Stereo til 20.000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo til 20.000,-

Morn,

Har 20 000 til rådighet for å få et så bra stereoanlegg som mulig, mest valuta for pengene, og hva kan være bedre enn å spørre de teknisk og musikalsk lærde på dette eminente forum?

Tenker at kilden for det meste blir PC/Streaming via DAC.

Musikksmaken er klassisk, jazz, rock og kanskje noe pop, det eneste som utelukkes fra spillelistene er elektronisk musikk (ala dubstep) og rap/hip-hop. Hovedvekten er nok "fin" akustisk jazz, klassisk og pop.

Jeg stiller helt fra scratch, så må kjøpe inn alt av elektronikk og DAC, kabler, osv. Har sett en del på Dali ikon 6 mk2, men har vel kommet frem til at B&W CM8/CM9 er et bedre valg? Har egentlig aldri skjønt fordelingen mellom forsterker og høyttalere, burde man bruke pengene 50/50 eller er det greit å kjøpe dyrere av det ene og billigere av det andre? Håpet er å finne noe brukt, muligens.

Av forsterkere så har jeg vel tenkt gjennom Hegel, Rotel, Cambridge, NAD og Harman/Kardon (HK980 til 2999,- på Soundgarden). Har litt lyst på Cambridge Azur 851, som er i overkant av hva jeg ville brukt, tror jeg.

Har ennå ikke fått meg inn i en hifi-butikk, men tenkte det er vel greit å snevre inn søket før man lytter?

Takker og bukker for alle svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har som mål å komme i land med kr 20 000 for alt så må du nok dessverre bare glemme CM8 eller 9 med en gang.

Dali Ikon 6 som du nevner eller B&W 683 er da et mer realistisk valg, dersom du ikke tenker å kjøpe brukt.

Som DAC og forsterker vil jeg anbefale to produkter fra Emotiva som ikke er released enda, men som kommer nå i september. XDA-2 er en DAC med lossless volumkontroll, fjernkontroll og 6 digitale innganger. Denne kan brukes som forforsterker koblet direkte i en effektforsterker. XDA-2 i kombinasjon med den nye XPA-200 (mest sannsynlig 2x140 i 8ohm ohm og 2x225 i 4ohm) tror jeg kan bli en super kombinasjon. Prisen vil etter all sannsynlighet være $399 for XDA og $499 for XPA. Dette vil komme på i underkant av 8 000 kr inkl frakt og mva fra USA

Vanskelig å slå dette ved kjøp i Norge

Det er mitt tips

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger et par Patos Lyric 501 på avtorget, som er meget gode allroundere. Slår du til på Bladelius Thor MKII/Hegel HD20DAC - komboen på avtorget også, er du fortsatt innenfor budsjett og får mye go'lyd for pengene.

Ellers mye annet bra på torget nå.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg ville sett på bruktmarked.

Høres ut som det vil holde med et par gode gulvhøyttalere og en integrert forsterker og eventuelt en DAC.

Jeg ville lagt hvertfall dobbelt så mye i høyttalere som i forsterker. Husk at selv den beste høyttaler forvrenger over 100 ganger mer en en helt vanlig stereoforsterker.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips å lytte til i prisklassen?

Rega Brio-R
    Rega DAC
    Tannoy Revolution DC6T

Fåes for under 20 000,-

Pent og meget velspillende og bør fås en demo av.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt over budsjett men jeg ville sett på NAD C390DD og B&W CM5.

Her har du en digital forsterker med innebygget DAC som er perfekt for ditt bruk. Og lyden den receiveren leverer sammens med B&W og din musikk smak kan nok bli hva du er ute etter.

Men det kommer jo kabler og evnt stativer i tillegg, men har du mulighet så vurder det.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Litt over budsjett men jeg ville sett på NAD C390DD og B&W CM5.

Her har du en digital forsterker med innebygget DAC som er perfekt for ditt bruk. Og lyden den receiveren leverer sammens med B&W og din musikk smak kan nok bli hva du er ute etter.

Men det kommer jo kabler og evnt stativer i tillegg, men har du mulighet så vurder det.
    Hvorfor? Han vil bruke 20.000,-. Og det cybervision anbefaler tjener jo akurat det samme formålet som som det du anbefaler. Det anlegget cybervision viser til er mest sansynlig en del bedre en det du anbefaler. Og det er penere å se til som en fin bonus.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Hvorfor? Han vil bruke 20.000,-. Og det cybervision anbefaler tjener jo akurat det samme formålet som som det du anbefaler. Det anlegget cybervision viser til er mest sansynlig en del bedre en det du anbefaler. Og det er penere å se til som en fin bonus.
    Hvorfor ikke? Muligens det låter bedre i trådstarters ører for alt du vet.

Det var kun et forslag og noe han burde få en demo på, akkurat som han burde med cybervision sitt forslag.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ligger et par Patos Lyric 501 på avtorget, som er meget gode allroundere. Slår du til på Bladelius Thor MKII/Hegel HD20DAC - komboen på avtorget også, er du fortsatt innenfor budsjett og får mye go'lyd for pengene.

Ellers mye annet bra på torget nå.

Får du dette for under 20-storlapper er det vel ikke så mye å lure på..
    Kan ikke uttale meg om høyttalerene, men de 2 andre produktene er jo rett og slett magalause

Men, på en annen side, nyt tiden med å kikke etter anlegget, det er en herlig følelse å cruise rundt på bruktbørsen, nettsteder og lokale hifi-sjapper etter golyd. Ta deg god tid, og om du bor i nærheten av hifi-butikker: GÅ OG HØR!! :-D
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Hvorfor ikke? Muligens det låter bedre i trådstarters ører for alt du vet.

Det var kun et forslag og noe han burde få en demo på, akkurat som han burde med cybervision sitt forslag.
    Fordi det er over budsjettet TS har gitt oss. Husk at TS mest sansylig skal bake inn fraktkostnader, kabler, overganger og ev. annet i denne prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse på rom ?
    Stativ eller gulvhøyttalere ?
    Ønsket klang : frampå eller laidback, punch, musikalsk, basstung, rytmisk, detaljert, nøytral ?
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor du i Arendalsområdet må du gjerne komme og høre på mitt.
    (se signatur)
    Kjøpte det for videresalg, men tror jeg beholder det i mange år. ops:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio kan være en god høytaler til formålet.

Elektronikk.
    Litt være og anbefale men heller litt mot integrert fra Cambridge Audio og Hegel.

Senere utvide med en effektforsterker

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er over budsjettet TS har gitt oss. Husk at TS mest sansylig skal bake inn fraktkostnader, kabler, overganger og ev. annet i denne prisen.
    Derfor jeg skriver at det er litt over budsjett og at han må tenke på kabler og evnt stativ i tillegg. Hvor mange har ikke satt en grense og måtte justere den opp litt underveis....

Så isteden for å kverulere så jævlig kom heller med flere tips til trådstarter

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke vits å druktne TS i alternativer. Jeg sier +1 på cybervision sit forslag, syns det ser ut som et godt egnet anlegg som har et fint utseende og som kan gi god eierglede.

Å jeg syns ikke det er å kværulere når jeg minner oss på at vi burde jobbe innenfor den rammen vi er gitt. Det er en uvane å hele tiden anbefale over gitt budsjett.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke vits å druktne TS i alternativer. Jeg sier +1 på cybervision sit forslag, syns det ser ut som et godt egnet anlegg som har et fint utseende og som kan gi god eierglede.

Å jeg syns ikke det er å kværulere når jeg minner oss på at vi burde jobbe innenfor den rammen vi er gitt. Det er en uvane å hele tiden anbefale over gitt budsjett.
    Det var ment som et tips og bør lyttes til. Det "tikker" mange bokser lydmessig uten å koste helt vilt. Overraskende god bass f.eks. og mange har snakket om den gode synergien mellom Rega-settet og Tannoyene. Jeg har selv eid nesten det oppsettet og savner dem rett som det. Dual-Concentric-prinsippet til Tannoy fungerer "imho" meget godt og man unngår endel romproblemer med en slik spredning i toppen. (90 grader)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste nummer av Watt fikk Energy CF-50 gulvhøyttalere til 3990 fenomenal omtale.

Energy CF-50

Hva om du tok utgangspunkt i det?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W CM8 og Cambridge 750A er en utrolig combo spør du meg

British elegance ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger også CM9 på brukten ser jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Nå som jeg investerer en del penger i et anlegg tenker jeg at jeg vil ha et par gulvhøyttalere, som tross alt gir en del mer volum (og fylde?) for pengene...

Nå er det mange som har sagt mye, men jeg sitter igjen med at følgende høres interessant ut:

Patos-lyric, Emotiva amp+dac, Tannoy-høyttalerne, brukt CM8 eller "Bladelius Thor MKII/Hegel HD20DAC". Noen nevnte også Cambridge 750?

Av disse har jeg bare kjennskap til CM8 fra før, og noe sier meg at det er veldig forskjellige høyttalere og forsterkere som blir anbefalt. Åpen for brukt. Er det noe som skiller seg spesielt positivt ut?

Rent akustisk sett blir det en utfordring å plassere anlegget, i og med at jeg planlegger å ha det i en stue/kjøkken på rundt 50-60 kvm med L-form, plassert litt over vinkelen på L-en, med fronten mot den korte enden.
    Foretrekker en musikalsk, detaljert og nøytral klang, hvis jeg skal plukke ut adjektivene Quisten fremlegger.

Cybervision sitt forslag ender forsåvidt på 24.000 netto såvidt jeg kan se, og jeg er litt bekymret for at ampen bare er 50w (?)

Håper ikke det er umulige krav til prisen, har mest erfaring med å spille musikk, og ikke lytte til den.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •