Garanti på forsterker, får brukt/demovare som erstatning - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
  1. #41
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I saker som dette forholder Forbrukerrådet seg til gjeldende praksis fra Forbrukertvistutvalget som sier at en har krav på fabrikk-ny vare og ikke en brukt vare, som ikke er den samme som innlevert, ved omlevering.
    Forretningen ønsket ikke å reparere, men heller omlevering, da skal det skje med fabrikk-ny vare.


    Eks. fra FTU.
    Forbrukeren behøver ikke å godta omlevering med brukt vare, verken når forbrukeren selv krever omlevering etter § 29 første ledd eller når selgeren tilbyr omlevering etter § 29 siste ledd for å avskjære forbrukerens krav på heving eller prisavslag. Forbrukeren kan som hovedregel avslå omlevering med brukt vare selv om den varen som tilbys, fremstår som kvalitetsmessig like god som den varen som forbrukeren har reklamert på, og er uten den mangelen som er grunnlag for forbrukerens reklamasjon. Det er heller ikke avgjørende at varen eventuelt er kontrollert og overhalt, og således kan antas å være i god stand.


    Dersom forretningen ikke tilbyr omlevering med en ny vare av samme type som den som er kjøpt, har klageren rett til å heve kjøpet i medhold av§ 32, idet mangelen ved varen ikke kan anses å være uvesentlig. Forbrukeren har krav på tilbakebetaling av kjøpesummen i medhold av § 49 annet ledd, med
    fradrag for den nytte forbrukeren har hatt av varen etter § 50 første ledd.

  2. #42
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Jeg gremmes

    Forbrukerrådet har ingenting i denne saken å gjøre. Her har vi et skoleeksempel på en urimelig kunde som er med på å skape overbeskyttende regelverk og dyr utsalgspris. Hvem må betale den nye forsterkeren til Jivac? Jo, det må alle andre kunder hos denne butikken.

    Hva synes du de skal gjøre med den demobrukte forsterkeren Jivac? Som det ikke er noe som helst galt med? Er det noen praktisk forskjell på den og en ny? Men det er kanskje uansett best å kaste den på dynga? Den er jo BRUKT. Andre har tatt i den med de ekle pølsefingrene sine. Fysj.

    Nei, tenk på barna i Afrika...
    --
    Thorbjørn

  3. #43
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjønner helelr ikke helt problemet her. Kunden har en feil på produktet sitt. Sender det inn til Netshop. Kunden har krav på , etter forbrukerkjøpsloven, å få reparert produktet innenfor rimelig tid. Om ikke produktet er reparert etter 3dje forsøk så har kunden rett på å få erstattet produktet med en tilsvarende vare eller pengene tilbake. Såvidt jeg ser så har kunden fått erstattet produktet etter 1.e gangs reklamasjon med et tilsvarende eller bedre produkt. Dette er jo mer enn han har krav på. Han har fortsatt rett på de resterende 3.5 års reklamasjon i værste fall. I beste fall så har han jo fått en "ny" vare som han da egentlig har 5 nye år reklamasjon på. Garantien er det ingen som har rett på. Det er bare noe produsentene gir utover reklamasjonsretten. Er enig i at det burde lages en sticky for forbrukerkjøpsloven.

  4. #44
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jivac,

    Möjligt du har skrivit det innan, men jag kan inte se det. Vad var felet på den?

  5. #45
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    jivac,

    Möjligt du har skrivit det innan, men jag kan inte se det. Vad var felet på den?
    HDMI-kildene og switching'en mellom disse, både automatisk og manuelt var defekte.

  6. #46
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jivac
    HDMI-kildene og switching'en mellom disse, både automatisk og manuelt var defekte.
    Skedde det nyligen eller var det sånn från start? Tänker på om det är fler modeller av Onkyo med samma problem......

  7. #47
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Denne defekten var ikke der i fra begynnelsen av, nei.

  8. #48
    Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nå langt over 1mnd siden, så du har mottatt demo-forsterkeren, var det noen bruks-merker på den.?
    Du kan til og med ha fått en forsterker som aldri har vært oppkoblet...

    Butikken har gitt ny vare allerede på første feil, med en identisk/nyere vare av samme type... Og har i tillegg gitt deg 6mnd "ekstra" garanti tid, reklamasjonsretten har du selvfølgelig fortsatt, den kan de ikke fjerne, det har de ikke lov til...

    Ny (brukt/demo) 100% fungerende forsterker på 1.feil, det er god service, mot å vente 2mnd, få tilbake reparert forsterker, som kanskje går sund igjen å lager enda mere trøbbel og prakk for deg...

    Men enig med alle andre, det burde vært en dialog mellom butikk og kunde på dette...

    Hva synes du selv nå 1,5mnd etter?
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •