å gjøre det en forsterker skal.
    Grunnen til at man ikke kan bruke effektforsterker med alle rceivere er rett og slett at det koster litt penger å bygge inn pre-out og mange rimelige receivere har derfor ikke det. Sikkert fordi at kundegruppen som skal ha en billig receiver ikke trenger eller ser behovet for å bygge ut med effekter.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •