Kan nettbutikker ombestemme seg????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan nettbutikker ombestemme seg????

Fant et kupp (feilprising) i nettbutikk idag og la inn bestilling.
    Sjekket "min konto", hvor det ligger kvittering på bestilling og betalingsmåte, men nå ligger det også under status, "Avvisningsførespørsel".
    Produktet er pt. fjernet fra nettsiden.
    Kan nettbutikker ombestemme seg intill pengene faktisk er trukket fra min konto, eller har jeg krav på varen så lenge jeg har gjennomført bestillingen?
    Noen som vet?

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fare for å skape mer trøbbel enn riktige opplysninger...

I utgangspunktet kan de gjøre hva de vil, det er lite du kan gjøre med det. Men hvis du mener de gjør noe galt, og de gjør noe galt i henhold til forbrukerloven og andre lover, så kan du anmelde dem eller levere klage til ett eller annet forbrukerorgan.

Når man først har reklamert for en vare, er de pliktige til å selge den eller levere en lignende vare av samme kvalitet, til den prisen de har reklamert for. Men, de er faktisk delvis beskyttet mot skrivefeil og menneskelig feil... Hvis en splitter ny bil er til salgs for 50 000,- er det nok for godt til å være sant, og da vil du ikke få innvilget en klage hvis du har kjøpt en bil - for DU burde visst bedre at en ny bil ikke koster 50k, men 500k.

Så spørsmålet er: Var produktet du kjøpte usannsynlig lavt priset, eller var det et veldig godt tilbud?

... Dette er det jeg tror, hvorvidt dette er riktig eller galt må nesten andre bekrefte...

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis... Jeg bestile en skjerm fra amentio.no med leveringsdato 1. nov. Etter å purret å etterspørt den 10 ganger, fikk jeg svar 1. des. om at jeg måtte betale 1700,- nok mer for å få den, da den var feilpriset... Det hjalp tydeligvis ikke at jeg påpekte at de hadde hatt 10 anledninger til å informere meg om dette tidligere... Kundeservice refererte bare til salgs- og leveringsbetingelser...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca. halv nypris, 900,- istedenfor ca det dobbelte.

Bør vel være innenfor godt tilbud....håper jeg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prat
    Tydeligvis... Jeg bestile en skjerm fra amentio.no med leveringsdato 1. nov. Etter å purret å etterspørt den 10 ganger, fikk jeg svar 1. des. om at jeg måtte betale 1700,- nok mer for å få den, da den var feilpriset... Det hjalp tydeligvis ikke at jeg påpekte at de hadde hatt 10 anledninger til å informere meg om dette tidligere... Kundeservice refererte bare til salgs- og leveringsbetingelser...
    Jeg bestilte en del tunge varer fra amentio.no, fikk senere beskjed at fraktprisen var feil og måtte ut med 900,- ekstra i frakt... Noe jeg forsåvidt syntes var greit, ettersom varene veide over 30 kg. Men, ikke i ettertid når jeg fant ut at jeg måtte sender tilbake noen av rack-hyllene jeg kjøpte som ikke passet og at frakten hos Posten kom på bare litt over 300,- for ca. 27kg.

Skal til å handle en god del mer fra Amentio.no, jeg synes i utgangspunktet de har ganske gode priser.

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Jeg bestilte en del tunge varer fra amentio.no, fikk senere beskjed at fraktprisen var feil og måtte ut med 900,- ekstra i frakt... Noe jeg forsåvidt syntes var greit, ettersom varene veide over 30 kg. Men, ikke i ettertid når jeg fant ut at jeg måtte sender tilbake noen av rack-hyllene jeg kjøpte som ikke passet og at frakten hos Posten kom på bare litt over 300,- for ca. 27kg.

Skal til å handle en god del mer fra Amentio.no, jeg synes i utgangspunktet de har ganske gode priser.
    Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg ville tenkt meg om igjen hvis jeg var deg. Beklageligvis leste ikke jeg kundeerfaringene før jeg bestilte.
    Butikker - Prisguide.no

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amentio er det en egen og lang tråd om her på forumet allerede. Med god grunn.

http://avforum.no/forum/produkt-pris...butikkene.html

Mente de var konkurs for en tid tilbake....? Mener jeg feira med en pils eller to også. Brakt tilbake fra de døde altså? Synd.

Edit: da jeg klagde på Amentio til prisguide i sin tid, forlangte Amentio at min vurdering ble fjernet. Noe prisguide gjorde. Godt å se at det går an å uttale seg fritt nå.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bevisfrond
    Fant et kupp (feilprising) i nettbutikk...Kan nettbutikker ombestemme seg intill pengene faktisk er trukket fra min konto, eller har jeg krav på varen så lenge jeg har gjennomført bestillingen?
    Feilprising + tilbakebetaling av penger: Typiske spørsmål som er besvart i butikkens kjøpsbetingelser. Lefdal og flere har redegjort for dette.

Så svaret er "Nei, du har ikke krav på på varen selv om butikken har trukket penger. Butikken betaler tilbake det som er trukket"

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Amentio, ikke like velfungerede som sitt sponsorobjekt..Nortug!

Jeg handler IKKE mer på Amentio..tross av de gode prisene de opererer med. Brukte over to månder på å få alle delene til en stasjonær pc jeg bestilt i fjor. Den gang var det sammarbeid mellom Datakjeden og Amentio. Når jeg omsider fikk alle komponentene i hus, visete det seg at de (selvfølgelig) hadde sendt meg en annen prosessor enn den jeg hadde bestilt..så da ble det enda lengre å vente.. :twisted:

Når jeg nå skulle ha meg en ny ruter tenkte jeg at jeg skulle gi de en ny sjanse, siden jeg viste at sammarbeidet mellom de to nevnte aktørene ikke lenger var gjeldende. Kanskje hadde de forbedret seg?
    Men nei.. På nettsiden viste lager varrierer lagerstatus for den aktuelle ruteren fra ca 700 - 800 (!) "på lager". Av erfaring tok jeg en telefon og fikk bekreftet at "jo, den hadde de på lager". Jeg bestilte og var fornøyd..
    8 dager senere er status etter to telefoner kun kommet til "behandlet".. HVOR LANG TID SKAL DET TA FOR Å PÅ POSTEN DEN VAREN??!

Enden på visa bla at jeg nok en gang tok kontakt på telefon, avbestilte routeren før jeg bestilte den på nytt fra CDON.COM - DVD, film, musikk, spill, bøker og elektronikk. Betaler lett noen kroner ekstra for å faktisk få varen!

Føler det er ren lureri mot kundene at de oppgir at varen er på lager når den egentlig ligger på lager hos en underleverandør ute i Europa et sted.. Ikke er de beskjeden heller når de oppgir at det faktisk er eksempelvis 765 stk på lager! Synes synd på kundebehandlerene til Amentio som sitter dagen lang og trolig får telefoner fra flere enn meg som blir lei av å vente.. Nå skal det sies at det jeg prøvde å være å shøflig å si at "det er ikke deg jeg er irritert på, det er hvordan dere driver butikken!"

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte en strømforsyning som var "lagervare". hadde lest mye negativt om amentio på forhånd. Leste meg til at "dersom det var lagervare hos amentio, så var de faktisk raske med å levere(lest på div forum.). Men de brukte ca 2mnd fra kjøps/betalingsdato til den var levert. Måtte da purre de 3 ganger via tlf, og true med å avbestille varen. Fikk den tilslutt. Amentio har btw ganske store økonomiske problemer. Så vær OBS.

Butikker som har hentelager i nærheten av deg er en stor fordel. Da er frakt = 0, og service er mulig på stedet. Retur = 0 kr også. Komplett, elkjip, lefdal, datakjeden(Ikke det samme som amentio) hfk har alle hentelager.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da avventer jeg litt med å bestille mer fra Amentio til jeg faktisk har fått pengene i retur ;-)

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sikker på reglene når det kommer til nettbutikker, men hvis en vare f. eks. er priset med to forskjellige priser i en butikk IRL (uavhengig om dette er feilprising eller ikke) så er det etter lovverket den laveste som skal gjelde.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bevisfrond
    Fant et kupp (feilprising) i nettbutikk idag og la inn bestilling.
    Sjekket "min konto", hvor det ligger kvittering på bestilling og betalingsmåte, men nå ligger det også under status, "Avvisningsførespørsel".
    Produktet er pt. fjernet fra nettsiden.
    Kan nettbutikker ombestemme seg intill pengene faktisk er trukket fra min konto, eller har jeg krav på varen så lenge jeg har gjennomført bestillingen?
    Noen som vet?
    Frem til de faktisk har tatt betalt, så har de absolut muligheten til å ta forbehold om feilprising, mener jeg. Etter at de har belastet kortet, blir det vanskeligere. Så vidt jeg kan skjønne, har selger kun lov til å kreve heving dersom kjøper ikke betaler innen rimelig tid. Har de først trukket kortet har kjøper nødvendigvis betalt. Selger kan også kreve heving ved kontraktsbrudd fra kjøper, men det er ikke relevant i slike tilfeller, vil jeg tro.

Dersom det er en forsinkelse ifm. levering, så har selger mulighet til å trekke seg. "... om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller." men dette tror jeg bare er relevant dersom selgers leverandør ikke klarer å levere varen (hvis butikken er f.eks. tom for smør, og Tine ikke kan levere, så kan du ikke kreve at butikksjefen kjører til Danmark og henter en sørpakke til deg, selv om han allerede har tatt betalt for smørpakken).

Derimot inneholder avtaleloven noen paragraffer selger sannsynligvis kan benytte seg av:

§ 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.

§ 33. Selv om en viljeserklæring ellers maatte ansees for gyldig, binder den ikke den, som har avgit den, hvis det paa grund av omstændigheter, som forelaa, da den anden part fik kundskap om erklæringen, og som det maa antages, at han kjendte til, vilde stride mot redelighet eller god tro, om han gjorde erklæringen gjældende.

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

Problemet med disse lovene ift. netthandel, er at en transaksjon som oftest er helautomatisk. Selv ved grov feilprising vil ingen personer ha sett på bestillingene før noen oppdager at salget av f.eks. 30-tommers PC-skjermer er 10 000 ganger høyere enn det var forrige uke. Har egentlig selger inngått en bindende avtale der han aksepterer den lave prisen, når hele prosessen fra bestilling til betaling utføres av maskiner?

Dessuten sprer nyheten seg fort på nett, og konsekvensene av feilprising kan fort bli enorme. Priser man en vare til 5000,- under inkjøpspris, tar det ikke lang tid å få 10 000 bestillinger. Det er ikke mange nettbutikker som har råd til å ta et tap på 50 millioner på strak arm. Det er ganske urimelig å kreve at butikken skal akseptere et slikt tap, så jeg tror ikke de vil ha noen problemer med å vinne en eventuell rettssak i et slikt tilfelle.

Men, hvor grensen går mellom en feilprising de må ta ansvar for og en de kan slippe unna, det aner ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Butikker som har hentelager i nærheten av deg er en stor fordel. Da er frakt = 0, og service er mulig på stedet. Retur = 0 kr også. Komplett, elkjip, lefdal, datakjeden(Ikke det samme som amentio) hfk har alle hentelager.
    Det er ikke gratis å hente varer i kompletts hentebuer. Prisen er vel 59,- mener jeg. Netshop har nylig gjenåpnet hentebu i Oslo, og der er prisen 59,-.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Jeg er ikke sikker på reglene når det kommer til nettbutikker, men hvis en vare f. eks. er priset med to forskjellige priser i en butikk IRL (uavhengig om dette er feilprising eller ikke) så er det etter lovverket den laveste som skal gjelde.
    Høres urimelig ut. Kilde (lovverk) = ?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Det er ikke gratis å hente varer i kompletts hentebuer. Prisen er vel 59,- mener jeg. Netshop har nylig gjenåpnet hentebu i Oslo, og der er prisen 59,-.

kk. Sjekket det nå. Og det stemmer. 8) Men 59-99 er en liten kostnad for frakt. 99kr for frakt av en flatskjerm.

Sitat Opprinnelig postet av Pickup hos komplett.no
    Pris

I tillegg til varenes pris tilkommer et frakt- og ekspedisjonsgebyr avhengig av vekt.
    Du ser alltid summen i kassen før du fullfører kjøpet.

Pris fra 0-20 kg: 59,-
    Pris over 20 kg: 99,-
    Pick-up-Point Sandefjord: 39,- (uansett vekt og antall).
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Ehhh..... Så dersom feks. elkøp selger en mac til x kroner, denne koster 2000,- mer på pippin (mindre selvstendig butikk) så mener du at pippin må selge for samme pris som elkjøp?

dette henger ikke på greip.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morten: Han mener vel samme butikk?

Men det er et godt spørsmål, for Lefdal opererer med web-priser på noen produkter og tilbud. En gang bestilte jeg online mens jeg var i butikken, gikk i kassen men da hadde de ikke fått inn bestillingen enda. Er en 2-timers ventetid for bestilling og henting. Dama i kassen måtte stresse litt, men jeg fikk samme pris som nett selv om bestillingen min ikke var registrert enda. Kan man kreve web-tilbudet i butikken?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Ehhh..... Så dersom feks. elkøp selger en mac til x kroner, denne koster 2000,- mer på pippin (mindre selvstendig butikk) så mener du at pippin må selge for samme pris som elkjøp?

dette henger ikke på greip.
    Nei, det var snakk om vanlige butikker, der det f.eks. henger tilbudsplakat over varen som sier den koster 2000,-, men når du kommer i kassa, så koster den 2500,-, da skal det være den billigste prisen som gjelder.

Som sagt, i nettbutikker er dette litt vanskeligere. Hvis det er prisforskjell mellom en plakat og kassa, så er plakatprisen vanligvis en gammel pris. Det er sjelden noen lager og henger opp en tilbudsplakat som er klin gæærn, uten at noen legger merke til det. Da er det ganske uproblematisk for butikken å la de få kundene som har plukket med seg varen få den til gammel pris, og så ta ned plakaten. I en nettbutikk er det veldig fort gjort å endre prisen til 19,50 i stedet for 1950,- uten at feilen oppdages før halve Norge har kjøpt 10 hver.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0