Besøk hos HiFi-Centerkjeden og HiFi Klubben på Sørlandet....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Besøk hos HiFi-Centerkjeden og HiFi Klubben på Sørlandet....

Etter mye leting og tips fra dere ærede kollegaer her på forumet har jeg i dag vært en runde for å lytte på høytalere. Tenkte jeg skulle gi en liten rapport på dette:

Utgangspunktet er at det stod opprinnelig mellom to høytalersett:

Dali Suite 2.8 og Audio Pro Black/Blue Diamond

Siden jeg ønsket å få et pristilbud på Marantz hos HiFi-Center kjeden reiste jeg dit for å lytte, og høytalerne som ble valgt til lytting var:

System Audio 1550 og QLN 604 MKII.

Låtene jeg ville bruke og har hørt på mye hjemme og i bilen er "Baby"og "Boyfriend" med D'sound og "Discoteque" med U2 (begge ender av skalaen...)

Utgangspunktet for lytting i stereo er at musikken bør nytes uten sub. (Er dere enige i dette???) Derfor falt System Audio sine gjennom, god diskant og mellomtone, men bassen var "ullen" og lite klar på begge spor. QLN sine høytalere har den minste "WAF-faktoren" på alle jeg har ever vurdert, men jeg ble kanonoverrasket over lyden! Paret jeg prøvde ble pakket rett ut av esken, og hadde ikke blitt innspilt. Selgeren på HFCK var full av service og stormet til lageret for å hente et par nye da han nettopp hadde solgt de forrige. Diskant og mellomtone var veldig tydelig og klar, og når bassen på D'sounds "Baby" kom var den kjempetydelig og stram. Spilte med en helt annen bredde og var veldig behagelig å lytte til. Bass var ikke noe problem, her. Denne høytaleren må da være knall på hjemmekino hjulpet av en 12" sub, tenkte jeg stille. Og nå var den jo ikke innspilt heller. Er det 5-10% å hente ekstra, var jo dette kjempebra...

Bare for å runde av lot jeg meg friste til å høre på Audiovector sine Mi3 til doble prisen, om enn for å høre hva jeg fikk: Alt jeg tidligere hadde hørt med mye mere, selvfølgelig!! Lyden var enda mere oppløst, enda tydeligere og klarere diskant, men bassen imponerte enda mere: Her kunne jeg til og med høre plekter-slagene på basstrengene på nevnte test-sang. Herlig. Men det var dette med lommeboka da..... Spranget fra fronthøytalere til rundt 7500 og opp til 13000,- er jo stort selv om det frister....

Hos HiFi Klubben skulle jeg så høre på Dali Suite 2.8. Som nevnt i andre innlegg har de ikke denne inne, men jeg ble fortalt at dersom jeg likte lyden på Dali Evidence 470 ville jeg ikke bli skuffet. HFK har i lange stunder prøvd å "prakke" på meg 603 S3 til B&W: Derfor ble disse koblet opp ved siden av hverandre: B&W først: OK. Bassen på begge test-CDer var jo der, men føltes litt ullen og "uten pondus". God mellomtone og diskant, men jeg følte ikke at den spilte spesielt "bredt".

Så Dali: Mye bedre! Akkurat som på HFCK var overgangen fra første til andre test merkbar. Mye luftigere. Bassgangene ble mye tydeligere og behageligere, og stemmen i mellomtonen klar og fin. Ikke så bra som Mi3 selvfølgelig, men bra.... Er dette representativt for Suite 2.8 så lover det jo godt. Suite skulle han nå ta inn (endelig....) så det blir vel en sikkerhetslytting....

Så kom tabben. Da selgeren (motvillig) hadde innsett at vi (kona var også med) likte Dalien best gjøv han på med Denon-propaganda mot mitt foreløpige favorittmerke Marantz: Denon er suverene på alle områder, du må aldri kjøpe en sånn en (Marantz), de mangler fullstendig gnell og er alfor lyse. Du kan aldri bruke Marantz på høytalere som Dali. Til det mangler marantzen (SR 5400/SR7300) altfor mye krefter....

Dette våger jeg å kalle vrøvl: For bare 3 timer siden hørte jeg på en SR5400 spille 4 ohm høytalere til QLN til fullstendig stå-karakter. Og jeg spiller stort sett aldri høyere enn -16 dB (7x90-110W i 8ohm)......

På grunna av dette vurderer jeg sterkt å handle hos HFCK. Selgeren var veldig serviceinnstilt, bar inn og koblet opp, lot oss sitte alene så lenge vi ville og høre på mange alternativer og serverte også en god kopp kaffe. Terningkast 6!!

Plutselig ble QLN en veldig aktuell kandidat. Kona aksepterte designet dersom vil skal ha et eget hjemmekino/lytterom, men i en stue kom de aldri inn!!! Så nå er det Suite 2.8 mot 604 MKII.

Snart bærer det til nærmeste Audio Pro-forhandler for å teste Black/Blue Diamond. Så skal valget taes. Lyden er selvfølgelig viktigst, men jaggu er det viktig å handle med trivelige butikker også. Vi (butikken og kunden) skal jo være samarbeidspartnere, ikke sant??

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er enig i at musikk i to kanaler skal nytes uten sub

Hva slags elektronikk hørte du 603 på? B&W syntes jeg verken låter bra på det jeg har hørt av NAD eller av Denon forsterkere før. Mulig de låter bedre på de nyere modellene som har kommet fra disse.

At han selgeren på HFK var ikke mye å hoppe i taket av må jeg si meg enig i. Jeg hater også hvis en selger generelt skal begynne å rakke ned på andre merker som jeg feks har, eller som andre selger og som jeg synes er bra. Da blir det sannsynligvis ikke kjøp på det stedet med mindre de kan by på en eksepsjonelt bra deal.

Det er tydeligvis veldig stor forskjell på HFK butikkene og de forskjellig selgerene i disse butikkene. Som oftest møter jeg på hyggelige selgere på begge HFK butikkene i Oslo (nå har jeg sikkert ikke blitt ekspedert av alle her).

Ble mye "chit-chat" det her, og ikke til mye hjelp

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott innlegg, litt lite teknisk, så det flyttes til "pris -og produktjakt"! Velkommen skal du være Anfield!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter pris på chit-chat også. Godt å høre forskjellige erfaringer, derfor skrev jeg også mine erfaringer.

Jeg hørte på både nye Denon 2105 (7x90w) og Denon 3805. Men for å være helt erlig, hørte ikke mye forskjell med musikk i stereo på mitt lydnivå. Kanskje (mest sannsynlig) noe helt annet i kino-modus.

Har Dali (104) nå med Denon 2802 receiver spedd på med Dali Trio surroundsett (8" sub). Huset skal selges og anlegget er integrert i huset, så det selger vi med....

Skal bli godt å bygge opp nytt nå som basillen har bitt seg knallhardt fast....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor teknisk kan en "Newbie" være????

Følte jeg var så teknisk jeg kunne, jeg....... Mener bare at da skulle jammen meg mange flere innlegg vært flyttet ut av "høytaler"-bolken. Nevnte vel ingen ting om "pris-jaging".

Mulig jeg har misforstått, da...

:wink: :wink: No hard feelings......

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gode erfaringer med begge kjedene her i Bergen.
    Da jeg skulle lytte til suite 2.8 hos HFK sa jeg: "Jeg kommer til å spille høytalerne på en Yamaha 110W. Kan du koble opp en forsterker som ligger i det sjiktet?"

No prob.

Ikke så bra å høre høytalere fra en 20k forsterker hvis man skal spille på en 8,5k forsterker hjemme.

Lytteforholdene hos HFCK i Bergen er noe dårlige. De har ikke dedikerte lytterom og man må derfor lytte mens butikken går sin gang.
    Der er HFK i Bergen meget gode med en god del lytterom møblert litt mer som en stue i form av anlegg, skjerm, høtalere, sofa og noen hyller.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett skal være rett! Etter en nærmere prat med nevnte selger er det klart at undertegnede har misforstått litt vedrørende min påståtte selgers "Denon-propaganda". Men når det er sagt;

Enhver kunde er ute etter aksept på sine valg. Så når en selger i hvilken som helst butikk oppdager at et valg er tatt er det da kanskje ikke kampen å ta?; mitt tips i denne situasjon hadde vært å godta at kunden ikke kom til å kjøpe receiver, men fokusere på å selge inn produkter det enda ikke var tatt avgjørelser på, eks høytalere, og prøve å kombinere dette på en best mulig måte.

Jeg ber herved om unskyldning til min lokale HFK-forhandler dersom jeg har vært for "tøff". Ivrige og overbevisende selgere er MYE bedre enn tilbakelente forståsegpåere. Det er helt klart. Men det er en hårfin grense mellom det å være pågående/overbevisende til å bli "too much". Og jeg er da kanskje "litt hårsår" i så måte. Så jeg får vel ta litt av blamen i så måte....

Denon er jo gode produkter, men er ikke etter min smak. Og innenfor "audiofili" er det jo kundens ører som bestemmer.....??

Ha en god HIFI-dag videre!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •