Hei.

Jeg har 6 squeezeboxer i huset, og hver har sin forsterker plassert i teknisk rom. Jeg styrer disse med iPad/iPhone/Android, og forsterkerne har et lass av inwall-høyttalere plassert rundt i huset. For det meste B&W 616-et-eller-annet.

Problemet er at forsterkere bruker forholdsvis mye strøm når de står på. I snitt på året så brukes nok ikke hver sone mer enn noen få minutter pr døgn (eksempelvis terrasse, brukes kun når det er fint vær og man er ute). JEg har målt, og en forsterker bruker nesten like mye strøm når den ikke er i bruk (men skrudd på), som når den spiller musikk. Bruker en forsterker 80w hele året, så blir dette ca 700,- i året, over 4000,- i året hvis man har 6 stk.

Det er for tungvindt å skru av disse når de ikke er i bruk, også ved hjelp av fjernkontroll som skrur av og på strømkurser.

Jeg tror løsningen er bruk av forsterkere som går i standby når de ikke får noe lyd inn. I følge HIFI-klubben klarer en variant av NAD C275 dette, men jeg synes 6700,- er litt dyrt (når man trenger så mange).

Vet noen om rimeligere stereoforsterkere med to soner som har denne funksjonen?