Hjelp til kjøp av brukt hjemmekino (maks 3k, må være på sørlandet)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av brukt hjemmekino (maks 3k, må være på sørlandet)

Etter å ha sett mye på finn uten å bestemme meg for noe, søker jeg hjelp her.

Tenker som vanlig på miljø, og derfor er nykjøp uaktuelt.

Område
    Helst i nærheten av Kristiansand. Eventuelt på Jæren om det er et godt kjøp.

Tilkoblinger
    Det kunne brukes med CD sin PVR (coax eller HDMI), i tillegg til en DVD-spiller om det ikke er innebygd. Om jeg er usikker på om lydkvaliteten er god nok, må den ha analog 5.1-inngang og/eller være noe jeg kan selge igjen uten betydelig tap.

Lydkvalitet
    Med mindre det er et veldig billig anlegg forventer jeg lydkvalitet (musikk) som er like god/bedre enn microanlegget vårt fra Sony (CMT-CPX1, kjøpt for 2500kr for 6-7 år siden).

Pris
    Maks pris tror jeg må være ca. 3000, men da skal det ha god lyd.

Siden dette blir mitt første hjemmekinoanlegg, så jeg tenker at gode høyttalere er det viktigste. Det er fordi de ikke inneholder noen digitale teknologier som raskt blir utdatert. Men selvfølgelig må jo forsterkeren være kraftig nok til at høyttalerne ikke ødelegges.

Alle forventningene mine er jo avhenging av prisen. Så jeg er åpen for alle forslag til under ca. 3500, så lenge det er i riktig område.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det er noen som tenker på miljøet også da :P

til den prisen er det jo veldig vanskelig finne noe

fant dette:
    5:1 hjemmekinoanlegg - FINN Torget

men vet ikke om han sender.

Dali, system audio, xtz og klipsch har noen varianter som kan gå til en billig penge. Finn.no er din venn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så ut som et bra hjemmekinoanlegg, men er litt langt å reise for å hente det. Da blir det plutselig ikke så bra kjøp lenger.

Var det kanskje for mye jeg forlangte til denne prisen? Tenkte litt over det dobbelte av det microanlegget kostet fordi det er flere høyttalere, delt på 2 fordi det er brukt.

Har sett en del på finn.no, men det er vanskelig når de fleste selgerne oppgir latterlig lite informasjon, kombinert med at jeg er ganske nybegynner når det gjelder hjemmekino. Har sett på blant annet på denne, denne og denne. Er de noe å gå for?

Glemte også å nevne at bakhøyttalerne må kunne festes til vegg, eller eventuelt settes på hylle pga. plassmangel.

Edit: Andersson høyttalerne var ikke akkurat noe røverkjøp. Koster 75% av nypris ser jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte dette høyttalersettet for 400 kr i går. Fant ut at det ikke ville være plass til gulvhøyttalere i front, så da ble det mye mindre å velge mellom. Låner også en NAD T744 til testing, som jeg kan få kjøpt for 1000 kr. Så nå mangler det bare en subwoofer. Noen som har noe forslag til en billig sub?

Synes riktignok høyttalerne virket noe tungdrevne. Blir det kanskje bedre etter litt innspilling av høyttalerne? For å få passe volum for film i stereo måtte jeg ha volum -15dB på NAD-forsterkeren (2*70W 8Ω). Burde jeg være forsiktig med å ha så høyt volum når det står maks 50W på høyttalerne?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kongeskipet
    Kjøpte dette høyttalersettet for 400 kr i går. Fant ut at det ikke ville være plass til gulvhøyttalere i front, så da ble det mye mindre å velge mellom. Låner også en NAD T744 til testing, som jeg kan få kjøpt for 1000 kr. Så nå mangler det bare en subwoofer. Noen som har noe forslag til en billig sub?

Synes riktignok høyttalerne virket noe tungdrevne. Blir det kanskje bedre etter litt innspilling av høyttalerne? For å få passe volum for film i stereo måtte jeg ha volum -15dB på NAD-forsterkeren (2*70W 8Ω). Burde jeg være forsiktig med å ha så høyt volum når det står maks 50W på høyttalerne?
    Neida, er bare kjøre på med volum, ale HT trenger en 100timer med innspilling for at elementene skal løsne seg opp skikkelig. Men disse proson er jo littegrann tungdrevne så de krever en god del watt for å spille høyt.
    -15dB er jo ok det, kommer jo veldig ann på rommet, jeg spiller med mitt på -20 i mitt lille rom når jeg øker til -18 så spiller jeg helt oppi 110db på visse scener, men da har jeg også veldig lettdrevne ht samtidig som jeg har en stor effektforsterker på, har forøvrig satt max grensa til 0 eller +5db. Tror ikke du skal bekymre deg for -15, med min gamle onkyo som ikke var så kraftig spilte jeg ofte på -10

Når det gjelder billig sub, så fungerer XTZ subbene veldig bra, finner mange fine av de brukt på finn.no i 10 eller 12". Da får du økt volumet i bunn også som hjelper godt på lydopplevelsen din

En annen ting som kan hjelpe er om du deler ht dine på 60 eller 80 hz. Da slipper recieveren din dra så voldsomt i bunn og vil frigjøre litt mer krefter til den (gi den litt mer pusterom). Dette gjøres i innstillinger på menyen, under HT innstillinger, har aldri hatt NAD så må nesten spøre din kompis eller se i menyen for eksakt hvor det gjøres

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigste brukte XTZ-sub jeg finner koster jo 3500kr, mer en jeg tenkte å bruke på hele hjemmekinoanlegget. Den billigste subwooferen (uansett merke) jeg finnner i området er denne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg betalte 2500 for mine 12" xtz brukt. Har sett 10" helt nedi 1500.

Den subben der fungerer helt sikkert fint

Prøv deg på 800 for den kanskje til og med 700 han sier sikkert ja

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kjøpt Onkyo TX-SR602 of SKS-HT230 for 1000 kr, og er veldig fornøyd med kjøpet.

Nå gjenstår det kun å finne ut hvilket høyttalersett jeg skal beholde, og hvilket jeg skal selge. Subwooferen beholder jeg uansett.

Onlyo-høyttalerne var veldig tungdrevne (80dB/W/m). Jeg måtte ha volum på 70 av 100 for å få passe lydnivå til film i stereo, og da er jeg redd for å ødelegge høyttalerne. Proson høyttalerne synes jeg hadde litt for mye diskant slik at det kan bli vanskelig å finne passende fronthøyttalere ved en eventuel oppgradering av anlegget. I tillegg er impedansen kun 4 Ohm. Hvilke høyttalere burde jeg beholde?

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kalibrert og konfigurert annlegget?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er kun koblet opp for 2.1-kanals lyd med Onkyo-høyttalerne. Jeg satte delefrekvensen til 80Hz. Bakhøyttalerne må henge på vegg og er ikke montert enda.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da syns jeg først du skal gjøre det før du bestemmer deg for hvilket sett du skal beholde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •