Konevennlige høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, har nå vært i Bergen på "høyttaler visning" med kona (+ min sønn på 1,5 år). Ikke helt uventet fant kona fort ut at gulvstående Dali Concept ble for store. Dette gjaldt også gulvstående generelt.

Dali Trio likte hun (ikke uventet), og hun fant ut at små høyttalere var tingen. Far griner litt på nesen og håper han kan smyge en sub bak sofaen.

Er det noen som har hørt "surroundsettene" fra HI FI Klubben inkl Trio ? Det selges noen sett til ca kr 3000 m/sub. Låter dette "gjørme" ? Er det evt mulig å kjøpe kun 2 Trio (kr 1600) uten sub ?

Et alternativ er å kjøpe Trio (2 stk) og å kjøpe en smal sub utenom, et annet merke. Trenger en jeg kan sette bak sofaen og som ikke koster skjorta.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du please fruen og ha noe som spiller bedre enn Dali Trio er Gallo et merke som skiller seg ut. Både Micro, A'Diva og Due er bra. La henne velge farge, så blir hun helt klart fornøyd. Du trenger dog en sub med disse. http://roundsound.com/index.html

De smaleste gulvstående høyttalerene jeg vet om er System Audio: http://www.hificenter.no/shop_item.c...,70&id=654 Koster dog 6000,-

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du har sklidd litt over på satelitter og sub i kvalitet "greit nok" ville jeg i alle fall tatt meg tid til å høre på KEF sine ting.
    De bittesmå dingsene deres låter langt mer en de ser ut til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs om det ikke blir Dali Trio. Disse fåes i hvit, og blir da nesten usynlige ved oppheng i takbjelken i stua (se øverst i vedlagte bilde). Tror jeg bare kjøper 2 satelitter foreløpig. Sub kan jeg evt kjøpe senere. Dersom vi skal ha fest, kommer jeg til å flytte PSB 5T fra kjelleren opp i stua.

Jeg vet at jeg ikke kommer til å lytte noe særlig til musikk i stua når lyden blir middelmådig/dårlig. Anlegget i stua blir nok bare til bakgrunnsmusikk og radiolytting. De gode film/lydopplevelsene får jeg ta i kjellerstua. Er som tidligere nevnt glad for at jeg har fått "lov" til å ha hjemmekino i kjelleren, med lerret og hele pakka.

Når det gjelder KEF, virker dette fristende. Høyttalerne har fått god kritikk + er stilige å se på. Det var kona enig i. Synes dog at kr 10 000 er litt stivt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, siden vi nå er på stativhøyttalere... Hva med B&W VM1 (link) til 3496,-/paret? De fås også i hvitt og kan være svært stilige. Sjekk bare ut dette oppsettet:
    Roger's hjemmekino (link).

Det er vel det stiligste oppsettet jeg har sett, med enorm WAF (WAF = Wife Acceptancy Factor, Høy WAF = svært konevennlig).

Som sagt bare et forslag.
    Og forresten: Uansett hvilke små vegghøyttalere du velger: Du TRENGER en subwoofer. Små høyttalere klarer ikke å formidle det nødvendige trykket i bassen. Men det vil du jo fort oppleve. Men det kan til og med hende at kona krever litt mer fylde i lydbildet etterhvert, så gå for et par små først, du. Hvis du vil manipulere henne forsiktig, så setter du innstillingene i surroundreceiveren til SMALL og subwoofer ON uten å koble til en sub. Da får du virkelig flatt lydbilde, og kona vil lure på om det er noe du kan gjøre. Svaret er selvfølgelig en subwoofer... :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket Rogers hjemmekino: Kanonoppsett med sinnsyk høy WAF. Liker designet på disse, men som du ser av bildet av stua mi (tidligere), har jeg mye skråtak og lite rette vegger å henge høyttalerne på. Tror derfor B&W blir for lange å henge på takbjelken. Kan evt henges på langs, men tror ikke dette blir fint.

Roffe: Liker tankegangen din med å lure en sub inn i stua. Du skal dog ikke overvurdere kona mi. Hun har ennå ikke funnet ut hvordan hun får på radioen på forsterkeren. Til hennes forsvar må det sies at jeg har utrolig mange fjernkontroller. Har dog programmert alle apparater inn på Marantz fjernkontrollen. Når hun endelig hadde lært seg basic på denne, ble anlegget flyttet til kjellerstuen og SONY forsterkeren opp i stua. Jeg kan her og nå si at en evt sub kommer hun ALDRI til å slå på selv.

Jeg skal lytte på Dali Trio idag. Spørs om jeg går for hele settet til kr 5500. Har svidd av en god del penger i sommer på projector, oppussing kjellerstue, lerret, ledninger, komponentkabel og for å ikke snakke om gardiner m/stang. Det lønner seg jo å kjøpe settet samlet, da jeg sparer noen kroner. Mulig jeg kjøper 2 høyttalere + sub. Koster ca kr 4000.

Som mange skjønner har jeg resignert litt mht lyd i stua. :cry:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg kan her og nå si at en evt sub kommer hun ALDRI til å slå på selv.
    Da kjøper du jo selvfølgelig en sub med auto-on. Mange subber på markedet har det. Det fungerer slik at den går i auto-standby når den ikke mottar signal på en stund. Når den mottar signal, skrur den seg på. Har dette selv, men det virker som om terskel-nivået er stilt litt høyt, for det skal være en del bass i signalet før subben skrur seg på, så nå står min sub på permanent! Det er også en god løsning!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Har sjekket Rogers hjemmekino: Kanonoppsett med sinnsyk høy WAF. Liker designet på disse, men som du ser av bildet av stua mi (tidligere), har jeg mye skråtak og lite rette vegger å henge høyttalerne på. Tror derfor B&W blir for lange å henge på takbjelken. Kan evt henges på langs, men tror ikke dette blir fint.
    Litt vanskelig å få helt perspektiv på det rommet du har bilde av, men er takbjelken den bjelken som er helt øverst i bildet? Blir ikke det nesten RETT OVER HODENE på de som sitter i stolene? I så fall blir det spennende å se hvor diskanten havner i det rommet.

Kanskje du skal vurdere en litt original løsning som jeg mistenker kan fungere godt til et slikt skråtak? Audio Pro har akkurat sluppet en gulvstående høyttaler på størrelse med en liten subwoofer som spiller OPPOVER og bruker tak og vegger som reflektorer. Audio Pro Qube (link) heter skapningen og koster veilledende 1995,-/stk (altså ca 4000 for paret).

Siden de er gulvstående får de en heving i bassen som kanskje gjør at du klarer deg uten subwoofer en liten stund. Verdt å få prøvehørt ihvertfall. I ditt rom MÅ du forsøke dem hjemme for å se om de virker med din romakustikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det ikke er lett å få intrykk av stua ved å se på ett bilde. Sender et bilde til som viser "bakside" av stua. Stua er stor, dvs neste 65 kvm, men det er mye skråtak. På det høyeste er det nesten 5 meter under taket. Alle tenker nå at det blir umulig å fylle stua med lyd med et så lite budsjett, og det er heller ikke meningen. Jeg håper å kunne sitte i sofaen å høre på radio, samt evt kunne høre på CD som bakgrunnsmusikk.

Har hørt på Trio nettopp, og må si at jeg ble skuffet. Hadde ikke store forventinger til så små og flate høyttalere, men hadde forventet mer lyd for pengene. Det er mulig jeg er kresen og at testCDen ikke var den beste (selvvalgt av HI FI Klubben), men jeg MÅ ha et minimum av lydkvalitet. Har selv Mirage bakhøyttalere som jeg kjøpte for ca 5 år siden (hvite). Disse er noe større enn Trio, men fremdeles så små at de kan henge på takbjelken (hadde dem der før Klipsch). De spiller skjorta av Trio (selvfølgelig bare min mening)

Nå vurderer jeg å henge opp mine gml Mirage som en midlertidig løsning. Da trenger jeg dog en ny center bak til hjemmekinoen i kjelleren.

Roffe: De kassene du henviser til virker kule nok de, men husk at vi har å gjøre med en "rase" som helst ville hatt høyttalere forkledd som vaser eller gjemt inni lysestakene. Kona hadde neppe likt slike kasser ! Hvorfor tror du Bose selger så bra ? Bose = Usynlige høyttalere med en lyd far kan leve med, MEN IKKE til prisen ! :roll:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes rett og slett du burde sette foten ned, og si at du vil et par små gulvstående eller stativhøyttalere, men la henne velge bort de med uaktuelt design. Noen friheter burde du da kunne ta deg, eller er hun enehersker? Pleier du å protestere vilt om hun setter inn en vase eller potteplante?

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor hun skulle mene Dali Suite 1.7 eller Kef Q1 er uakseptabelt stygge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av ! Min kone er ikke enehersker. ops: Jeg kan selvfølgelig sette foten ned, men alt har sin pris. Alt dreier seg om kompromisser. I kjelleren har jeg satt foten ned og sagt at her "hersker" jeg ! Hun hadde innvendinger til både lerret, projektor, fronthøyttalere (farge + størrelse) og ikke minst sub-"kassen". Jeg sa at det fikk hun bare godta, ettersom dette betydde VELDIG mye for meg. Jeg fortalte videre at dersom hun var glad i meg, så unnet hun meg den gleden jeg ville ha av hjemmekinoen. Og det tror jeg hun har slått seg til ro med.

Som et kompromiss har jeg derfor sagt at hun har full kunstnerisk frihet i stua (med visse minimumskrav til lyd). Jeg kan jo ikke motsi henne på at flate Dali Trio er mer anonyme enn et par gulvstående høyttalere (f.eks Dali Concept). Hun synes ikke at hverken Dali Concept eller Audiopro (pianolakk) m.fl er stygge, men at de "ruver" litt mye i stua. Vi som er Audiofile ser på et par høyttalere som et møbel (og ofte et fint møbel). Kvinner har som regel et helt annet syn på hva som er møbler.

Når det gjelder stativhøyttalere er det uaktuelt, ettersom vår såkalte "tepperotte" på 1,5 år lett tar utfordringen med å velte slike høyttalere. Dersom stativhøyttalere hadde vært akseptert, hadde jakten vært avsluttet. Jeg har nemlig et par Mirage på stativ (se AVTorget), som spiller mer enn godt nok til sitt bruk.

Dette viste seg å være vanskeligere enn først antatt. Jeg trodde at det var mulig å få akseptabel lyd av relativt små høyttalere til ca kr 3000-5000. Ingenting jeg har hørt til nå har kunnet måle seg med Dali Concept til kr 3500 (gulvstående) når det gjelder lyd i forhold til pris.

Mulig jeg må la det gå en stund UTEN høyttalere, slik at kona skjønner at noe mangler. Fasiten fra meg er blir da at eneste løsning er gulvstående, og der kommer Dali Concept inn (evt pianolakk-høyttalere). :?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, daså. Ble litt redd for at du var fullstendig tøflet. :wink:

Det går ikke an å lage et slags stativ til de å B&W-høyttalerne Roffe foreslår da? Skulle vel gå greit å henge dem på en skrå vegg hvis du har noe å støtte dem opp med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det går an å lage et stativ til B&W, men vet ikke hvor pent det blir. Begynner å bli litt sliten av hele prosessen med jakt på høyttalere. Trodde at jeg skulle få aksept for Dali Concept. Etter negativ tilbakemelding her, har alt gått nedover. :cry:

Hadde jeg hatt "flate" vegger, hadde jeg definitivt gått for B&W. Synes oppsettet til Roger er kanon.

Får vel gå litt i tenkeboksen å diskutere med "herskerinnen". Mulig jeg skjenker henne halvfull først og øser på med argumenter for gulvstående høyttalere.

PS Leste her på forumet om en som hadde problemet med å oppgradere anlegget ettersom dama klaget på alt utstyret (husker ikke hvem). Nå har han (sitert) "oppgradert dama", og alt går mye bedre. Jeg ønsker ikke å skifte ut kona, men å "oppgradere" softwaren. :wink:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg av 5 lapper til henne da vel så får hun bestemme hva hun vil ha av høyttalere eller var det et meget dårlig forslag :?:

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Legg av 5 lapper til henne da vel så får hun bestemme hva hun vil ha av høyttalere eller var det et meget dårlig forslag :?:
    Da kommer a' vel hjem med noe billig møkkhøytalere fra en eller annen lavprisbutikk samt stasjonsvognen fullastet med H&M og Vero Moda Poser
    Det er bare slik damer prioriterer om de har mer penger en de har godt av å ha imellom fingrene

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dårlig forslag i det hele tatt, og det er en løsning som frister mer enn noe annet akkurat nå.

Problemet er bare det (ikke kall meg en mannsjåvenist) at mange kvinner lider av angst for å ta beslutninger. De ønsker å diskutere frem og tilbake helt til du er enig i den løsningen de synes er best.

Når jeg f.eks sier at hun skal få bestemme gardiner og at jeg vil holde meg 100% utenfor, ønsker hun allikevel å ha meg med på beslutningen. Dersom jeg bare letter på blikket og peker på en eller annen (gitt at jeg er indifferent), blir hun sur. Jeg tror de ønsker at vi skal være med på beslutningen fordi da har de noen å skylde på dersom de senere skulle finne ut at de ikke er 100% fornøyde ?? Dette er en av mange mysterier med kvinner. De som påstår at de skjønner kvinner er hjertelig velkommen til å gi meg et lynkurs. MEN det er kanskje denne mystikken som gjør at vi menn tiltrekkes av dem . Hvem vet ?

På bakgrunn av dette er jeg litt skeptisk til å gi henne 5K for at hun skal fikse høyttalere selv. Enten kommer det ikke høyttalere i hus, eller så blir det noen dritthøyttalere hun fant i en "kurv" på Nille.

Men jeg skal prøve taktikken i ettermiddag. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har historien fått en helt ny vending. Etter heftige diskusjoner og at jeg nedla veto mot Dali Trio og hun nedla veto mot stativhøyttalere, utbryter plutselig min kone: Hvorfor kan du ikke flytte PSB høyttalerne tilbake til stua og kjøpe nye i kjelleren (der hjemmekinoen er) ? Hun hadde ingen problemer med designet til PSB 5T (kirebærfarget).

Jeg skjønner meg ikke på kvinner (se tidligere), men takker og bukker. Eneste ulempen er at jeg ikke får kjøpe svindyre høyttalere i kjelleren (pris ikke definert). Jeg lurer litt pån Audio Pro. Syntest disse var stilige, men har ikke hørt dem. Vurderer også å kjøpe brukt, for å få mer for pengene. Så et brukt sett til Mirage FRX (innebygget sub) på Finn.no. Noen som har hørt disse ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderatoredit: Har splittet emnet og FORSØKT å skille ut det som var HELT off-topic... Diskusjon om bryllup, familie, kostnader etc er flyttet til Generell chitchat og kan finnes i denne tråden:

Utgifter kone og familie vs HiFi-utstyr

Var ikke lett å splitte 100% korrekt, men synes etterhvert at Alex Fs produktjakt druknet etterhvert... :roll:

Kan noen hjelpe Alex F videre i hans jakt på høyttalere med høy WAF?]

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Mirage FRX 9 med innebygget sub. Tror faktisk det står et par av disse på BMH, hvis jeg ikke tar helt feil. Det var i hvertfall en modell i FRX serien. syns det var en god høyttaler som passer godt til hjemmekino. Hvilken pris kunne du få de for? Og hva har du av elektronikk i kjelleren? Du burde sjekke med BMH, det er en utgått modell og de vil sikkert bli kvitt de.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for edit Roffe. Det tok helt av.

Når det gjelder Mirage FRX, så jeg disse på Finn.no, men da kun et helt sett (2 front, center, 4 surround). Grunnen til at jeg spurte var at jeg har en Mirage Center som jeg ikke ønsker å bytte ut. Trodde kanskje Mirage FRX hadde samme klang som min Mirage center.

Konevennlige høyttaler tema er herved lagt død. Kona har akseptert PSB 5T i stua pga kirsebærfargede (hurra). Jeg har derfor Mirage 360 (stativ) i kjelleren foreløpig. Spiller OK til film, men ikke godt nok til musikk. Mangler litt mellomtone synes jeg. Vurderer å teste ut Audio Pro black diamond eller blue diamond. Haster dog ikke. Mulig jeg ser etter noe brukt.

Mitt utstyr kan sjekkes på minHjemmekino Alex F.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •