Nedskrive verdi på pakke fra England..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nedskrive verdi på pakke fra England..

Hei!
    Har bestillt meg høyttalere fra England, og avsender har skrevet verdien på pakken til å være 50 pund (i stedet for 500..), samt at han har market pakken som "Repaired speaker".

Tror folket at tollvesenet biter på dette? Pleier de å åpne pakkene som kommer til landet, eller er det en god sjangse for at jeg slipper unna med litt mindre moms?

Og hva skjer om de ev. åpner pakken og ser at det er nye høyttalere..ops:

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir straffet på lik linje som dokumentforfalskning. altså minimum 1 fengselår.

7r0ll =)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Dersom du leverte Tolldeklarasjon til tollvesenet så vil de se at pakken har vært sendt ut og sendes nå tilbake. Da hadde du sluppet mva. Men siden dette er en ny vare, og du ikke har tolldeklarasjon så vil den nok bli stoppet, og du må betale mva på den. Akkurat hvilken verdi de tar vet jeg ikke, men kanskje de tar utgangspunkt i de 50 pundene. Tolldeklarasjon på reprasjon brukes når en vare sendes ut av landet for så å kunne komme tilbake igjen uten å betale mva igjen.

Siden du sier "han", er det en privatperson? dersom det hadde vært en privatperson så kunne vedkommende skrevet "gift" istedet. Og sittet prisen til 50 pund. Da hadde den sluppet helt fint igjennom tollen. Da Gift/gave grensen er på 1000 norske kroner. Det er noen som blir sjekket, men det er en risk du tar når du smugler. Jeg oppfordrer ikke til å gjøre noe ulovlig.

Mitt tips er at den blir stoppet, men dersom dere hadde sittet gift på den så hadde det går helt fint. 8)

EDIT: Kan hende det stemmer det som Truls sier, men det har jeg aldri hørt om har skjedd. Stor sjanse for at den blir henlagt dersom slike ting skjer. Eller du får et forelegg/ Vare blir beslaglagt. Det er jo faktisk ulovlig det du gjør.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke tatt sjansen på noe slikt. Tollvesenet har vært ute for denne type svindel før, og de lar ikke ting gå forbi i stillhet. En vare jeg bestilte fra utlandet ble stoppet på mistanke. Jeg måtte dokumentere beløpet før varen ble utlevert.

A.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    værste som skjer er at du må bevise hva du har betalt for varen(bankoverførsel) også betale mva av det varen koster+frakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene.
    Høyttalerene er bestillt fra Hi-Fi, Home Cinema, Custom Install - Divine Audio ..

Han som jeg kjøpte fra nevnte det i en bisettning at

"We always put a reduced value figure on the order to help with import tax. :-)"

Hmm... Ble litt engstelig her nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen reaksjon men måtte dokumentere

Jeg mottok en LP boks fra England nå i sommer. Den var skrevet til "merchandise, 20 £" men jeg måtte ned med utskrift av faktura for å få den utlevert

Hadde ikke bedt om nedskriving men fikk heller ingen reaksjon fra tollvesenet!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trollvesenet kan uansett ikke straffe deg hvis selger har skrevet feil verdi på pakken.
    De kan be deg dokumentere hvor mye du har betalt for varen osv.

Det som kan være risikabelt er hvis du ber selger om å sette ned verdien og pakken blir skadet/ødelagt/vekk i postgangen.
    Da er det verdigrunnlaget selger har skrevet på som sier hvor mye pakken er verdt og ev. du har krav på i erstattning.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Trollvesenet kan uansett ikke straffe deg hvis selger har skrevet feil verdi på pakken.
    De kan be deg dokumentere hvor mye du har betalt for varen osv.
    De kan nok straffe deg hvis de finner ut at du har bedt selger påføre feil verdi (men det skal nok mye til for at de skal kunne bevise det, og jeg kan ikke se for meg at de gidder å bruke tid på å etterforske fillebeløp).

Da er det mer aktuelt å straffe selgere som konsekvent feilmerker pakkene de sender.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo umulig for dem finne ut av dette. Er ikke noe være bekymret over i det hele tatt. Blir det noe pes er det bare gå ned med faktura og bare si det må vøre en glippe fra selger, også bare betale det du liksom er krevet at du ska betale i MVA.

Men som sagt her, ville heller vært bekymret over at om noe går galt så får du bare igjen 50pund på forsikring på pakken :P

PS! Jeg har bestilt en Yamaha 3900 fra utlandet engang. Denne var satt til repair med rundt en 50pund i verdi, gikk som smurt griseflesk det :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Er jo umulig for dem finne ut av dette.
    Så du er sikker på at dersom selger får pes for å ha merket en 15.000,- pakke til 1000,- og gave, så vil han ikke vise frem eposten der du ber ham merke pakken på denne måten?

Er ikke noe være bekymret over i det hele tatt.
    Er ikke uenig i det. Sannsynligheten for at det skjer noe mer enn at du må betale det samme som du ville ha måttet betale hvis du ikke hadde prøvd deg, er forsvinnende liten. Men "umulig" er det definitivt ikke, og man bør ha i bakhodet at det faktisk er ulovlig å be selger feilmerke varen.

(jeg har bedt selgere feilmerke varer selv, spesielt på ebay, så dette er ikke noe forsøk på å moralisere)

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal han gidde vise frem denne emailen?

Om jeg hadde sendt en pakke fra Norge til England (eksempel), og jeg hadde merket den med veldig lav verdi og tollmyndighetene fra england hadde kontaktet meg og sagt at dette er ikke lov, fy skamme seg, hadde jeg jo bare ledd av dem og sagt at jeg ikke visste noe til det, eller bare funnet på noe. Uten at de hadde gjort noe mer med det. De gidder jo ikke bruke flere hundretusen i lønn og administrasjonskostnader på å få en dude i et annet land "straffet" med en bot på noen tusen for dette.

MEN tollmyndighetene kan sikkert kontakte deg noe som kan virke litt skremmende som igjen kan gjøre at vedkommende som har sendt deg pakken ender opp med å svare ærlig. Dette har man jo ingen garanti for. Eventuelt kan du jo ta det over tlf, da er det jo ingen bevis for at du har "lurt" tollen. Da blir det jo bare ord mot ord.

Om de i det hele tatt gidder bry seg noe spesielt om dette på det usle beløpet for disse høyttalerene har jeg liten tro for. Tror nok trådstarter er i trygg havn på dette. Og hva så om de kommer i ny pakning? Fortsatt ingen bevis for at det ikke er returnert som "reperasjon". Hele saken er altfor diffus og vil nok bli henlagt på pinglebeløp. Hadde det vært høyttalere til 2millioner kroner kan vi begynne snakke om nytte kontra kostnader for å ta vedkommende.

PS! Bare så dette er sagt, det tryggeste her vil være å bare be vedkommende sette riktig beløp, er man alltid på trygge siden pluss at man har bedre dekning med forsikring om noe går galt. Så vil alltid oppfordre folk til å sette full kostnad på produktet. - Eventuelt kan du be vedkommende si at det var "gratis frakt" dermed sparer du hvertfall momsen på dette.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk mistet en Crown XTI 6000 som ble sendt fra USA. :cry: UPS "mistet" den før den forlot UPS-store i USA. En kompis som sendte den som gift. Forsikret den for 400usd. Noe som er langt lavere enn hva forsterkern kostet. Har enda ikke fått igjen noe penger... Og UPS får jeg ikke svar fra.

Handelen skjedde rundt februar 2011
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal han gidde vise frem denne emailen?

Om jeg hadde sendt en pakke fra Norge til England (eksempel), og jeg hadde merket den med veldig lav verdi og tollmyndighetene fra england hadde kontaktet meg og sagt at dette er ikke lov, fy skamme seg, hadde jeg jo bare ledd av dem og sagt at jeg ikke visste noe til det, eller bare funnet på noe. Uten at de hadde gjort noe mer med det. De gidder jo ikke bruke flere hundretusen i lønn og administrasjonskostnader på å få en dude i et annet land "straffet" med en bot på noen tusen for dette.
    Du ser ikke ut til å forstå at de aller fleste myndigheter ser på momsunndragelse som et ganske alvorlig lovbrudd. Internasjonale avtaler gjør det til et lovbrudd i f.eks. England hvis en engelsk butikk sender en pakke til Norge og angir for lav verdi på pakken. Det er selvfølgelig også konkurransevridene om din butikk merker pakkene slik at kundene slipper moms og avgifter, mens kunder av lovlydige butikker må betale disse avgiftene. Derfor slår myndighetene ofte hardt ned på en slik praksis, og det vanker gjerne mer enn "noen tusen" i bøter.

Hvis man først ferskes for å ha angitt feil verdi på flere pakker sendt til utlandet, så vil nok myndighetene anta at butikken alltid feilmerker pakkene. Da vil de se på alle ordre sendt til utlandet, og kreve butikken for moms på disse ordrene, pluss en klekkelig bot. Hvis momsbeløpet som er unndratt er høyt nok, vil det sannsynligvis også vanke fengselsstraff.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel kanskje legge til link til tolloven:

LOV 2007-12-21 nr 119: Lov om toll og vareførsel (tolloven)

Sitat Opprinnelig postet av tolloven
    § 16-5. Motarbeiding av tollmyndighetene

(1) Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som i strid med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i denne lov, unnlater å følge fastsatte kontrollbestemmelser eller pålagte kontrolltiltak, unnlater å yte pliktig bistand eller unnlater å gi pliktige erklæringer eller deklarasjoner.

(2) På samme måte straffes den som gir uriktige erklæringer, uriktige opplysninger eller legger frem uriktige legitimasjonsdokumenter eller på andre måter søker å villede tollmyndighetene.

(3) På samme måte straffes den som i Norge utsteder eller foranlediger utstedt uriktig opprinnelsesbevis, faktura eller annet uriktig legitimasjonsdokument som er bestemt til å tjene som bevis ved tollekspedisjon av en vare i et annet land.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, greit nok i og med at dette er en butikk. Men mellom privatpersoner nekter jeg tro at oppfølging og kontroll er nøye. Det koster mye ressurser å ta de, og lønner seg rett og slett ikke, en gang i blant kan de ta noen som de mistenker og som driver med det mye, rett og slett også bare for å sette eksempel. Så kan du tenke deg på alle de millioner av handelene som foregår mellom grensene så er vel sjangsene for at du skal bli tatt 0.00000001%

I og med at denne butikken sa selv at de sender med "lav verdi" på pakken er det nok helt sikkert ikke første gangen de gjør det og setter heller spørmålstegn på hvor "hvit" eller ærlige den butikken der er.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbannede tollvesen. Jeg koser meg hver gang noe jeg kjøper glipper forbi de grådige byråkratklørne deres, og det skjer faktisk titt og ofte. Og jeg spør alltid selger om å skrive ned verdien på ting som kommer over 200 kroner, noe mange gjør automatisk. Kjøpte en komponent for 7000 på audiogon, sendt fra USA. Stor var overraskelsen da jeg bare hentet den på posten, ikke et øre i toll eller moms Hvorfor i all verden skal jeg betale moms på mange år gamle brukte produkter?? Akkurat på denne gjorde jeg ingenting i forkant, siden det var såpass mye penger. Tollvesenet alene som forærte meg besparelsen der.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint når pakker verdt flere tusen går igjennom tollen som gift