Stereo til 20.000,- - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan bekrefte at Rega brio R er kraftige 50w da jeg har denne selv. Opplevde den faktisk som kraftigere en Hegel H70. Hvertfall en forsterker jeg ville hatt med på lista i et oppsett til 20k.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMK
    Cybervision sitt forslag ender forsåvidt på 24.000 netto såvidt jeg kan se, og jeg er litt bekymret for at ampen bare er 50w (?)
    Om man sier at det er "ekte" watt, dvs at forsterkeren virkelig kan levere 2x50w, så kan du se på dette regnestykke. Grovt sett kan man si at dB øker med 3,05 for hver dobling av watt

Tannoy Revolution Signature DC4
    følsomhet 87dB (1w ved 1meter)
    2w = 90dB, 4w = 93dB, 8w = 96dB, 16w = 99dB, 32w = 102dB

Energy CF-50
    følsomhet 96dB
    2w = 99dB, 4w = 102dB, 8w = 105dB, 16w = 108dB, 32w = 111dB

Så spørs det hvor høyt du vil ha det

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    B&W CM8 og Cambridge 750A er en utrolig combo spør du meg

British elegance ^^

Støtter denne anbefalingen fullt ut. Spesielt er komponentene til Cambridge ekstremt gunstige, grunnet at de gir uvanlig mye lyd for pengene.

Denne trenden er gjennomgående i hele produktsortimentet til Cambridge, men både multispilleren 751 og den integrerte stereoforsterkeren 840Av2 er slik jeg ser det eksepsjonelt gode kjøp. Skulle TS finne noe av dette på brukten er det bare å slå til på stedet!

Når det gjelder forholdet mellom forsterker og høyttalere som TS etterspør refleksjoner rundt, så mener jeg det viktigste er at forsterker ikke er for liten for oppgaven. Da mener jeg i klartekst at det er bedre om forsterker har krefter/kvalitet i overskudd ift høyttalere, enn om man kjøper fete høyttalere og må ta til takke med en forsterker som "akkuratt" klarer å drive dem.

Som en annen bruker på forumet så presist har skrevet om dette:" Tenk deg om hva som går best.Det er mye bedre med en liten bil med stor motor, enn en stor bil med liten motor".

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok reist å hørt på B&W CM9 på hifiklubben. Deretter ville jeg lagt inn et bud på disse (avtorget), hvis du blir fornøyd med hva du hører.

Synes en DAC til ca7000,- på brukten (HD20) blir alt for dyrt
    hvis du ikke skal over 20.000 totalt.

Ville nok prøvd å finne meg en brukt stereoforsterker for rundt 6000,- + en brukt dac til ca3000,-

Eventuelt kjøpe en dyrere forsterker og vente litt med DAC.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lglinstad
    Ville nok reist å hørt på B&W CM9 på hifiklubben. Deretter ville jeg lagt inn et bud på disse (avtorget), hvis du blir fornøyd med hva du hører.

Synes en DAC til ca7000,- på brukten (HD20) blir alt for dyrt
    hvis du ikke skal over 20.000 totalt.

Ville nok prøvd å finne meg en brukt stereoforsterker for rundt 6000,- + en brukt dac til ca3000,-

Eventuelt kjøpe en dyrere forsterker og vente litt med DAC.
    Nøyaktig hva jeg gjorde angående forsterker. Kjøpte Marantz PM15S1 for litt over 6000 på brukten, noe som var et varp da den lå på rundt 15-16000 kr nypris

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50W? Regaen har krefter i massevis så sant du ikke skal spille på helt ville nivåer. Kontakt f.eks. Stereofil og du får nok en slik pakke for 20 000 ganske fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en hegel H70 (2x70w med dac) til 7600,- på finn. Får sikkert prutet litt...

Usikker på hvordan den passer sammen med B&W CM9, men kan jo høre litt her på forumet.

Ligger også ett par SA ranger høyttalere der for 11.500,-

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en hegel H70 (2x70w med dac) til 7600,- på finn. Får sikkert prutet litt...

Usikker på hvordan den passer sammen med B&W CM9, men kan jo høre litt her på forumet.

Hegel på B&W er det mange som liker svært godt når man snakker om lydsignatur.

Men tror at H70 med sine 70 watt pr kanal er for spinkel på toppmodellen CM9, som krever mye power for å yte i nærheten av sitt potensiale. CM8 er noe mindre både av størrelse og elementer,noe som gjør at den ikke er like kresen som CM9 på forsterkerkraft.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan,

Nok en kjempekombo!
    Både Hegel og System Audio (SA) har nøytralt og ekte klangbilde, noe du som musiker sikker setter pris på 8)

I tillegg har forsterkeren innebygget DAC, som gjør avspilling/streaming fra PC til en drøm.
    PC-->Airport Express-->Hegel 70-->SA Ranger = :-D

Ellers må jeg vel nevne at jeg har hatt CM8, og at jeg kan kun komme med gode ord om disse, til tross for at jeg missliker alt britisk. De spiller veldig behagelig og er utrolig lettplasserte, ihvertfall i min leilighet.
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt cm9 en stund og ville tro at Hegel er en fin kombo med CM9. At den "kun" har 70 watt burde ikke være noe problem. Har kjørt cm9 på en gammel receiver fra denon. Gikk fint det og, men vil tro at Hegel ruver langt over denne.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dava
    Har hatt cm9 en stund og ville tro at Hegel er en fin kombo med CM9. At den "kun" har 70 watt burde ikke være noe problem. Har kjørt cm9 på en gammel receiver fra denon. Gikk fint det og, men vil tro at Hegel ruver langt over denne.

Hva baserer du det på at en relativt liten forsterker som H70 er med 70 watt pr kanal ikke burde være noe problem?

CM9 er en tungdreven høyttaler og krever sitt av forsterkerkraft, dette er uttalt både av produsent,forhandler (hifiklubben) og i de utall tester som er skrevet om denne toppmodellen i CM serien.

Man får sikkert god lyd med H70 forsterkeren, ingen tvil om det. Men man er etter min mening ikke i nærheten av å få ut potensialet til CM9. Skal man nærme seg det, må man opp i mye kraftigere forsterkerkraft. På CM9 ville jeg i rene krefter ikke kjørt noe under 100 watt pr kanal, og jeg ville forsikret meg om at den forsterkeren jeg velger har en solid strømforsyning. Kjører du en "gammel receiver" fra Denon på CM9 så underrepresenterer du høyttalerne dine etter min mening, i den forstand at du forer den med elektronikk på et altfor lavt nivå.

Selv har jeg PM15S1 på CM7, som er en mindre høyttaler, både av størrelse og mtp antall elementer.Forsterkeren yter 90 watt pr kanal, i tillegg til at denne forsterkeren har en svært solid dimensjonert strømforsyning. Selv med en slik forsterker, kan jeg føle det mangler litt på CM7 når man drar opp volumet (som man jo ofte gjør under kritisk lytting og man skal kose seg). Og du vil altså anbefale en liten 70 watter på en enda vanskeligere og tyngre høyttaler å dra?

Personlig stiller jeg meg kritisk til en slik anbefaling.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok det og det burde selvfølgelig testes, men skal man tenke slik så kan man jo alltids kjøpe en bedre forsterker og ting låter litt bedre... Her er det vel lommeboken som bestemmer.

Det jeg sier er at jeg har testet med mindre forsterker og det låter fint, men selvfølgelig så kan det alltid bli bedre.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dava
    Greit nok det og det burde selvfølgelig testes, men skal man tenke slik så kan man jo alltids kjøpe en bedre forsterker og ting låter litt bedre... Her er det vel lommeboken som bestemmer.

Det jeg sier er at jeg har testet med mindre forsterker og det låter fint, men selvfølgelig så kan det alltid bli bedre.

Både ja og nei. Man kan som du korrekt påpeker nærmest alltid kjøpe en bedre forsterker enn man hadde tenkt, eller en bedre enn den man har.

Dog er ikke det hva jeg vil ha frem, nemlig at man må dimensjonere forsterkerkjøpet ift høyttaleren man velger. Det er etter min mening (og erfaring) svært lite gunstig å underrepresentere høyttalerne med forsterkerkraft, slik du tar orde for å gjøre med CM9 og H70.

Hvis man absolutt skal ha en gitt forsterker (H70 i dette tilfellet),da er det en mye bedre løsning å gå for en mindre høyttaler, eller en annen høyttaler som ikke krever like mye krefter/pulver for å låte tett opptil sitt potensiale. Mye bedre å kjøpe en liten bil med stor motor, enn en stor bil med liten motor8)

Forøvrig er jo ikke prisforskjellene på forsterkere så voldsomme på bruktmarkedet,og øker man med et par lapper kan man gå opp kvantesprang i kvalitet på komponenten.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hvis man absolutt skal ha en gitt forsterker (H70 i dette tilfellet),da er det en mye bedre løsning å gå for en mindre høyttaler, eller en annen høyttaler som ikke krever like mye krefter/pulver for å låte tett opptil sitt potensiale.
    Hvis du med dette mener en mindre B&W høyttaler (les:stativhøyttaler) så er vel de i realiteten enda mere tungdrevne enn B&W sine gulvhøyttalere?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hvis du med dette mener en mindre B&W høyttaler (les:stativhøyttaler) så er vel de i realiteten enda mere tungdrevne enn B&W sine gulvhøyttalere?
    Det må ikke være en mindre B&W høyttaler, gjerne et annet merke hvis det er ønskelig. Man kunne for eks kjøpe CM8 istedet for CM9 som både har mindre elementer å holde styr på samt er mindre av fysisk størrelse, noe som faktisk vil gi forsterkeren (H70) bedre spillerom og mer overskudd enn den vil ha med CM9. Selvom jeg personlig syns den aktuelle Hegelen er i minste laget, også for CM8.

Hovedpoenget fra min side var uansett at det må en grunleggende matching (dimensjonering) til i styrkeforhold mellom forsterker og høyttalere, noe jeg mener det ikke er i det aktuelle forslaget som denne diskusjonen tok utgangspunkt i Som nevnt mener jeg man MINST bør ha 100 watt pr kanal i ren effekt på CM9, dette er en høyttaler med "high end" ambisjoner i 20 K klassen, bare så det også er påpekt.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sensitiviteten er på h.h.v. 88dB for CM8 og 89dB for CM9 - så på papiret skal CM9 gi litt mere lyd av færre watt.

Men jeg aner ikke hvor forskjellig impedansekurven er på de to.

Og, ja, matching - helt enig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, så vidt jeg kan se så mener folk at System Audio Ranger ville vært et godt valg, kombinert med Hegel H70? CM9 er ikke på bruktmarkedet, og, vel, de koster 20k nye.

Begge er å få tak i brukt nå, hva tenker folk om prisnivå for disse komponentene, annenhånds?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA Ranger på en H70 høres ekstreeeemt svakt ut, vil nå si du nærmer deg med en H200.

SA Mantra 60 vil jeg si er et bedre alternativ da den ikke er like tung å drive som Ranger og ikke er spesielt mye dårligere.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, i så tilfelle, ville kanskje Hegel H1 mk4/SE + Hegel HD2 DAC være et bedre valg? Eller, hvilke andre forsterkere? 120w burde vel holde.

Hva er egentlig forskjellen på SE og mk4, forresten? Ser ut som folk er mer positive til mk4 enn SE.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMK
    Javel, i så tilfelle, ville kanskje Hegel H1 mk4/SE + Hegel HD2 DAC være et bedre valg? Eller, hvilke andre forsterkere? 120w burde vel holde.

Hva er egentlig forskjellen på SE og mk4, forresten? Ser ut som folk er mer positive til mk4 enn SE.
    SE er en nedskallert mk4 laget i et mindre opplag for en tid tilbake om jeg husker riktig. Denne var også i sort, mens jeg mener mk4 bare kunne skaffes i sølv.

Geir Arne

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •