hva gjør dere ved salg av hifi utstyr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hva gjør dere ved salg av hifi utstyr?

har for tiden hk 8500 og jbl e100 "pakken" ut for salg, mange som ringer og sier di skal ha det osv, men han ene dokka ikke opp, nå har person nr 2 sagt han skal ha det ,men lastebilen som skulle hente det kom ikke før onsdag neste uke, kan jeg da selge til hvem jeg vil eller må han i såfall betale først ? hva er riktig er det første mann til mølla uansett eller har man en avtale? hvis jeg vil ha det bort og noen kommer før, kan jeg da selge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johno
    har for tiden hk 8500 og jbl e100 "pakken" ut for salg, mange som ringer og sier di skal ha det osv, men han ene dokka ikke opp, nå har person nr 2 sagt han skal ha det ,men lastebilen som skulle hente det kom ikke før onsdag neste uke, kan jeg da selge til hvem jeg vil eller må han i såfall betale først ? hva er riktig er det første mann til mølla uansett eller har man en avtale? hvis jeg vil ha det bort og noen kommer før, kan jeg da selge.
    Etter mange dårlige erfaringer, både ved salg av hi-fi-utstyr og annet, har jeg etterhvert konsekvent sagt, førstemann på døra med cash i hånda får den. I praksis betyr det en tidsfrist på en time eller to slik at vedkommende får tid til å komme seg i bilen og på veien. Ev. forhåndsbetaling ved forsendelse. Legger aldri av lenger, da det er utrolig irriterende når vedkommende ikke dukker opp, og du i mellomtiden har avvist et par andre potensielle kjøpere.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En avtale er en avtale, uansett om en selger eller kjøper.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har solgt/kjøpt en del på Finn, både Hi-Fi, xbos og kjøkkenutstyr.
    Får mange telefoner fra personer som skal prute, og personer som skal komme om 4-5 dager osv.

Først til mølla prinsippet har jeg inntrykk av.
    Er det noen interesserte, avtaler jeg tid med de for evt når de skal komme og se på det.

Men jeg presiserer at hvis det er noen andre som er interessert og de har muligheten til å komme før, så selger jeg det til førstemann som kommer.

Da er kjøper informert, så er det opp til han hvopr rask han er.
    Når utstyret er solgt, så informerer jeg de som evt skulle komme å se på det senere at det er solgt. Så mitt råd er:

- Avtal tid med de som er interessert, men opplys om at du selger det til førstemann som kan komme (for evt andre interessenter)
    - Selg det til førstemann som kommer
    - Etter salget, informer de andre som er interessert, men at det er nå solgt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, er jo veldig enkelt, vil noen ha det men ikke kan komme før neste uke da krev et depositum inn på konto i løpet av neste dag. Er depositum ikke betalt står du fritt til å selge til andre.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førstemann til mølla er best. Ikke si noe annent, da en avtale er en avtale (som presisert over).

Minner om den saken på finn.no (bil kjøp). Intresenten sa han skulle ha bilen, selger avviste da interesenter som kunne ha kjøpt til annonsert pris. Interesenten som skulle kjøpe, trakk seg uten gyldig grunn.

Bilselgeren vant i retten, og interesenten måtte dekke tapet til bilselgeren (som måtte legge ut bilen på nytt, og ikke fikk like mye for den, som han skulle fra interesenten som trakk seg fra handelen.

Denne historien er fra i vinter (søk på nett), og skaper presidens.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Førstemann til mølla er best. Ikke si noe annent, da en avtale er en avtale (som presisert over).

Minner om den saken på finn.no (bil kjøp). Intresenten sa han skulle ha bilen, selger avviste da interesenter som kunne ha kjøpt til annonsert pris. Interesenten som skulle kjøpe, trakk seg uten gyldig grunn.

Bilselgeren vant i retten, og interesenten måtte dekke tapet til bilselgeren (som måtte legge ut bilen på nytt, og ikke fikk like mye for den, som han skulle fra interesenten som trakk seg fra handelen.

Denne historien er fra i vinter (søk på nett), og skaper presidens.
    enig i det meste her , men kjipt når 2 personer sier di skal ha det så dukker di ikke opp, og den ene presiserer at vi har en avtale, da må jeg osgå si første mann med penger får det uansett, tror det blir det beste med mindre noen fører over penger først

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 for første mann til mølla med penga, evt halve beløpet på forskudd kan også gå. Har også opplevd tidligere att folk ikke dukker opp for å hente, som har gjort att jeg må finne ny kjøper. Det er SURT!!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    +1 for første mann til mølla med penga, evt halve beløpet på forskudd kan også gå. Har også opplevd tidligere att folk ikke dukker opp for å hente, som har gjort att jeg må finne ny kjøper. Det er SURT!!

enig, men jeg har jo delvis kjøpt meg nytt annlegg der jeg må føre over 15 000 på forskudd, tilbydde meg halve beløpet, men det var ikke godt nokk, men skal jo godt gjøres at di kan svindle meg og komme unna med det også....

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johno
    enig, men jeg har jo delvis kjøpt meg nytt annlegg der jeg må føre over 15 000 på forskudd, tilbydde meg halve beløpet, men det var ikke godt nokk, men skal jo godt gjøres at di kan svindle meg og komme unna med det også....
    Svindle deg kan di jo.. Men å komme unna med det blir jo en annen sak. Litt skummelt å gjøre det sånn. Noen folk er til å stole på, å noen ikke! Har flere ganger når jeg skal selge noe på Finn.no bedt om forskuddsbetaling, folk ringer å vill att jeg skal sende i oppkrav og det er helt uaktuelt siden jeg sitter i saksa om det ikke blir hentet ut.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svindle deg kan di jo.. Men å komme unna med det blir jo en annen sak. Litt skummelt å gjøre det sånn. Noen folk er til å stole på, å noen ikke! Har flere ganger når jeg skal selge noe på Finn.no bedt om forskuddsbetaling, folk ringer å vill att jeg skal sende i oppkrav og det er helt uaktuelt siden jeg sitter i saksa om det ikke blir hentet ut.
    tenkte jeg skulle bruke finn.no sin betalings system jeg, det må være bra,, litt alla paypal. noen som vet hvordan det fungerer.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo opp til deg å velge å avtale en handel eller ikke. Hvis du avtaler et salg og at han skal hente om en uke, kan du jo ikke selge til noen andre i mellomtiden. Men du står jo fritt til å si at ja, du kan hente om en uke - men kommer det noen med penger i mellomtiden så selger jeg til de.

Finn sin betalingsgaranti, utviklet av PayEx (hvor jeg helt tilfeldigvis jobber) er en fin måte å redusere risikoen for svindel - og er overordnet forklart her:
    FINN.no - Mulighetenes marked
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også andre aspekter enn pengeoverføring som er viktig ved bruktkjøp. Kommunikasjon på mail er å foretrekke, ettersom man får lagret samtalene skriftlig. -Er varen strøken? -Ja. -Hvor gammel? -3 år. -Kvittering? -Ja. Det er vanskeligere å krangle i ettertid hvis kommunikasjonen har foregått muntlig.

Gjerne spesifiser dine minstekrav til emballering. Altfor mange har ikke peiling på hvordan de skal pakke inn. Ikke bruk tape rett på varen, og varen må være omringet av støtdempende materiale som f.eks. isopor. Merk gjerne esken med "denne side opp" og "glass".

Og, enkelte prøver seg med å ha med "det meste" av pengene når de kommer for å hente, og ber om å få betale det resterende litt senere. Det kan være fristende å godta hvis det er en ting som har vært tungsolgt. Så får du en telefon om at det var noe galt med varen og at resten av summen holdes igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida syns faktisk oppkrav er aller beste handlemåten, er dette ting til noen tusenlapper så ber jeg alltid om å få overført 400kr i forskudd på kontoen (frakt + returfrakt hvis de ikke henter ut) eller jeg spør selv om jeg kan få den i oppkrav å overføre 3-400kr på forskudd så han vet jeg henter ut.

Om tingen koster 1000kr eller 20.000kr spiller egentlig ingen rolle, ingen overfører 500kr på forskudd til meg hvis de ikke har til hensikt å hente ut varen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Neida syns faktisk oppkrav er aller beste handlemåten, er dette ting til noen tusenlapper så ber jeg alltid om å få overført 400kr i forskudd på kontoen (frakt + returfrakt hvis de ikke henter ut) eller jeg spør selv om jeg kan få den i oppkrav å overføre 3-400kr på forskudd så han vet jeg henter ut.
    Er enig at oppkrav med forskuddsbetaling av frakt og de utgiftene selger sitter igjen med hvis pakken ikke hentes er en god ordning, iallefall når vi kommer opp en noen tusen kroner. Er det snakk om under 2000kr synest jeg forskuddsbetaling er greiest for begge.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør nesten alltid om å få det tilsendt i oppkrav. Gjør meg heller ingenting å sende en liten slump med penger for å vise at jeg vil ha varen.

Har blitt paff en gang når jeg har handlet over nett. Greit det var ikke noe HI-FI utsyr til a antall tusen. Det var en Paintball vest til 300kr. Han sendte vesten til meg, før jeg hadde gitt han penger. Fikk beskjed om å inspisere vesten, hvis jeg ikke var fornøyd, send den tilbake.

Jeg selv hadde aldri gjort noe slikt. Stoler rett og slett ikke såpass på folk. Men har full forståelse for at folk ber om fks: frakt på forskudd, eller deler event halve kjøpe summen på forskudd.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. det er noen som nesten stoler for mye på folk også, jeg solgte nylig en Firhjuling for en stor slump penger. var en som kjøpte den usett.. jeg synes nesten det var litt ubehagelig "tenk om det er noe som jeg har glemt å sagt ifra om"

Men vi må også huske på at det store flertall her i landet faktisk er ærlige folk.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Har blitt paff en gang når jeg har handlet over nett. Greit det var ikke noe HI-FI utsyr til a antall tusen. Det var en Paintball vest til 300kr. Han sendte vesten til meg, før jeg hadde gitt han penger. Fikk beskjed om å inspisere vesten, hvis jeg ikke var fornøyd, send den tilbake.
    Ofte er jo bruktsalg en helhetsvurdering, hvis alternativet til å selge er å hive, da gjør det ikke så mye om pengene aldri kommer...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved sending får fok kun handle ved forhåndsbetaling (avtorget)

Ved en anleding var det en her og hentet en sub.

Vi fant da ut at han kunne overføre penger via nettbank når han hadde sett på suben og var 100% sikker på at han ville ha den

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt post oppkrav og dette har fungert meget bra så langt. Har også tatt en handel med at kjøper over fører litt før henting av varen. Kommer å inspiserer varen og overfører resten av penga på nettbank når handel er i boks og vedkommende får med seg varene.

Dette fungerer også meget bra med minimal risiko slik jeg ser. Snakket med banken og betaling som er gjort i nettbank kan ikke stoppes i utgangspunktet fikk jeg beskjed om.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •