Beste stereoanlegg under 6500,- - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    helt generelt: gulvhøyttalere vil normalt kunne spille høyere og med mer bass. Mens for samme antall kroner så kan en stativhøyttaler være mer solid bygd og ha færre - men bedre elementer.
    Store høyttalere kan også stille større krav til forsterkeren, mtp krefter og kontroll på elementene.
    Du tar mye feil. Selv om en gulvhøyttaler har samme mengde element, og gjerne akurat samme element så vil den være av bedre kvalitet siden et større kabinett gir laver Q. Og det finnes ikke en konstruksjonsmåte eller et bra nokk materiale i et element som kan kompensere for det. Og for den saks skyld så definerer vi lydkvalitet som at ting er gjengitt slik de var ment å bli gjengitt. Ingen ting skal mangle og ingen ting skal være for mye av. Mangler du bass så er det i seg selv dårlig lydkvalitet. Vi kan og se at produsenter bruker samme diskant og mellomtone i både bokhylle og gulv-variantene sine, men med forskjellig bass/er. Det er fordi at diskant og mellomtone er enkelt i forhold til bass.

det er ingen gratis lunch, vil du ha billig og bra så må du ofre noe.
    Vil du ha noen som helst bass til en billig penge så må du gi etter for størrelsen. Jeg prøver ikke å prakke på deg noen "superbass donkadonka", men ønsker at du velger noe mer allround en noen knøttsmå designhøyttalere. Størrelse er det værste kompromi når det kommer til høyttalerdesign.

Jeg har selv hatt stativhøyttalere, både Mission og ADAM Audio, sistnevnte til 24.000kr. Skulle jeg valgt nå så har jeg heller valgt gulvhøyttalere til halve prisen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slett ikke uenig i det du sier, men jeg nevnte byggekvalitet og ikke lydkvalitet for en gitt pris :wink:

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevnte bedre elemet. Eleemnt som er laget for å fungere i små volum og samtidig gi tilstrekkelig sq er ofte mer tungdrevne og bemerkelsesverdig dyrere.
    Så da går " krav til forsterkeren, mtp krefter og kontroll" og "færre - men bedre elementer" hypotesene din ut vinduet. Element i en stativhøyttaler er ikke bedre, men konstruert for å fungere så godt som mulig i et mer krevende miljø, noe som gjør dem dyrer pga større magneter, krav til høyere effektålighet osv.

Å for å rette litt mer på deg. Mer kabinettvolum gir høyere førsomhet, noe som setter igjen mindre krav til forsterker.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje jeg får lov til å beholde hypotesen om at en mindre kasse kan være stivere da?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mindre kasse har potensialet til å være stivere, den vil mest sansynlig være stivere hvis veggene er like tykke og ingen av kassene har avstivere(bracing).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som konklusjonen ble at gulvhøyttalere er best value-for-money

Okay, nå driver jeg og ser litt på Dali Ikon 5 (mk1), i kombinasjon med HK980 muligens. Ville Ikon 5 høyttalere i okay stand vært et bra bruktkjøp for, si, 3500?

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMK
    Ser ut som konklusjonen ble at gulvhøyttalere er best value-for-money

Okay, nå driver jeg og ser litt på Dali Ikon 5 (mk1), i kombinasjon med HK980 muligens. Ville Ikon 5 høyttalere i okay stand vært et bra bruktkjøp for, si, 3500?
    Jeg tror denne komboen vil spille meget bra sammen! Så kan du heller bygge på med en dac i senere anledninger .

Jeg er ikke helt sikker på hva Ikon 5 går for på brukten, men vil tro du finner et par innen for din prisramme. Dali er også veldig bra på akustisk musikk!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •