Garanti på forsterker, får brukt/demovare som erstatning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti på forsterker, får brukt/demovare som erstatning

Har en 18 måneder gammel forsterker (Onkyo 606) som er sendt tilbake til nettbutikken grunnet defekte funksjoner på enheten.
    Nå har jeg fått en "ordrebekreftelse" på at de sender meg en "Brukt vare - kun 6 mnd garanti" forsterker i retur.
    Noen som vet hvordan loven stiller seg i forhold til dette?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jivac
    Har en 18 måneder gammel forsterker (Onkyo 606) som er sendt tilbake til nettbutikken grunnet defekte funksjoner på enheten.
    Nå har jeg fått en "ordrebekreftelse" på at de sender meg en "Brukt vare - kun 6 mnd garanti" forsterker i retur.
    Noen som vet hvordan loven stiller seg i forhold til dette?
    Ikke bra, be om å få nytt produkt.

Edit: Jeg kan jo legge til at butikken ikke har anledning til å gi deg dårligere vilklår på erstatningsleveransen, enn du hadde i utgangspunktet. I tillegg skal du NY vare, ikke brukt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Ikke bra, be om å få nytt produkt.

Edit: Jeg kan jo legge til at butikken ikke har anledning til å gi deg dårligere vilklår på erstatningsleveransen, enn du hadde i utgangspunktet. I tillegg skal du NY vare, ikke brukt.
    Mna, nå har vel butikken anledning til å forsøke å utbedre produkter 2 ganger først. Her får kunden en tilsvarende brukt vare og til og med 6 mnd garanti. Garantien på den gamle har trolig gått ut allerede.

Har vel forsatt 5 års reklamasjonrett fra kjøpstidspunkt - eller får man ny 5 års på det brukte produktet -usikker her...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men jeg tolket det dithen at det butikken selv som ikke valgte å rette feilen.
    Klart man kan gå i dialog og komme med et tilbud, som f.eks denne brukte forsterkeren.
    Slik jeg leser det har butikken gjort det uten å avtale det på forhånd.

Garanti er noe som kommer i tillegg til reklamasjonsrett, og skal således gi bedre vilkår enn reklamasjonrett.
    Dersom han (eller hun) hadde fått en ny, ville det også fulgt med ny fabrikk garanti. Men forhandler kan vel strengt tatt velge å ikke gi garanti selv, men hvem trenger egentlig den?

Jivac: Kan du ikke si at du vil at dem fikser din eller omleverer (og det betyr ny, samme eller bedre.)?

Men klart, er det et veldig dyrt produkt kan det da være at dem prøver å fikse den og du blir uten forsterker i en periode.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettbutikken har ikke gjort noen forsøk på å gå i dialog med meg, det hele har vært en automatisk og kort prosess.
    Jeg mente at mulighetene var omlevering(ny vare av samme eller bedre art) eller reparere det eksisterende produktet.
    Garantien er på to år uansett og skal ikke innskrenke forbrukerens rettigheter, reklamasjonsfristen er som nevnt 5 år ja.

Usikker på hva jeg kan/ bør kreve av forhandler her.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Defineres omlevering som fabrikk-ny vare eller bedre enn eller tilsvarende vare?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jivac
    Defineres omlevering som fabrikk-ny vare eller bedre enn eller tilsvarende vare?
    Ja, omlevering betyr at de sender deg nytt produkt og tar det gamle tilbake.

Nytt produkt som er nytt fra lager med full garanti, eller produkt som har samme egenskaper og over (eksempel: du hadde tv med 3 hdmi, får ett nytt som har alt som det første, men 4 hdmi)

Det er det du bør kreve av forhandler.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta har ju ingenting med garanti att göra. Helt vanlig reklamationsrätt, som är på 5 år från köpsdato. Att Netshop har gett dig en ersättningsvara innebär att de faktist har gjort mer än du har krav på. De har funnit ut att det är både billigare och medför mindre nedetid för dig som kund genom att ge dig en ersättningsvara. Detta är ett av 3 avhjälpförsök. På den tredje för samma fel kan du häva köpet. Det är inte pålagt med garanti. Garanti är en extra service/tjänst.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hvilken måte gjør forhandler mer for meg i dette tilfellet enn hva jeg har krav på?
    Dette er faktisk det minste jeg hadde forventet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Detta har ju ingenting med garanti att göra. Helt vanlig reklamationsrätt, som är på 5 år från köpsdato. Att Netshop har gett dig en ersättningsvara innebär att de faktist har gjort mer än du har krav på. De har funnit ut att det är både billigare och medför mindre nedetid för dig som kund genom att ge dig en ersättningsvara. Detta är ett av 3 avhjälpförsök. På den tredje för samma fel kan du häva köpet. Det är inte pålagt med garanti. Garanti är en extra service/tjänst.
    Uenig, dersom forhandler ikke klarer/ønsker å rette feilen, skal de omlevere med NY vare. Ikke sende en brukt vare.

Dersom de faktisk KAN rette feilen, ville det vært naturlig at de tok kontakt med kunden å spurte:
    "Vi kan rette feilen, eller du kan velge å ta denne brukte forsterken som erstatning."

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhandler er ikke pliktig til å gi den ny vare. Forhandler skal kunne løse saken uten store tap selv, og fremstår demovaren som ny (dvs. uten kosmetiske og andre skader) er du heldig.

MEN. Når du får en ny vare (det spiller ingen rolle om den er brukt) gjelder garantien, dvs reklamasjonsretten, fra datoen du mottar erstatningsproduktet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det på en annen måte:

Det finnes fire måter å håndtere en reklamasjonssak på
    1. Krav om retting
    2. Krav om prisavslag/erstatning
    3. Krav om omlevering
    4. Heve kjøpe

Krav om prisavslag/erstatning er dog mest brukt kjøp knyttet til f.eks hus eller bil, etc, der mangelen allerede er utbedret, eller at det kan være gunstig for kjøper å ordne dette selv.

Som nevnt før kan forhandler alltid gå i dialog for å finne løsning som begge parter godtar.
    Men i utgangspunktet skal forhandler:
    A) Rette mangelen
    B) Omlevere produktet (igjen, her er det NY vare som gjelder)

Det betyr at en forbruker trenger ikke godta dårligere løsning enn det som er nevnt over.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Universitet i Oslo
    Dersom det er inngått avtale mellom partene om kjøp av en ny vare, kan ikke selger omlevere med en brukt gjenstand med mindre forbrukeren har godtatt dette.
    http://www.duo.uio.no/publ/jus/2005/...AUTO/26280.pdf

I tillegg er det faktisk i utgangspunktet forbruker som kan velge om han ønsker retting eller omlevering, men det er BARE dersom det ikke volder selger en uforholdsmessig stort tap.
    Altså er det i de fleste tilfelle naturlig med retting først.

Edit: Se forøvrig Forbrukerportalen, masse god info der.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er aldern på din feilende forsterker ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble kjøpt januar '09.

Men regnes levering av "ny" brukt vare som retting av produktet, eller skal de rette det eksisterende produktet eller levere nytt produkt?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innenfor garanti-tiden kan forhandler reparere samme produkt for samme feil 3x før et evt kjøp kan kreves hevet.
    Ved bytte av produkt har du krav på tillsvarende, eller bedre produkt en hva du allerede har/hadde. De kan altså ikke gi deg et produkt som vil være en nedgradering.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Innenfor garanti-tiden kan forhandler reparere samme produkt for samme feil 3x før et evt kjøp kan kreves hevet.
    Ved bytte av produkt har du krav på tillsvarende, eller bedre produkt en hva du allerede har/hadde. De kan altså ikke gi deg et produkt som vil være en nedgradering.
    Hvis forsterkeren er 18 mnd så kan vel en demo regnes som tilsvarende. Den står vel neppe i butikken mer enn et år (på generelt grunnlag). I en nettbutikk er det trolig en som maks har vært hos en kunde 14 dager og blitt returnert på angreretten.

Kan dra et eksempel. G-sport har 100% fornøyd garanti. Kjøpe et par skisko i fjor som jeg ikke var fornøyd med. Etter to turer gikk jeg tilbake til butikken. Fikk byttet i et annet og bedre/dyrere par med mellomlegg. La merke til at de nye skoene også var blitt "testet" men synes det var helt greit - "brukt mot brukt". Skulle jeg forlagt nye når jeg levert inn brukte ?

Jeg ville sett ann hva jeg fikk og tatt det derfra. Som nevt kan fersterkeren være neste ny :-)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ærlig talt ikke problemet her. Ny(demo) forskerker som erstatning umiddelbart. Normalt sett vil reparering av produkter gjerne ta ukevis. Her får kjøper fikset problemet sitt uten spesielt mye "nedetid". Jobber selv i IT-bransjen og her er det helt normalt ved reklamasjoner at deler blir sendt til produsent og reparert til neste retursak.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel egentlig ikke et problem ? (Med mindre det viser seg at forsterkern er ødelagt /skadet etc.... Netshop er faktisk en av nettbutikkene jeg syns har _god_ garanti /reperasjonsordning.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •