Beste stereoanlegg under 6500,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste stereoanlegg under 6500,-

Cheers!

Jeg driver en del med akustisk musikk på fritidsbasis, men er helt grønn når det gjelder audioutstyr...

Men tenker å investere i et stereoanlegg, helst under 6500 men kan gå til 7000 kr hvis det er verdt det. Må nesten begynne med basics, hva gir best lyd i denne prisklassen? Gulvhøyttalere eller mindre høyttalere?

Kilden som brukes vil nesten utelukkende være aux fra pc (spotify) og ipod.

Kan si at jeg for det meste hører på akustisk musikk, en god del klassisk (spes. piano) og jazz, men også noe progressive rock, rock, punk, og diverse pop.

Har tenkt litt på Dali Ikon 1 MK 2
    DALI IKON 1 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

eller

Dali Concept 6
    DALI Concept 6 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Men er bekymret for at den spise opp for mye av budsjettet mitt. Har skjønt det slik at kvalitet på ampen er ganske viktig; burde jeg altså gå for rimeligere høyttalere og bedre amp?

Hadde satt pris på om noen gräbbar med peiling kunne kommet med noen innspill

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMK
    Kilden som brukes vil nesten utelukkende være aux fra pc (spotify) og ipod.
    .
    .
    .
    .
    Har skjønt det slik at kvalitet på ampen er ganske viktig; burde jeg altså gå for rimeligere høyttalere og bedre amp?
    Først må kilden være i orden: "aux fra PC" - auda, det vil nok være det svakeste leddet.

Selv "bare" med denne vil du få det bedre:
    Test: Pinell DAC mini - DinSide Data

Men også her finner du både billigere og dyrere DAC'er
    D/A-konvertere | Hi-Fi Klubben

Og det er veldig forskjell på de høyttaleren du har valgt. Både i uttrykk og potensiale.
    Du bør besøke en HFK og få høre på dem sammen med forsterkeri.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, har du forsterker?

Hvilket utstyr har du fra før egentlig?

I utgangspunktet vil jeg anbefale deg å se på surround.no sin side eller på bruktmarked.
    Jeg vil nesten utelukket anbefale en gulvhøyttaler, da av to årsaker. du kan ikke ha noe under en høyttaler utenom en støtte som tar opp like mye plass og de har større kabinett som oftest gjør dem mer lettdrevne og mer dynamiske. Jeg er ikke flink til tegnsetting idag.

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Dersom musikken du hører på er mest akustisk så vil jeg anbefalle deg å finne et par lettdrevne høyttalere og sjekke ut denne tråden for amp:

http://avforum.no/forum/klubb-entusi...rad-t-amp.html

Støtter også forsalg om en billig dac

Mvh
    Peter

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forelsket meg i Dali Concept 6. Har en kamerat med det, og en NAD 326BEE. Utrolig bra! Selv hadde jeg valgt å se litt på brukten, finn.no f.eks... Der finner du mye bra til den prisklassen du har satt opp. Hvilken forsterker har du?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordiat? En veldesignet forsterker låter identisk med alle andre veldesignede forsterkere. (ser bort fra rør og forsterkere som er designet for å ha en egen klang, imo er det like logiskt som å stemme et instrument feil.)

Vil du ha minst mulig bokser så er dette en bra pakke, dog er høyttalerne noe store. Den har Ipod/iphone docking. Du kan om så kjøpe en billig DAC i ettertid. Merk og at de andre anbefaler deg en standalone DAC, og det uten at de vet hvilken DAC som er innebygget i PC'n din.
    Denne pakken har subwooferutgang om du noen gang vil oppgradere den veien.

Yamaha R-S500 + Dynavoice Definition DF-5 Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

En annen pakke som er værd å legge merke til er denne, den har og ipod docking, dog er disse høyttalere noe store(se specs). Det er egentlig en bedre forsterker og bedre høyttalere. Men den har ikke subwooferutgang og så ser de ganske "macho" ut.
    Onkyo A-5VL M/Dynavoice Challenger M-65EX V.3 Black Oak Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Ønsker du noe som ser penere ut så setter jeg sammen dette, det er god kvalitet men vil ikke regjere så mye i stua:

Yamaha R-S500 Black 2.1 Stereoforsterker Yamaha | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    +
    XTZ 93.23 High Glossy XTZ High End | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    = 5498,-
    Resten av pengene kan du bruke på høyttalerstøtter og nødvendige kabler og frakt. Blir det litt for lite guff med de småe høyttalerne så oppgraderer du med subwoofer/e i ettertid. F.eks disse som er laget for å fungere som støtter under bokhyllehøyttalere:
    XTZ 99W12.16s Left+Right 12" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

det blir da seende slik ut: LINK

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Merk og at de andre anbefaler deg en standalone DAC, og det uten at de vet hvilken DAC som er innebygget i PC'n din.
    Det er helt riktig, Truls, og jeg tar selvkritikk på den.

Men.....sannsynligvis står det en DAC-brikke til 50 øre i en gjennomsnittelig PC, mens det i en ekstern DAC står er brikke til ca 20 kroner....

Den blødmen har jeg liret av meg før herinne, så unnskyld til alle som har lest den før

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en tusenlapp mer får du en HK/Infinity pakke hos soungarden.
    Integrert forsterker med rundt 100W, innebygget DAC og analoge innganger samt en altetende høyttaler med meget gode tonale egenskaper.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    For en tusenlapp mer får du en HK/Infinity pakke hos soungarden.
    Integrert forsterker med rundt 100W, innebygget DAC og analoge innganger samt en altetende høyttaler med meget gode tonale egenskaper.

+1! Men så er jo JBL Studio 180 bedre enn Primus 360 også, da. Var iallefall det de jeg var å testa de opp mot hverandre. Jeg har selv Studio 180, og er ganske fornøyd, mangler egentlig bare å spille litt høyere. Jeg hadde tidligere komboen JBL Studio 180 og Harman/Kardon HK-980, og den komboen var rett og slett rå i mine ører. Ta deg en tur nede på Soundgarden å test Infinity Primus 360 opp mot JBL Studio 180. Du merker forskjellen på den lille tusen-lappen.

EDIT! JBL Studio 180 er altså en 1000-lapp billigere og spiller bedre. :-)

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med CAMBRIDGE Azur 651A Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben så har du integrert USB-tilkobling fra PC (sparer deg for DAC og gir sikkert god nok lyd i første omgang)

bruk resten på et par gode stativ-ht. Ikon1 feks er veldig gode!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på høyttalere synes personlig at B&W DM686 og DM685 er meget velspillende til prisen. De er svært god på akustisk og klassisk musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilfelle det ikke var helt klart, så har jeg ingenting av utstyr fra før av.

Skjønner at jeg burde skaffe meg en DAC, eller en forsterker med digital audioinngang.

Men når det gjelder gulv-/stativhøyttalere så er det visst delte meninger? Jeg synes det er logisk, argumentet om at gulvhøyttalere tar samme plassen som stativhøyttalere, og at de spiller bedre...

Ser på forslagene, og synes egentlig at følgende er aktuelle:

- B&W 686 + Cambridge eller NAD-forsterker (+ DAC)
    - Dali Concept 6 + Cambridge eller NAD-forsterker (+ DAC)
    - Infinity Primus 360 + HK 3490 (7500 kr)
    - JBL Studio 180 + HK 3490 (8000 kr)

Hva burde jeg bruke mest penger på, forsterker&dac eller høyttalerne? det virker som de fleste mener det er forsterkeren som er viktig.
    Hvis vi ser på de tre siste mulighetene, så kan jeg enten kjøpe Concept 6 og en billigere forsterker, eller en dyr HK 3490 og billigere høyttalere. (Nå går jeg ut ifra at "you get what you pay for", når det gjelder høyttalere og forsterkere)
    Hvilke av alternativene ville folk gått for, mtp. valuta for pengene?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilfelle det ikke var helt klart, så har jeg ingenting av utstyr fra før av.

Skjønner at jeg burde skaffe meg en DAC, eller en forsterker med digital audioinngang.

Men når det gjelder gulv-/stativhøyttalere så er det visst delte meninger? Jeg synes det er logisk, argumentet om at gulvhøyttalere tar samme plassen som stativhøyttalere, og at de spiller bedre...

Ser på forslagene, og synes egentlig at følgende er aktuelle:

- B&W 686 + Cambridge eller NAD-forsterker (+ DAC)
    - Dali Concept 6 + Cambridge eller NAD-forsterker (+ DAC)
    - Infinity Primus 360 + HK 3490 (7500 kr)
    - JBL Studio 180 + HK 3490 (8000 kr)

Hva burde jeg bruke mest penger på, forsterker&dac eller høyttalerne? det virker som de fleste mener det er forsterkeren som er viktig.
    Hvis vi ser på de tre siste mulighetene, så kan jeg enten kjøpe Concept 6 og en billigere forsterker, eller en dyr HK 3490 og billigere høyttalere. (Nå går jeg ut ifra at "you get what you pay for", når det gjelder høyttalere og forsterkere)
    Hvilke av alternativene ville folk gått for, mtp. valuta for pengene?

Dali Concept 6 og Cambridge forsterker eller JBL Studio 180 med en HK-980 dersom du vil spare litt penger og ikke er like interessert i optiske og coaxiale utganger. Har selv hatt komboen HK-980 og S180.

PS! Se litt etter Tannoy. Veldig bra høyttalere til akustikk og fin musikk. HK-980 og et par høyttalere fra Tannoy = Fantastisk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min annbefaling. Da anntar jeg at du hører på en god del akustisk musikk.

HK980 : 3000,-
    DALI Zensor1: 2000,-
    Brukt Arcam rDAC: 1500-2000?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Her er min annbefaling. Da anntar jeg at du hører på en god del akustisk musikk.

HK980 : 3000,-
    DALI Zensor1: 2000,-
    Brukt Arcam rDAC: 1500-2000?
    Ja, jeg hører en god del på akustisk musikk, men jeg ønsker likevel en del kraft i anlegget da jeg ikke vil ha noe som går på bekostning av generell godlyd; i tillegg til klassisk går det en del i jazz/blues/funk med mer trøkk, samt alt.pop (Mew) og rock også...

Så jeg lurer på hvorfor du anbefaler å kjøpe en DAC til 1500-2000 når jeg kan kjøpe en Cambridge Azur 651 eller HK 3490 med optisk inngang istedet, eventuelt bare kjøpe en DAC til 300,- (http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&...YmI1zx_imP3vSQ, så kan jeg isteden koste på meg bedre høyttalere/forsterker? Har DAC så mye å si?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke tjene noe på en dyr DAC. Alle av de anbefalte billige DAC'er tjener sin hensikt i like stor grad som dyrere alternativ.

Det kan være forskjeller på hvordan de låter, men det er ikke prisen som er kriterien for det, det er mer "konstruert egenlyd" som DAC'en kan ha.

Kjøp en forsterker med innebyggeg DAC(digital inngang) eller en billig og/eller brukt DAC.

Leg mest penger i høyttalerne, deretter forsterker. La kabler/DAC/dilldal bli sist prioritert.

EDIT: Til dere andre, kan dere begrunne valgene dere anbefaler? Det er lite til ingen vits i å drukne TS med alt av valg i hele verden. Mange av de valgene dere anbefaler ofrer 90% av potensiale for å spille høyt og morsomt for å vinne 10% mer påstått lydkvalitet. Husk at vi skal sette sammen et anlegg til en vanlig person, de har andre kriterier en feinsmecher audifil. På det grunnlag vil jeg mye heller anbefalt Dynavoice en Dali i den priklassen. Eneste grunn til å kjøpe stativhøyttalere er hvis du har plassmangel eller en bitch wife.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg hører en god del på akustisk musikk, men jeg ønsker likevel en del kraft i anlegget da jeg ikke vil ha noe som går på bekostning av generell godlyd; i tillegg til klassisk går det en del i jazz/blues/funk med mer trøkk, samt alt.pop (Mew) og rock også...

Så jeg lurer på hvorfor du anbefaler å kjøpe en DAC til 1500-2000 når jeg kan kjøpe en Cambridge Azur 651 eller HK 3490 med optisk inngang istedet, eventuelt bare kjøpe en DAC til 300,- (http://www.multicom.no/USB-Sound-Box...p/c0/p2759663), så kan jeg isteden koste på meg bedre høyttalere/forsterker? Har DAC så mye å si?

Husk at i en DAC så sitter det en forsterker. DAC er mer en bare DAC brikken alene (normalt sett). Det blir som å kjøpe seg ett dårlig linjetrinn om dette ikke er laget skikkelig. Jeg vurderte selv HK 3490, men synes den låt dårlig både digitalt og analogt inn. HK 980 var mye bedre i mine ører. Da ble det kjørt med Hegel HD10 på begge om jeg husker rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Du vil ikke tjene noe på en dyr DAC. Alle av de anbefalte billige DAC'er tjener sin hensikt i like stor grad som dyrere alternativ.

Det kan være forskjeller på hvordan de låter, men det er ikke prisen som er kriterien for det, det er mer "konstruert egenlyd" som DAC'en kan ha.

Kjøp en forsterker med innebyggeg DAC(digital inngang) eller en billig og/eller brukt DAC.

Leg mest penger i høyttalerne, deretter forsterker. La kabler/DAC/dilldal bli sist prioritert.

EDIT: Til dere andre, kan dere begrunne valgene dere anbefaler? Det er lite til ingen vits i å drukne TS med alt av valg i hele verden. Mange av de valgene dere anbefaler ofrer 90% av potensiale for å spille høyt og morsomt for å vinne 10% mer påstått lydkvalitet. Husk at vi skal sette sammen et anlegg til en vanlig person, de har andre kriterier en feinsmecher audifil. På det grunnlag vil jeg mye heller anbefalt Dynavoice en Dali i den priklassen. Eneste grunn til å kjøpe stativhøyttalere er hvis du har plassmangel eller en bitch wife.
    Nå har det seg slik at jeg spiller en del musikk selv, og når jeg hører musikk så vil jeg i stor grad ha et realistisk, bra lydbilde. I den forstand er jeg kanskje ikke helt "hvermansen", også tatt i betraktning at jeg ikke hører på noe som helst RnB, techno, o.l. og ikke har et stort behov for å blåse hodet av meg med lyd og jordskjelvbass. Når det er sagt så vil jeg nok gå for et par allround høyttalere, med et kompromiss mellom kraft og kvalitet. Jeg er dog ganske enig rådet om prioriteringsrekkefølge.

HK980 virker som en veldig aktuell forsterker. Jeg kan få tak i et par brukte Dali Ikon 5 (versjon 1) til noe over 3000, er det et godt kjøp? I samspill med en billig DAC (ala Sandbergen jeg linket til?), så kan jeg eventuelt oppgradere DAC senere.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt generelt: gulvhøyttalere vil normalt kunne spille høyere og med mer bass. Mens for samme antall kroner så kan en stativhøyttaler være mer solid bygd og ha færre - men bedre elementer.
    Store høyttalere kan også stille større krav til forsterkeren, mtp krefter og kontroll på elementene.

Så hva man bør gå for der må nesten rommet avgjøre. Har man et lite rom (eller at det er lytt så man ikke kan spille uten at naboene klager) , så får man gjerne ikke utnyttet en stor høyttaler fullt ut. En stor høyttaler kan også være mer kresen på plassering for å få bra bass og lydbilde.

Et alternativ kan være å kjøpe et sett gode stativhøyttalere , for så om nødvendig å komplettere med sub senere.

Spennet i musikken du hører på stiller litt forskjellige krav til høyttalerne, jeg syns f.eks at progrock kan være vanskelig å gjengi godt derom ikke høyttaleren "henger med". Mens punk og rock stiller andre krav enn jazz og klassisk..

Tror jeg ville studert bruktmarkedet for å få mest mulig for pengene..

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tenkt til å bruke ett bestemt beløp på anlegg, for så å ikke kjøpe noe mer, bør du absolutt kjøpe alt det nødvendige, høyttalere, forsterker, dac, gode kabler(ikke drep meg nå, kabelnisser),osv. Men hvis du har tenkt til å holde på å oppgradere fremover, vil jeg sterkt anbefale deg å kjøpe noen veldig gode høyttalere og en grei forsterker som klarer å drive de. Da kan du oppgradere forsterkeren, kablene og kjøpe deg dac senere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •