Interessert i diffusorer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Frykter at visse typer lim og maling/lakk kan "etse" seg innover i isopor. Ville sjekket nøye hva som kan brukes før påføring.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Frykter at visse typer lim og maling/lakk kan "etse" seg innover i isopor. Ville sjekket nøye hva som kan brukes før påføring.
    Vannmaling er det som står i manualen.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro det er trygt ja. Kunne vært interessert i disse hvis det ikke var for BEF`s DIY guide. Ble inspirert til å gjøre et forsøk på å lage noe selv før jeg eventuelt tvinges å krype til korset og kjøpe noe ferdiglaget.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har bestilt? Ifølge Jens Eklund, så har han ikke mottatt noen bestillinger enda.
    Vi venter 2-3 dager til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Er det noen som har bestilt? Ifølge Jens Eklund, så har han ikke mottatt noen bestillinger enda.
    Vi venter 2-3 dager til.
    Jeg har ikke satt meg godt nok inn i saken, men hva er det dere venter med? Er det en introduksjons-pris eller noe som gjør at folk ikke kan bestille "når det passer dem"?

Det er alt for tidlig for meg å bestille noe slikt (før jeg vet hvordan rommet fungerer), men synes selve produktet (og prisen) virker veldig interessant.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et introduksjons tilbud ja. Vet ikke hva man må betale senere, men det går selvsagt fint ann å kjøpe ved en annen anledning.

Og hvis noen ønsker å få ekspert hjelp og assistanse til større akustiske tiltak i rom (med målinger osv.), så tilbyr Jens Eklund slikt. Han lager andre akustiske produkter også som f.eks panel resonatorer. Ekstra kostnader bli det selvsagt for reise og opphold da han bor i Stockholm, men det er en langt bedre investering enn å svi av kroner på dyre kabler og annet tøv.
    Jeg regner med jeg selv kommer til å bruke hans tjenester når jeg flytter og skal sette opp et nytt lytterom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The diffusers can be painted (manually or spray-painted) with water based paint. Currently, I recommend latex paint but there might be better options. Please let me know if you found any other good alternatives that produces a hard surface not requiring too many coatings.
    Slik jeg tolker manualen bør isoporen spraymales med vannbasert maling slik at den oppnår en hardere overflate for å oppnå ønsket diffusjonseffekt og lavere absorpsjon.

Det er helt vanlig at større bestillinger medfører lavere pris og også flere å fordele oppstartkostnader på så det er nok derfor det forsøkes en samlebestilling fra leverandør av isopor (Jackon). Et godt tiltak imo.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Slik jeg tolker manualen bør isoporen spraymales med vannbasert maling slik at den oppnår en hardere overflate for å oppnå ønsket diffusjonseffekt og lavere absorpsjon.

Det er helt vanlig at større bestillinger medfører lavere pris og også flere å fordele oppstartkostnader på så det er nok derfor det forsøkes en samlebestilling fra leverandør av isopor (Jackon). Et godt tiltak imo.
    Maling har nok ingen innvirkning på diffusjonen, men den vil minske absorpsjonen/dempingen og det bra. Alle diffusorer demper også noe, men jo mindre jo bedre.

Her en måling av absorpsjonen til diffusoren med og uten maling.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine er i alle fall på vei. Gleder meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Du får poste inntrykk når du får malt og satt de opp da

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte melde avbud jeg. Må sjekke opp noen alternativer før jeg bestemmer meg for hva jeg skal bestille.

Geir Arne

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har testet disse nå?

Jeg bestillt noen som forhåpentligvis blir sendt til uken. Blir spennende å se hva virkning de gir i praksis. Tanken er at de skal erstatte bakveggen som i dag har ganske mange akustikkplater. Så håper på en litt "sprekere" akustikk og klang i rommet. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått mine. Det er helt vanlig isopor, men de ser ikke gale ut.
    Har ikke fått testet noe særlig enda og ikke plassert de skikkelig, men det er i alle fall et godt tegn at jeg i større grad sliter å komme meg vekk ifra sweetspot. Tror det er ganske viktig å male de med et par strøk, ellers vil de dempe litt mye.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No offence, men er glad nå for at jeg ikke kjøpte disse. Ikke helt så flotte som jeg så for meg. :P

I et lytterom er de nok gull.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    No offence, men er glad nå for at jeg ikke kjøpte disse. Ikke helt så flotte som jeg så for meg. :P

I et lytterom er de nok gull.

Geir Arne
    No offense taken. Det er ingen tvil om at diffusorer i tre ser bedre ut. Men da er også prisen mye høyere. Jeg har selv diffusorer fra RPG i tre, og de ser ut som et møbel. Min plan er å bruke disse diffusorene i et hjemmekino rom på litt sikt og kommer nok da til å male de svart. I stuen vil jeg nok satse på flere RPG diffractal diffusorer.

Så gå for RPG om man vil ha pene diffusorer og noe som man vet måler bra. RPG vet hva de holder på med, i motsetning til Svanå........ Man får RPG diffusorer i en mengde ulike finisher. Også custom finisher som ikke er oppgitt.
    RPG Diffusor Systems
    RPG Diffusor Systems
    RPG Diffusor Systems

QRD 734® | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

Diffractal® | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en sammenheng mellom pris og utseende vil jeg tro. Ved å male de blir de nok finere.

På et egnet rom vil jeg tro det kan se ganske bra ut, ved å male de i en passende farge. Jeg har vurdert mulighetene ved å sette de inn i en ramme som er like dyp som selve isoporen. Det vil kanskje gjøre de mere stilig.

En klar fordel er at de er lette i vekt, og det dermed er enkelt i test prossessen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Er nok en sammenheng mellom pris og utseende vil jeg tro. Ved å male de blir de nok finere.

På et egnet rom vil jeg tro det kan se ganske bra ut, ved å male de i en passende farge. Jeg har vurdert mulighetene ved å sette de inn i en ramme som er like dyp som selve isoporen. Det vil kanskje gjøre de mere stilig.

En klar fordel er at de er lette i vekt, og det dermed er enkelt i test prossessen.
    Har faktisk vurdert det samme angående en ramme eller boks og sette de inn i. Legg gjerne ut noen bilder hvis du kommer til å gjøre dette.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips.

Har merket at du ikke er helt på bølgelengde med Mats om dagen.

Geir Arne

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Har faktisk vurdert det samme angående en ramme eller boks og sette de inn i. Legg gjerne ut noen bilder hvis du kommer til å gjøre dette.
    Det skal jeg gjøre. Håper at de sendes fra Sverige kommende uke. Så iløpet av sommeren håper jeg de er ferdig malt og kommet i ramme dersom jeg går for den varianten. kan uansett legge ut noen bilder underveis.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har malt mine med to strøk. Det gikk fint å bruke vanlig pensel og vannbasert maling. Jeg malte de brun framfor sort denne gangen. Blir sikkert sort i fremtidig hjemmekino.

P.g.a. kneoperasjon er det begrenset for hva jeg fått til av sammenligning med og uten. Men jeg registrert stor forskjell da jeg fjernet de fleste for maling. Jeg vil karakterisere forskjellen som enorm. Større enn hva man i mange tilfeller vil få med høyttaler bytte. Det er litt vanskelig å sette ord på forskjellen. Men vil beskrive det som mye glattere, mykere, mer behagelig, mindre farget, mer korrekt og mer engasjerende. De strammer også opp bassen en del merker jeg.

Så selv om ikke dette ble direkte estetisk pent (tror en beige farge hadde blitt bedre), så er jeg utrolig fornøyd med resultatet. Og kunne aldri ha fått bedre ytelse pr. krone. Når man forøvrig har malt de to strøk, så er det i grunnen umulig å se at det er isopor.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •