Yamaha RX-v450; hvilke høyttalere passer best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-v450; hvilke høyttalere passer best?

Reiciever: Yamaha RX-V450

Hvilke høyttaler-sett passer best? Budsjett rundt 5000.- på dette.

Psb Alpha intro system med 5 høyt. LR 4 st. CLR 1, SubZero eller

Dali Trio System fra HIFI-klubben?

evnt noen andre i samme priskategori?

Håper på tilbakemeldinger.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen ville jeg også testet Tannoy, de pleier å gå bra sammen med Yamaha. (stereofil.no har 20% på utgående mX serien, så da holder det til mX3+mx1+mXc. Sub er neppe påtrengende nødvendig med dette oppsettet. De hadde kombinasjonen Yamaha + Tannoy i sommer da jeg var innom lytterommet deres)

Ellers av de to listede tipper jeg heller Psb enn Dali. (Uten å ha hørt noen av de) Dali Concept2 var ihvertfall ingen suksess med min V740 - altfor påtrengende diskant. (Men C2 krever visstnok et godt dempet rom...)

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JMLab Sib & Cub har vel også fått ganske gode kritikker i blad-tester:
    www.hifihuset.no

AudioPro Avantek Cinema (dinhifi.no) kanskje også...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De koster hakket mer enn 5000,-, dog. :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg villa sett etter brukte psb image (fra forrige serie), de får du sikkert billig nå og har mye mer futt i seg enn alpha og mx.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AudioPro Avantek Cinema ser bra ut. Viktig for samboeren:-)
    Ser at impedansen er 4 ohm. Vil Yamaha RX-V450 kunne dra dette systemet eller vil den få problemer? Hvordan er suben her?

Hva med CANTON MOVIE 10-MX II i forhold til min forsterker?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RIVERBLUE
    AudioPro Avantek Cinema ser bra ut. Viktig for samboeren:-)
    Ser at impedansen er 4 ohm. Vil Yamaha RX-V450 kunne dra dette systemet eller vil den få problemer? Hvordan er suben her?
    Avantek-serien er vel utgått fra produsenten. Hva med Audio Pro CinemaRoom (link) som har samme utseende, er 8ohm og koster veilledende 4995,- ?
    Suben er jo ikke øredøvende og dyptrumlende (den minste Audio Pro tilbyr), men banker jo det meste av "subbene" i komplettanlegg fra Exelpertkjøptronicsprice, og står seg helt sikkert greit i forhold til resten av høyttalerne i settet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk roffe. Har liten erfaring med dette, og tenkte å legge meg på rundt 10.000.- i første omgang. AudiPro Cinemaroom ser jo bra ut. Men har den for svak sub? Ser at psbsystemet har en sub med større element (8"), mens den i AudiPro systemet har et element på 6,5". Vil gjerne ha litt trøkk i subben. Hvem anbefaler du? Hvem går best til forsterkeren?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en som selger komplett oppsett med disse høytaler:http://www.jfssoundsystems.no se under spesialtilbud.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk roffe. Har liten erfaring med dette, og tenkte å legge meg på rundt 10.000.- i første omgang. AudiPro Cinemaroom ser jo bra ut. Men har den for svak sub? Ser at psbsystemet har en sub med større element (8"), mens den i AudiPro systemet har et element på 6,5". Vil gjerne ha litt trøkk i subben. Hvem anbefaler du? Hvem går best til forsterkeren?
    Det er nok korrekt at du kan ha fordeler av å gå for en noe kraftigere subwoofer. Siden du siden innledende posting har doblet budsjettet, så kan du jo velge litt friere.

Med et sett bestående av 4 stykk Audio Pro Cinema C2 (vet ikke hvordan de skiller seg fra C1, egentlig) og en Audio Pro Cinema C3 senter kommer på 3775 kroner veiledende. Da kan du jo velge subwoofer nesten fritt til inntil 6000 kroner! Audio Pro Sub B1.36 er en fin, kompakt sak som burde gi det lille ekstra å gå på (koster veil. 3995 kroner). Liker du sort pianolakk er jo 4stk Audio Pro Image 12 + Image 22 senter en rimelig kombinasjon (kr 5085,- veil. pris) som gir mye for pengene og som matcher B1.36 designmessig.

Ellers er det mange sett med småhøyttalere og sub som kan anbefales til din forsterker. Det er gjerne uproblematisk uansett, siden subben gjengir all den energi- og strømkrevende bassen i slike oppsett.

Anbefaler også følgende tråder (lenker):
    * Anbefalinger på kompakt 5.1 sett
    * Erfaringer med Canton Movie CD-1?
    * Hjemmekino anlegg
    * Konevennlige høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar igjen roffe.

synes Canton Movie 10-MX II ser bra ut. Så det blir nok det, ser ut som subben er litt kraftigere enn i AudioPro sitt system.

Tror du dette passer sammen?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes Canton Movie 10-MX II ser bra ut. Så det blir nok det, ser ut som subben er litt kraftigere enn i AudioPro sitt system.

Tror du dette passer sammen?
    Jada, det burde fungere glimrende. Har selv et sånt Canton-sett (minste modell) i stua, og det gir god lyd uten at det virker som forsterkeren (en liten Sony) sliter i det hele tatt. Vær klar over at satellittene i dette Canton-settet er svært små, noe som er bra plasseringsmessig, men det gjør dem relativt svake i den nedre midbassen før subwooferen tar over. Diskanten og mellomtonen er derimot svært bra i disse og det eneste som savnes er vel evnen til å spille virkelig HØYT.

Når det gjelder subben, så er det slett ikke sikkert Canton-subben er noe bedre enn Cinema-subben. Canton-subben har ikke noe kraftigere forsterker. Selv om basselementet er 8-tommer (Audio Pro Cinema Room subben er 6.5"), så er Canton-subben en 4-ordens båndpasskasse der all lyden formidles gjennom bassporten. Det er ikke sikkert det banker 6.5"-subben fra subwooferekspertene i Audio Pro. Tipper de yter temmelig likt, jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.
    Kan du også gi meg en sammenligning mellom satelittene i disse to systemene? Da ville jeg vært veldig takknemlig

Godt å ha en hjelpende hånd i denne jungelen av høytalere :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig, siden jeg ikke har hørt noen av dem, kun beslektede sett. Tror at også de yter temmelig likt. Mulig at satelittene i Audio Pro settet går en tanke dypere og dermed integrerer bedre i bassen (skal jeg dømme etter tekniske spesifikasjoner, som jeg generelt sett opplever som mer optimistiske fra Audio Pro enn fra Canton).

Her er en lenke til en test av Audio Pro CinemaRoom, og jeg synes mye av det som skrives også stemmer bra på tilsvarende sett fra Canton:
    Test av CinemaRoom i Hemmabio (pdf)

Slike sett fra kvalitetsleverandører av høyttalere er ofte (slik det bemerkes i testen) overraskende bra på hjemmekinolyd, mens de små høyttalerne ofte mister fylde og trykk på stereomusikk. De fleste moderne surroundreceivere har imidlertid prosessering som gjør at alle høyttalerne utnyttes også ved stereokilder, og det fungerer ganske bra hvis man ikke skal bedrive kritisk audiofil lytting (man får mer fylde og trykk på klar bekostning av presisjonen i lydbildet).

Jeg tror at hvis du skal velge mellom disse settene, så bør du jo høre dem, men jeg tror at du til syvende og sist kommer til å velge ut fra pris, utseende, størrelse og praktiske monteringshensyn. Og det tror jeg du trygt kan gjøre hvis valget står mellom Audio Pro CinemaRoom og Canton 10 MX II. For disse settene er temmelig like på lydsiden såvidt jeg kan bedømme.

Lykke til med høyttalervalget!

PS. Det finnes flere kvalitetsprodusenter av 5.1-sett med små satellitter og sub der ute. Eksempelvis Dali, KEF, Focal.JMlab etc...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker og bukker :lol: