Hjelpe grønn fyr med alt?! Update.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelpe grønn fyr med alt?! Update.

Hei.
    Dette er min aller første post her på forumet. Har lest endel her og det virker som dere har det hyggelig her.

Jeg må ha meg anlegg og har søkt og lest endel her og på andre steder de siste dagene og er vel fortsatt litt usikker på hvor jeg skal begynne. Mye av musikken jeg hører på er lowfi så det holder og av varierende produksjonskvalitet.

-Saken er den at jeg har endel vinyl. Den musikken jeg vet jeg kommer til å ta med meg i grava ,kjøper jeg på vinyl. Jeg er ikke veldig opptatt av hjemmekino,
    så det jeg hadde tenkt meg var en vanlig forsterker ,en platespiller og et par høytalere
    av den mer kompakte typen. Stua er ca 28 kvm.
    Budsjettet har jeg ikke tenkt noe særlig på ennå, men jeg kommer ikke til å bruke latterlige summer,de har jeg allerede brukt på andre dyre hobbier
    Hvor kraftig forsterker er det fornuftig å gå for? Hvor kraftige høytalere?
    Jeg har en PS3, er det ok å bruke den som cdspiller/blurayspiller?
    Videre har jeg en durelyd i forsterkerene jeg har hatt i denne kåken, jeg mistenker at det rett og slett er støy på hele nettet et eller annet sted utenfor min leilighet. Kan jeg gjøre noe med det?!

Håper noen kan hjelpe!

Jokis

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å svare på det med durelyd først, så er det desverre et problem som mange har, og det finnes en grei løsning på dette problemet, og det er bare å kjøpe en skilletrafo. denne skal fint greie å fjerne nettstøy, samtidig som den beskytter mot overspenning.
    når det gjelder budsjett, så vil det hjelpe veldig om du setter en max pris, da latterlig store summer som du nevner har en veldig forskjellig betydning hos de fleste. for noen er 10000 en latterlig stor sum, mens andre ikke har noe problemer med å kjøpe utstyr for 300000kr.

jeg selv er veldig stor tillhenger av B&W og vil anbefale deg å høre på DM685 som koster 4500kr nye, fantastisk god og mye lyd som kommer ut av disse små høytalerene, og med god forsterker, har du ikke problemer med å fylle din stue med lyd fra disse høytalerene.
    er dette for mye så er xtz et høytalermerke som er svært populært her inne, men som jeg selv ikke har noe erfaring med. selges på surround.no og her er et eksempel på hva du kan kjøpe, xtz stativ høytaler til 2500kr:
    XTZ 93.23 High Glossy XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

ellers er det også litt lettere å hjelpe om du sier hva slags type musikk du hører mest på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.
    Det jeg har nå er en Marantz pm-57 på et par Mordaunt Short MS-3.10
    For meg høres det ut som forsterkeren ikke greier å dra de overhodet.
    Planen er vel å handleforsterker og platespiller først og deretter høytalere.
    Er ikke fremmed for å handle brukt heller,gjør stort sett det. Av musikk hører jeg på mye gammalt jall, småband ,indie og det meste av det er innspilt dårlig. Mye rock. Gitarer. 50-60-70 talls.
    Av nyere musikk blir det endel norsk metal og alskens elktronika av bra kvalitet. Anlegget skal primert spille vinyl,men selvfølgelig også annet.
    Den forsterkeren...er den noe vits å vurdere en effektforsterker eller er det bare å få seg en ny intergrert forsterker?
    Synes Marantz virker litt slapt liksom. Spe lyd eller hva jeg skal si.

I og med jeg tror jeg vil handle brukt i aller største grad blir vel budsjettet rundt 10 lapper tenker ,plussminus.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Jeg skjønner at det ikke mer det mest interessante å hjelpe en fyr til å handle anlegg til rundt ti lapper . Ser den.
    -Har les endel i dag og kommet fram til at jeg har sinnsykt lyst på en EC forsterker.
    Vet ikke helt hvorfor ,men har liksom alltid hatt lyst på det. Så med det som utgangspunkt, har jeg skjønt at det kanskje må bli en brukt ECI-,,, av et eller annet slag. Disse har jo ikke RIAA,men er det problemløst å ha en sånn riaa-boks ved siden av evt,kjøre en intergrert løsning i platespilleren som jeg ser noen har?

-Blir det like bra?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder platespiller har Musik Magazinet tilbud på Rega P1 med en rimelig pickup til 1750,- inkl frakt. Det er en god spiller til den prisen og hvis oppgraderingsspøkelset en gang tar overhånd vil du ikke tape mange hundrelappene ved salg. Når det gjelder riaaer er jeg ikke veldig stødig på området så jeg har vanskelig for å anbefale deg noe, men en ekstern riaa er en god løsning. Enklere å oppgradere hvis spøkelset kommer på besøk også. Hvis du vurderer en eldre EC ville jeg ikke kjøpt en uprøvd hvis den ikke har vært på service nylig. Det er en del dårlig håndarbeid ute og går etter det jeg har lest/erfart.
    EDIT:
    Ligger en Rega P2 på hifisentralen til 1500 kr.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har sett på Rega 2. Ekstern riaa høres fornuftig ut. Skal høre på en ECI-2 imorgen jeg får for 3500 inkludert en del andre komponenter. HVa skal jeg høre etter ?
    Skurreyder ol tenker du på eller? Må vel uansett få forsterkerdelen opp å stå først. Blir den forsterkeren for dyr om jeg må ha den på service med en gang?
    Bør jeg gå ned i pris i så fall? Kan dårlig håndarbeid fikses?

Tror høytalere kommer i eget budsjett ja.

Har og en ECI-1 på hånda fra 94. Karen mener 5000 men jeg har ikke begynt å prute ennå. han har ikke hatt service på den og sier den funker perfekt.
    Verdt prisen?!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder forsterkeren ville jeg først lyttet etter ulyder når du slår den av og på samt ved avspilling. Lager den lyder når du slår den av og på kan det være et tegn på at noe er på vei til å ryke. Kondensatorer som er på vei til å tørke ut sender ofte ut en slags knirkelyd i høyttalerne når du slår av forsterkeren. Smell og poppelyder er heller ikke bra. Lager den ulyder ved bruk er det garantert noe som kommer til å ryke. Hvor mye det koster å reparere en eventuell feil er vanskelig å si, det kan være alt fra under tusenlappen til flere tusen kroner. Ta med et assortert utvalg av skrujern og åpne forsterkeren for å se etter væskesøl og svidde/løse komponenter. Virker kanskje litt overdrevet, men bedre å bruke 5 minutter på det før du kjøper den enn 3000 kr etter kjøp.. Ellers ligger det mange forskjellige riaaer i alle prisklasser ute på brukten på sentralen. Vinylekspertisen finner du der, her finner du ekspertene på resten
    SB Touch

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde i min tid M-S 3.10, og jeg må innrømme at jeg slet veldig mye med dem.
    Fikk de rett og slett ikke til å låte bra. Rotel ble for lyst mens EC ble for pudding. Kanskje sett på noe mere nøytralt.. Eller nye ht?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar gutter. Jeg har bedt karen sette opp anlegget slik at jeg kan høre
    på det ja. Skal skru opp og se litt rundt. Nye høytalere kommer rett rundt hjørnet hvis det blir kjøp imorra. Kommer med noen kjempedigre Miragehøytalere på den dealen, får vel dumpe dem her eller på finn tenker jeg.
    Hva tror dere er okei høytalere til en ECI-2? Til 3000-6000kr? Får jeg no da?
    Har som sagt ganske litta stue.

-Fikk de M-S`ene av en kompis og har heller aldri fått dreis på dem. Ikke han heller.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For den prisen får du noen gode stativhøyttalere evt. noen mindre gulvstående. Bruktmarkedet bugner over for øyeblikket, så det er virkelig kjøpers marked.
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..blir no på stativ ja. Hvis ikke klikker det for dama.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg er et meget godt kjøp. DIY med kremkomponenter og stativer for en veldig rimelig penge
    Dynabel Exact spesialutgave
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.
    Så jo ganske hissig ut. Får sende ham en meldig når jeg får forsterker i hus og be meg sjæl på en kopp kaffe.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Dette tror jeg er et meget godt kjøp. DIY med kremkomponenter og stativer for en veldig rimelig penge
    Dynabel Exact spesialutgave
    Signerer den!
    Hadde jeg hatt god nok økonomi hadde jeg kjøpt dem og gjerne spandert 1000 på frakt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si meg...det er sånn preout eller hva det heter på ECI-2?
    Sånn at jeg kan putte opp en effektforsterker om jeg skulle ha lyst til det?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det er pre-out, ja

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..okei.
    Da er en ECI-2 i hus. Skjønner nå at jeg må backe det opp med en effektforsterker.
    Hva skal man gi for de forskjellige effekttrinnene som finnes ? Har i utgangspunktet sett på 100watteren.
    Er 3000 okei for en AW 100dm?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •