Nytt medlem på jakt etter receiver og fronthøytalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg akkurat kommet hjem med høytalere! Det ble Klipsch RF 82 mk. Så, da skulle jeg hatt en receiver ASAP zulu, helst i går

Snakket litt med selgeren, og han mente det var lurt å kjøpe en litt rimelig receiver, og heller bygge på med effektforsterker på fronthøytalerene. Det kommer jo hele tiden ny teknologi og nye formater og slikt, så da er det kanskje greit å kunne bytte receiveren etter noen år uten at det knekker økonomien.

Syntes det hørtes fornuftig ut, ser jo at flere av de brukte receiverene og de som er på tilbud mangler sånt som fjernkontroll-app og AirPlay og sånt. Nå veit ikke jeg hvor mye jeg har bruk for sånt, men det er vel kanskje greit å "future-proofe" litt og ikke kjøpe noe som er på vei til å bli utdatert?

Hva med denne? Komplett.no - Onkyo TX-NR717B hjemmekinoreceiver Den kan både bi-ampes og den har pre-out.

Hvordan er det med effekten? Er den lineær i forhold til impedansen? Hvis denne receiveren har 170 W ved 6 ohm, er det da 170*(6/8) = 127,5 W ved 8 ohm? Og enda viktigere, er det nok?

Endring:
    Tusen takk for informativt svar Edguy! Nå lysnet det litt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av inunf
    Da har jeg akkurat kommet hjem med høytalere! Det ble Klipsch RF 82 mk. Så, da skulle jeg hatt en receiver ASAP zulu, helst i går

Snakket litt med selgeren, og han mente det var lurt å kjøpe en litt rimelig receiver, og heller bygge på med effektforsterker på fronthøytalerene. Det kommer jo hele tiden ny teknologi og nye formater og slikt, så da er det kanskje greit å kunne bytte receiveren etter noen år uten at det knekker økonomien.

Syntes det hørtes fornuftig ut, ser jo at flere av de brukte receiverene og de som er på tilbud mangler sånt som fjernkontroll-app og AirPlay og sånt. Nå veit ikke jeg hvor mye jeg har bruk for sånt, men det er vel kanskje greit å "future-proofe" litt og ikke kjøpe noe som er på vei til å bli utdatert?

Hva med denne? Komplett.no - Onkyo TX-NR717B hjemmekinoreceiver Den kan både bi-ampes og den har pre-out.

Hvordan er det med effekten? Er den lineær i forhold til impedansen? Hvis denne receiveren har 170 W ved 6 ohm, er det da 170*(6/8) = 127,5 W ved 8 ohm? Og enda viktigere, er det nok?

Endring:
    Tusen takk for informativt svar Edguy! Nå lysnet det litt
    Bare hyggelig å hjelpe. Blir sikkert knallyd med de høyttalerne uansett åssen receiver du velger. Når det gjelder effekten på den receiveren så ser jeg av specsene at de har målt den til 170 watt i ÉN kanal ved ÉN tone bare og ganske mye forverengning:170 watt - 6 ohm - ved 1 kHz - THD 1.0% - 7 kanal(er)
    Det betyr at de har valgt en målemetode som "gir" mye watt til å markedsføre med,desverre. Det burde vært målt eller vist på denne måten:minst 2 kanaler (helst alle) 20-20.000 Hz, 0,05 THD) altså i hele frekvensområdet og med minimalt forvrengning. Da får man et reelt bilde av hvor kraftig forsterkeren er.
    Hmmm leita litt og fant denne målingen:110 watts per channel into 8 ohms (20-20,000 Hz) at 0.08% THD, with 2 channels driven
    Det er mere riktig og viser at det likevel er en ganske bra forsterker :-) så virker da som et meget godt kjøp!! Foreløpig er det sikkert nok til å få masse god lyd ut av høyttalerne,men det kan egentlig aldri bli nok,så på et senere tidspunkt så kan du bygge ut med effektforsterker. Da er det viktigst å ha til fronthøyttalerne og centeren. Bak bruker du bare Onkyen da det er mere enn nok.
    Forøvrig så kan du bare glemme den regnemetoden din angående watt,he he,siden den bare er målt ved EN tone....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen! Denne receiveren ser ut til å fylle nesten alle kravene. Det står ikke noe om 3D, så da antar jeg at man ikke kan sende 3D-bilde gjennom den? Hva gjør man om man vil se på noe i 3D? Finnes det en enkel work around?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser faktisk ut som om den er 3D-kompatibel, det står bare ikke noe om det på komplett sine sider.

Fikk akkurat melding fra han med yamaha-receiveren på første side. Den er ikke solgt, så han lurte på om jeg fortsatt var interessert. Så vidt jeg kan se står det da mellom Onkyo TX NR717 og Yamaha RX-V2067:

Yamaha RX-V2067 produktspesifikasjoner - Hjemmekino.no
    Onkyo TX-NR717 produktspesifikasjoner - Hjemmekino.no

Onkyo'en blir ca. 5200 inkl. frakt.
    Yamaha'en blir vel 5600 pluss ferge og litt kjøring.

Yamaha'en kan ikke oppskalere til 4k, men er ikke sikker på om det har så mye å si, tviler på at jeg har råd til 4k-tv når jeg skal oppgradere (i løpet av ett års tid forhåpentligvis). Hvilken bør jeg velge? Hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blei det en brukt yamaha på meg gitt! Satser på å få koblet den opp på torsdag, har det kjempetravelt på jobb for tiden. Hvordan er det med kabler? Kan jeg bruke en vanlig strømkabel som jeg avisolerer i endene, sånn til å begynne med ihvertfall? Kobber er kobber, ikke sant? Hvis jeg eventuelt skal kjøpe noen ålreite kabler, hva bør jeg se etter og hvor mye må jeg betale?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blei det en brukt yamaha på meg gitt! Satser på å få koblet den opp på torsdag, har det kjempetravelt på jobb for tiden. Hvordan er det med kabler? Kan jeg bruke en vanlig strømkabel som jeg avisolerer i endene, sånn til å begynne med ihvertfall? Kobber er kobber, ikke sant? Hvis jeg eventuelt skal kjøpe noen ålreite kabler, hva bør jeg se etter og hvor mye må jeg betale?
    For å få lyd kan du bruke nesten hva som helst. Har du flaks får du kjempelyd med vanlig strømledning :-) Hvis du vil eksperimentere med mere hi-fi kabler senere så kan det fort bli dyrt,skal man tro mange av de som er kabelhuer,he he. Det er absolutt forskjell i lyden på kabler,men som med så mye annet så blir man fort vant med det man har enten det er kabler eller høyttalere så godt mulig du klarer deg lenge med vanlig ledning. Selv bruker fra Biltema og synes de er like bra som de Omnikablene jeg brukte før fra HFK. Til film er det forresten mindre viktig enn til finlytting på musikk.Men det blir smak og behag der også å kabler er vel noe av det som blir diskutert mest rundtforbi :-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    I mine øyne er vel ikke receiver det du skal kjøpe billigst. Legg heller litt penger i den så har du en kraftigere receiver med bedre romkorreksjon og lyd og bildebehandling enn de billigere modellene. Det vil iallfall lønne seg hvis du skal ha den i noen år. Og å kjøpe en receiver som er 1-2 år gammel er slettes ikke dumt. Da kan du få en tilnærmet topp modell for en ganske billig penge! Det står feks en Pioneer sc-lx85 på finn til 7000,- nå. Denne kostet vel rundt 20 000,- for ikke veldig lenge siden.

Men som nevnt, Yamaha og klipsch er ikke dumt sammen.
    +10

En receiver er den sentrale kilde i hele systemet så som med en pc så er det en par ting du virkelig bør ha mulighet for.

Ellers så sitter du der og har brukt 3000 på noe som kan bli en bremse kloss for hele hjemmekino opplevelsen og istedet for og bruke 5-7 tusen nå ender du med invistere 3 nå og 7 igjen om 6 månder når du vet mer av hva du trenger.

Og jo billigere receiver jo mindre kraftig er de og desto mer nødvendig med en effektforsterker, men siden du ikke har pre ut må du bytte hele saken.

Oppdater:

Ser nå du allerede har fått deg yamahaen, om det er du linka til først tro jeg du har en meget god start :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen

Edguy: Kan du være så snill å linke til de kablene du har? Jeg leita på sidene til Biltema, men fant ikke noe.

Er det fordel å ha ferdige lengder med bananplugger, eller skal jeg bare kjøpe en rull og klemme fast endene? Evnt. kjøpe løse bananplugger og lodde(?) på kablene selv?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen

Edguy: Kan du være så snill å linke til de kablene du har? Jeg leita på sidene til Biltema, men fant ikke noe.

Er det fordel å ha ferdige lengder med bananplugger, eller skal jeg bare kjøpe en rull og klemme fast endene? Evnt. kjøpe løse bananplugger og lodde(?) på kablene selv?
    Bananplugger får du også på Clas eller Biltema.
    De har en liten skrue i stedet for lodding. Helt greie plugger, og billige.

Grattis med nytt anlegg, men husk at høyttalerne dine trenger å spille en del timer før de begynner å låte bra.
    Kan virke litt tamme i begynnelsen. (Hvis de er helt nye da)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen

Dårlig med bildr,men du finner litt her: Høyttalerkabel - Biltema
    Bruker kabler fra bilstereoavdelingen :-) Kjøper rull å kapper til lengdene selv :-D Bananpluggene fra Biltema er litt skrale,men de funker sånn tålig.Har hatt en del av de,men de har en tendens til å løsne hele tiden uansett hvor hardt du skrur til,men hvis du lodder kabelen fast går det greit.Minuset da er at det blir tungvindt å bytte hvis du vil teste litt forskjellig. Derfor at jeg aldri lodder fast bananplugger siden jeg av og til bytter kabler. De beste bananpluggene jeg har er fra Phoenix Gold,men vet ikke om du finner det merket i norge lenger. Kjøpte på HFK for ørten år siden. Dette er den typen jeg synes fungere best,men det betinger jo at de passer på terminalene dine.BS Bildeler
    Grunnen til at jeg linker til bilstereo er at jeg synes mange av de produktene er bedre for de er ofte laget for å tåle mere enn hjemmutstyr.Men klart at på høyttalere som bare skal stå stille i stua så er det ikke like viktig for alle. Her er også noen som sikkert funker:Basic bananplugg - Bilradiospesialisten - Koblingsutstyr

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Du trenger ikke ha bananplugger på høyttalerkablene i det hele tatt. Det ser mer proft ut, men det har egentlig ikke noe for seg, så sant du ikke lider av akutt byttesyke, noe undertegnede gjør , Og skal bytte over til nye forsterkere og høyttalere i hytt og gevær. Om du vrir kobbervirvlene på en bananplugg, eller rett i terminalene er likegyldig.

Når det er sagt, yamaha og klipsch må vel være norges vanligste kombo, og bør etter alle hendselser være makeløst :-D
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Hei,

Du trenger ikke ha bananplugger på høyttalerkablene i det hele tatt. Det ser mer proft ut, men det har egentlig ikke noe for seg, så sant du ikke lider av akutt byttesyke, noe undertegnede gjør , Og skal bytte over til nye forsterkere og høyttalere i hytt og gevær. Om du vrir kobbervirvlene på en bananplugg, eller rett i terminalene er likegyldig.

Når det er sagt, yamaha og klipsch må vel være norges vanligste kombo, og bør etter alle hendselser være makeløst :-D
    Ikke enig,men det kommer an på terminalene så klart. Etter min mening så er det i mange tilfeller mye lettere å feste kabelen i en god bananplugg enn rett i terminalene som ofte er av ymse kvalitet. Ikke bare ser det"profft" ut,men jeg mener det blir en bedre kobling hvis pluggene er av god kvalitet. Men derom strides de lærde,som det heter ;-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk

Hvor stort kabeltverrsnitt bør jeg gå for, og bør jeg bi-ampe frontene? Taper vel ikke noe mer på det enn kostnaden til kabler, men vinner jeg noe på det?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det du skriver er det bi-wiring du vuderer her. Bi-amping involverer separate forsterkere på feks bass og mellomtone/diskant.
    Bi-wiring var veldig hot på nittitallet, og har muligens noe for seg med eksklusive kabler når man skal finlytte i stereo.
    I kinosammenheng er det etter min mening uinteressant. Ekstra kabel koster og ligger ofte i veien.

Hvis det blir lengde på kablene bør du holde deg til 2.5mm2 eller mer som tverrsnitt. På veldig korte strekk, eller feks til bakkanaler bruker jeg personlig 1,5mm2 fordi de er lettere å legge skjult. Du vil legge merke til at bakkanalene leverer mye mindre informasjon, i et nedtonet volum, mye "knepp, snatt og pling". Her bør man ikke overdrive hverken høyttalere eller kabling etter min mening.

Effektforsterker på frontene er en god plan på litt sikt. Kjørte selv et 25 kilos beist på frontene i min kino, og det gjorde forskjell. Man fikk handlingen mye mere fysisk "i trynet" enn med bare receiver.

Du skriver ikke noe om hva du skal ha som bildekilde, og fremviser, men lydmessig er du ihvertfall på rett vei. Freske høyttalere som Klipsch egner seg godt til film Lykke til !

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Utifra det du skriver er det bi-wiring du vuderer her. Bi-amping involverer separate forsterkere på feks bass og mellomtone/diskant.
    Bi-wiring var veldig hot på nittitallet, og har muligens noe for seg med eksklusive kabler når man skal finlytte i stereo.
    I kinosammenheng er det etter min mening uinteressant. Ekstra kabel koster og ligger ofte i veien.

Hvis det blir lengde på kablene bør du holde deg til 2.5mm2 eller mer som tverrsnitt. På veldig korte strekk, eller feks til bakkanaler bruker jeg personlig 1,5mm2 fordi de er lettere å legge skjult. Du vil legge merke til at bakkanalene leverer mye mindre informasjon, i et nedtonet volum, mye "knepp, snatt og pling". Her bør man ikke overdrive hverken høyttalere eller kabling etter min mening.

Effektforsterker på frontene er en god plan på litt sikt. Kjørte selv et 25 kilos beist på frontene i min kino, og det gjorde forskjell. Man fikk handlingen mye mere fysisk "i trynet" enn med bare receiver.

Du skriver ikke noe om hva du skal ha som bildekilde, og fremviser, men lydmessig er du ihvertfall på rett vei. Freske høyttalere som Klipsch egner seg godt til film Lykke til !
    ENIG med alt du sier :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått koblet opp høytalerene og receiveren. Det låter kjempebra Tusen takk for all hjelpen folkens!

Ang. det jeg skrev over her: Bi-amping er såvidt jeg har forstått at man driver hver høytaler med to kanaler. Altså en kanal til de lyse tonene og en kanal til de mørke. Både receiveren og høytalerene mine har mulighet for dette, og det var det jeg mente. Er det vits i?

Ang. bildekilde og fremviser så er nok ikke det så mye å skryte av foreløpig. PS2, Canal Digital kabeltuner og en halvgammel 32'' plasma-TV. Jeg har som sagt begynt i en ende...

Har begynt å se på innstillingene og sånt nå, men skjønner meg ikke helt på det. Så en DVD på PS2'en i går, og da skurret det i høytalerne i de stille partiene. PS2'en er koblet til med rød, hvit og gul ledning (er det det som heter komponent?). Med tuneren så får jeg ikke lyd før jeg har slått den av og på igjen. Når jeg først får lyd så varierer volumet mellom nesten ok og ganske lavt, selv om jeg har skrudd opp ganske bra på receiveren. Tuneren er koblet til med HDMI-kabel. Funker fint når jeg kobler tuneren rett i TV'en.

Derimot funker det kjempebra når jeg ser på f. eks. youtube eller hører på musikk på telefonen. Denne kobler jeg til med HDMI AUX-inngangen foran på receiveren.

Er det noen som har noen tips? Hadde satt stor pris på hjelp med dette!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok mer igjen for de to ekstrakanalene om du kobler dem som høydekanaler hvis receiveren har den funksjonen. Da kan du bruke et par små høyttalere i overkant av bildet og få løftet dialogen fra senteren opp i bildet.

Men jeg synes du bør se på filmkilden din før du benytter ekstra kanaler i receiveren. Fra PS2 får du kun analog stereo (rød/hvit), og går dermed glipp av hele 5.1 moroa du er ute etter. Kjøp deg en rimelig bluray eller dvdspilller til noen hundrelapper.

Angående tuneren ville jeg gått gjennom instillinger for digital lyd ut, og sjekket at HDMI er valgt. Evt kan du koble lyden til receiveren optisk for å sjekke om den er riktig da.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått koblet opp høytalerene og receiveren. Det låter kjempebra Tusen takk for all hjelpen folkens!

Ang. det jeg skrev over her: Bi-amping er såvidt jeg har forstått at man driver hver høytaler med to kanaler. Altså en kanal til de lyse tonene og en kanal til de mørke. Både receiveren og høytalerene mine har mulighet for dette, og det var det jeg mente. Er det vits i?

Ang. bildekilde og fremviser så er nok ikke det så mye å skryte av foreløpig. PS2, Canal Digital kabeltuner og en halvgammel 32'' plasma-TV. Jeg har som sagt begynt i en ende...

Har begynt å se på innstillingene og sånt nå, men skjønner meg ikke helt på det. Så en DVD på PS2'en i går, og da skurret det i høytalerne i de stille partiene. PS2'en er koblet til med rød, hvit og gul ledning (er det det som heter komponent?). Med tuneren så får jeg ikke lyd før jeg har slått den av og på igjen. Når jeg først får lyd så varierer volumet mellom nesten ok og ganske lavt, selv om jeg har skrudd opp ganske bra på receiveren. Tuneren er koblet til med HDMI-kabel. Funker fint når jeg kobler tuneren rett i TV'en.

Derimot funker det kjempebra når jeg ser på f. eks. youtube eller hører på musikk på telefonen. Denne kobler jeg til med HDMI AUX-inngangen foran på receiveren.

Er det noen som har noen tips? Hadde satt stor pris på hjelp med dette!
    For å oppklare ALT med bi-amping: Du har nesten rett,men det er ikke ofte det er noe vits i å bi-ampe fra en receiver som bare har ÉN strømforsyning. Det du i praksis gjør da er bare å dele kapasiteten til strømforsyningen (trafoen) opp på flere HTelementer. Receiveren kan ikke levere noe mere strøm uansett å da får du minimalt utbytte av det.Den eneste fordelen du kan ha er at du får mulighet til BI-WIRING. Dvs at du kan velge ulike kabler til mellomtone/diskant og basselementene. EKTE bi-amp får du først når du kobler til én eller flere separate effektforsterkere (AMPS) å bruker disse til henholdsvis mellomtone/diskant og bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg ikke har fått svart her før, har vært uten internett hele uka.

Tusen takk for svar og oppklaringer! Nå skjønner jeg hvordan det blir med bi-amping, kommer ikke til å ta meg bryet.

Fant ut av lyden fra tuneren, scenevalget på tuneren sto på konserthall, ble bra når jeg satte det over på surround. Har bestilt toslink-kabel, satser på at den fikser problemet med PS2'en.

Tusen takk for all hjelpen jeg har fått! Nå er receiveren og høyttalerene i hus og koblet opp, så jeg regner denne tråden som avsluttet. Det dukker nok snart opp flere tråder om valg av TV, blurayspiller og flere høyttalere etterhvert som jeg får råd. Håper jeg får like gode svar der!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •