Er det Beyerdynamic-forhandlere i Oslo der jeg kan prøve før jeg eventuelt kjøper? Hvor?

Dere er seff velkomne til å anbefale de modeller/merker dere tror jeg vil bli fornøy med. Mine kritereier:
- Komfort (Omsluttende! Hele øret. Jeg bruker høreapparater, så det kravet er absolutt)
- Lettdrevne (må kunne brukes på en mp3-spiller)
- Prisklasse: har ikke bestemt meg, men det er sansynlig at jeg setter den et sted rett over tusenlappen evt. rundt 2000kr.
- Lydkvalitet er en selvfølge, men musikkstil: alternativ rock/indierock. (eks. Pearl Jam, Alice in Chains/Mad Season, Sonic Youth)

Hvis noen føler for det kan dere lese om mine forutsettninger for hodetelefoner, samt hva jeg har funnet ut til nå:

Jeg bruker høreapparater på begge ørene :cry:. Hodetelefoner + høreapparater er en litt vanskelig kombinasjon. Ikke minst med tenke på komfort. Dessuten kommer lyden inn over øret bak ørebrusken(?), noe som kan ha en innvirkning på lyden(?). Derfor vil jeg ikke stole for mye på (bruker)tester på internett. Jeg må prøve selv (er egentlig alltid en god idé).

Hørselstapet er ganske likt på begge ørene, men det er ikke flatt. Dvs det er jevnt på diskant og mellomtone men jo dypere bassen blir jo bedre hører jeg den. Dette betyr at jeg ikke kan høre på musikk uten høreapparatene på. Vel, jeg kan, men det blir vanvittig mye bass. Dette er vel mulig å fikse dersom jeg får tak i en mp3-spiller med equalizer som lar meg justere lyden slik at jeg klarer å utgjenve forskjellen på 30?dB med god margin, over flest mulig bånd. (hørseltapet er på 60dB i diskant/mellomtone-området, men ikke så galt på bassen)

Grado SR60/SR80 funka dårlig for meg. Spesielt SR60 pga kostruksjonen. Ørene ble most, og med en hard plastikklump (høreapparatet) bak øret, tok det bare et par min før det ble uholdbart. AKG sliter litt med det samme.

Prøvde et par Sennheiser-hodetelefoner som gikk rundt hele øret (omsluttende) det funka mye bedre, faktisk veldig bra. Ble glad, var litt redd for at hodetelefoner + høreapparater var umulig å få tilfredsttillende, men det ser ut til at det bare er å finne de rette.

Sennheiserene jeg hørte på var "HD 580", og lyden var meget bra, men de er altfor tunge å drive for f.eks. en liten mp3-spiller (tror jeg). Så jeg leiter videre. Jeg har ihvertfall finni et sted jeg kan prøve enkelte sennheiser modeller (hifi-klubben). Jeg er ikke typen som tar de første jeg finner, men liker å bruke litt tid på å finne noe jeg kommer til å bli mest mulig fornøyd med.

En ting jeg har lagt merke til er at alle høretelefonene jeg har prøvd som har vært omsluttende spiller betydelig høyere (og bedre!) enn de som legges oppå øret. Det gjelder både for lukkede og åpne, og selv om de omsluttende var betydelig mer tungdrevne. Er det noe som gjelder bare for meg? Har litt inntrykk av det.

Einis: Hvis du finner noen stax-modeller som oppfyller kravene mine, så skal du få lov til å anbefale dem :wink: