alt fra scratch, vinyl

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

alt fra scratch, vinyl

Hei!

Første post her, vær snill

Jeg har begynt, sakte men sikkert, å samle på litt vinyler.
    endel nyere utgivelser, men og endel gammelt (Brahms fra 1927, Bach fra 1936, etc.)

Jeg har derimot ingen platespiller, og ikke noe anlegg for å høre herligheten på.

Jeg trenger altså spiller, forsterker og høytalere, og jeg har ikke noen som helst greie på lydutstyr.
    Jeg vet derimot at bedre = dyrere som regel, samme som i fotoverdenen der jeg vanligvis holder til

Jeg har derimot en liten leilighet, der stua mi er bare rundt 35kvm ca.
    I tillegg har jeg naboer, så det å kunne spille så fryktelig høyt er ikke noen nødvendighet.

Jeg ønsker derimot en sammensetning av produkter som gir en god lyd i små rom, og jeg håper det er mulig å holde kostnadene nede.

Penger har jeg, så det er vel mer snakk om hvor mye jeg ønsker å prioritere på akkurat dette "prosjektet".

Derfor håper jeg at noen av dere kan anbefale meg noe som har god lyd, men ha i bakhodet at jeg har "utrente ører" og ikke like store krav som kanskje mange her inne på forumet

Håper på noen svar!

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Det er egentlig ganske vanskelig å komme med noen anbefalinger så lenge man ikke har noe budjett å gå etter, men det beste rådet er nok å oppsøke forskjellige forhandlere og få dem til å sette opp et anlegg i din prisklasse. Ta gjerne med deg noen av favorittplatene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Penger er en ting, men det er så mange valgmuligheter der ute. Dette tar tid!

Det kan være en idé å rett og slett bare sette en pris. Si ti, elleve tusen for hele driten. Den klassiske regelen er vel så å fordele 1/3 på hver komponent, kanskje noe mer på forsterker. Altså snakker vi rundt 3500 på spiller, 3500 på forsterker og 3500 på høyttalere. Igjen, disse nummerne drar jeg bare ut av rævva mi. Men da har vi et utgangspunkt. Og det bør gi god lyd!

Så går du til Hi-Fi Klubben eller Soundgarden og hører på et sammensatt anlegg i denne prisklassen. Får du ikke lyden du ønsker? OK, kanskje du må bruke 5000 på forsterker, eller teste andre merker. Lyder det helt enestående, langt over forventningene? OK, kanskje du kommer deg unna med et høyttalerpar til 2000. Og så videre.

Jeg er ingen ekspert selv. Men ønsker du stor lyd uten nødvendigvis høy lyd, så er det vel kompakthøyttalere som gir mest for pengene. Så trenger du en forsterker med plateinngang.

Platespillere vet jeg ingenting om. Kanskje What Hi-Fi (whathifi.com) har noen tester og anbefalinger?

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er villig til å kjøpe platespiller brukt bør du ta en titt innom her:

Vinyl

Rega og Pro-Ject har noen gode alternativer i budsjettklassen. Så må du huske at hvis forsterkeren ikke har innebygget RIAA(platespillerforsterker) må dette kjøpes itillegg. Her har Nad, Cambridge og Pro-Ject noen greie modeller i økonomisegmentet.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, og takk for svar!

Jeg har hatt en prat med audio-guruen jeg jobber sammen med, og dette er hva vi kom frem til;

Forsterker:
    Marantz PM-7003
    TonArt • Marantz PM-7003

Platespiller:
    PRO-JECT RPM 1 Genie 3
    http://bigdipper.no/info.php?record=...y=0&niceprice=

Høytalere:
    System Audio SA1750
    System Audio SA1750 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Hele pakken blir vel rundt 15.000,- ca, noe jeg igrunn hadde sett for meg som en grei pris å investere i et begynner-anlegg, så kan jeg heller plusse på eller oppgradere senere om jeg føler for det.

Hva syns dere om kombinasjonen?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av somnium
    Hei igjen, og takk for svar!

Jeg har hatt en prat med audio-guruen jeg jobber sammen med, og dette er hva vi kom frem til;

Forsterker:
    Marantz PM-7003
    TonArt • Marantz PM-7003

Platespiller:
    PRO-JECT RPM 1 Genie 3
    http://bigdipper.no/info.php?record=...y=0&niceprice=

Høytalere:
    System Audio SA1750
    System Audio SA1750 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Hele pakken blir vel rundt 15.000,- ca, noe jeg igrunn hadde sett for meg som en grei pris å investere i et begynner-anlegg, så kan jeg heller plusse på eller oppgradere senere om jeg føler for det.

Hva syns dere om kombinasjonen?
    Dette tror jeg absolutt er et veldig greit utgangspunkt

Ser at forsterkeren har riaa-trinn til mm-pick up så da slipper du å tenke på det i første omgang. Det som er viktig med platespiller er at du får jordet den og forsterkeren skikkelig, hvis ikke kan du oppleve at det kommer unødvendig mye støy.

Gode kabler er heller ikke å forakte. Dette er dog en jungel å gå seg vill i, og det er ganske delte meninger i hifi-kretser om kabelens egenskaper. Gå uansett for kabler med et godt tverrsnitt og god isolasjon.

Lykke til med nytt anlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det ble faktisk litt endring i siste liten mtp. forsterkeren, jeg valgte å gå for en litt kraftigere (og penere i mine øyne):

Harman Kardon HK3490:
    Harman/Kardon HK 3490 Stereoreceiver | Soundgarden

Fikk anbefaling fra Soundgarden på Nordost flatline-kabler, men guruen min var uenig her, da de leverer noe tynnere lyd i kombinasjon med at System Audio-høytalerne leverer mer i høyere frekvenser/diskantområdet (utifra det jeg har lest ihvertfall).

Han skulle ihvertfall ordne kabler til meg, så jeg satser på det blir bra.

Er fotograf til vanlig, så jeg kommer tilbake med litt tøffe bilder når herligheten ankommer

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av somnium
    Er fotograf til vanlig, så jeg kommer tilbake med litt tøffe bilder når herligheten ankommer
    Bilder er alltid populært her på forumet :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •