Nytt hjemmekino anlegg - Har jeg kjøpt feil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Nytt hjemmekino anlegg - Har jeg kjøpt feil?

Jeg har i lengre tid hatt lyst på nytt anlegg til hjemmekinoen. Det jeg har i dag er en gammel billig Denon reciver og et 6.1 sett fra eltax jeg kjøpte fra komplett til 1000 kr mens jeg var student. Nå har jeg lyst på noe skikkelig. Personlig så har jeg ikke særlig greie på hva jeg skal se etter, men etter å ha trålet diverse forum i et par uker fant jeg ut at jeg rett og slett bare måtte ut å høre på de jeg kom over av høyttalere. Etter en kjapp tur innom hifiklubben endte jeg for noen dager innom soundgarden. Etter litt lytting endte jeg opp med å bestille dette:

Onkyo TXNR808 Reciver
    System Audio Mantra 60 front
    System Audio Mantra 10 senter
    System Audio Jiffy bak (ca 5000 kr billigere enn å bruke Mantra 10 bak)
    Nordost Flatline gold Kabler til frontene og senter.

Totalt 28000 kr. Fikk totalt 5870 kr i rabatt i forhold til prisene de opererer med(forsterkeren er 2000 kr billigere andre steder). Er det en bra pris? Leveringstiden er ikke før helt i slutten av august så jeg har muligheten til å angre enda. Jeg må innrømme at jeg til slutt bare bestilte for å bli ferdig med all trålingen av forum etter svar, men nå sitter jeg likevel igjen med noen spørsmål..

Først og fremst så lurer jeg på om Onkyo og System Audio er en bra match, vil dette låte bra sammen? Jeg fikk ikke hørt på dem sammen siden det var så lenge til de fikk dette inn som lagervare på soundgarden. Jeg hørte fronthøyttalerne sammen med Pioneer SC-LX82. Dessverre så har ikke pioner lansert forsterker med hdmi 1.4 enda, og uansett så ville den blitt mye dyrere enn onkyoen når de kommer så jeg bare bestilte.. Høyttalerne hørtes rå ut på Pioneren. Liker også at system audio høyttalerne er såpass slanke.:-D

Jeg ser primært på serier og film, men det er fint om høyttalerne fungerer godt til musikk også. Hører på diverse R&B, Metallica, linkenpark, Maria Mena, Rap osv. Jeg er mer ute etter kvalitet enn ekstremt volum, selv om jeg liker å ha mye lyd når jeg ser på film. Har jeg valgt riktig høyttalere?

Rommet høyttalerne skal stå i er en helt vanlig stue på ca 16-20 m2. Den er langt fra ideel, men jeg håper jeg kan dra med meg høyttalerne videre når jeg en vakker dag får kinorom.

Jeg burde sikkert også hatt sub, men har ikke allverdens plass til en. Selgeren på soundgarden foreslo Dynaudio sub 250 Compact for ca 8000 kr. Ble fortalt at dette var en rask sub og det var det beste siden Mantra 60 var såpass raske. Når jeg tok med suben også i totalprisen ble det vel mye penger, så jeg tenkte å klare meg uten inntil videre. Har dere andre forslag til sub som vil fungere bra/bedre til mitt formål for en billigere penge? Bør også fungere med musikk.

Jeg har en 10" fra eltax anlegget fra før, lurer på å bruke den en stund, men har ikke peiling på hvordan jeg skal stille den inn. Legger ved noen bilder her, kanskje dere har noen tips til hva jeg skal sette den på. Onkyoen skal jo kunne stille den inn selv om jeg bare setter den sånn noen lunde.

IMG_1299.JPG

IMG_1298.JPG

Vil også gjerne ha forslag til en bra og billig HDMI 1.4 kabel. Må takle 3d en dag.

Vet det var mange spørsmål her, og kanskje ikke alle passer inn i denne kategorien, men jeg setter stor pris på alle innspill. Det er over en måned til høyttalerne mine kommer, så jeg har god tid til å gå rundt å lure på om jeg har valgt feil.:???:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prismessig synes jeg du fikk et godt avslag på en totalsum som ikke var så veldig høy. Når det gjelder receiver er det jo litt smak og behag. Personlig tror jeg Onkyo vil gi deg mer liv og morro enn Pioneer da den er litt tyngre i bassen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Prismessig synes jeg du fikk et godt avslag på en totalsum som ikke var så veldig høy. Når det gjelder receiver er det jo litt smak og behag. Personlig tror jeg Onkyo vil gi deg mer liv og morro enn Pioneer da den er litt tyngre i bassen
    At Onkyo 808 har mer tyngde i bassen enn Pio LX har jeg litt vanskelig for å tro men....
    For i Testen i Lyd og Bilde så fikk LX 82 ros for at den hadde en god del mer skyv og krefter i bassen enn Onkyo 3007,og da skal det vel noe til at 808 har noe mer å fare med !!
    Jeg har selv LX 82,og den spiller veldig bra i mine ører,og den har bra skyv i bassen,selv om den blir slått så vidt av Abrahamsen V 2.0,som jo er kjent for å vere rimelig rå i bassområdet! (Bruker V 2.0 til å biampe bassen)
    Men det er jo som trådstarter skriver stor prisforskjell også på disse da,så det skulle vel bare mangle!

Ellers tror jeg trådstarter sikkert får seg et flott oppsett!
    Men kansje lurt å vente med suben ja...
    Spille litt på anlegget så man blir kjent med det,og deretter vurdere hva man evt. savner!
    For 8k er det jo ganske mye å velge i når det gjelder sub,og da kan man jo ta stilling til om man savner en sub som har sin force på enten musikk el film!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut det ja, men vil bare legge inn et hint om at Oslo Hi-Fi center har 30% avslag på alle Klipsch RF modellene. Mitt valg endte på Klipsch istedet for SA Mantra 60. Men det var det jeg syns passet best for meg. Eks:
    Klipsch RF 82:6996,-
    RC 64:6296,-
    RS 62:6785,-
    Totalt: 20077,-
    Pluss da reciver.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde heller kjøpt sub nå og venta med senter og surround hvis det er et prisspørsmål.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    At Onkyo 808 har mer tyngde i bassen enn Pio LX har jeg litt vanskelig for å tro men....
    For i Testen i Lyd og Bilde så fikk LX 82 ros for at den hadde en god del mer skyv og krefter i bassen enn Onkyo 3007,og da skal det vel noe til at 808 har noe mer å fare med !!
    Jeg har selv LX 82,og den spiller veldig bra i mine ører,og den har bra skyv i bassen,selv om den blir slått så vidt av Abrahamsen V 2.0,som jo er kjent for å vere rimelig rå i bassområdet! (Bruker V 2.0 til å biampe bassen)
    Men det er jo som trådstarter skriver stor prisforskjell også på disse da,så det skulle vel bare mangle!

Ellers tror jeg trådstarter sikkert får seg et flott oppsett!
    Men kansje lurt å vente med suben ja...
    Spille litt på anlegget så man blir kjent med det,og deretter vurdere hva man evt. savner!
    For 8k er det jo ganske mye å velge i når det gjelder sub,og da kan man jo ta stilling til om man savner en sub som har sin force på enten musikk el film!
    Greit at du har vanskelig for å tro det, men har du faktisk testet det før du uttaler deg??
    Under tester jeg har gjort av Onkyo mot Pioneer generelt har jeg opplevd at Pioneer kan være en anelse slankere i lyden i stereo. Dette har nok å gjøre med at Pioneer bruker ice forsterkere, og Onkyo kjører på AB trinn.
    Det er forskjell på trykk og tyngde i bassen. Det er mer snert i bassen fra Pioneer (mer hard), men likevel oppleves Onkyo noe fyldigere i bunnen de gangene jeg har testet dette. Man kan lese seg blå på tester, og ofte er resultatene motsigende fra blad til blad. Hva med å faktisk teste ut noe selv....
    At du er fornøyd med eget oppsett er jo veldig bra, og jeg kan ikke se at jeg noe sted har skrevet at LX82 ikke skulle spille bra i dine ører.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke fått hørt på noen selv, men jeg har hørt at Klipsch er bråkete og ikke passer så godt til å høre musikk med. Jeg er som sagt mer ute etter kvalitet i lyden, at jeg kan skille ting fra hverandre og at alt ikke bare kommer ut som støy. Til ren hjemmekino kan de være bedre for alt jeg vet, men jeg er ute etter noe mer allsidig som også kan spille musikk.

Ser av andre tråder om sub at anbefaling av XTZ går igjen, men fungerer de til musikk? Flere å velge i her:
    SUBWOOFERE | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Er noen av dem "raske" og passer til musikk med mitt anlegg? Kunne godt tenkt meg å slippe unna med en del mindre enn 8k, men bare hvis det ikke undergraver lyden på resten av anlegget.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Greit at du har vanskelig for å tro det, men har du faktisk testet det før du uttaler deg??
    Under tester jeg har gjort av Onkyo mot Pioneer generelt har jeg opplevd at Pioneer kan være en anelse slankere i lyden i stereo. Dette har nok å gjøre med at Pioneer bruker ice forsterkere, og Onkyo kjører på AB trinn.
    Det er forskjell på trykk og tyngde i bassen. Det er mer snert i bassen fra Pioneer (mer hard), men likevel oppleves Onkyo noe fyldigere i bunnen de gangene jeg har testet dette. Man kan lese seg blå på tester, og ofte er resultatene motsigende fra blad til blad. Hva med å faktisk teste ut noe selv....
    At du er fornøyd med eget oppsett er jo veldig bra, og jeg kan ikke se at jeg noe sted har skrevet at LX82 ikke skulle spille bra i dine ører.
    Jeg kan heller ikke se noe sted at jeg skrev at du hadde skrevet det,hehe

Nei det er klart man skal ikke stole blindt på det man leser i tester,og man skal heller ikke stole blindt på det man leser inne her!
    Mye meninger ute og går,og det er jo litt av sjarmen
    Men at Pio ice forsterkere er slank i bassen er jeg rett og slett ikke enig i - har testet litt jeg også!
    Først hadde jeg LX 51 (AB forsterker) - på denne koblet jeg på en Rotel effektforsterker (1562 med Ice forsterker)
    Men det var ingen oppgradering i hele tatt,så den ble solgt igjen,og DEN opplevde jeg som slankere i bassen enn Pio LX 51!
    Når jeg så fikk LX 82 (Ice power),så var jeg litt skeptisk m.tanke på dette,men ble positivt overrasket,for den hadde mye mer både trykkbass,og dybass enn LX 51!
    Som sagt over ligger den ikke langt bak Abrahamsen!

Men dette er mine opplevelser,i min stue,og på mine høytalere!
    På den tiden jeg prøvde disse sammenligningene,så hadde jeg Monitor Audio RS 6!
    Nå har jeg GS 20,og mangler hvertfall ikke bass

Så det kommer litt an på høytalerne også sikkert!
    Kan også nevne at en kompis nettopp gikk fra Onkyo 876 til Pio LX 52,og opplevde det som en oppgradering,mens den egentlige grunnen til byttet var at Onkyoen ble så utrolig varm!

Men som med alt annet her i verden,så bunner det jo mye ut i smak og behag også
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AtroZ
    Nå har jeg ikke fått hørt på noen selv, men jeg har hørt at Klipsch er bråkete og ikke passer så godt til å høre musikk med. Jeg er som sagt mer ute etter kvalitet i lyden, at jeg kan skille ting fra hverandre og at alt ikke bare kommer ut som støy. Til ren hjemmekino kan de være bedre for alt jeg vet, men jeg er ute etter noe mer allsidig som også kan spille musikk.

Ser av andre tråder om sub at anbefaling av XTZ går igjen, men fungerer de til musikk? Flere å velge i her:
    SUBWOOFERE | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Er noen av dem "raske" og passer til musikk med mitt anlegg? Kunne godt tenkt meg å slippe unna med en del mindre enn 8k, men bare hvis det ikke undergraver lyden på resten av anlegget.

vil bare si at jeg lytter på klipsch når det gjelder musikk og for meg er det
    midt i blinken , så ikke bare ta slike uttalelser for god fisk uten å ha dannet deg ett eget inntrykk, kanskje du går glipp av noe? for min egen del så valgte jeg bort klipsch på begynnelsen av nittitallet av samme grunn på 2000 tallet derimot kom jeg til å lytte på merket og fallt pladask og visste jeg hadde funnet det jeg lette etter, vi har alle forskjellige preferanser så jeg sier ikke at klipsch passer for alle.

ellers er sikkert system audio gode, men ta deg en lytt før du avgjør, det at du allerede er usikker tyder på at du kanskje ikke har brukt lang nok tid på å ta en avgjørelse basert på inntrykk, men heller at du har hoppet i noe som
    du er usikker på

lykke til

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Jeg kan heller ikke se noe sted at jeg skrev at du hadde skrevet det,hehe

Nei det er klart man skal ikke stole blindt på det man leser i tester,og man skal heller ikke stole blindt på det man leser inne her!
    Mye meninger ute og går,og det er jo litt av sjarmen
    Men at Pio ice forsterkere er slank i bassen er jeg rett og slett ikke enig i - har testet litt jeg også!
    Først hadde jeg LX 51 (AB forsterker) - på denne koblet jeg på en Rotel effektforsterker (1562 med Ice forsterker)
    Men det var ingen oppgradering i hele tatt,så den ble solgt igjen,og DEN opplevde jeg som slankere i bassen enn Pio LX 51!
    Når jeg så fikk LX 82 (Ice power),så var jeg litt skeptisk m.tanke på dette,men ble positivt overrasket,for den hadde mye mer både trykkbass,og dybass enn LX 51!
    Som sagt over ligger den ikke langt bak Abrahamsen!

Men dette er mine opplevelser,i min stue,og på mine høytalere!
    På den tiden jeg prøvde disse sammenligningene,så hadde jeg Monitor Audio RS 6!
    Nå har jeg GS 20,og mangler hvertfall ikke bass

Så det kommer litt an på høytalerne også sikkert!
    Kan også nevne at en kompis nettopp gikk fra Onkyo 876 til Pio LX 52,og opplevde det som en oppgradering,mens den egentlige grunnen til byttet var at Onkyoen ble så utrolig varm!

Men som med alt annet her i verden,så bunner det jo mye ut i smak og behag også
    Høyttalerene spiller som du nevner en stor rolle her. MA er en bass seterk høyttaler som leverer langt utover sine fysiske dimensjoner, mens SA er bygget opp av flere små elementer og vil nok gi noe større utslag på disse forskjellene.
    Jeg mente ikke at Pioneer er slank i bassen, men at jeg opplever Pioneer generelt noe slankere og hardere enn Onkyo i stereo. Uansett vil nok begge receivere gjøre en god jobb for trådstarter
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gled deg, dette er et knall kjøp. Høyttalerne er en drøm av en høyttaler. Og det er en vaken god forsterker du driver de med. Du kommer til å bli overrasket hvor godt det spiller.

Kos deg...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •