Garanti på forsterker, får brukt/demovare som erstatning - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du får en forsterker i retur uten feil som nesten helt garantert er nyere enn den du sendte inn, og slipper å vente på reparasjon. Hva er problemet?

Vil du heller ha tilbake din gamle forsterker etter en måned, eller en nyere som det aldri har vært feil på nå? Slik jeg ser det får du en bedre deal enn du har krav på.
    --
    Thorbjørn

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror trådstarter har mest lyst på en helt ny forsterker.
    Noe som jeg ser som urimelig.
    Enten kan han vente på at sin blir reparert, som kan ta en del tid.
    Eller han kan ta imot demoen. Så er han spilleklar igjen med det samme.
    Husk at mange aktører innenfor så vel konsoll som projektorer og annet har følgende fremgangsmåte.
    Man sender sin defekte enhet inn.
    Får i retur en "refurbished" enhet. Som altså er en tidligere defekt enhet som er blitt reparert.

Å kreve ny forsterker etter første feil, når den er 18 måneder gammel, ser jeg ikke på som rimelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg tror trådstarter har mest lyst på en helt ny forsterker.
    Noe som jeg ser som urimelig.
    Enten kan han vente på at sin blir reparert, som kan ta en del tid.
    Eller han kan ta imot demoen. Så er han spilleklar igjen med det samme.
    Husk at mange aktører innenfor så vel konsoll som projektorer og annet har følgende fremgangsmåte.
    Man sender sin defekte enhet inn.
    Får i retur en "refurbished" enhet. Som altså er en tidligere defekt enhet som er blitt reparert.

Å kreve ny forsterker etter første feil, når den er 18 måneder gammel, ser jeg ikke på som rimelig.
    Du säger det jag ville ha sagt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her er at han har en receiver med 3,5 år gjenværende reklamasjonsrett og blir tilbudt en med 6 måneder garanti. Ring de og si at de skal ha de gjennstående 3,5 årene med reklamasjon for å være sikker på at de ikke tuller med begrepene. Det er mange som blander garanti og reklamasjon.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re;

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Problemet her er at han har en receiver med 3,5 år gjenværende reklamasjonsrett og blir tilbudt en med 6 måneder garanti. Ring de og si at de skal ha de gjennstående 3,5 årene med reklamasjon for å være sikker på at de ikke tuller med begrepene. Det er mange som blander garanti og reklamasjon.
    Forsterkern som ble levert var vel 18 mndter + 6 mndter garanti på bytteforsterkern = 24mndter ,som igjen er 2 år. Regner med _reklamasjonsretten_ blir vedvarende.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg har klart å summere meg frem til har onkyo klart å kaste opp 2 nye modeller siden du kjøpte din for 18 måneder siden... vil tro det muligens er vanskelig å oppdrive en helt ny 606, jeg stemmer for det samme som flere andre her gjør at du tar imot demomodellen med et smil.. det er nok den raskeste å beste løsningen for deg. Hele episoden kan du ta som en erfaring av produktet

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kan dra et eksempel. G-sport har 100% fornøyd garanti. Kjøpe et par skisko i fjor som jeg ikke var fornøyd med. Etter to turer gikk jeg tilbake til butikken. Fikk byttet i et annet og bedre/dyrere par med mellomlegg. La merke til at de nye skoene også var blitt "testet" men synes det var helt greit - "brukt mot brukt". Skulle jeg forlagt nye når jeg levert inn brukte ?
    Det var jo et elendig eksempel. For det første er sko noe som tilpasses beina etterhvert som de brukes. For det andre er ikke et skopar fylt med andres blod, svette og andre kroppsvæsker noe jeg ville puttet beina mine nedi. Har ikke noe mot å ta imot brukt hifiutstyr, men brukte sko - nei.

For øvrig mye personlige meninger i denne tråden. Trådstarter spurte vel om hva lovverket sier i denne saken, ikke hva andre synes er rimelig eller ikke.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Min gode mann. Du burde vær nedgradert til Viderekommene :razz: .

Der er stor forskjell på Reklamasjonsrett og Gararanti og de kan ikke gjøre noe med reklamasjonsretten selv om de tilbyr en garanti som er i hht den oprinnelige. De bare presiserer at kunden ikke får 2 nye års garanti på det produktet han få i stedet.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Det var jo et elendig eksempel. For det første er sko noe som tilpasses beina etterhvert som de brukes. For det andre er ikke et skopar fylt med andres blod, svette og andre kroppsvæsker noe jeg ville puttet beina mine nedi. Har ikke noe mot å ta imot brukt hifiutstyr, men brukte sko - nei.

For øvrig mye personlige meninger i denne tråden. Trådstarter spurte vel om hva lovverket sier i denne saken, ikke hva andre synes er rimelig eller ikke.
    Du har selvfølgelig ALDRI kyssa kjæresten eller gitt noen en klem heller :razz:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Min gode mann. Du burde vær nedgradert til Viderekommene :razz: .

Der er stor forskjell på Reklamasjonsrett og Gararanti og de kan ikke gjøre noe med reklamasjonsretten selv om de tilbyr en garanti som er i hht den oprinnelige. De bare presiserer at kunden ikke får 2 nye års garanti på det produktet han få i stedet.
    Jeg er fullstendig klar over forskjellen på reklamasjonsrett og garanti, men som jeg skrev så er det ikke alle som er det. Det er mange som bruker betegnelsen garanti når det er snakk om reklamasjon. Derfor så bør han være sikker på at butikken vet hva det er snakk om. Det er meget mulig at butikken mener 6 måneder garanti er alt han får og at han ikke har reklamasjonsrett. Det vil kunne skape problemer i ettertid. Er det noe jeg har lært over årene så er det at reklamasjon vs garanti er det veldig mange som ikke har oversikt over, ikke engang butikkene kan det. Derfor så er det viktig at man som kunde vet det og får butikken til å forstå at man vet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedregelen er at når en vare har en mangel som selgeren er ansvarlig for,
    kan du som forbruker velge mellom reparasjon og ny vare (omlevering). Loven
    gjør imidlertid et unntak der det vil koste vesentlig mer for selgeren å gi
    deg ny vare sammenlignet med reparasjon, eller det er umulig for selgeren å
    omlevere. Dersom selgeren hevder at omlevering vil koste vesentlig mer i din
    sak, kan du be om dokumentasjon som viser dette. Dersom det koster 2-3 ganger så mye å omlevere som å reparere, må du trolig akseptere en reparasjon. Merk at selgeren likevel ikke kan kreve å reparere dersom dette vil ta urimelig lang tid, eller resultatet ikke vil bli fullgodt.

Omlevering skal normalt skje med ny, tilsvarende vare som den "gamle". Gjenstanden skal være like god eller bedre enn den gamle.

Selgeren må sørge for at omlevering eller retting skjer innen rimelig tid, og
    at det skjer uten kostnad for deg. Hva som anses for å være innen rimelig
    tid, må vurderes skjønnsmessig i hvert enkelt tilfelle. For standardvarer vil
    innen rimelig tid normalt være omlag 2-4 uker, med mindre det foreligger
    spesielle forhold knyttet til for eksempel tilvirkning/levering av varen osv.

Dette er informasjon jeg har fått av Forbrukerrådet.

Utgangspunktet mitt er dermed om jeg kan kreve mer av selger med hjemmel i lovverket, som vil være til fordel for meg.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du skal være fornøyd jeg.
    Det ville jeg vært.

+ Du slipper ventetid
    + Du får en demo som mest sannsynlig er mye mindre brukt enn din egen
    = Kjapp og god service fra butikk

Hvis du ikke vil ha det, anbefaler jeg deg å vente på at din egen blir reparert.
    Kanskje du kan ha demoen som låneforsterker.

Men å kreve ny vare ser jeg på som helt urimelig når den er 18 måneder gammel og ute av produksjon.
    Så skulle fette seg opp på en nyere modell ser jeg også på som helt urimelig.
    Hvis forretningene skal drive slik service kan vi alle forvente oss markant prisoppgang i nær fremtid.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jivac
    Hovedregelen er at når en vare har en mangel som selgeren er ansvarlig for,
    kan du som forbruker velge mellom reparasjon og ny vare (omlevering).
    Det er vel en veldig kort og ukorrekt beskrivelse. Ifølge dette betyr det at med en gang det blir en feil på ett produkt kan kunde kreve omlevering til nytt produkt. Det høres jo helt på tryne ut.

Uten å ha slått opp i regelverket, og uten å være noe ekspert på service, mener jeg at følgende er det som praktiseres og som er rett:

- Butikk har lov til å prøve å rette samme feil inntil 3 ganger før kunde kan kreve omlevering.
    - Kunde kan kreve omlevering hvis reperasjon tar uforholdsmessig lang tid.

Det at du får omlevert til en demo modell ser jeg på som helt greit, selv om jeg mener de burde ha kontaktet deg om dette i forkant. Slik jeg ser det har du ikke krav på omlevering, og alternativet er jo å vente til de får reparet din gamle receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tolker dere følgende ordlyd i fra Forbrukerrådet i denne saken?
    "En slik ombytting ligger utenfor det en forbruker behøver å godta etter forbrukerkjøpsloven"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tolker dere følgende ordlyd i fra Forbrukerrådet i denne saken?
    "En slik ombytting ligger utenfor det en forbruker behøver å godta etter forbrukerkjøpsloven"
    Hvis man ønsker å stå på krava er det bare å kjøre på....

Men hva med å bare godta at de prøvde å løse saken på deg på en rask og god måte? Så lenge denne demomodellen ikke har synlige skader ser jeg ikke problemet med å godta den.

Hvis du heller vil vente på den tiden en reperasjonstid tar er det ditt valg. Lovverket er trolig på din side. Men det er ikke alltid loven gir den beste løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor godta mindre enn det man har krav på med hjemmel i loven?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor godta mindre enn det man har krav på med hjemmel i loven?
    Skal ha, skal ha, skal ha. Hvorfor sløse alles tid og en ressurser med en meningsløs sak som dette?

Forøvrig forstår jeg ikke logikken bak at en demobrukt forsterker som det aldri har vært noe galt med er et dårligere alternativ enn å vente en måned på å få tilbake din egen, reparerte forsterker som beviselig allerede har hatt problemer. Det er nemlig sistnevnte du har "krav på".
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen i den her saken er vel at trådstarter har LYST PÅ NY forsterker.
    Noe ha IKKE har krav på.

Han har 2 alternativer.
    Vente på at sin egen blir reparert, eller ta imot demoen.
    Hvis han ikke vil ta imot demoen, så er det bare å vente på reperasjonen da.
    Ny forsterker har han ikke krav på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe ha IKKE har krav på.

Han har 2 alternativer.
    Rimelig grei beskrivelse av hvordan dette fungerer.

Edit, noen burde kanskje lage en sticky på hvordan reklamasjonsrett/garanti fungerer?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe ha IKKE har krav på.

Han har 2 alternativer.
    Det er vel ikke 100% rett? For om de ikke klarer å reparere varen/det er ikke verdt det mtp. prisen på en ny, så kan han jo få en ny.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •