SPOTIFY vs. WIMP: Musikkutvalg og erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question SPOTIFY vs. WIMP: Musikkutvalg og erfaringer?

SPOTIFY vs. WIMP: Musikkutvalg og erfaringer?-spotify-vs-jpg

Jeg er i utgangspunktet en fornøyd bruker av Spotify Premium i dag. Brukes hovedsakelig til bærbarmusikk (iPod Touch), "musikk-surfing" (dvs finne ny musikk ved hjelp av Related Artists) og på fest.

Jeg hører på veldig mye forskjellig musikk, men med en hovedtyngde på tyngre saker, ala metal og punk og ikke minst mye norsk ekstrem-metall. Og det er her noe av problemet ligger. I den siste tiden har jeg registrert at utvalget blandt norske artister til tider er relativt dårlig, album som var der før forsvinner, artister forsvinnner osv.

Så mine spørsmål er som følger;

- Er det noen som har erfaring med begge programmene?

- Er utvalget av norske artister bedre hos Wimp (da det er en norsk tjeneste)?

- Fungerer offline & portable biten til Wimp like godt som Spotify?

- Lydmessig, noen stor forskjell?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen erfaringer med dette???

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig oppfatter jeg spotify som bedre.
    Offline på wimp har jeg ikke testet
    Utvalget oppfatter jeg som relativt likt

En fordel wimp har er at de har spillelister som er laget av platekompaniet, og du har også tilgjengelig spillelister fra andre brukere, men sistnevnte har jo spotify også kommet med nå.

Ellers er jo wimp norsk da, så det er jo bra å støtte norske leverandører
    --
    Thorbjørn

Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv storbruker av både spotify og wimp. Dette blir jo min personlige mening, men dette er mine inntrykk:

Spotify:
    Desidert den løsningen jeg bruker mest, mye på grunn av at det var denne jeg startet med lenge før Wimp og er også derfor jeg har alle spillelistene mine her.. Løsningen er også mye mer tilgjengelig for meg med Offline playlists på telefonen (Wimp har også fått dette nå) samt at den støtter Logitech Squeezebox som jeg styrer musikken hjemme med.

Bra facebook integrasjon og en mengde venner som bruker den gjør også at det er lett å opptage ny musikk.

Wimp:
    Bedre og bedre tekniske løsninger, men virker som de stort sett er et steg bak spotify når det gjelder nyvinninger. I mine en desidert soleklar vinner på utvalg av musikk og slik jeg har skjønt henger det sammen med at den ikke tilbyr en gratisløsning slik som Spotify og plateselskapene er derfor mer postitive til å dele musikken sin. Samarbeidet med Platekompaniet gjør at det alltid ligger oppdaterte og nye spillelister og det er et solid og knallbra utvalg på Norsk musikk. Det er svært sjelden jeg ikke finner det jeg søker etter på wimp.

Jeg deler ikke din musikksmak så jeg kan dessverre ikke uttale meg om hva som er best i denne sjangeren, men siden det er Norske artister vil jeg tippe Wimp.

Min anbefaling til deg er å benytte 3 mnd Wimp abonnementet de gir ut gratis samt et gratis, reklamefinansiert abb. på Spotify for å gjøre opp din mening

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Wimp er mye bedre på smal musikk. Såvidt jeg forstår er f.eks Indie recordings (dimmu, enslaved osv) mye mer aktive på wimp..

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli mye musikk som ikke er å finne hos Spotify. Det nye albumet til Skambankt for eksempel... Metalica?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Begynner å bli mye musikk som ikke er å finne hos Spotify. Det nye albumet til Skambankt for eksempel... Metalica?
    Er flere som "feiger ut" grunnet at de ser det ikke er noe penger å tjene på det så lenge man tilbyr gratisløsninger. Spotify ser jo problemet og har allerede begynt å begrense gratisløsningene (max overføring pr. mnd, ikke offline playlist, reklame etc. etc.) Wimp derimot tilbyr mer penger tilbake til artistene..

Metallica er vel anti alt som man ikke kan holde fysisk i hånden.. Helt tilbake til MP3 sin spede begynnelse har vel de vært de som har vært mest passive (av de store)..

Ser mange Norske artister nå ja som finnes på Wimp men ikke på Spotify.. Til og med nye Glow til Madcon

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lunatech
    Ser mange Norske artister nå ja som finnes på Wimp men ikke på Spotify.. Til og med nye Glow til Madcon
    Hehe, ja ungene hjemme er helt fortvilet over at Glow ikke er på Spotify.

Ulempen med Wimp er at den foreløpig ikke er mulig å integrere med Squeezebox, det fungerer hvertfall aldeles strålende med Spotify.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, ja ungene hjemme er helt fortvilet over at Glow ikke er på Spotify.

Ulempen med Wimp er at den foreløpig ikke er mulig å integrere med Squeezebox, det fungerer hvertfall aldeles strålende med Spotify.
    Enig, jeg bruker selv denne muligheten og er veldig fornøyd med det. Jeg pratet med gutta i Wimp (via facebook siden deres) og de sa at dette sto høyt på listen over ting de jobbet med, men sa ikke noe rundt når det eventuelt skulle være tilgjengelig.

Et annet tips jeg hadde til de som ville gjort at jeg hadde byttet 100% til Wimp er muligheten for å eksportere spillelister fra Spotify.. Kall det gjerne latskap, men jeg gidder ikke bygge opp alle spillelistene fra bunn av igjen

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wimp er bra fordi de har godt utvalg, søkefeltet fyller inn forslag for deg mens du skriver, og bra spillelister med musikk som faktisk er relatert, ikke sånn som Spotify's "related artists" som er helt på trynet.
    Wimp mangler noen enkelte sanger som jeg vil høre på. Black Dog av Led Zepplin, JAYOU av Jurassic 5 og en del andre sanger. Kanskje fordi jeg har gratis prøvegreie på en måned, men det har irritert meg en del. Wimp på iPod/iPhone fungerer ikke spesielt bra, hovedsaklig på grunn av en ting: Man kan ikke spole i sangene på mobile enheter.

Spotify mangler en del album jeg godt kunne tenkt meg som Wimp har. Men jeg synes Spotify er enklest å bruke. Jeg foretrekker å bruke spotify kanskje fordi jeg har alle spillelistene mine der, men jeg liker navigeringen bedre også.

Prøv begge, jeg tror du kommer til å foretrekke Wimp på grunn av utvalget av norsk musikk.

Det hadde vært interessant med en komplett liste over positive og negative ting med de forskjellige tjenestene som hjelper folk til å se hva som skiller de fra hverandre. Selv om det er mye smak og behag.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lunatech
    Enig, jeg bruker selv denne muligheten og er veldig fornøyd med det. Jeg pratet med gutta i Wimp (via facebook siden deres) og de sa at dette sto høyt på listen over ting de jobbet med, men sa ikke noe rundt når det eventuelt skulle være tilgjengelig.

Et annet tips jeg hadde til de som ville gjort at jeg hadde byttet 100% til Wimp er muligheten for å eksportere spillelister fra Spotify.. Kall det gjerne latskap, men jeg gidder ikke bygge opp alle spillelistene fra bunn av igjen
    Og nå ser det ut til at våre bønner er hørt http://avforum.no/forum/av-prosessor...queezebox.html

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Og nå ser det ut til at våre bønner er hørt http://avforum.no/forum/av-prosessor...queezebox.html
    Wohoo!.. Fanget akkurat opp dette selv og etter å ha fått samlet meg etter gledesrushet tenkte jeg at jeg måtte inn å dele de gode nyhetene her.... But you beat me to it!..

Wimp er et stort skritt nærmere å bli min prefererte musikktjeneste.. Bare jeg kunne fått importert spillelistene min enå :P Får ta noen dager fri for å ta jobben med å bygge de opp igjen på nytt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Import av egen musikk

Jeg er Spotify bruker (på Windows platform og på iPhone) og jeg kjenner ikke Wimp særlig bra ut over en kort testperiode. I stua overfører jeg musikk til et stereoanlegg fra en low-end netbook og Adobe Air sakene som Wimp bruker gjorde at dette ikke gikk rundt i det hele tatt på den boksen. Spotify-klienten fungerer derimot OK der.

Men en funksjon synes jeg er kjekk i Spotify: Muligheten for å importere egen musikk:

https://www.spotify.com/no/about/local-music/

Den importerte musikken blir da sidestilt med den andre musikken tilgjengelig fra Spotify slik at det er mulig å lage spillelister med en miks av importert og standard Spotify-musikk. Den importerte musikken blir også inkludert som tilgjengelig offline i mobil-versjonen. Det eneste som kreves der er at man foretar offline sync i samme nettverk som PC'en med Spotify med den importerte musikken mens denne PC'en står på. Så savner man musikk i Spotify er det jo bare å kjøpe CD'en, rippe og importere (eller skaffe seg lydfilene på en-eller-annen måte)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det håpløse er at spotify ikke støtter Flac. Derfor endte jeg heller med å flytte musikksamlingen "over på" Squeezebox som kan kjøre både Flac og Spotify/Wimp

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min erfaring

Først vil jeg si at platebransjen skyter seg selv i foten når de sier at Spotify gir bort musikk gratis, og at der ikke er penger å tjene. Microsoft windows hadde aldri slått gjennom i den grad det gjorde hadde det ikke vert så lett å piratkopiere. Å tilby en gratisversjon er et sjakktrekk av Spotify! Her tror jeg det handler om å få flest mulig kunder nå i startfasen? telenor gir f.eks. bort både ruter og gratis ting dersom du blir ADSL-kunde.. Hvis alle vennene dine bruker Spotify er jo det et godt argument for at også du skal bruke Spotify? Musikkbransjen burde heller konsentrert seg om å se mulighetene i ny teknologi enn å innføre begrensninger... F.eks. kunne platebransjen investert penger i felles standarder som alle leverandører måtte forholde seg til? Tenk om itunes, Spotify og Wimp f.eks. ble pålagt å bruke samme format på spillelister slik at disse kunne overføres lett? Hva med et felles, standarisert system for å bestemme om en person eier en plate? F.eks. kunne jeg kjøpt en CD i butikken, og fått med en kode jeg kunne taste inn i både itunes, Spotify, Wimp, etc.?

Når sjefen til Vamp's plateselskap sammenligner Spotify med pirate bay blir jeg rett og slett kraftig provosert! Den egentlige grunnen til at plateselskapene er sure er at de tjener mindre, mens artistene tjener mer! Uheldigvis klarer ikke artister som Vamp og Metallica å se dette... I stedenfor å syte enda mer legger jeg til en link til denne artikkelen hvor jeg er ganske enig med Dagbladets kommentator: Hva er det med norske plateselskap og Spotify? - kultur - Dagbladet.no

Jeg har brukt Spotify Premium det siste året, men nå prøver jeg å venne meg til Wimp siden jeg fikk 6 mnd. gratis Wimp ved nytegning av telenor ADSL-abonnement (ser du, der fikk både Telenor og Wimp litt god reklame ved å gi bort noe gratis). Jeg har ikke premium Spotify lenger, men det er nok ikke lenge til jeg begynner å betale igjen.. Det er stor forskjell på lydkvaliteten i Spotify på Free og Premium, mer enn god nok grunn til at ingen burde nøye seg med gratisversjonen.

musikkutvalg:
    Mitt inntrykk er at Wimp har mye bedre utvalg på norske artister enn Spotify. Men jeg føler at utvalget er generelt bedre hos Spotify. Dette gjelder da den type musikk som jeg hører på, som er topp 20, rock, pop, jazz, rolig musikk, ++. Stort pluss til Wimp for godt utvalg på norske artister, og mange norske artister på "startsiden". Men jeg tror dette er mer plateselskapene/de norske artistene sin feil, og ikke Spotify..

lydkvalitet:
    Lydkvaliteten hos Wimp er veldig varierende. Noen sanger har fantastisk god kvalitet, mens andre helt tydelig har lavere bitrate eller er dårlige opptak. Lydkvaliteten hos Spotify Premium synes jeg er meget god. F.eks. høres "Norah Jones- Chasing pirates" mye bedre ut i Spotify Premium enn i Wimp. I Wimp er det også et irriterende "hakk" ved sangbytte. Dette hakket ligner på det du fikk når du brenner cd-er med for høy hastighet, og er veldig irriterende.

brukervennlighet:
    Spotify bruker 24 MB RAM og 2% CPU ved avspilling
    Wimp bruker 160 MB RAM og 5-30% CPU ved avspilling
    Wimp bruker irriterende mye CPU og minne, og jeg kjører det derfor på en annen PC enn den jeg jobber på (programmerer). Spotify kunne jeg fint kjøre på samme maskin uten at dette gikk utover ytelsen.

Etter min mening er Spotify mer oversiktlig enn Wimp, og en mye bedre applikasjon. "Relaterte artister"-funksjonen er også mye bedre i Spotify, og det er lettere å oppdage ny musikk. Scrolle-funksjonen i Wimp er også irriterende, listen hopper nedover i "store hakk", og det er vanskelig å bla gjennom lister.

oppsummering:
    Personlig liker jeg best Spotify, men jeg hører ikke så mye på norsk musikk. Jeg liker riktignok Vamp som kun finnes i Wimp, men velger heller Spotify på trass!

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg Wimp nå og endelig fått det på Squeezebox. Før hadde jeg Spotify Premium som jeg kjørt på PC, Squeezebox og Android. Først av alt er det to ting som utmerker seg positivt: lydkvalitet og utvalg av min favorittmusikk, samt at Squeezeboxintegreringen virker en del bedre uten at dette er utprøvd skikkelig ennå.
    Personlig liker jeg designet bedre også, uten at det har betydning for kvaliteten på produktet.
    Men jeg lurer på en ting: kan man bare spille fra en kilde om gangen? Er det ikke slik som på Spotify hvor jeg kunne spille musikk på dataen mens madammen kunne spille musikk fra telefonen i offline-modus?
    Om så er tilfelle så er det jo en stor svakhet i mine øyne/ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes programmvaren til wimp er veeeldig treig, og det hender at den krasjer. Dette skjer på hjemme pc, jobb pc og iphone. Spotify har til dags dato aldri krasjet hos meg. Jeg syns wimp burde laget en egen programmvare og ikke basert seg på adobe air. Også er det utrolig irreterende at en ikke kan spole når en bruker wimp sammen med squeezebox. For tiden betaler jeg for både wimp og spotify, men har kun tenkt å gjøre dette i en testperiode. Slik det ligger an nå så er det vanskelig å bestemme seg. Spotify sin programmvare er milevis foran wimp på alle plattformer, men så er det dette med den norske musikken da som ser ut til å forsvinne litt etter litt fra spotify.

Newcomer Mr.dØrtie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vekslet litt mellom spotify og wimp.

begynte med spotify free.
    etter en artikkel i lyd og bilde "spotify vs wimp" eller noe, så valgte jeg og betale for wimp, og teste ut dette, etter et par månder, blei det til at jeg gikk over til spotify igjen.

har igjen prøvd wimp i ca en månde, men tror jeg kommer til og avslutte dette.

wimp har endel fordeler, når det kommer til og lete i musikk, og finne ny musikk. men wimp er også treig på alle plattformer, wimp på galaxy s-en er treig, henger ofte og krasjer ofte, noe spotify ikke gjør.

samme som wimp, både på windows og mac-os.

i tillegg har wimp enda ikke klart og fått intregrert medie-tastene på tastaturet mitt... noe som fungerer smertefritt på spotify.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.dØrtie
    wimp har endel fordeler, når det kommer til og lete i musikk, og finne ny musikk. men wimp er også treig på alle plattformer, wimp på galaxy s-en er treig, henger ofte og krasjer ofte, noe spotify ikke gjør.

samme som wimp, både på windows og mac-os.

i tillegg har wimp enda ikke klart og fått intregrert medie-tastene på tastaturet mitt... noe som fungerer smertefritt på spotify.
    Har konkludert med nøyaktig det samme. Wimp sin database er bedre enn Spotify, men Spotify klienten er bedre enn Wimp. For meg er begge deler viktig og jeg tar meg selv i å søke ny musikk på Wimp for å så legge det inn i Spotify listene mine.. 200 kroner for ubegrenset tilgang til musikk mener jeg er en smal pris å betale i måneden når man er entusiast og ser hvor mye f.eks filmkanaler etc. koster hos leverandørene.

Håper Wimp for perfeksjonert sin klient slik at den på sikt kan bli mitt prefererte valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen her merket seg at endel låter iblant bare forsvinner fra spillelister i Wimp?

Jeg bruker Wimp kontoen min på totalt 3 ulike maskiner, og jeg tror det skjer et eller annet idet man logger seg på en maskin, og programmet tvinger utlogging på en annen. Synes jeg støtt og stadig leter etter låter jeg vet jeg har lagt til på spillelister, uten at jeg klarer å finne de.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •