Veiledning for kjøp av allrounderanlegg Maks (15k)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Veiledning for kjøp av allrounderanlegg Maks (15k)

Hei.
    Har en kjellerstue på ca 35 kvm, som brukes til fest og filmtitting.

Planen var å skaffe høyttalere, forsterker og evt sub, som gir best mulig lyd til ca 15 k.

Jeg skjønner at dette blir veldig generelt, men kan si at målet hverken er "rølpehøyttalere" eller høyttalere med entusiast-lydbilde.

bruket er som sagt film og musikk. Takker på forhånd for svar :-D

Edit: det hjelper også om utseendet på anlegget ikke skremmer vannet av kvinner :neutral: .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo eller surround?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker at stereo må være best egnet til det bruket. med eller uten sub alt ettersom hva som gir mest lyd for pengene :-)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva + klipsch
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Emotiva + klipsch
    Hvor får får jeg kjøpt disse? har du link?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke veldig inn i HiFi-verden, og skulle kanskje fortalt at jeg helst vil bestille fra Norge.

Det hadde vært kjempefint å fått forslag til konkrete komponenter fra konkrete butikker (gjerne nett), da jeg ikke vet hvordan pengene best kan fordeles mellom de forskjellige komponentene, og hvilke komponenter som er en bra match

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan musikk hører du på?
    Klipsch burde du uansett høre før du handler da de har forholdsvis skarp diskant som ikke passer for alle.Jeg syns den blir altfor skarp ved litt volum pådrag men folk sier at hvis du matcher de med riktig forsterker så lir det ikke noe problem lenger.

Jeg kan anbefale deg Bowers & Wilkins men de koster 10k nye og du må ha en veldig strømsterk forsterker for å få skikkelig liv i dem, men da våkner de til gjengjeld skikkelig!!Nad sin 372 på 2x150w er en god kandidat der men den koster også 10k så da har vi sprengt budsjettet ditt allerede...
    Men hvis det er aktuelt å kjøpe brukt finnes det utrolig mange bra kjøp her på bruktmarkedet og finn.no
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Hvordan musikk hører du på?
    Klipsch burde du uansett høre før du handler da de har forholdsvis skarp diskant som ikke passer for alle.Jeg syns den blir altfor skarp ved litt volum pådrag men folk sier at hvis du matcher de med riktig forsterker så lir det ikke noe problem lenger.

Jeg kan anbefale deg Bowers & Wilkins men de koster 10k nye og du må ha en veldig strømsterk forsterker for å få skikkelig liv i dem, men da våkner de til gjengjeld skikkelig!!Nad sin 372 på 2x150w er en god kandidat der men den koster også 10k så da har vi sprengt budsjettet ditt allerede...
    Men hvis det er aktuelt å kjøpe brukt finnes det utrolig mange bra kjøp her på bruktmarkedet og finn.no
    Jeg liker ikke at diskanten blir for skarp. Setter pris at man kan høre på høy musikk uten at det føles som kniver i ørene. Jeg har nok ingen forsterker som kan dra skikkelige komponenter. Her snakker vi om et eller annet kjøpt på partivare på co-op for 1,5 k for 6 år siden.

Går i mye forskjellig, hovedsakelig rock, men også noe hiphop, så litt "trøkk" hadde vært bra, spesielt med tanke på at jeg planlegger å bruke dette oppsettet til film også.

Har sett på surround.no, og har inntrykk av at det er "mye rart" der. har også sett på hifiklubben.no, men får inntrykk av at komponenter derifra sprenger budsjettet lenge før man kommer opp i ett oppsett som kan spille høyt med skikkelig fylde i de lavere frekvenser.

Bor i ingenmannsland, og bruktkjøp er nok uaktuelt uten at jeg får sett på standen på produktet først.

Dette oppsettet skal stå i et rom som brukes til sosiale sammenkomster, og føler dermed at jeg ikke trenger å legge alle pengene i et anlegg som gir "perfekt lyd-gjengivelse", men det er absolutt en fordel at den ikke er helt grøtete.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler høyttalere fra System Audio, som selges av Soundgarden. Knallgod lydkvalitet, gode allround egenskaper og flott design.

For eksempel System Audio SA Aura 60 sammen med en Harman/Kardon HK980 forsterker

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett på:

NAD C356BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
    +
    DALI LEKTOR 6 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    +
    LOGITECH Squeezebox Touch | Hi-Fi Klubben for avspilling av Mp3/flac o.l. ifra PC. CDspiller får du i andre rekker .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette likte jeg! dere humrer sikkert når dere leser dette, men leverer 6,5"/5" bass-elementer nok lavfrekvens når man drar på en basstung sang? synes NAD-oppsettet så veldig pent ut er det rom for å gå opp på forsterker/høyttaler om man dropper Squeezeboxen? :twisted: kan for eksempel concept 10 drives av denne forsterkeren?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En som vil ha noe som ikke trenger å være "høyttalere med entusiast-lydbilde" som skal brukes til fest og film i en et stort rom kombinert med rock og hiphop med godt pådrag, også blir SA og Dali annbefalt

Hehe, skulle gjerne ha nevnt en rekke merker som Mordaunt Short, Monitor Audio, B&W, Vienna, Tannoy og mange fler som har noen bra saker, men jeg må si meg enig med Ostemannen her, Klipsch er definnitivt veien å gå.
    Jeg syns absolutt ikke det er bra med alt for mye intensivitet i toppen på høyt volum, men selv på veldig høyt volum vil jeg ikke beskrive et greit matchet klipsch system som at det "føles som kniver i ørene".

Har selv en av "verstingene" tror jeg, i RF-7 kombinert med en kraftig forsterker og NAD pre, tror noe slikt hadde passet serdeles godt i denne sammenheng.

Ikke vær redd for å kjøpe brukt, da får du ofte mye for pengene.
    Hos hifiklubben er prisene stive og du får ingen rabatt, men de er jo lette å handle fra da de finnes over hele landet.
    Klipsch er også lette å handle, mange butikker sender om man spør om det og om man får en bra deal så er det liten risiko knyttet til det kjøpet.

Kombinasjonen NAD/Klipsch er kanskje ikke verdens beste, men det er veldig lett å kjøpe og klubben selv har ingen høytaler med samme morrofaktor på film og fest uten å gå over i det man er nødt for å kalle den litt mer rølpete delen av høytalere, nemlig CerwinVega velger å ikke annbefale det.

Klipsch har for ikke lenge siden kommet med nye modeller eller mkll altså en oppgradering av RF serien, noe som medfører et lite prisras på de mkl som fortsatt er i butikkene. Du får RF-82 for 7k altså billigere enn Dali Lektor 6 og da blir det ennå mer uforståelig å handle Dali for min del.
    RF-62 (5500,- nå) er kanskje en høytaler jeg liker bedre, men med tanke på størrelsen på rommet og hva du er på jakt etter kan nok storebror være bedre.
    Om du vurderer å legge litt mer penger i det senere ville jeg vurdert serien over RF-63 som nå ligger på 13k de fleste steder.

Om du er ute etter en best mulig match og ikke bare ser praktisk på det ville jeg sett etter en annen amp enn NAD, de er ikke dårlige, syns faktisk du får ganske bra for pengene på tross av at det er Hifiklubben.
    Uansett er det merker som Vincent og Parasound mange annbefaler, Emotiva sier noen er bra med dem, men det var igjen vanskelig å kjøpe i norge.

Kjøpe på brukten her inne annbefales:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=71593&cat=12

RF-7 til 12k er ikke nye, men du verden for noen høytalere!
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=71473&cat=12

Emotiva har også høytalere, de vet jeg ingenting om vel å merke.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=71463&cat=12

NAD 372
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=71552&cat=13

Advance Acoustic MAA 405http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/71627

Den fortserkeren jeg liker best av det jeg har hatt:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=71364&cat=13
    Men her trenger du preamp også og det strekker nok budsjettet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vivian
    Dette likte jeg! dere humrer sikkert når dere leser dette, men leverer 6,5"/5" bass-elementer nok lavfrekvens når man drar på en basstung sang? synes NAD-oppsettet så veldig pent ut er det rom for å gå opp på forsterker/høyttaler om man dropper Squeezeboxen? :twisted: kan for eksempel concept 10 drives av denne forsterkeren?
    Concept 10 er for meg ikke en bra høytaler, Squeezeboxen er ikke et must, men det er en utrolig bra lydkilde. Om du er på jakt etter et komplett system ville jeg vurdert den, har du en annen kilde kan du egentlig se bortifra den.

Forrøvrig skal du ikke la deg lure av 2x6,5" høytalere selvom de ofte mister noe i dypet naturligvis.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utdypende svar Ajselj! Finnes det noen norske seriøse forhandlere som selger disse produktene du nevner? Anlegget skal kjøpes med flere som bor der, og de har satt som betingelse at ting absolutt ikke skal kjøpes brukt, ikke spør meg hvorfor

Men ville du anbefalt lektor 6 foran concept 10? lydkilde er ikke noe problem

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger veldig mye nad på brukten. 275 er jo nedsatt hos hfk, så den er jo relativt billig.

Emotiva ligger litt på finn av, men det er Amerikansk, så det må importeres. Har til gode å høre om dårlige erfaringer med å handle fra de.

Klipsch får mye skryt for trøkk etc.

Dersom du har muligheter for å sprenge budsjettet så ville jeg kjøpt.
    - Ikon 6
    - CV hfa18sx
    - Denon Reciver/2kanals forsterker med pre-out.

Diskanten til Ikon er himmelsk, og ikke skrikende. Matchen med denon er ganske god syntes jeg. Lettdrevne er ikon, men for å yte godt alene kreves effektforsterker. I dette oppsettet er dali mellomtone og diskant. Det krever lite watt av reciveren, og bassen tar CV subben seg av.

Dersom du handler brukt så vil du ikke havne så langt unna 15k.

Klipsch eller Ikon er mine tips.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Ligger veldig mye nad på brukten. 275 er jo nedsatt hos hfk, så den er jo relativt billig.

Emotiva ligger litt på finn av, men det er Amerikansk, så det må importeres. Har til gode å høre om dårlige erfaringer med å handle fra de.

Klipsch får mye skryt for trøkk etc.

Dersom du har muligheter for å sprenge budsjettet så ville jeg kjøpt.
    - Ikon 6
    - CV hfa18sx
    - Denon Reciver/2kanals forsterker med pre-out.

Diskanten til Ikon er himmelsk, og ikke skrikende. Matchen med denon er ganske god syntes jeg. Lettdrevne er ikon, men for å yte godt alene kreves effektforsterker. I dette oppsettet er dali mellomtone og diskant. Det krever lite watt av reciveren, og bassen tar CV subben seg av.

Dersom du handler brukt så vil du ikke havne så langt unna 15k.

Klipsch eller Ikon er mine tips.
    oppsettet ditt så rimelig heftig ut, men det kommer jo desverre på 27 k kjøpt nytt

Som sagt skal dette kjøpes nytt, gjennom en fjernforhandler i Norge. Likte det presenterte Dali/nad-oppsettet, men lurer på om concept 10 hadde vært bedre for den type bruk, om forsterkeren klarer å dra den?

finnes det andre kombinasjoner med sub til den prisen, eller vil gulvhøyttalere + forsterker gi mest igjen for pengene?

finnes det norske forhandlere som selger klipsch?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppsettet ditt så rimelig heftig ut, men det kommer jo desverre på 27 k kjøpt nytt

Som sagt skal dette kjøpes nytt, gjennom en fjernforhandler i Norge. Likte det presenterte Dali/nad-oppsettet, men lurer på om concept 10 hadde vært bedre for den type bruk, om forsterkeren klarer å dra den?

finnes det andre kombinasjoner med sub til den prisen, eller vil gulvhøyttalere + forsterker gi mest igjen for pengene?

Synd du ikke kan kjøpe brukt, for da kunne du fått det rimelig!
    Flyttesalg : Prisbelønnede Dali Ikon 6 til salgs - FINN Torget
    cerwin vega HFA-18 SX - FINN Torget
    Denon AVR-2809 og Cambridge Azur 640C v2 - FINN Torget

De 3 kommer på ca 15k. Bedre skal er det vanskelig å finne. Denonen har de nyeste formatene utenom 3d.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utdypende svar Ajselj! Finnes det noen norske seriøse forhandlere som selger disse produktene du nevner? Anlegget skal kjøpes med flere som bor der, og de har satt som betingelse at ting absolutt ikke skal kjøpes brukt, ikke spør meg hvorfor

Men ville du anbefalt lektor 6 foran concept 10? lydkilde er ikke noe problem
    Det finnes norske forhandlere av alt jeg nevnte unntatt Emotiva, det hifiklubben har utgjør ikke en tiendel av merkene som finnes i norge engang og jeg ville personlig ikke annbefalt noe som helst fra dali før Helicon serien som begynner på 42k.
    De demoene jeg har hatt med Ikon har vert selve definisjonen av slitsom diskant og det har blitt en del demoer i forskjellige situasjoner etterhvert.

Verd for de som nå tipser om brukt dealer at det sto "absolutt ikke skal kjøpes brukt" greit nok, men ja det er en hel rekke forhandlere av Klipsch i norge, kanskje de best kjente er Oslo hificenter, Tonart (trondheim) og Resonans i Stavanger.

Min favoritt er Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! som har butikk i oslo men som også sender til den som trenger det de vil nok annbefale marantz forsterker om du spør dem og det var etter demo på marantz jeg selv kjøpte mine RF-7. Hvor holder du til hen? kanskje noen i nærheten av deg er villig til å gi demo om du ikke har annledning til å stikke innom en klipsch forhandler.

Syns Ostemannen hadde et godt poeng med klipsch og emotiva, men Ikon og denon reciever? hehe der er du på bærtur mener nå jeg.

Når det dreier seg om hva du får mest igjen for pengene når du kjøper så er det et enkelt system med to gulvstående høytalere og en god forsterker.

Husk også at når det gjelder kabler så er det forskjeler i lyden, men så lenge dimensjonen på kabelen er god, like lange til begge høytalere og ikke ligger i krøll eller inntil veldig mange andre ledninger så går det bra.
    Du trenger IKKE kablene gutta på Hifiklubben vil du skal kjøpe, gjorde den feilen selv for noen år tilbake og de ligger å samler støv til fordel for kabler jeg laget selv for en veldig mye rimligere penge.
    Kabler kan du kjøpe på chlas ohlson eller biltema og spare de pengene.
    Samme gjelder egentlig signal kabler, men hold deg unna de aller aller billigste lakris snorene, en hundrelapp for signalkabler til denne bruken burde holde.
    Tar jeg veldig feil hvis jeg anntar at lydkilde er spotify eller mp3 fra pc?

Tror nok jeg hadde gått for en NAD 375 kombinert med Klipsch RF-82 om jeg ville ta den trygge veien og ikke teste noe "ukjente" saker.

Dersom du ønsker å ikke følge mitt råd om Klipsch (jeg mener det er midt i blinken) så vil jeg annbefale deg å se på Surround.no - Høyttaler spesialisten der får du også mye for pengene, XTZ og Dynavoice er merkene jeg har testet derfra og det var bra til prisen selvom hvertfall ikke sistnevnte kan sammenliknes med Klipsch.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AjSelj]En som vil ha noe som ikke trenger å være "høyttalere med entusiast-lydbilde" som skal brukes til fest og film i en et stort rom kombinert med rock og hiphop med godt pådrag, også blir SA og Dali annbefalt

Til AjSelj: jeg anbefaler System Audio ut fra kriteriene "som gir best mulig lyd", "målet er hverken rølpehøyttalere eller høyttalere med entusiast-lydbilde" og "utseendet på anlegget ikke skremmer vannet av kvinner".

System Audio spiller fin fint på rock og hip hop har et herlig driv. Volumet blir høyt nok for de fleste og bassen er stram og djup. For lavfrekvent "lyd" må oftest subwoofer til.

Nå ser jeg at det nevnes Ikon 6 og Lektor 6 som er i samme gate som System Audio Aura 60. Alle disse er knallgode høyttalere og man må ikke ha Klipsch bare fordi man liker å spille høyt eller høre på rock.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at lydkilden stort sett vil være minijack-utgang fra pc med low-bitrate spotify, men også CD og bluray Etter å ha lest meg litt opp på klipsch ser dette ut til å være midt i blinken! Men har googlet litt rundt, og det virker som om enkelte mener at NAD og klipsch er en dårlig kombo fordi NAD er for "veikt", og at rotel er perfect match, da en NAD-forsterker med klipsch blir tynt, skrikende og slitsomt? Noen tanker rundt dette? håper på en fyldig lyd fra disse, både på høyt og lavt volum

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •