Billige Epik-suber fra USA! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Men om du kjøper den i en norsk butikk til den prisen, får du i tillegg til den fysiske varen 5 års reklamasjonsrett, og du slipper å betale ny frakt for å nyte godt av produsentens garanti.

Poenget er at egenimport kan være dyrere enn hva du tilsynelatende betaler. Du får mindre for pengene, enn om du kjøper hos en norsk forhandler.
    Ja, det har du selvsagt rett i. Mitt poeng var at de som jobber ut fra egenimportberegninger (som trådstarter) hvor summen består av en fraktpris på 300,- og kurs på 6 kr/$ er helt på vidda. I mitt tilfelle er det snakk om et merke som ikke er å få hos norsk forhandler, hadde dét vært tilfelle ville jeg høyst sannsynlig handlet norsk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Men alle produkter som er ment å holde over 5 år har udiskutabelt 5 års reklamasjonsrett. (Dette er stadfestet i avgjørelser av høyesterett, ved bla. mobiltelefoner.) Derfor kan man vel uten untak si at dyrere AV utstyr går under 5 år.
    Jeg er redd dommen du sikter til handlet om hvorvidt man under noen omstendighet kunne kreve mer enn 2 års reklamasjonsrett. Dette ble basert på at det var urimelig å forvente at en mobiltelefon skulle være utslitt etter 2 år. Dette er ikke det samme som å si at den er ment å vare i 5 år.

Det vil også være slik at kjøper man en mobiltelefon til 699kr (uten abonnement) så kan man ikke si at man har investert i en telefon som er ment å vare veldig lenge.

På samme måte er det med hifiprodukter. Kjøper man noe som er masseprodusert og ikke så veldig dyrt er det grenser for hva man kan forvente. Man har IKKE automatisk 5 års reklamasjonsrett på hifiprodukter.

Utover dette så har også selger krav på å fikse produktet innen en uke. Gjøres ikke det har kunde krav på nytt produkt eller låne produkt, som er nogenlunde tilsvarende produkt som han har reklamert på.
    Her er også loven nøye med å understreke "dersom dette ikke er til uforholdsmessig stor ulempe for selger". Om du får feil på en slik sub og leverandøren velger å sende den til USA kan du IKKE forvente at han sender deg en ny etter en uke, heller ikke en lånesub. Betydelige fraktkostnader er i høyeste grad noe som går under nevnte lovunntak. Om suben blir borte i 2 måneder er det faktisk ikke noe du kan gjøre med det annet enn å bli forbannet over at loven ikke var den hvileputen det kunne se ut til.

At det finnes div. selger som prøver å late som loven ikke gjelder eller finnes, og at det finnes mange forbrukere som ikke hvet hvilke rettigheter de har, vel det er en helt annen sak.
    Det virker jo som om det er vanlig praksis å forsøke å vri seg unna lovfestet ansvar. Litt på samme måte som at en del forsikringsprodukter assosieres med at man rutinemessig får saken avvist i første runde.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligningsgrunnlaget her er en situasjon der man ikke har krav på noe som helst etter utløpt garanti (typisk 1 år), og der varen må sendes tilbake til USA for reparasjon i garantitiden (ikke fraktes i egen bil til nabobyen eller under armen til nærmeste forhandler).
    Dersom produktet i dette tilfellet har 1 års garanti, hvordan kan du da argumentere for at det er et produkt som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år?

Forutsatt at man har teknisk kunnskap til å utføre reparasjonen, eller kjenner noen som har det.
    Så det å skru ut 8 skruver, dra ut en forsterker, plugge ut 2 kabelsko merket rød og sort, sette inn den nye forsterkeren, trykke på plass de to kabelskoene, skyve den inn i hullet og skru til 8 skruer er vanskelig for en mormalt teknisk interessert person?

Det er også forskjell på produsenter her. Produsenter med høye kvalitetskrav og omsorg for varemerkets prestisje, for ikke å si genuin interesse for mulige svakheter ved egne produkter, setter sjelden pris på at kundene roter med varene selv.
    SVS hadde en praksis som nevnt ovenfor før de fikk representasjon i Norge (etter hva jeg har forstått er det slik det foregår fortsatt), der ny forsterker eller nytt element blir sendt til kunden som reparerer selv.

Skal jeg da tolke deg slik at du ser på SVS som et merke som ikke har høye kvalitetskrav, ikke har omsorg for varemerke og prestisje og ikke har genuin interesse for mulige svakheter ved egne produkter?

Uansett, selv når det gjelder produkter med lav feilprosent, forekommer det "mandagsmodeller". En kjøper som ikke tar denne muligheten med i regnskapet, kan brenne seg stygt.
    Hvor mye tror du kjøpsloven hjelper deg om selgeren er ute etter å lure deg?

Like viktig som å velge et produkt av god kvalitet er det å velge en seriøs leverandør. Til syvende og sist er det faktisk leverandørens seriøsitet som avgjør hvilken hjelp du får når noe ryker.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Snickers det er jaggu mange kunder som prøver og utnytte garanti og reklamasjonsretten også, jeg mener som virkelig prøver og dra den langt over streken.

Og når de ikke får viljen sin så starter de ett hylekor uten like, det er jo ikke måte hvor dårlig kundebehandling de har fått når de i utgangspunktet ikke har hatt krav på noen ting,,,,

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, det har du selvsagt rett i. Mitt poeng var at de som jobber ut fra egenimportberegninger (som trådstarter) hvor summen består av en fraktpris på 300,- og kurs på 6 kr/$ er helt på vidda. I mitt tilfelle er det snakk om et merke som ikke er å få hos norsk forhandler, hadde dét vært tilfelle ville jeg høyst sannsynlig handlet norsk.
    Frakten har jeg ikke sjekket, jeg bare vet at båtfrakt er svært rimelig. Typisk rundt 7kr pr kg for dem som har gode priser, så det skulle jo ikke være veldig langt fra sannheten.

Kursen på nok/usd var i følge XE stort sett under 6 første halvdel av august (tråden ble startet 13. august i følge datoen på første innlegg). I dag er den oppe på 6,3. Jeg anser det som rimelig å anta at en som importerer noe selv ikke gjør det når kursen er på sitt høyeste. I mai steg Euro fra 7,7 til 8,15 på under tre døgn. Det er helt urimelig å anta at en som importerer selv ikke er litt våken på slike variasjoner.

På samme måte bør en tenke over at prisingen hos forhandlere og distributører henger sammen med når varene er innkjøpt. Så vidt jeg har forstått ble disse produktene annonsert i begynnelsen på august. Da var kursen for USD relativt lav. Vi hadde jo en motsatt situasjon tidligere da krona ble styrket. Varelager kjøpt inn i Euro høsten 2009 var jo relativt dyre i forhold til varelager kjøpt inn våren 2010. For USD var det helt omvendt. Dette må jo leverandørene ta hensyn til ved prising.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Men Snickers det er jaggu mange kunder som prøver og utnytte garanti og reklamasjonsretten også, jeg mener som virkelig prøver og dra den langt over streken.

Og når de ikke får viljen sin så starter de ett hylekor uten like, det er jo ikke måte hvor dårlig kundebehandling de har fått når de i utgangspunktet ikke har hatt krav på noen ting,,,,
    Det har du selvsagt rett i. Enkelte er jo av den oppfatning at alt som koster over 200kr automatisk har 5 års garanti mot å bli kjørt over av bilen, dyppet i akvariet, dynket i øl eller liknende.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det har du selvsagt rett i. Enkelte er jo av den oppfatning at alt som koster over 200kr automatisk har 5 års garanti mot å bli kjørt over av bilen, dyppet i akvariet, dynket i øl eller liknende.
    Under også min gode mann, under også...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode poeng Snickers, det er vel så nærme virkeligheten vi kommer.
    Det er også et poeng med " forventet levetid " tror mange kan bli skuffet på den. Billig ræl skal ikke holde lenge det er derfor det er billig...
    Sikkert nevnt før : Importerer du selv, fraskriver du deg enhver form for garanti og reklamasjonrett etter norsk lovgivning.

Oversett gjerne : lifetime limited warranty .( skrives det sånn ? ) :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med levetid er jo en utfordring. Kjøper man en klokke til 100kr og den varer i 30 år er det jo ikke dermed sagt at alle klokker som er dyrere "bør vare lenger".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dersom produktet i dette tilfellet har 1 års garanti, hvordan kan du da argumentere for at det er et produkt som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år?
    Du vet like godt som meg, at 1 års garanti er normalt, uansett type produkt. Noen produsenter gir lengre garanti, men de feste tar da betalt for det.

Garantitid er en konvensjon; den har vanligvis lite med antatt levetid å gjøre.

Så det å skru ut 8 skruver, dra ut en forsterker, plugge ut 2 kabelsko merket rød og sort, sette inn den nye forsterkeren, trykke på plass de to kabelskoene, skyve den inn i hullet og skru til 8 skruer er vanskelig for en mormalt teknisk interessert person?
    Alle kjøpere er ikke "teknisk interessert". Mange ønsker utstyr som virker, uten behov for teknisk kunnskap hos brukeren.

Skal jeg da tolke deg slik at du ser på SVS som et merke som ikke har høye kvalitetskrav, ikke har omsorg for varemerke og prestisje og ikke har genuin interesse for mulige svakheter ved egne produkter?
    Sammenlignet med produsenter som ønsker å sjekke defekte produkter for å finne ut mer om feilen, og sikre at en eventuell reparasjon blir utført på en måte som gjør at eieren ikke får ytterligere problemer: Ja.

Om en produsent rutinemessig sender en ny del som kunden må skifte selv, vil det for meg også være en innrømmelse av at produktet har en kjent svakhet. En kvalitetsprodusent ville sørget for at en slik svakhet blir luket vekk i videre produksjon, heller enn å satse på gjør-det-selv-reparasjon for kunder som klager.

Hvor mye tror du kjøpsloven hjelper deg om selgeren er ute etter å lure deg?
    Mer enn om det ikke hadde vært noen kjøpslov.

Like viktig som å velge et produkt av god kvalitet er det å velge en seriøs leverandør. Til syvende og sist er det faktisk leverandørens seriøsitet som avgjør hvilken hjelp du får når noe ryker.
    Det er sant. Og ytterligere et argument for å velge en leverandør innenfor rekkevidde.

Frakten har jeg ikke sjekket, jeg bare vet at båtfrakt er svært rimelig. Typisk rundt 7kr pr kg for dem som har gode priser, så det skulle jo ikke være veldig langt fra sannheten.
    Vi snakker om import av enkeltgjenstander, gjort av privatpersoner, her. "Gode priser" oppnådd av næringsdrivende, ligger som oftest i en helt annen verden enn det privatpersoner må betale for enkelttjenester.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Oversett gjerne : lifetime limited warranty
    "Garantien bortfaller om produktet slutter å virke."

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Garantien bortfaller om produktet slutter å virke."
    Hahahahaha, mye sannhet i den setningen der

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oki...

Her var det ikke mye nyttig å lese om Epik gitt.... :roll:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tråden handler forsåvidt ikke om Epik's egenskaper men om import av den, foreslår at du starter en ny tråd hvis du vil vite mer om egenskapene 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garanti har ingenting med detta att göra. Det är inte ens krav på garanti på några varor i Norge. Garanti är en ren service från antingen Produsenter eller leverantörer. Däremot är det fastsatt att vi har reklamationsrätt på
    ALLA varor vi handlar. T.O.M på en banan har vi reklamationsrätt. Antingen 2 eller 5 år är satt som gräns. Mobiltelefoner, oavsett om de kostar 12kr eller 5000 kronor, har samma reklamationskrav. Rättsliga instanser har avgjort att det är 5 år på mobiltelefoner om de är brukt som man ska bruka en mobiltelefon. Ingen leverantör har ens provat att begränsa den till 2 år vad jag sett. Då kan nog de flesta anse att en subwoofer, oavsett pris, bör vara menat att hålla i 5 år om de brukas på ett sätt som en subwoofer skall brukas. Och ja, det skall inte medföra några kostnader för förbrukaren vid reklamation.

Sen om vi förbrukare inte gidder att stå på våra krav om reklamationer är ett annat tema.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •