Mitt hjemmekinoforsterker Valg 2004 (10k klassen)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer sidenone sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt hjemmekinoforsterker Valg 2004 (10k klassen)

Skal om veldig kort tid gå til anskaffelse av en ny receiver. Til dette har jeg satt av ca 10-11 lapper. Har sett på flere forskjellige modeller den siste tiden, men det er egentlig Denon og Yamaha det står mellom. Har alikevel ikke helt utelukket de andre alternativene i vote'n. Er en ganske vanskelig avgjørelse ettersom det ikke er såååå ufattelig mye som skiller modellene fra hverandre (eller er det kanskje nettopp det?). Har bare ikke lyst til å angre 2 uker etterpå :!:

Denon AVR-3805 har jeg fått inntrykk av at er et hakk bedre en Yamaha 1400/1500. Mulig jeg tar feil. Yamaha har derimot THX, noe Denon mangler. Hvor mye vil jeg komme til å savne dette egentlig? Har aldri nemlig aldri hatt THX lyd før. Er dette noe jeg burde prioritere ved kjøp? Har sett mye diskusjoner her på forumet om akkurat dette. Er veldig mye om og men må jeg si....

Har ellers planer om å ta turen til Oslo Plaza til helgen for å få med meg hjemmekinomessa. Noen som vet om det kommer til å bli noen bra tilbud der? Hvis de har den slags da... Har aldri vært der før se

Håper da ihvertfall at folk på forumet kan hjelpe meg litt her. Legg inn en stemme og veldig(!) gjerne et innlegg med +/- med de forskjellige modellene.... eller er det kanskje noen andre modeller og merker jeg også burde vurdere????

Blir glad for all hjelp jeg kan få

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere har du? Signalkilde?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    thx er forøvrig en sertifisering og ikke et lydformat (hvis du ikke var klar over det), og jeg ville ikke lagt stor vekt på det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å anskaffe meg Denon DVD-1400. En helt grei dvd spiller. Har ikke råd til noe mer for øyeblikket. Vil heller legge litt mer i forsterkeren. Høytallerene mine er av typen Wharfedale Sapphire SP-89 (2x6,5 bass, 1x6,5 mid + diskant). Wharfedale Emerald center og et par kjipe bakhøytallere fra Jamo. Planen er å bytte ut forsterker nå, og så etterhvert bytte ut høytallerene slik at jeg får samme serie/merke hele veien rundt + at jeg da investerer i noe av en del bedre kvalitet. Vil derfor velge en forsterker med tanke på videre utvikling av hjemmekinoen.

Har forstått det sånn at THX er lyd som oppfyller visse kvalitetskrav, men ble en smule forvirret da jeg plutselig så THX lydspor på Hidalgo dvd'en lillebroren min kjøpte seg. Hva er dette for noe egentlig? Første og eneste gang jeg har sett dette faktisk. Selv Star Wars har "kun" Dolby Digital lydspor...

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv denon 3805 og er kjempefornøyd. Den driver to stk dali 808, to stk dali 104 og en senter b&w (CC6 tror jeg den heter). Kjører du et 5.1 oppsett og har fronthøyttalere som kan bi-wires har du mulighet til å bi-ampe 3805 og å få 2x120w til hver fronthøyttaler. Det er også pre-out på alle høyttalerutganger som gir gode utbyggingsmuligheter. Det eneste minuset jeg har funnet til nå er at fjernkontrollen sluker batteri. Jeg har i snitt brukt 1 sett batteri (fire stk AAA) på 3 uker, me det kommer sikkert av at jeg har sittet med fjernkontrollen i hånden siden jeg fikk forsterkeren min, samtidig som jeg også styrer alle andre komponenter med den.

Når det gjelder Yamaha så har jeg en kompis som har en av de billigere modellene (tror det er vrx 450, eller no sånt) og han er strålende fornøyd så langt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet egentlig ikke hva det vil si at en høytaller kan bi-wires. eller hva det vil si å bi-ampe....

ops:

fortsatt mye å lære gitt

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tittet litt rundt på forumet nå og tror jeg forstår hovedtrekkene i bi-wire. er det stor merkbar forskjell ved å benytte denne metoden. tror nemlig at jeg kan gjøre slik på mine høytallere og.

hadde vært fint da om noen kunne utdype dette litt mer. alltid gøy å lære noe nytt....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns jeg så at Arendal på forumet skal selge sin Yama1400? Ville ikke lagt noe i bi amp/wire på flerkanalsanlegg. Kjør heller kinosystemet med small på front samtidig med bruk av sub.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det står "THX lydspor" et sted, så les "THX-sertifisert lydspor" fordi THX er kun noen krav, retningslinjer o.l. fra LucasFilm. som du selv sa: "THX er lyd som oppfyller visse kvalitetskrav" - bortsett fra at THX ikke er lyd da :lol: "lyd som oppfyller visse kvalitetskrav fra LucasFilm, blir THX-sertifisert"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    javel. så det at hidalgo da hadde et thx lydspor, så betyr det rett og slett at den har et spor som har oppfylt THX kravene?

men hvorfor har ikke lucas sine egne bebisser dette? (s.w.)

det stod nemlig dts, dd og thx på koveret (har selv ikke testet eller sett filmen...)

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle senere Lucasfilm-utgivelser er vel THX-sertifisert - det sier seg jo egentlig selv. SW-diskene har jo også med THX optimizer..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet det, men tingen som får meg til å klø meg i hodet er at på hidalgo dvd'en så var THX listet som et eget lydspor. og da ikke bare merket THX-sertifisert... you see?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle påpeke noen ting her... Det stemmer at THX er et krav som settes til lyd og bilde, og dermed ikke er et egent surround format på linje med DD og DTS. Men i reciver sammenheng vil det ofte si at du kan skru av og på thx koding, som vil si at reciveren forandrer en del på lyden i forrhold til slik det høres ut originalt.

THX kodingen gjør flere tekniske inngrep i lyden, blandt annet demper de høyeste frekvensene noe, slik at lyden ikke blir skjærende ved høye volum. Den legger også mer trykk i bassen, og bruker Lucasfilm sin satte eqalizer instilling. (en svakt synkende kurve fra bass mot diskant)

Resultatet av alt dette er at lyden i kino får langt mer trøkk og pondus, og frister brukeren (i hverfall meg ) til å skru opp lyden noe mer enn uten thx...

Poenget mitt er at med thx koding skrudd på, er det meget stor forskjell i lyden på en thx reciver, kontra en vanlig reciver. Om dette er en possitiv eller negativ forskjell er en smakssak...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du liker å høre på musikk med anlegget du skal skaffe deg også ville jeg helt klart tatt med Arcam AVR 300 i vurderingen. Den spiller ringer rundt alle nevnte forsterkere over. Den selges nå om dagen til en veldig fordelaktig også. Sjekk litt rundt på forumet, det har vært diskutert en del i det siste.

Stemmer derfor ikke på noen av alternativene, iogmed at du sa du var åpen for andre forslag

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk vurdert Arcam AVR 300 også, men har så ikke tatt den med i vote'n ettersom den ligger litt over budsjettet mitt for en forsterker. Har hørt jeg også at denne er klart overlegen i stereo. Den tapte imidlertid en test mot Denon 3805 i siste utgave av What Hifi. Var en knepen seier da, så var nok Denon's automatiske hjemmekino instilling som gjorde at Denon vant. Ellers så var den og testet sammen med Denon DVD-3910 da, som vel går for å være ganske så bra

Denon 3805 (m/DVD-3910) vant "hi-end" klassen.
    Yamaha RX-V1500 (m/en enkel yamaha dvd spiller jeg ikke husker navnet på) vant "mid-range" klassen.

Noen som har erfaring med bladet What Hifi? Er testene politlige? Har aldri kjøpt dette bladet tidligere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du får AVR300 til den prisen så glem alt annet.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sidenone
    Har faktisk vurdert Arcam AVR 300 også, men har så ikke tatt den med i vote'n ettersom den ligger litt over budsjettet mitt for en forsterker. Har hørt jeg også at denne er klart overlegen i stereo. Den tapte imidlertid en test mot Denon 3805 i siste utgave av What Hifi. Var en knepen seier da, så var nok Denon's automatiske hjemmekino instilling som gjorde at Denon vant. Ellers så var den og testet sammen med Denon DVD-3910 da, som vel går for å være ganske så bra

Denon 3805 (m/DVD-3910) vant "hi-end" klassen.
    Yamaha RX-V1500 (m/en enkel yamaha dvd spiller jeg ikke husker navnet på) vant "mid-range" klassen.

Noen som har erfaring med bladet What Hifi? Er testene politlige? Har aldri kjøpt dette bladet tidligere.
    Kjøpte ganske mye WhatHIFI for endel år siden (8-10). Den gang var dem veeeldig pro engelske produkter. Hvis de ikke har forandret seg er det jo utrolig at Denon slår Arcam.... Ellers så syntes jeg bladet var bra. Sluttet å kjøpe det da det ble flere sider reklame enn hifi-stuff.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på at disse bladene er enormt store, og at det ikke er de samme menneskene som tester HHV HiFi og rimelig hjemmekino. Et romkorreksjonssystem vil for mange være uinteressant, eller trekke ned om det ikke kan 100% kobles ut. Jeg har testet gode systemer som selv flatt komprimerer hørbart. Allikevel kan slike gadgets være med på å få en svært god test. Har testeren bestemt seg for at en ting er nødvendig så vil det påvirke testen.

Er du usikker så sørg for å få returrett og test produktene. Er du litt entusiast er det ingen tvil om at du ender opp med AVR300. Mange har slått fra seg høyttalere på grunn av sørpebass, men etter å ha fått samme høyttalerne demonstrert uten Denon-forsterker har ting falt på plass.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom AVR300 er fristende så koster den og en del mer. Og da også en del mer en jeg har råd til å legge i en forsterker. AVR300 koster nemlig 8 000 mer enn denon'en hos hifiklubben. (20k) Vet at man egentlig ikke skal diskutere priser og sånt her, men er det andre steder en overnevnte som selger disse merkene? For prisforskjellen var tydeligvis ikke like stor i England i følge prisene som ble oppgitt i What Hifi.

Lager Denonforsterkere sørpebass???

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den prisen som figurerer på AVR300 (20k) er nok altfor høy. De fleste steder som fører Arcam gir deg denne for 12-13k :lol: :wink:

Dette er nok en prisjustering, også med tanke på at Arcam snart lanserer en ny AVR250 som sikkert vil havne et sted i mellom 200 og 300 prismessig. Specsene er jeg litt usikker på, men denne kan nok være et alternativ for deg dersom du ikke må handle i dag..... :wink:

Og da er jo prisdifferansen ikke sååå stor

Sitat: "Lager Denon sørpebass": Svar: Nei, ikke sammenlignet med H/K ihvertfall, den er ikke jeg spesielt fornøyd med.... men det er meg da.. :wink: Men opplevelsen av Arcamen (AVR300) er noe helt annet...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •