Kan nettbutikker ombestemme seg???? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Les:

Feilprising: Krev varen til feilpris - DinSide Økonomi

Basicly: Oppfattes prisen som et godt tilbud har du krav på varen, oppfattes prisen oppfattes som prisfeil har du ikke krav på varen. Så det hele er et vurderingsspørsmål som forbrukerrådet kan gi deg svaret på hvis du/selger er uenige (evt. retten hvis en av partene går videre)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avtaleloven ser man altså bort fra. He, he:

"At salgsvilkårene tar høyde for feilprising, bryr ikke utvalget seg om, da avtalen uansett ble inngått. Kundene fikk heller ikke presentert disse vilkårene før kjøpet. Og at avtaleloven åpner for kansellering ved åpenbare feil, som kunden burde forstått, tas det heller ikke hensyn til. Prisen anses ikke å være "så feil"."

Viser at "kunden alltid har rett" kan bli skrudd såpass rart rundt at det virker urimelig. Artig virkelighetsflukt. Aspirerende politikere i det utvalget...

Så neste gang jeg kjører for fort, så skal jeg ikke godta boten, fordi jeg ser bort fra at fartsgrensen ble presentert for meg og det derre teorikurset jeg hadde en gang som avtalevilkår for å få sertifikat; nei det ser jeg bort i fra...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så neste gang jeg kjører for fort, så skal jeg ikke godta boten, fordi jeg ser bort fra at fartsgrensen ble presentert for meg og det derre teorikurset jeg hadde en gang som avtalevilkår for å få sertifikat; nei det ser jeg bort i fra...
    Du kan fort få med deg domstolen på dette

Domstol: Det er lov å bryte miljøfartsgrensen - VG Nett om Bil og miljø

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Avtaleloven ser man altså bort fra. He, he:

"At salgsvilkårene tar høyde for feilprising, bryr ikke utvalget seg om, da avtalen uansett ble inngått. Kundene fikk heller ikke presentert disse vilkårene før kjøpet. Og at avtaleloven åpner for kansellering ved åpenbare feil, som kunden burde forstått, tas det heller ikke hensyn til. Prisen anses ikke å være "så feil"."

Viser at "kunden alltid har rett" kan bli skrudd såpass rart rundt at det virker urimelig. Artig virkelighetsflukt. Aspirerende politikere i det utvalget...
    De ser bort fra salgvilkårene siden avtalen er inngått, og de ser bort fra avtaleloven fordi prisenfeilen ikke er stor nok. Er jo relativt greit det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Kan man kreve web-tilbudet i butikken?
    Man kan vel ikke kreve, men jeg har gjort det samme som deg mange ganger og kun en gang har jeg fått nei til nettpris. Da dro jeg fram iphonen, og bestilte mens jeg stod sammen med selgeren. Han ble litt lang i maska:-D Han innrømte at det kanskje var litt teit å konkurrere med seg selv.. hehe

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    De ser bort fra salgvilkårene siden avtalen er inngått, og de ser bort fra avtaleloven fordi prisenfeilen ikke er stor nok. Er jo relativt greit det?
    Det kan være greit, og flott for oss forbrukere. Synes allikevel at det kan virke urimelig.

Feilprisingen var ikke stor nok: I eksemplet i artikkelen anser man en feilpriset "rabatt" på hele 60% som en for liten feilprising. Salgsvilkårene ser man bort fra; hvorfor har butikkene salgsvilkår da?

Lefdal: "Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Lefdal sin side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Lefdal ensidig endre, slette eller avvise ordre"

Så, legger man utvalgets vurderinger til grunn, så kan man se bort fra Lefdals salgsbetingelser. Eller: Mulig "fixen" her er at flere nettbutikker har en avkrysning nå for "Jeg har lest og forstått salgsbetingelsene" før kjøp kan sluttføres / betales ? Aner ikke, men virker plausibelt. Da har man bekreftet at man har lest vilkårene og at de ER en del av avtalen...

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Nei, det var snakk om vanlige butikker, der det f.eks. henger tilbudsplakat over varen som sier den koster 2000,-, men når du kommer i kassa, så koster den 2500,-, da skal det være den billigste prisen som gjelder.
    Ser at flere her inne fikk mark av utsagnet mitt, så vil bare bekrefte at det var dette jeg mente.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •