Billige Epik-suber fra USA! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dette er den samme gamle historien fra folk som ikke vet hva det vil si å drive butikk i Norge vs USA. Forbrukerrettigheter, garantiansvar, generelt høyere utgiftsnivå på både lager, butikk, ansatte m.m. Listen kan gå videre så lenge en gidder. Produkter vil alltid være dyrere i Norge enn i USA.
    Amerikanske produkter vil alltid være dyrere i Norge enn i USA. Europeiske produkter er ofte dyrere i USA enn i Norge. Japanske produkter kan være billigere i USA.

I forhold til andre land, ligger Norge bra an når det gjelder priser på hi-fi og andre "luksusartikler". Høye omkostninger for importører og forhandlere oppveies av stort salg. I andre land selges det mindre, og mer må dekkes inn på hvert enkelt salg. Innbyggernes inntekt og kjøpekraft tatt i betraktning, er det liten tvil om at norske hi-fi-priser relativt sett er blant de laveste i verden.

Men de faktiske prisene kan altså være lavere i noen tilfeller; f.eks. ved kjøp fra USA. Om det likevel lønner seg med egenimport, er en annen sak.

Først må en plusse på fraktpriser. Det vil si reelle fraktpriser; ikke de fantasiprisene enkelte har hørt at noen har fått. Om slike priser er annet enn rykter, er de rene unntak. Deretter må man plusse på 25% moms på kjøpspris + fraktpris. I tillegg kommer fortollingsgebyr, som kan være drøyt hos enkelte private fraktselskaper.

I noen tilfeller kan man allerede nå nærme seg det dobbelte av den opprinnelige, amerikanske prisen.

Og så kommer det kanskje viktigste: Garanti og reklamasjonsrett.

Selv om produsenten gir en "internasjonal garanti", er det ikke sikkert denne gjelder i Norge. En eventuell norsk importør vil bare ha ansvar for produkter han selv har solgt, og vil ofte nekte å ta imot produkter som er parallellimportert. Ved feil må man da sende produktet tilbake til opphavslandet. Man må selv betale frakten -- og det til full pris.

En garanti som er gitt av produsenten vil uansett, i de fleste tilfeller, bare gjelde i 1 eller 2 år. Ved kjøp i Norge har vi 5 års reklamasjonsrett, bestemt av lovverket. Kort sagt: Om produktet svikter etter 3 eller 4 år, må man betale reparasjonen selv, dersom produktet er kjøpt fra utlandet -- selv om det skulle skyldes en produksjonsfeil.

Konklusjonen må bli, at først når et produkt koster halvparten av norsk pris, kan man regne med å spare penger ved kjøp fra USA. Og dersom det er et produkt som er utsatt for feil, vil man likevel løpe en økonomisk risiko.

PS:
    Har også rasket med meg enkelte saker på vei gjennom USA opp gjennom årene -- bare for å finne ut at jeg kunne fått dem til samme pris hjemme.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt sakt !

Sjekk for all del prisen i Norge og USA men ikke se deg blind på utsalgsprisen i USA det er totalsummen som teller.

Jeg har importert mye fra USA, europa og asia men det blir mer og mer mindre saker og ting som du ikke får tak i her på berget.

Elektronikk er billig i Norge, og er det en Norsk importør eller forhandler lønner det seg som regel ikke og ta inn selv etter og ha sett på de reelle kostnadene og garantien du har her.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en fast regel som jeg opplever stemmer i overraskende mange tilfeller:

Ta prisen i USA og sett på en null så har du prisen ferdig inn til Norge med alt.

Gjelder selvsagt ikke svært små summer.

Prisen Lsound tar her virker fornuftig. De skal jo tross alt leve av dette også og hvis du har lyst til å spare en tusenlapp på å importere selv, miste garanti og reklamasjon så vær så god.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

Ta prisen i USA og sett på en null så har du prisen ferdig inn til Norge med alt.
    Det gjelder gjerne om du tenker på pris ved salg gjennom norsk importør og forhandler.

Skal du kjøpe fra utlandet selv, blir det umulig å regne på den måten.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det fungerer faktisk svært godt på egenhandel og jeg har god erfaring med det. Prøv selv.

Sub til 499$

Omregnet blir det ca 3140,-

Med moms og fortolling blir det i beste fall 4125, så tilkommer frakt fra USA og den drar veldig fort på seg en 400 - 800 avhengig av frakt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med moms og fortolling blir det i beste fall 4125, så tilkommer frakt fra USA og den drar veldig fort på seg en 400 - 800 avhengig av frakt.
    Du skal betale moms av kjøpsprisen + fraktprisen.

JetCarrier har riktignok faste fraktpriser inkl. norsk moms, og det kan se ut som om 300 kroner inkl. moms får sub'en din over med båt. Men beløpet som oppgis i prislisten er bare en grunntakst, som vokser når pakkens størrelse tas med i beregningen.

Prisen du får opgitt gjelder uansett bare til Halden. Du må plusse på frakt derfra og hjem -- til norske priser.

(Redigert for å unngå mulige misforståelser.)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du skal betale moms av kjøpsprisen + fraktprisen.

JetCarrier har riktignok faste fraktpriser inkl. norsk moms, og det kan se ut som om 300 kroner inkl. moms får sub'en din over med båt.

Men den prisen gjelder bare til Halden. Du må plusse på frakt derfra og hjem -- til norske priser.
    HVORDAN I ALLE DAGER FÅR DU DEN PRISEN !!!!!!!!

Kalkulatoren til JC sier 895,- og ja jeg er fast kunde hos JC og har en viss formening om hvordan det virker.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    HVORDAN I ALLE DAGER FÅR DU DEN PRISEN !!!!!!!!
    Hvis det er innlegget mitt du viser til her, misforstår du litt. Det jeg forsøkte å si, er at den kiloprisen som oppgis i prislisten, ikke er den totale fraktprisen.

Av prislisten kan det se ut som om det koster 300 kroner å sende en pakke på opptil 70 kilo med skip fra USA og hjem til deg -- men slik er det jo ikke.

Jeg ser nå at jeg uttrykte dette litt klønete.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er innlegget mitt du viser til her, misforstår du litt. Det jeg forsøkte å si, er at den kiloprisen som oppgis i prislisten, ikke er den totale fraktprisen.

Av prislisten kan det se ut som om det koster 300 kroner å sende en pakke på opptil 70 kilo med skip fra USA og hjem til deg -- men slik er det jo ikke.

Jeg ser nå at jeg uttrykte dette litt klønete.
    Det var det jeg refererte til og prisen er 895,- til Halden SÅ kommer det ett tillegg hjem til deg, legg inn vekt OG størrelse i kalkulatoren som du finner her : Get a Quote da finner du prisen til Halden, JC bruker en kombinasjon av vekt og volum, opp til 70Kg er volummetrisk vekt.

Eksempel og informasjon SJØFRAKT

Faktor for vekt og volum er 1 til 1, og for å finne prisen på en sending må du vite vekt og volum på sendingen din. Det største tallet vil være avgjørende for prisen.
    1) 550 sending, du betaler alltid 295 for de første 70, deretter betaler du 2,20/kg for de overstigende 480 kilo. 295 + 1056 = 1351.

2) 1470 sending, 295 for de første 70, deretter betaler du 2,00 kr/kg for de overstigende 1400 kilo. 295 + 2800 = 3095.

Sjøraten er til Tistedal, pris på levering i innlandet varierer på vekt og postnummer, vi finner den beste innlandsprisen og sender godset til deg. Om du ber om å settes opp som "Hentekunde" eller har egen transportør kan godset stå 5 dager i terminalen før dagsleie påløper.
    Kolliavgift koster 50 pr onhand/mottak.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg refererte til og prisen er 895,- til Halden SÅ kommer det ett tillegg hjem til deg
    Nettopp. Dermed kommer fraktprisen lett opp i 4 ganger så mye som det enkelte optimister her inne har kalkulert med.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Dermed kommer fraktprisen lett opp i 4 ganger så mye som det enkelte optimister her inne har kalkulert med.
    Riktig :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig :-)
    Problemet med å forsøke å forklare ting med teskje-metoden, er at man selv går surr i hva man forklarer. Jeg ser at dette skjedde med meg ovenfor...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ligger vel noe av problemet her også i måten JC oppgir prisene, det står jo 70Kg til 295,-

Men når en har gjort dette noen ganger og fått litt erfaring så vet man hvor mye det egentlig koster...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når en har gjort dette noen ganger og fått litt erfaring så vet man hvor mye det egentlig koster...
    Systemet er komplisert for JetCarrier selv, også. Jeg har opplevd at de faktisk ikke har registrert at jeg har fått levert en vare, og følgelig har glemt å ta betalt for den.

(Hysj, ikke si det høyt!)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det stemmer svært godt med mitt eksempel tidligere i tråden også: listepris: 899$, faktisk betalt pris levert hjem inkl. frakt, tollgebyr og mva: ca. 9000,-

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ble det av innlegget mitt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det stemmer svært godt med mitt eksempel tidligere i tråden også: listepris: 899$, faktisk betalt pris levert hjem inkl. frakt, tollgebyr og mva: ca. 9000,-
    Men om du kjøper den i en norsk butikk til den prisen, får du i tillegg til den fysiske varen 5 års reklamasjonsrett, og du slipper å betale ny frakt for å nyte godt av produsentens garanti.

Poenget er at egenimport kan være dyrere enn hva du tilsynelatende betaler. Du får mindre for pengene, enn om du kjøper hos en norsk forhandler.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden ingen tilsynelatende er interessert i å svare på hvor innlegget ble av kan jeg jo ta det på nytt i grove trekk:

Man har ikke automatisk 5 års reklamasjonsrett. 5 år er en diffus maksimumsgrense, men kun ment som en øvre grense.

Man har ikke rett til å få frakt begge veier dekket ved reklamasjon. Vanlig praksis er den samme som for ganantireparasjoner.

De fleste som selger internasjonalt tilbyr byttedeler som enkelt kan byttes selv.

De fleste utsalgssteder forsøker å dreie et hvert reklamasjonsspørsmål over på produsentens garanti og bruker argumenter som "nei, beklager, vi får ikke det dekket av produsenten" selv om de har et ansvar langt utover det.

Det er få som benytter seg av reklamasjonsretten. Dermed er det ikke dyrt å tilby varer i Norge på grunn av kjøpsloven med mindre varen holder dårlig kvalitet. I lyset av det kan vi konkludere med at de varene som er spesielt dyre i det norske markedet kan ha spesielt høy feilfrekvens.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Siden ingen tilsynelatende er interessert i å svare på hvor innlegget ble av kan jeg jo ta det på nytt i grove trekk:

Man har ikke automatisk 5 års reklamasjonsrett. 5 år er en diffus maksimumsgrense, men kun ment som en øvre grense.

Man har ikke rett til å få frakt begge veier dekket ved reklamasjon. Vanlig praksis er den samme som for ganantireparasjoner.

De fleste som selger internasjonalt tilbyr byttedeler som enkelt kan byttes selv.

De fleste utsalgssteder forsøker å dreie et hvert reklamasjonsspørsmål over på produsentens garanti og bruker argumenter som "nei, beklager, vi får ikke det dekket av produsenten" selv om de har et ansvar langt utover det.

Det er få som benytter seg av reklamasjonsretten. Dermed er det ikke dyrt å tilby varer i Norge på grunn av kjøpsloven med mindre varen holder dårlig kvalitet. I lyset av det kan vi konkludere med at de varene som er spesielt dyre i det norske markedet kan ha spesielt høy feilfrekvens.
    Når det gjelder kjøpsloven i Norge er denne veldig sterk i fordel forbruker. Med tanke på det du nevner om at du ikke automatisk har 5 år, men at dette er en maksimumsgrense, så er det sant. Men alle produkter som er ment å holde over 5 år har udiskutabelt 5 års reklamasjonsrett. (Dette er stadfestet i avgjørelser av høyesterett, ved bla. mobiltelefoner.) Derfor kan man vel uten untak si at dyrere AV utstyr går under 5 år.

Utover dette så har også selger krav på å fikse produktet innen en uke. Gjøres ikke det har kunde krav på nytt produkt eller låne produkt, som er nogenlunde tilsvarende produkt som han har reklamert på.

I korthet så er denne loven så sterk og god for forbruker at det etter min mening er verdt noen kroner å kjøpe innenlands. Om det er dyrt for selger avhenger jo av om han får støtte for dette eller ikke. De fleste som ønsker å selge noe særlige kvanta på det norske markedet gjør vel det.

At det finnes div. selger som prøver å late som loven ikke gjelder eller finnes, og at det finnes mange forbrukere som ikke hvet hvilke rettigheter de har, vel det er en helt annen sak.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Sammenligningsgrunnlaget her er en situasjon der man ikke har krav på noe som helst etter utløpt garanti (typisk 1 år), og der varen må sendes tilbake til USA for reparasjon i garantitiden (ikke fraktes i egen bil til nabobyen eller under armen til nærmeste forhandler).

Forutsatt at man har teknisk kunnskap til å utføre reparasjonen, eller kjenner noen som har det.

Det er også forskjell på produsenter her. Produsenter med høye kvalitetskrav og omsorg for varemerkets prestisje, for ikke å si genuin interesse for mulige svakheter ved egne produkter, setter sjelden pris på at kundene roter med varene selv.

Det er få som benytter seg av reklamasjonsretten. Dermed er det ikke dyrt å tilby varer i Norge på grunn av kjøpsloven med mindre varen holder dårlig kvalitet.
    Og poenget er da også, at hi-fi sjelden er dyrere i Norge enn i andre land, og at det til og med er lite å hente på å bestille det fra "lavkostlandet" USA...

Uansett, selv når det gjelder produkter med lav feilprosent, forekommer det "mandagsmodeller". En kjøper som ikke tar denne muligheten med i regnskapet, kan brenne seg stygt.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •