Høytalerpakke + forsterker anbefalinger 50-70k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalerpakke + forsterker anbefalinger 50-70k

Hei!

Nå har jeg kommet over et hus, og dermed oppgraderes det til skikkelig annlegg. Tidligere har det vært et mindre enn ok surround anlegg til stuen. Nå vil jeg ha noe med en forsterker som veier mer enn alt det jeg hadde tidligere (ikke at vekten er viktig, jeg ønsker bare noe større). Er like grønn på hifi høytalere som jeg var på prosjektor dengang jeg spurte om det.

Rommet er 3.70m x 6.00m. Jeg var innom soundgarden og snakket med dem om hva de ville anbefale og de ga meg et tilbud på denne pakken:

JBL LS-serie høyttalerpakke med sub | Soundgarden

og denne til å drive dette med

Pioneer SC-LX73 surround receiver - Elkjøp

Det er 2 ekstra bakhøytalere i den øverste pakken som skal brukes i et 7.1 oppsett og jeg tror jeg fikk en litt annen sub med i pakken JBL, men større og kube aktig.

Nå spør jeg dere, jeg skal nok bygge inn rommet litt for lydisoleringens skyld itilfelle dette spiller noen rolle og jeg kan gå tilbake til 5.1 om det er mer optimalt for rommet. Anlegget er mest for tv-spilling, en kansje like mye film og litt musikk (klassisk/filmmusikk, rock og heavy metall, om musikk kriteriet ødelegger for noen høytalere som er ekstremt gode på spill og film så kan musikk kuttes ut)

Har dere noe annet dere vil anbefale? Jeg kan gå litt over 50k +10-20k tenker da på forsterker i prisen også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jbl ls serien er helt rått på film/spill og fungerer meget bra til musikken du nevner også.
    Andre alternativer blir da blandt annet Klipsch rf63 og kanskje Dali Mentor 6.

Du har ikke vurdert en receiver til halvparten så mange kroner som den fra pioneer og heller spe på med en effektforsterker?
    Det er forståelig hvis du ikke ønsker to bokser i tv benken, men lydmessig tror jeg det er endel å hente på dette.

Er ingen ekspert på surround, men trenger du virkelig 7.1? Kommer veldig mange filmer kun med 5.1 lyd? Blir jo en dyr affære med ls40 rundt hele 8)

Kanskje det var en Velodyne sub du skulle få med? Disse får hvertfall mye skryt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde kjørt 5.1 først og lånt noen høytalere til å teste 7.1 senere.

Det er veldig få filmer som kommer ut med ekte 7.1 spor. I mine 60 blu-ray filmer har jeg 5stk som har 7.1 spor.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett ganske mange filmer med LS40 som front og LS Center. Dette er rå saker men krever mye effekt. Meget bra både til musikk og film. LX73 drar de sikkert ok, men jeg tror det er endel å hente på et effekttrinn til frontene. Men dette er jo noe du kan "slenge på" senere.

Tviler på at du blir skuffet dersom du velger LS-serien til JBL.

Andre forsterkeralternativer kan være Yamaha RX-V3067 eller Denon AVR-4311. Begge har blant annet bedre grafisk brukergrensesnitt (hvis det betyr noe). Lyden er noe "varmere" i Denon etter min mening.

Dersom du ikke MÅ svi av 50k på nytt anlegget anbefaller jeg at du vurderer XTZ sin pakke til 28k. Dette er også kvalitetesvarer som etter min mening burde koste endel mer. Her får du mye for pengene.

Yamaha RX-V2067B + XTZ 99.36 XL-pakke 5.1 m/Sub/Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

og bruke resten på skikkelig videogear

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for tips!

5.1 var også en plan, men da jeg oppga romdimensjonene og spurte om 5.1 vs. 7.1 så sa med en gang at det var plass til 7.1, er det så lite som støtter 7.1 så drøyer jeg bare de to siste høytalerene.

Jeg MÅ ikke bruke 50k, men det er det jeg har tilgjengelig etter jeg har lagt ut for videoutstyr (Panasonic TX-P65VT20 kjøpes inn, prosjektor har jeg allerede noe som jeg skal kjøre dødt), men skal kikke på XTZ pakken ikke dumt å bruke mindre heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Du har ikke vurdert en receiver til halvparten så mange kroner som den fra pioneer og heller spe på med en effektforsterker?
    Det er forståelig hvis du ikke ønsker to bokser i tv benken, men lydmessig tror jeg det er endel å hente på dette.
    Jeg har som sagt ikke snøring på reciever og forsterker osv. jeg har plass til flere bokser så dette er ingen problem om det er omtrent samme pris men muligens bedre lyd.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes dette ser ut som et fint grunnlag. LS-pakken er ganske rå, og LX73 tror jeg vil være en fin match til å begynne med. Soundgarden fører begge, så be om en demo. Men hvorfor kjøpe LX73 på elkjøp? Soundgarden har denne på tilbud til 13k.

LX73 er vel basert på ICE effektforsterkere (som LX83) og i så måte kan de fungere bra å utvide med Rotel(som også har ICE på noen produkter) for å beholde samme klangen.

Sitter å funderer på LS-pakke selv nå, med LX73 eller 83. Men jeg har planer om å drive de med reciever.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Men hvorfor kjøpe LX73 på elkjøp? Soundgarden har denne på tilbud til 13k.
    Hehe, jeg får denne også med i pakken hos soundgarden, men jeg fant ikke link til denne på sidene deres

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt komplett LS-sett, både med LX 73, og LX 83, jeg person ville gått for 83en, mer power i bunn, og den holder STÅLKONTROLL på høyttalerne.

I tillegg ville jeg valgt Velodyne CHT 12 forran LS subwooferen, sparer noen krone på det, også spiller den en del bedre enn JBL-subwooferen.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansy
    Jeg har hørt komplett LS-sett, både med LX 73, og LX 83, jeg person ville gått for 83en, mer power i bunn, og den holder STÅLKONTROLL på høyttalerne.

I tillegg ville jeg valgt Velodyne CHT 12 forran LS subwooferen, sparer noen krone på det, også spiller den en del bedre enn JBL-subwooferen.
    Hørte den pioneer LX 83 i stereo på ls 80 og det spillte bra det. God match den der pioneeren. Men stålkontroll hadde den ikke, for det var stor forsjell når vi kastet på en mcintosh mc 602 på 80 kg ..

Litt uvesentlig, men det er mer å hente på de frontene en hva den receiveren kan gi .

Til film er nok LS 83 mer en nok. Og også på musikk for mange. Men er jo mulig å kjøpe en effekt senere om man savner noe.

:Edit:
    med velodyne subben kan han jo evnt bruke litt sub til musikk også, og avlaste pioneeren litt i bassen ( dele på 60/80 hz), da burde det være nok med lx 83 eller 73 også .

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er virkelig LS-suben så dårlig? Har hatt CHT-12R tidligere, men tenkte på dobbel LS120P til oppsettet jeg funderer på. Kan dere si noe om hva som er forskjeller.

Planen er å bruke de mest til film, men tenkte mitt om at LS kanskje var best på musikk.

Geir Arne

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er virkelig LS-suben så dårlig? Har hatt CHT-12R tidligere, men tenkte på dobbel LS120P til oppsettet jeg funderer på. Kan dere si noe om hva som er forskjeller.

Planen er å bruke de mest til film, men tenkte mitt om at LS kanskje var best på musikk.

Geir Arne

Jeg vet ikke så mye om den LS subben. Hørte den en gang sammen med stativene i LS serien og det låt greit det. .

Anbefaler kjøper å høre, da det er noe med det når subben er i samme serie/samme elementer etc. Jeg personlig hadde ikke ville brukt sub til musikk på LS 80, så jeg ville hatt en som gikk djupt på film. Veeeeldig djupt

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Jeg vet ikke så mye om den LS subben. Hørte den en gang sammen med stativene i LS serien og det låt greit det. .

Anbefaler kjøper å høre, da det er noe med det når subben er i samme serie/samme elementer etc. Jeg personlig hadde ikke ville brukt sub til musikk på LS 80, så jeg ville hatt en som gikk djupt på film. Veeeeldig djupt
    Når du sier "låt greit det" aner jeg at det var noe du ikke likte. Det er dette jeg lurer på hva er. :P

Geir Arne

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte den pioneer LX 83 i stereo på ls 80 og det spillte bra det. God match den der pioneeren. Men stålkontroll hadde den ikke, for det var stor forsjell når vi kastet på en mcintosh mc 602 på 80 kg ..
    HALLO! Det er en vesentlig prisforskjell som burde nevnes. Er det 20-30000 i prisforskjell på de 2 komponentene tro???

Blir litt feil og sammenlikene de 2 da egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt feil å sammenlikne de to ja, men et poeng kommer likevel frem!
    Nemlig det at Jbl ls80 gjerne bør ha litt mer krefter og det får man med en effektforsterker. Man må ikke akuratt kjøre mcintosh.

Parasound Nc eller Emotiva hadde nok vært noe. Legg da 8-10 lapper i effekt og 5-6 i receiver.

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter:

Forstår det slik at du får et eget rom til dette. Vil derfor anbefale deg å bruke litt penger på akustiske tiltak (som det så fint heter ). Ser du nevner dette selv, også... Hjelper lite med dyre ht, hvis ikke rommet er bra.
    Med min meget begrensede kunnskap vil jeg råde deg til følgende:
    1. Akustiske tiltak, som jeg antar du har anledning til (ikke spør meg om hvordan, pris etc., hehe...)
    2. Finn høyttalere du liker
    3. Match de med riktig elektronikk
    4. NOK EFFEKT!!!

Verre er det ikke :-P

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier "låt greit det" aner jeg at det var noe du ikke likte. Det er dette jeg lurer på hva er. :P

Geir Arne
    hehe jeg synes det låt bra da.. Men jeg foretrekker LS 80 for musikk kontra stativhøytallerene + subben. Men dette er litt subjektivt, for jeg er overfølsom for bass. Om jeg hører overgangen / når suben slår inn, mister jeg liksom hele helheten i lydbildet. Har blitt litt allergisk her.

Nå er mine nåværende høytallere ekstremt god til dette med sammenheng i forhold til mange høytallere med flere elementer også da, og dette er kanskje grunnen til jeg er så kritisk her . ( Det er ulemper også med "dual consentric" teknoligien så sier ikke det er perfekt heller, men dette er jo litt off topic ) .

Edit : fjernet en del, ble litt mye vas og synsing

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    HALLO! Det er en vesentlig prisforskjell som burde nevnes. Er det 20-30000 i prisforskjell på de 2 komponentene tro???

Blir litt feil og sammenlikene de 2 da egentlig.
    Viss du leser heler inlegget skrev jeg det var litt uvesentlig, men poenget var jo at de har ikke vondt av mer krefter en den receiveren . Om man snakker ny pris er det nok nærmere 70 000 kr forskjell forresten, mener de 602 gikk for 89k i sin tid ( kan ta feil her ).

Men en kraftig effektforsterker til frontene vil jeg anbefale OM musikk er viktig. Trengs ikke så mye til film da mye av bassen blir subben sin oppgave.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du leser heler inlegget skrev jeg det var litt uvesentlig
    UVENSENTLIG JA, DET ER HELT SIKKERT!!!...neida...tuller fælt på disse seine kveldstimer. Var litt for rask akkurat der. Regnet med den kommentaren kom 8)
    SORRY8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen linkte til en side eller forklare kjapt oppsett med reciever og effektforsterker? Liker å sette meg passe godt inn i ting før jeg kjøper, har fått grunnleggende forklaringer rundt forsterker osv. men aldri forstått oppsettet med to bokser (forsterker og reciever) og hvorfor.

Eventuelt også komme med forslag til en pakke med forsterker(eller er det effektforsterker) & reciever som ligger på omtrent det samme som den pioneeren i pris men kansje gir bedre lyd.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •