Veiledning for kjøp av allrounderanlegg Maks (15k) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    +1 på AjSelj's forslag.

Klipsch trenger ikke all verdens forsterker når det kommer til kraft, den trenger heller en forsterker med god kontroll på lave laster. MAO en god men ikke nødvendigvis sterk forsterker.

En forsterker som jeg vil tro er god på klipsch er XTZ A100D3. XTZ Class A100 D3, Sølv/sort Forsterkere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Den har digitale innganger og, som vil bevare lydkvalitet i større grad hvis du har digital utgang på PC.

Sammen med Klipsch RF-82 / RF-63 så har man nokk noe som kan lyttes til=)

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du int så kan du få tilbudet mitt på onkyo 808 på elkjøp til 6500, er noen uker ventetid, men du sparer 1500.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ Class A100 D 3 + XTZ 99.36 Pianolakk XTZ | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Denne pakken burde være et godt kjøp. Den forsterkeren har vel også innebygget DAC hvis ikke jeg tar helt feil.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Syns Ostemannen hadde et godt poeng med klipsch og emotiva, men Ikon og denon reciever? hehe der er du på bærtur mener nå jeg.
    Smaken er som baken. Jeg kjører Selv Denon+Dali(Av og til Crown)+cv. Den kombien vil jeg si er bedre enn Klipsch på musikk/party. Men det er pga jeg liker diskanten til Ikon mye bedre. Mye bedre spredning(større sweetspot), og har aldri opplevd skrikende diskant. Samt super bass på musikk. syntes ikke CV sine subber fortjener noe "dritt" stempel.

Jeg skrev
    Denon Reciver/2kanals forsterker
    pga det er rimelig+god match.

Skal langt ifra påstå at Klipsch ikke gir bra filmlyd etc, for det gir de. :-D

CV subben er utrolig mye for pengene. Utrolig bra musikksubb. Ned til 35hz så duger den også som filmsubb.

Til TS: Hvorfor vil du ikke kjøpe brukt? Emotiva må du enten importere eller kjøpe brukt. Finnes andre matcher til Klipsch også
    Her er link til emotiva
    Her er link til soundgarden
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Smaken er som baken. Jeg kjører Selv Denon+Dali(Av og til Crown)+cv. Den kombien vil jeg si er bedre enn Klipsch på musikk/party. Men det er pga jeg liker diskanten til Ikon mye bedre. Mye bedre spredning(større sweetspot), og har aldri opplevd skrikende diskant. Samt super bass på musikk. syntes ikke CV sine subber fortjener noe "dritt" stempel.

Jeg skrev pga det er rimelig+god match.

Skal langt ifra påstå at Klipsch ikke gir bra filmlyd etc, for det gir de. :-D

CV subben er utrolig mye for pengene. Utrolig bra musikksubb. Ned til 35hz så duger den også som filmsubb.

Til TS: Hvorfor vil du ikke kjøpe brukt? Emotiva må du enten importere eller kjøpe brukt. Finnes andre matcher til Klipsch også
    Her er link til emotiva
    Her er link til soundgarden
    Det er de jeg kjøper med som absolutt ikke vil det, så gidder ikke krangle med dem

Men har googlet litt rundt, og det virker som om enkelte mener at NAD og klipsch er en dårlig kombo fordi NAD er for "Veikt", at det blir tynt, skrikende og slitsomt? Noen tanker rundt dette? håper på en fyldig lyd fra disse, både på høyt og lavt volum

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vivian
    Det er de jeg kjøper med som absolutt ikke vil det, så gidder ikke krangle med dem
    Men har googlet litt rundt, og det virker som om enkelte mener at NAD og klipsch er en dårlig kombo fordi NAD er for "Veikt", at det blir tynt, skrikende og slitsomt? Noen tanker rundt dette? håper på en fyldig lyd fra disse, både på høyt og lavt volum
    Bruker selv NAD preamp på mine RF-7, og jeg må si at det fungerer over all forventning bra sammen med en kvalitets PA amp.
    Uansett så vet jeg at det er mange meninger om å ha Klipsch på NAD amp, men det virket som om du ønsket å handle noe på hifiklubben.
    Hvor vidt det blir "veikt" eller ikke med en NAD 375 på RF-82 skal jeg ikke si for sikkert, men tviler på det, er bra med krefter i den ampen og Klipschene trenger ikke mye power for å spille virkelig høyt.
    Rotel kan være en bra match, men beste du kan gjøre er å lese på klipsch trådene her, da finner du ut mye ganske raskt.
    Jeg skrev pga det er rimelig+god match.
    Skal langt ifra å påstå at Klipsch ikke gir bra filmlyd etc, for det gir de.
    Skal ikke si imot at folk har forskjellig smak, men noen her må lære seg å tenke litt utenfor hva man selv liker og se styrkene på de høytalerne man kanskje selv ikke liker aller best oppimot hvilke egenskaper den enkelte trådstarter vektlegger.
    En høytaler som skal spille i et rom på 35kvm, til den musikken som blir nevnt, en og annen film, en høytaler som ikke spiller grøtete og takler å spille til en og annen fest.

Å bli anbefalt Dali lektor 6 eller SA med 4"ere fremfor Klipsch RF-82 eller RF-63 blir for meg som å anbefale Toyota prius til en som beskriver en Golf GTI.
    Ja toyotaen kommer sikker opp i omtrent samme fart, men gud hvor mye artigere GTI er .

Om du skal ha med subb i denne miksen så er det veldig få stereo forsterkere som har noen god måte å integrere en subb på, da er det i så fall lettere med to subber eller så burde man bruke en reciever og da kan man jo likegodt velge å gå for en full surre pakke fordi en stereo forsterker til samme prisen som en surround reciever vil nesten alltid gi deg bedre lyd i to kanaler.
    Om man velger surround så strekker plutselig ikke pengene særlig langt, jeg mener du kan få en veldig underholdende surround pakke fra surround.no for den prisen men kvalitetsmessig blir det et vesentlig trinn ned.

Jeg sier ikke at CV ikke er bra på sin måte, men hva er poenget med å kjøpe små høytalere som skal spille penere bare for å slenge på bassdelen fra en CV XLS høytaler? Buldrer mye, men kvalitets bass er det ikke og da mener jeg det blir en missmatch uansett. Mener ikke å være frekk men " Utrolig bra musikksubb" er på grensen til å være direkte usant hvis ikke det er over.
    bedre med en 12" XTZ subb da i så fall, selv om også de har sine svakheter.
    Ned til 35hz? de fleste fornuftige høytalere har jo en del output ned til 35 hz.
    Jeg bruker subb i de fleste tilfeller, men gjerne ned til 16 hz eller dypere :twisted:

Jeg skal ikke diskutere med deg godeste frha om SA er bra eller dårlig, men den høytaleren du nevner har noen veldig veldig klare fysiske begrensninger i forhold til en høytaler som eks RF-82.

System Audio Aura 60 10k (orginalpris 12k):
    dimensjoner (BxHxD) cm: 14,5 x 113 x 27,5
    frekvensområde +/- 3 dB: 40—35.000 Hz
    impedans: 8 ohm
    4,5" drivers
    følsomhet (1W, 1m): 89 dB
    belastbarhed: 50 / 250 Watt
    vekt (høyttaler): 21 kg

VS

Klipsch RF-82 7k (orginalpris 10k):
    dimensjoner (BxHxD) 41.4cm 111.4cm 23.5cm
    frekvensområde 33Hz-24KHz ± 3dB
    impedans 8 ohm
    8" drivers
    følsomhet (1W, 1m): 98 dB Power handling 150W RMS / 600W Peak
    vekt 30kg

Jeg velger å sette RF-82 som sammenlikning fordi om jeg bruker 63 blir det bare ennå mer urettferdig i klipsch favør da de går dypere, tåler mer, har ennå litt høyere følsomhet og enda bedre diskant enn 82.
    Klipschene blir heller ikke veldig voldsomme i et rom på over 30 kvm, forskjell på å se hvor høytaleren er og å bli skremt av dem.
    JA du er nødt for å undersøke hvilken forsterker som passer med Klipsch, men det må man søren meg med SA også for hvis de to demoene jeg hadde med SA og Hegel var det beste de klarer så skjønner jeg ikke hvordan de kan anbefales er jeg redd.

Det nevnes at "man må ikke ha Klipsch bare fordi man liker å spille høyt eller høre på rock." men hvorfor skal man nøye seg med noe som er dårligere på disse tingene når man kan kjøpe noe som er midt i blinken for en rimeligere penge?

Hvorfor kjøpe nest best til en dyrere penge?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    om du int så kan du få tilbudet mitt på onkyo 808 på elkjøp til 6500, er noen uker ventetid, men du sparer 1500.
    Hyggelig tilbud det vil jeg tro, kan jo hende dere ender opp med surround?..

Sitat Opprinnelig postet av Coffey
    XTZ Class A100 D 3 + XTZ 99.36 Pianolakk XTZ | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Denne pakken burde være et godt kjøp. Den forsterkeren har vel også innebygget DAC hvis ikke jeg tar helt feil.
    XTZ ampen er spennende den, har aldri hørt den selv og det at den har innebygget DAC med digitale innganger er jo meget positivt dersom pcen som skal brukes har digital utgang. Finner sikkert noen som har testet den ampen på noen klipsch høytalere her på forumet.

Har vert svak for XTZ høytalere selv, av det jeg har hørt syns jeg det virker som en knakande god alrounder selvom jeg får litt sån "Jack of all trades, master of none" følelse med dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    Takker for tilbudet! :razz: Men tror målet er en helt enkel stereoforsterker, slik at man får mest mulig "forsterker" for pengene. Dette anlegget blir nok ikke utvidet til surround uansett

Har dere noen norske fjernforhandlere som har greie priser på rotel? og hvilken Rotel skal til for å få Maks ut av rf-82?
    har også hørt gode ord med rf-82 opp mot yamaha-forsterker. noen tanker om hvordan rf-82 spiller mot denne?

Yamaha R-S700 Black 2.1 Stereoforsterker Yamaha | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Må takke for all responsen jeg har fått i denne tråden. Hadde nok blitt ett eller annet "skvip" som en sorroundpakke til 10k på lefdahl, om vi ikke hadde fått hjelp ops:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vivian
    Takker for tilbudet! :razz: Men tror målet er en helt enkel stereoforsterker, slik at man får mest mulig "forsterker" for pengene. Dette anlegget blir nok ikke utvidet til surround uansett

Har dere noen norske fjernforhandlere som har greie priser på rotel? og hvilken Rotel skal til for å få Maks ut av rf-82?
    har også hørt gode ord med rf-82 opp mot yamaha-forsterker. noen tanker om hvordan rf-82 spiller mot denne?

Yamaha R-S700 Black 2.1 Stereoforsterker Yamaha | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Må takke for all responsen jeg har fått i denne tråden. Hadde nok blitt ett eller annet "skvip" som en sorroundpakke til 10k på lefdahl, om vi ikke hadde fått hjelp ops:
    Mange som er hjelpsomme her på forumet, det er det mange som drar nytte av.

Jeg vet desverre ikke hvor kraftig rotel forsterkeren må vere for å drive RF-82 men Tonart.no har både Parasound, klipsch, Rotel og Marantz dessuten har de RF-82 til 6500,- !! du får sikkert andre til å matche den prisen om du spør, men det er en veldig god pris.

TonArt • Marantz PM-8003

TonArt • Vincent SV-226mkII

TonArt • Rotel RB-1552

TonArt • Parasound NC 2125

Noen av disse er bare effekt, og da trenger du en preamp atpå. Kan fort bli mer enn de 15k. Ikke vær redd for å spørre om et tilbud om du kjøper forsterker og høytaler på samme sted.
    Jeg vet ikke hvor du holder til, men tonart er i trondheim og såvidt jeg vet sender de om man betaler for frakt naturlig vis.

Det er butikker med disse merkene i stavanger og oslo også om det skulle hjelpe. (resonans i stavanger og stereofil i oslo for å nevne et par).

*edit
    kommer desverre ikke inn på surround.no sine sider, men det kan kanskje være noe. Kjenner ikke til yamaha sine stereo saker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Mange som er hjelpsomme her på forumet, det er det mange som drar nytte av.

Jeg vet desverre ikke hvor kraftig rotel forsterkeren må vere for å drive RF-82 men Tonart.no har både Parasound, klipsch, Rotel og Marantz dessuten har de RF-82 til 6500,- !! du får sikkert andre til å matche den prisen om du spør, men det er en veldig god pris.

TonArt • Marantz PM-8003

TonArt • Vincent SV-226mkII

TonArt • Rotel RB-1552

TonArt • Parasound NC 2125

Noen av disse er bare effekt, og da trenger du en preamp atpå. Kan fort bli mer enn de 15k. Ikke vær redd for å spørre om et tilbud om du kjøper forsterker og høytaler på samme sted.
    Jeg vet ikke hvor du holder til, men tonart er i trondheim og såvidt jeg vet sender de om man betaler for frakt naturlig vis.

Det er butikker med disse merkene i stavanger og oslo også om det skulle hjelpe. (resonans i stavanger og stereofil i oslo for å nevne et par).
    Trondheim er bare snaue 1,5 timer unna, så det må gå bra men har du noen tanker rundt den yamaha-forsterkeren? har sett på forumet at lyden fra yamaha blir litt "varmere" - vet ikke hva det betyr, men antar at de mener at lyden er fyldig og behagelig å høre på?

vet ikke om den yamahaen har nok kraft?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesning!

Det var en grunn til at jeg i post 4 foreslo klipsch og emotiva.

Gidder ikke starte noe diskusjon her for hva som er best av Ikon og 82, for de har forskjellige fordeler og ulemper. Jeg har aldri foreslått Dali Lekor 6, det er ikke god nok høyttaler. Jeg har foreslått Ikon 6( EISA means nothing? :razz: ).

Jeg sier ikke at CV ikke er bra på sin måte, men hva er poenget med å kjøpe små høytalere som skal spille penere bare for å slenge på bassdelen fra en CV XLS høytaler? Buldrer mye, men kvalitets bass er det ikke og da mener jeg det blir en missmatch uansett. Mener ikke å være frekk men " Utrolig bra musikksubb" er på grensen til å være direkte usant hvis ikke det er over.
    Hehe, vi er nok veldig uenige. Jeg tror ikke du har hørt CV+Ikon kombien i et stort rom.

Ikon 6 er på ingen måte "liten". Den kan fylle store rom uten problemer, bare ikke i bassområdet(med mindre du har en stor effektforsterker).Diskanten er noen steg over det som klipsch sine 82 er. Enten det er rock, trance eller jazz, klassisk som står på menyen.

Dersom man eksperimenterer med plassering, så vil du få mye mer ut av anlegget, og 1-2 subber vil være lett å plassere sømløst i rommet.

Men det virker som om TS. har bestemt seg, og det siste tipset til AjSelj støtter jeg fult ut. Synd du ikke kjøper brukt, for det er veldig mye godt på brukten.

Ville søkt litt på klipsch tråder, og sett hva type match som er mest vanlig. og som folk er fornøyd med. De 3 merkene som AjSelj nevner er nok god match.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesning!
    Det var en grunn til at jeg i post 4 foreslo klipsch og emotiva.

Gidder ikke starte noe diskusjon her for hva som er best av Ikon og 82, for de har forskjellige fordeler og ulemper. Jeg har aldri foreslått Dali Lekor 6, det er ikke god nok høyttaler. Jeg har foreslått Ikon 6( EISA means nothing? :razz: ).

Hehe, vi er nok veldig uenige. Jeg tror ikke du har hørt CV+Ikon kombien i et stort rom.

Ikon 6 er på ingen måte "liten". Den kan fylle store rom uten problemer, bare ikke i bassområdet(med mindre du har en stor effektforsterker).Diskanten er noen steg over det som klipsch sine 82 er. Enten det er rock, trance eller jazz, klassisk som står på menyen.

Dersom man eksperimenterer med plassering, så vil du få mye mer ut av anlegget, og 1-2 subber vil være lett å plassere sømløst i rommet.

Men det virker som om TS. har bestemt seg, og det siste tipset til AjSelj støtter jeg fult ut. Synd du ikke kjøper brukt, for det er veldig mye godt på brukten.

Ville søkt litt på klipsch tråder, og sett hva type match som er mest vanlig. og som folk er fornøyd med. De 3 merkene som AjSelj nevner er nok god match.
    Jeg er glad vi er enige i noe
    Men uansett sier jeg ikke at ingen får syns Ikon er bra selvom jeg ikke liker Noen rimlige dali høytalerer, bare at det ikke der den ideelle høytaler i dette tilfelle. En høytaler trenger ikke være stor for å spille høyt, men den må være det for å slippe å måtte bruke subb, (tenkte mest på SA når jeg nevnte liten, og da i betydningen element areal og kassevolum).

Om den gjør det bra hos EISA så er jo det bra for reklamen, men det betyr ikke for meg at et produkt er det beste. Det er vel sån ca 50 eisa vinnere hvert år og det er mye der jeg ikke ville hatt .
    Det er ikke så lett å integrere en subb godt om du ikke har noen form for justerings mulighet verken på subb eller forsterker, husker ikke i farten hva CV subben har av det, men jeg inbilder meg at den er ganske enkel sånnsett.
    Jeg sier ikke at det ikke kan la seg gjøre, bare at det er vanskelig om man ikke her utrolig heldig med rommet.

At det er mye spennende å få på brukten er jeg helt enig i, men skjønner at dersom det er flere som skal kjøpe sammen er det greit å ha kvitering, garantier og liknende i orden. (om det ikke var noen annen grunn vi ikke vet om.)
    Skal komme tilbake til det med effekt og hva som passer, men tror de merkene jeg nevnte i sist post er et godt utgangspunkt. Er ikke så lett å si hvor mange watt man må/burde ha, det varierer ganske mye fra en forsterker til en annen. tror ikke Rotel integrert med 60watt per kanal er kraftig nok, men det skal jeg ikke være for sikker på.
    Må lese andres erfaringer med rotel på klipsch, samme med Yamaha.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •