Problem med å få refundert pengene for utstyr som ikke holdt mål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med å få refundert pengene for utstyr som ikke holdt mål.

Jeg var en tur hos Soundgarden i forgårs hvor jeg kjøpte en HRT music streamer II for å koble mellom Laptop og Stereo for å bli kvitt støyen i høyttalerene

Music streamer har ikke ekstern strømforsyning, så den trekker strøm fra USB-porten.

Det som skjedde når jeg koblet den til min pc, var at musikken med gjevne mellomrom ble avbrutt og erstattet i radiosusing.
    Jeg pakket boksen fint inn igjen og tok den med til Soundgarden for å kreve pengene tilbake.

Hvis den var defekt, kunne de bestille en ny til meg eller gi meg en tilgodelapp. Å få pengene tilbake var ikke mulig.
    De testet den en times tid uten støyproblemer, så da fant vi ut at det måtte være USB-porten min som ikke leverte nok strøm.

Jeg kjøpte en aktiv usb-hub for å levere nok strøm til DACen og da ble det første støyproblemet erstattet med et annet.
    Nå blir det tilført støy fra strømforsyningen til usb-huben, og jeg er tilbake på ca samme støymengde som jeg hadde med 10m 3,5mm-rca kabel fra biltema.

Produktet trekker altså mer strøm enn usb-porten til en HP laptop kan gi, men tåler ikke å bli forsynt fra en aktiv hub.

Problemet hadde blitt løst hvis jeg fikk pengene tilbake og kunne gått et annet sted å kjøpt en converter med integrert strømforsyning.
    Har jeg rett til å returnere den? Og kan jeg kreve å få pengene tilbake istedet for en tilgodelapp?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet har ikke selger plikt til å refundere kjøpet når det er gjort over disk (altså i motsetning til bestilling over nett), ifølge k. Når det er sagt synes jeg det er noe dårlig service, da mange butikker strekker seg langt for å få fornøyde kunder.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JA du kan levere det tilbake.

Hei.

Om dette produktet skulle fjerne støy kan dette produktet returneres. Jeg har en formening om at butikken har solgt deg denne løsningen, på grunnlag av profitt og ikke for å veilede deg som kunde. Jeg mener at du kunne ha sluppet billigere unna med en jordings-bryter, enn en meida spiller.

Men om dette produktet er kjøpt for å kunne spille musikk trådløst, og i tillegg fjerne støy kan du også levere det tilbake. Så lenge musikken stopper opp, støyen ikke er borte så lever det tilbake ASAP.

Be heller om en Ground-loop isolator, for å fjerne støyen din. Dette er en jordingsbryter som bare skal kobles mellom Jack-kabelen din og forsterkeren.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke rett til å få refundert pengene ved handel over disk. Du kan alltid gjøre en avtale med selger at du ønsker å prøve produktet, og om du ikke er fornøyd så vil du ha pengene tilbake så lenge varen er i samme stand som da du fikk den.

Men er jo alltid bra for en butikk å være servicevennlige, kanskje ikke Soundgarden er det?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av digitalex
    Så vidt jeg vet har ikke selger plikt til å refundere kjøpet når det er gjort over disk (altså i motsetning til bestilling over nett), ifølge k. Når det er sagt synes jeg det er noe dårlig service, da mange butikker strekker seg langt for å få fornøyde kunder.

Dette er forsåvidt sant, men så lenge du som kunde ikke har fått hjelp til det problemet ønsker å løse, eller at selger har glemt å opplyse om nødvendige opplysninger kan produktet byttes i butikk uten diskusjon.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gå til media. Da pleier alle butikker å legge seg langflate.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis produktet du har kjøpt har en "vesentlig mangel", kan du heve kjøpet. Da har du også krav på å få igjen pengene dine.

Forbrukerkjøpslovens §32. Heving:

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Antageligvis kan du hevde at produktet har en mangel, og at mangelen er vesentlig. Men hvis du har kjøpt produktet uten å rådføre deg med Soundgarden, og produktet ikke virker hos deg, men virker hos Soundgarden, kan Soundgarden i og for seg si at "dette må du regne med - dette produktet virker på noen PCer, og virker ikke på andre PCer - sånn er det bare, og det er noe alle vet".

Har du derimot diskutert problemet med støy hjemme hos deg, og Soundgarden har sagt noe sånt som at "da er denne boksen du skal ha, den fjerner slik støy!", ja da synes jeg ikke det burde være noen tvil. Da har Soundgarden underslått vesentlig informasjon m.h.t. at denne boksen kanskje ikke virker på absolutt alle USB-utganger her i verden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hvis produktet du har kjøpt har en "vesentlig mangel", kan du heve kjøpet. Da har du også krav på å få igjen pengene dine.

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Antageligvis kan du hevde at produktet har en mangel, og at mangelen er vesentlig. Men hvis du har kjøpt produktet uten å rådføre deg med Soundgarden, og produktet ikke virker hos deg, men virker hos Soundgarden, kan Soundgarden i og for seg si at "dette må du regne med - dette produktet virker på noen PCer, og virker ikke på andre PCer - sånn er det bare, og det er noe alle vet".

Har du derimot diskutert problemet med støy hjemme hos deg, og Soundgarden har sagt noe sånt som at "da er denne boksen du skal ha, den fjerner slik støy!", ja da synes jeg ikke det burde være noen tvil. Da har Soundgarden underslått vesentlig informasjon m.h.t. at denne boksen kanskje ikke virker på absolutt alle USB-utganger her i verden.
    En fin forklaring Ulf-B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yngvejos
    og jeg er tilbake på ca samme støymengde som jeg hadde med 10m 3,5mm-rca kabel fra biltema.
    Brukte du en 10m USB kabel før du kjøpte hub'en? Hvis du har 10m mellom pc-en og forsterkeren burde du jo uansett ha satset på trådløs overføring.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir støyen hvis du drar ut laderen til PCen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk desverre ikke noen lovnader om hva produktet kunne gjøre. Jeg kom inn og ba om å få kjøpe en Pro-ject DAC.
    De hadde ikke den på lager og fortalte at de hadde en som var litt dyrere som hadde gjort det bra i tester.

Hva som var fordelen med et eksternt lydkort, hadde jeg allerede lest om bla. her på forumet og i Soundgardens produktbeskrivelse i webshopen av den DACen jeg egentlig skulle kjøpe:

"En datamaskin er fyllt med komponenter som genererer mye elektromagnetisk støy som påvirker lydsignalet negativt. Ved å benytte seg av et eksternt lydkort og dermed flytte D/A-konverteren fysisk ut av maskinen vil man få en renere lyd med lavere støygulv. I tillegg benytter USB Box seg også av gode interne komponenter langt bedre enn det man finner i et normalt lydkort. Resultatet er en markant forbedring i lydkvaliteten."

Sitat Opprinnelig postet av frS63
    Brukte du en 10m USB kabel før du kjøpte hub'en? Hvis du har 10m mellom pc-en og forsterkeren burde du jo uansett ha satset på trådløs overføring.
    Jeg brukte en 5m usb-kabel både før og etter at jeg kjøpte huben.
    Avstand mellom pc og forsterker varierer etter hvor i sofaen jeg sitter. Usb kabelen stikker elegant ut mellom sofaputene ved sweetspot.

Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Hvordan blir støyen hvis du drar ut laderen til PCen?
    Uendret. Støyen som kom før kjøp av usb-hub, var at musikken forsvant og ble erstattet med støyen som kommer når du stiller radioen på en frekvens uten sending.
    Etter kjøp av usb-hub ble støyen tilføyd signalet i form at susing i bakgrunnen.
    Støyen blir sterkere hvis jeg kobler til en usb-port som er nærmere strømtilførselen på huben.

Problemet med produktet er altså at min pc ikke gir ut nok strøm til å drive DACen, dermed må jeg ha en DAC med egen strømtilførsel for å kunne spille musikk uten skurring fra pc til anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zmokie
    En fin forklaring Ulf-B
    Advokatmat iht en kompis som er advokat

Mye definisjonsproblematikk på sånn over disk handel , og ingen bransjer er mer defus enn forbrukerteknologi iht nevnte kompis.
    Han hevder at netthandel er nesten eneste garantist for kjøpshevning.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvilsomt advokatmat hvis Soundgarden setter seg på bakbena. Jeg har også en god venn som er advokat - og det høres så greit ut når han trekker opp prinsippene. Det er det sort-hvitt - ingen tvil å spore - helt til jeg spør "vel, hva blir det til?" Da blir han litt flakkende i blikket og sier at "tja - det kommer an på....".
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det stemmer NESTEN.

Kunden kan heve avtalen dersom selger ikke klarer å rette feilen ved produktet. Altså har soundgarden rett i at de kan levere ny vare til kunde dersom denne VIRKER som lovet. Gjør den ikke det, kan soundgarden levere ny vare igjen.

Virker ikke denne, har samme feil oppstått for 3. gang og kunden kan heve avtalen.

Samtidig så vil det jo være slik at dersom soundgarden vet at samme problemet vil oppstå med nye varer, så er det bak mål og lite kostnadseffektivt for de å gi deg 2 nye varer istedenfor å bare heve kjøpet med en gang..

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at selger har rett til å utbedre mangler o.s.v. fremgår av de tidligere paragrafene i forbrukerkjøpsloven - som jeg ikke har sitert. Lovteksten og paragrafene må leses i sammenheng. Det er først når det er klart at mangelen IKKE kan utbedres - uansett måte (reparasjon, omlevering) - at kjøper kan heve kjøpet - og da bare dersom mangelen er vesentlig.

I trådstarters tilfelle har Soundgarden sagt seg villige til å levere en ny boks - og dette må nok trådstarter godta - så sant leveransen av den nye boksen kan skje uten opphold. Uten opphold er ganske kjapt, da - det betyr ikke at Soundgarden kan bestille en ny fra fra fabrikken og la kjøper sitter der og vente på ubestemt tid.

PS: Men jeg ser at de også har tilbudt trådstarter en tilgodelapp i tilfelle boksen var defekt. Den holder ikke - her innrømmer faktisk Soundgarden at boksen er defekt, og hvis Soundgarden da velger å avstå fra omleveranse, har kjøper krav på å heve kjøpet og å få igjen pengene sine.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at selger har rett til å utbedre mangler o.s.v. fremgår av de tidligere paragrafene i forbrukerkjøpsloven - som jeg ikke har sitert. Lovteksten og paragrafene må leses i sammenheng. Det er først når det er klart at mangelen IKKE kan utbedres - uansett måte (reparasjon, omlevering) - at kjøper kan heve kjøpet - og da bare dersom mangelen er vesentlig.

I trådstarters tilfelle har Soundgarden sagt seg villige til å levere en ny boks - og dette må nok trådstarter godta - så sant leveransen av den nye boksen kan skje uten opphold. Uten opphold er ganske kjapt, da - det betyr ikke at Soundgarden kan bestille en ny fra fra fabrikken og la kjøper sitter der og vente på ubestemt tid.

PS: Men jeg ser at de også har tilbudt trådstarter en tilgodelapp i tilfelle boksen var defekt. Den holder ikke - her innrømmer faktisk Soundgarden at boksen er defekt, og hvis Soundgarden da velger å avstå fra omleveranse, har kjøper krav på å heve kjøpet og å få igjen pengene sine.
    Når vi testet boksen 1 time hos Soundgarden ble det bekreftet at det ikke var noe feil på varen og at det var min pc som ikke leverte ut nok strøm på USB-portene.
    Jeg tok med meg varen hjem for å prøve med en aktiv usb-hub og opplevde da at problemet forsvant, men at huben tilførte bakgrunnstøy.
    Jeg har nå sendt en mail til Soundgarden og fortalt om erfaringene jeg gjorde med usb-huben og bedt om å få heve kjøpet siden den ikke er kompatibel med utstyret mitt.
    Jeg skrev at jeg trengte en DAC med ekstern strømforsyning, eller pengene tilbake så jeg kan kjøpe det hos noen som har.

Det skal bli spennende å se hva svaret blir.
    Det er synd om jeg får tilgodelapp, for da er plutselig DAC-budsjettet mitt låst hos en butikk som ikke har en DAC som fungerer i mitt oppsett uten å gå flere tusen opp i pris.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøh... produktet fungerer jo, ser ingen grunn til at s.g skal refundere varer for et fungerende produkt. Later mer til at du har støy fra utstyr tilkoblet som forstyrrer stereon'.
    -Ser også at f.eks komplett faktisk bemerker at usbport fra pc kan ha problemer med denne.

Sakset fra komplett.no
    Tips:
    Klarer ikke USB-utgangen på din PC å levere nok strøm kan det være lurt å gå for en USB-hub med strømforsyning. De fleste PC'er vil klare å levere rikelig med strøm, men noen kan slite litt. Da vil resultatet være at man kun får lyd en liten stund, eller ingen lyd i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Pøh... produktet fungerer jo, ser ingen grunn til at s.g skal refundere varer for et fungerende produkt. Later mer til at du har støy fra utstyr tilkoblet som forstyrrer stereon'.
    -Ser også at f.eks komplett faktisk bemerker at usbport fra pc kan ha problemer med denne.
    Støyen har ingenting med stereoen å gjør. Produktet fungerer ikke når det er tilkoblet en "svak" usb port, og plukker opp støy på signalet med ekstra strømforsyning på usb-bussen.
    Når den er koblet uten HUB er det ingen antydning til støy før den til slutt kneler og spyr ut ulyd.

Soundgarden opplyste ikke om at produktet deres kun fungerte på enkelte pcer. Da jeg uttrykte min bekymring for mangel på ekstern strømforsyning, fikk jeg til svar "USB er USB".
    At den krever unormalt mye strøm burde vært opplyst om ved kjøp.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har mulighet for det bør du prøve produktet på flere datamaskiner. Dersom du kun får støy problemer på denne ene maskinen bør vel kanskje problemstillingen endres? Det er ikke sikkert at det er den nye streameren din som er problemet, men heller PC'en som har unormalt støynivå? Bare en tanke... Uansett er du nok tjent med å ha en løpende dialog med butikken.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Dersom du har mulighet for det bør du prøve produktet på flere datamaskiner. Dersom du kun får støy problemer på denne ene maskinen bør vel kanskje problemstillingen endres? Det er ikke sikkert at det er den nye streameren din som er problemet, men heller PC'en som har unormalt støynivå? Bare en tanke... Uansett er du nok tjent med å ha en løpende dialog med butikken.
    Som sagt er det pcen som er problemet. Musicstreameren trekker 200mA fra usb-porten og vil derfor bare fungere en liten stund (uten støy) før lyden brytes av. (Og erstattes med støy)
    Med en ekstra strømkilde på usb-bussen spiller den konstant, men med noe susing i bakgrunn.

Men jeg har ikke planer om å kjøpe ny pc med kraftigere usb-porter for å kunne bruke produktet når problemet kan løses ved å kjøpe et annet tilsvarende produkt i samme prisklasse.

Hifiprodukter som må prøves i eget oppsett for å finne ut om de holder mål, synes jeg kjøpsloven for internettsalg burde gjelde. At man kan levere tilbake produktet innen 14 dager hvis man ikke er fornøyd.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •