Onkyo TX-NR708 og TX-NR808 5995/7995 @ Elkjøp - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva kan man forvente for seks tusen da? Er jo ikke allverdens mye penger. Satser på at den fungerer godt nok til mitt kino bruk. Musikken har jeg ingen intensjoner å spille med denne forsterken.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Forstår godt at disse Onkyo receiverne er blitt så billige. Effektdelen blir dårligere for hvert år som kommer. TX-NR708 og TX-NR707 har langt mindre krefter enn hva forgjengerne hadde. Jeg kjøpte en TX-NR708, men leverte den tilbake. Synes ikke lydkvaliten holdt mål i det hele tatt. Heller ikke med effektrinn og ekstern DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent apropos, nå er SR608 nede i 2995 NOK hos flere butikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo TX-NR808: god lyd, dårlig bilde

Jeg har nylig kjøpt surround receiveren Onkyo TX-NR808 hos Elkjøp (7995 kr). Heldigvis kan jeg returnere den. Lyden er ganske bra, men bildet er elendig.

Først litt om utstyret jeg har testa den med.
    - Jeg benytter HD-PVR dekoder fra Canal Digital (dvs Sagem 101-ST).
    - HDTV'en er en Sony KDL-52W5500 (52' LCD).
    - Høyttalere fra Bowers & Wilkins (5.1 oppsett, p.t. uten subwoofer),
    -- hovedhøyttalere: B&W CDM 9NT,
    -- senterhøyttaler B&W CDM CNT og
    -- to eldre B&W DM12 som surround-høyttalere.
    - Cambridge Audio Azur 840C cd-spiller og DAC.
    - Acer 6935G bærbar PC med blu-ray spiller og S/PDIF optisk lydutgang (FLAC, apple lossless, Spotify streaming i 320 kbit/s).
    - Gode kabler benyttes.

Jeg testa først TX-NR808 som lydanlegg. Mine høyttalere er ganske tungdrevne. Uten bi-amping sleit receiveren med gjengivelsen. TX-NR808 har god støtte for bi-amping. Etter bi-amping og oppkobling av dobbelt sett med kabler til hovedhøyttalerne ble lydopplevelsen ganske god. TX-NR808 hadde kraft nok til god dynamikk og kontroll, bedre enn forventa av en relativt billig surround-receiver. Den innebygde DAC'en gjorde en grei jobb, men resultatet ble langt bedre når jeg brukte DAC'en i Cambridge Audio Azur 840C (og brukte analog forbindelse mellom TX-NR808 og 840C, samt valgte "direct" lyd i TX-NR808 ).

Videobildet som TX-NR808 produserer er en stor skuffelse. Etter en overraskende positiv lydopplevelse var jeg innstilt på å beholde TX-NR808, men alle problemene med bildet og lyd/bilde-synkronisering gjør TX-NR808 ubrukelig i praksis.

Først oppdaga jeg svært dårlig lyd/bilde-synkronisering da jeg så på TV-kanaler fra Canal Digital. Jeg har overhodet ikke problemer med lyd/bilde-synkronisering når Sony TV'en er direktekobla til HD-PVR dekoderen. TX-NR808 gir mulighet for A/V-synk i intervallet 0 - 250 ms, og jeg måtte bruke en justering på hele 200 ms for å orke å se Dagsrevyen. Å skru på Lip-sync ga ingen effekt.

Neste problem var stor volumvariasjon mellom kanalene fra Canal Digital. Ved bruk av TX-NR808 sin "About Audyssey Dynamic Volume" skrudd på "Medium" eller "Heavy" ble dette bedre, men jeg er redd dette kan gi dårligere lydkvalitet. Jeg har tidligere brukt analog ut fra HD-PVR for å utjevne lydvariasjoner, men dette ødelegger for optimal surroundlyd.

Canal Digital leverer videobilder i 1080i, og TX-NR808 gir mulighet for oppskalering til 1080p. Umiddelbart ser dette ut til å fungere greit. Ved nærmere granskning viser det seg at TX-NR808 generelt gjør en elendig jobb med bildeprosessering. Jeg oppdaga dette først da jeg så fotball-landskampen mellom Norge og Portugal i går kveld (7.9.2010, TV2 HD). Fotballspillere i fart ga etterslep/skygge, en spiller som løp fort ble nesten til to spillere! De røde draktene til de norske spillerne hang fast i lufta lenge etter at spillerne hadde løpt vekk fra stedet. Dette var ikke fullt så synlig med portugisernes drakter. Ikke rart at Norge vant - med dobbelt så mange spillere. - Jeg prøvde ulike innstillinger på TX-NR808 (resolution: through (pass through, no conversion), auto, 720p, 1080i, 1080p), men uansett innstillinger på TX-NR808 hadde spillerne etterslep/skygge. Jeg prøvde også å skru av og på "motionflow" på Sony TV'en, fortsatt samme problem. Til slutt kobla jeg bort hele surround-receiveren og kobla TV'en direkte til HD-PVR, og jeg fikk da endelig se kampen i god kvalitet uten etterslep og kunstige skygger i bildet. Jeg la også merke til at videobildet var langt bedre uten bruk av TX-NR808; skarpheten var bedre, bedre kontrast, bedre farger, bedre opptegning. Også på andre kanaler, både HD og vanlig, ble videobildet langt bedre uten bruk av receiver. TX-NR808 ødelegger rett og slett mye av bildekvaliteten.

Jeg har ikke klart å oppgradere firmware'n til TX-NR808, verken via nett eller usb, på tross av å ha fulgt anvisningene til punkt prikke. Men ifølge ny firmare sin release note skal denne ikke løse de nevnte problemene.

Jeg har sendt forespørsler til Onkyo Support via de korrekte offisielle kanalene (web, epost - med påført serienr etc), men de ønsker tydeligvis ikke å svare.

Det er leit at TX-NR808 har så mange videorelaterte problemer. Den gir god surroundlyd, men det hjelper lite hvis man også ønsker å bruke den mot TV-apparatet.

Se tråden: http://avforum.no/forum/receivere-fo...-spillere.html

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan da vel bare sette video til passthrough?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd "through" som ifølge manualen skal gi "pass through" eller "no conversion". Dessverre gir dette ikke bedre bilde, også med passthrough skrudd på er bildet dårligere via receiveren enn direkte fra hd-pvr.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB! Etter firmware-oppdatering av Onkyo TX-NR808 og resetting av HD-PVR fra Canal Digital (tilbakestilling til standardinnstillinger) ble mange av problemene løst, se http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1530455

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt videoproblemer med Onkyo TX-NR808, se http://avforum.no/forum/receivere-fo...-spillere.html

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •