Solgt B&W CM9, hva gjør jeg nå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Solgt B&W CM9, hva gjør jeg nå?

Har solgt mine CM9 grunnet ønske om oppgradering, men veldig usikker på hvilken vei å gå...

Skal jeg fortsette hos B&W eller bytte merke?
    Regner med å bruke rundt 30k på brukten på fronthøytalere, men det finnes jo så mye bra.
    Blant annet luktet på Dali Euphonia MS4 til 35k. Er dette et godt kjøp? Seks måneder gamle og strøkne, alpi farge.

Eller så finnes det monitor Audio PL 200 til rundt 30k.

Jeg har i dag Emotiva XPA-2 og Emotiva umc-1, men dette kan endres med tiden. Nok krefter burde det i hvert fall være.
    Vet det er mye opp til egen smak men er også opptatt å gjøre gode brukt kjøp.

Hjelp?!

Newcomer Aerik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å kline til det B&W 802D (gikk ett parr for 50K for kort tid siden)
    men B&W 803D eller 804D er heller ikke å forakte.
    Liker en lydbilde som en kan trylle ut av B&W med riktig utstyr,
    så da er det vel bare å gå for det Men så var det det med pæng da,
    ikke alltid lett det der, Lykke til med fremtidig kjøp

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytterunde sier nå jeg !

Ta med egen musikk og dra rundt og lytt på det meste du kommer over. Er jo ekstremt mye bra å få tak i til 30 lapper, og brukt så er jo mulighetene enorme.

Alle kan jo slenge ut favotitten sin til 30 lapper, men det er dine ører som må bestemme !

Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Lytterunde sier nå jeg !
    Må si meg enig i det, men ofte så spiller ting anderledes i butikken enn hjemme. Prøv å få lånt hjem noen du liker lyd signaturen på, og test det ut i ro og mak hjemme på ditt utstyr.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Lytterunde sier nå jeg !

Ta med egen musikk og dra rundt og lytt på det meste du kommer over. Er jo ekstremt mye bra å få tak i til 30 lapper, og brukt så er jo mulighetene enorme.

Alle kan jo slenge ut favotitten sin til 30 lapper, men det er dine ører som må bestemme !
    Enig i dette !

Ser TS bor i Oslo,så da burde mulighetene vere bra !

Ta en tur på Hifihuset og lytt på PL 200 blandt annet !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aerik
    Må si meg enig i det, men ofte så spiller ting anderledes i butikken enn hjemme. Prøv å få lånt hjem noen du liker lyd signaturen på, og test det ut i ro og mak hjemme på ditt utstyr.
    Klart det, veldig enig.

Fint å få snevret ned alternativene en god del i butikk for så å spørre pent om hjemlån

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask respons folkens. supert forum.

Har litt vanskelig for å låne med utstyr fra butikker når jeg vet jeg skal kjøpe brukt. Men kan jo ta runden hos de som selger brukt.

Har både hatt Dali mentor 6 og B&W CM9 og har forsåvidt vært fornøyd med begge. Som gammel hifiklubben entusiast så har ikke hørt så mye annet.

Har for vane og kaste meg på første og beste men får prøve å være litt tålmodig. Kjedelig og ikke ha høytalere i hus...

Noen som har formeninger om Euphonia MS4? Nesten nye til 35k burde i alle fall være et godt kjøp?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo gøy å prøve noe nytt.Kjøper du brukt, er det jo lettere å bytte igjen.

Noen forslag:

Martin Logan
    Gallo ref 3.5/3.1
    Burmester
    Vienna
    Audio Physic

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterfa
    Takk for rask respons folkens. supert forum.

Har litt vanskelig for å låne med utstyr fra butikker når jeg vet jeg skal kjøpe brukt. Men kan jo ta runden hos de som selger brukt.

Har både hatt Dali mentor 6 og B&W CM9 og har forsåvidt vært fornøyd med begge. Som gammel hifiklubben entusiast så har ikke hørt så mye annet.

Har for vane og kaste meg på første og beste men får prøve å være litt tålmodig. Kjedelig og ikke ha høytalere i hus...

Noen som har formeninger om Euphonia MS4? Nesten nye til 35k burde i alle fall være et godt kjøp?

Jeg mener det skulle være et bra kjøp Euphonia MS4 er en vanvittig god høyttaler, fleres favoritt i prisklassen og er vel nærmest som en legende i Dali sortimentet. Har selv hørt denne flere ganger på meget god elektronikk, ble blåst av banen hver gang. Den spiller så oppløst, spredt og med en vanvittig "3D" effekt, at man nesten griper ut i luften for å kjenne om gitaristen eller trommisen sitter rett foran deg

Vi snakker også en solid oppgradering fra CM9 med MS4, det er det heller ingen tvil om. Spennende å høre hva du kommer frem til.

Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterfa
    Har litt vanskelig for å låne med utstyr fra butikker når jeg vet jeg skal kjøpe brukt.
    Husk at du ikke er forpliktet til å handle selv om du har fått låne og teste utstyr hjemme hint hint

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok lytte runde til uka. Har dukket opp ett par 803s på et visst annet forum, til 20k. Om de er pene og ikke alt for gamle burde dette være et godt kjøp? Hvordan er disse kontra mine gamle CM9?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    803s er vel kjent for å være problematisk i toppregisteret.

Kommer jo ann på rom, plassering og størrelse og delvis musikksmak, men personlig ville jeg sett etter høyttalere som frigjør seg mer fra rommet en tradisjonelle kassehøyttalere uten noe form for kontrollert spredning. Større og eldre Tannoy med waveguide, Revel, horn, Magnepan osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv PL 200 og naboen har CM9. Han har disse parret med Rotel elektronikk.
    I utganspunktet er disse svært forskjellige, ikke bare på pris og bestykning.
    Musikksmak vil også spille en rolle der.
    Skal du lytte høyt lenge så er nok CM9 en mer behagelig høyttaler å lytte til. Man blir ikke like fort lyttetrett. På en annen side så synes jeg CM9 blir veldig mørk og innestengt på lavt volum.
    PL200 er svært god på lavt volum også og trenger ikke volum for å åpne seg. Ikke en kvalitet å glemme med mindre man stort sett spiller høyt når man skal spille musikk.

Når det kommer til lydbilde, detaljer, åpenhet, renhet i bassen så er forskjellen STOR.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg har selv PL 200 og naboen har CM9. Han har disse parret med Rotel elektronikk.
    I utganspunktet er disse svært forskjellige, ikke bare på pris og bestykning.
    Musikksmak vil også spille en rolle der.
    Skal du lytte høyt lenge så er nok CM9 en mer behagelig høyttaler å lytte til. Man blir ikke like fort lyttetrett. På en annen side så synes jeg CM9 blir veldig mørk og innestengt på lavt volum.
    PL200 er svært god på lavt volum også og trenger ikke volum for å åpne seg. Ikke en kvalitet å glemme med mindre man stort sett spiller høyt når man skal spille musikk.

Når det kommer til lydbilde, detaljer, åpenhet, renhet i bassen så er forskjellen STOR.
    Det du opplever med CM9, at den er behagelig men mangler detaljer og åpenhet, skyldes at den har en solid dip i presensområdet. Hele CM serien er tunet slik.

En virkelig god høyttaler vil derimot både låte behagelig og ha tilstrekkelig med nivå i hele øvre frekvensområdet, men det er både dyrere og mer krevende å få til. B&W har valgt en billig måte å løse en utfordring på og det har sine klare bakdeler. Vienna gjør det samme med flere av sine modeller.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det du opplever med CM9, at den er behagelig men mangler detaljer og åpenhet, skyldes at den har en solid dip i presensområdet. Hele CM serien er tunet slik.

En virkelig god høyttaler vil derimot både låte behagelig og ha tilstrekkelig med nivå i hele øvre frekvensområdet, men det er både dyrere og mer krevende å få til. B&W har valgt en billig måte å løse en utfordring på og det har sine klare bakdeler. Vienna gjør det samme med flere av sine modeller.
    Mener å ha lest at ProAc har løst dette på en egen måte. Ulf-B kan kanskje svare mere om dette.

Her er litt measurment på Response D28. Men det er mulig jeg er litt på jorde nå, orso. Du kan lese disse grafene bedre enn meg

ProAc Response D28 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Mener å ha lest at ProAc har løst dette på en egen måte. Ulf-B kan kanskje svare mere om dette.

Her er litt measurment på Response D28. Men det er mulig jeg er litt på jorde nå, orso. Du kan lese disse grafene bedre enn meg

ProAc Response D28 loudspeaker Measurements | Stereophile.com
    Ingen dip i presensområdet på den. Heller det motsatte, den ligger litt høyt med etterslep og kan fort låte noe spisst og hardt i øvre mellomtone. Ingen god måling forøvrig.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ingen dip i presensområdet på den. Heller det motsatte, den ligger litt høyt med etterslep og kan fort låte noe spisst og hardt i øvre mellomtone. Ingen god måling forøvrig.
    Takk - bra forklart.
    Da er det vel frem med EQ, da

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg mener det skulle være et bra kjøp Euphonia MS4 er en vanvittig god høyttaler, fleres favoritt i prisklassen og er vel nærmest som en legende i Dali sortimentet. Har selv hørt denne flere ganger på meget god elektronikk, ble blåst av banen hver gang. Den spiller så oppløst, spredt og med en vanvittig "3D" effekt, at man nesten griper ut i luften for å kjenne om gitaristen eller trommisen sitter rett foran deg

Vi snakker også en solid oppgradering fra CM9 med MS4, det er det heller ingen tvil om. Spennende å høre hva du kommer frem til.

Støtter Gilmour fullt ut i dette. Har hørt Euphonia ved et par anledninger på klubben, og var meget imponert over lyden. Virker som et særdeles bra kjøp.

Råder deg til å styre unna HT som virker imponerende ved første lytt (imponatoreffekter), men som i lengden gir lyttetretthet på grunn av skrikende (lys) lyd.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe tommelfingerregel for hvor gammel høytaler man ikke bør kjøpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var valget tatt. Jeg får melde meg ut av B&W klubben og melde meg inn i Dali klubben. Det ble Dali Euphonia MS4 i alpi farge.
    Hørte på de i går kveld, og fant ut at de måtte jeg ha.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •