Skyhøye import kostnader fra Europe Audio - Har jeg noe å stille opp med?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Skyhøye import kostnader fra Europe Audio - Har jeg noe å stille opp med?

Er en smule oppgitt her...

Har kjøpt varer for 1128 kr fra Europe Audio, og forventet kun 282 kr i MVA for dette. Ifølge tollvesenets egen importkalkulator, så er det ingen toll på dette.

Jeg har imidlertidig fått en faktura fra DHL hvor jeg blir bedt om å betale såkalt importfortolling og eksp. gebyr, på respektivt 469 og 340 kr.... ! Dette virker da helt borti natten tenker jeg, å betale 809 kr ekstra på varer til 1128 kr...

Jeg sender en mail til en kar fra DHL å spør hva dette er for noe, og får denne mailen tilbake:

"Hei

Det er ikke beregnet toll, kun MVA. Det vi har fakturert er våre vanlige priser. Dette må vi fakturere deg, siden din avtale med avsender, ikke dekker dette. Det koster 469,- å lage fortollingen og eksp gebyret 340,- skal dekke risiko og andre kostnader ved utlegget av penger til tollvesenet.

Beklager dette.

Mvh
    ----------"

Har jeg ingenting å stille opp med her? =/

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ein veldig høg pris. Har aldri vert borti å blitt fakturert for risiko ved utlegg av penger til tollvesenet. Posten og Bring gjør jo dette gratis.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel helt normalt. Prisen på fortolling variere mellom de ulike aktørene på markedet. Hos Posten hadde det kostet deg 217,- + 282,-.

bumski

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bumski
    Dette er vel helt normalt. Prisen på fortolling variere mellom de ulike aktørene på markedet. Hos Posten hadde det kostet deg 217,- + 282,-.

bumski
    Hentet ein pakke på posten idag som hadde verdi på ca 1000kr. betalte 122kr for å få den ut! dette var for tollgebyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DHL har veldig høye fortollingsgebyr. De er valgt som transportbyrå, og jobben er allerede utført, så du har nok desverre lite å stille opp med.

Opplevde akkurat det samme som deg en gang på et mindre beløp. Ringte til DHL og spurte om de ikke hadde lagt på et desimal for mye i gebyrene.....

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her, DHL er dessverre steindyre. Fikk også en så og si identisk reining som deg, ringte for å hørre hva ialledager de holdt på med. Fikk samme kjipe svar.

Trøsten er at jeg har lært og aldri bruke DHL på pakker med forholdsvis lav verdi.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samma her desverre. Da liker jeg bedre UPS. De er så himla seine med å sende momsregninga. Så da blir det ikke så dyrt :roll:

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å vite.. hadde tenkt å kjøpe deler til prosjektet mitt der..
    Har kun fått import via Fedex før, tror de tok 150 penger for jobben

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig surt det her... Aldri mer DHL. Har aldri betalt noen slike gebyr når jeg har kjøpt fra Partsexpress som bruker Fedex...

Hva er forskjellen på toll og fortollingsgebyr? Og hva er egentlig eksp. gebyr?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nettopp ny pære nr.2 til min JVC HD1, sendt fra japan via dhl. kun moms innkrevd. Har muligens sammenheng med hva avsender har betalt for/hvilken frakt type som er bestilt..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du har rett til er følgende:

For å få ut varene må du betale MVA-beløpet. Om de har beregnet feil MVA må du klage skriftlig på det.

Så har du rett til å klage skriftlig på avgiftene.

Dersom det er leverandøren som har valgt transportør står disse gebyrene utenfor din kontroll. Argumentet kan da være at avgiftene er uforholdsmessig høye i forhold til arbeidsmengden eller i forhold til hva som er vanlig for ulike speditører.

Dersom det er du som har valgt transportør er dette noe du burde ha sjekket. Ingen kan imidlertid motsi din uvitenhet, men det er ikke gitt at du får medhold i en evt sak.

Dersom du klager skriftlig har de ikke et rettslig krav og kan ikke holde tilbake varene i henhold til NSAB 2000. Om du ikke klager har de tilbakeholdelsesrett inntil alt mellomværende er oppgjort.

Ved skriftlig klage bør målet være å få saken løst i minnelighet. Om dere ikke kommer frem til en løsning vil det være uforholdsmessig stor kostnadsmessig risiko ved å føre saken for forliksrådet.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    ..Om dere ikke kommer frem til en løsning vil det være uforholdsmessig stor kostnadsmessig risiko ved å føre saken for forliksrådet.
    Hvem er det som må ev. ta denne kostnaden?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Virkelig surt det her... Aldri mer DHL. Har aldri betalt noen slike gebyr når jeg har kjøpt fra Partsexpress som bruker Fedex...

Hva er forskjellen på toll og fortollingsgebyr? Og hva er egentlig eksp. gebyr?
    Helt enig at dette er helt hinsides gebyr tatt verdien på varen i betraktning, men du kan ikke forlange at de gjør det gratis - kan du ? Det virket nesten sånn når du trodde du bare skulle betale moms. Og det er kanskje noe frakt i dette beløpet og ?

Utenlandske forretninger er veldig lite flinke til å fortelle hva det faktisk koster. Noen snakker om gratis frakt og unnlater å fortelle at man må betale moms, kanskje toll samt diverse gebyrer før man har varen i handa.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Utenlandske forretninger er veldig lite flinke til å fortelle hva det faktisk koster. Noen snakker om gratis frakt og unnlater å fortelle at man må betale moms, kanskje toll samt diverse gebyrer før man har varen i handa.
    Nettbutikker som sender utenlands har gjerne en liten setning om at avgifter og kostnader i mottakerlandet er kjøpers ansvar. Det gjelder å lese "det som står med liten skrift"...

Problemet er vel først og fremst at mange nordmenn lar seg blende av det de oppfatter som lave priser i utenlandske nettbutikker, og glemmer å tenke på at import faktisk koster -- og koster mer for en privatperson, enn for en profesjonell importør.

Selv har jeg den tommelfingerregel, at om en vare koster mer enn halv norsk pris, er den sjelden verdt å kjøpe fra utlandet. For rimelige produkter vil frakt, moms og gebyrer ofte koste mer enn selve varen.

Dreier det seg om dyrere produkter regner jeg også med rettigheter i forhold til reklamasjon, som enten ikke finnes ved kjøp fra utlandet, eller vil koste dyrt i form av returfrakt. Er man uheldig, kan man også bli avkrevd moms når nytt eller reparert produkt kommer tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var kjipe saker Defo! Bra du kom med advarselen, for har selv sett på denne siden og vurdert et par ting.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    -snip-
    Takk for informasjonen!

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Helt enig at dette er helt hinsides gebyr tatt verdien på varen i betraktning, men du kan ikke forlange at de gjør det gratis - kan du ? Det virket nesten sånn når du trodde du bare skulle betale moms. Og det er kanskje noe frakt i dette beløpet og ?
    Frakt regner jeg selvfølgelig med å betale, samt moms. Men ikke noe mer enn det. Frakten kom på 150 kr eller noe i den duren.

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette var kjipe saker Defo! Bra du kom med advarselen, for har selv sett på denne siden og vurdert et par ting.
    Du kan velge et eller to andre fraktselskaper, så da gjelder det vel bare å ikke velge DHL. Om de andre fraktselskapene har samme gebyrer vet jeg ikke... Jeg valgte DHL da de var billigst i frakt, noe jeg tydeligvis ikke skulle ha gjort... Jeg har iallefall aldri betalt noe gebyrer utenom MVA når jeg har handlet fra partsexpress.com, så vet ikke helt hvordan jeg skal beregne pris på handel fra utlandet lenger nå... frusterende greier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedlige greier...får handle på ebay i stede aldri betalt toll eller moms på noe der. Selvom det ofte er varer for 2000 og oppover..

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HellBoundGR
    Kjedlige greier...får handle på ebay i stede aldri betalt toll eller moms på noe der. Selvom det ofte er varer for 2000 og oppover..
    Har selv handlet masse på ebay og andre utenlandske sider uten å ha opplevd dette fortollings og eksp. gebyret før...

Hvordan kan man vite om man får disse gebyrene eller ikke?

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man ikke velge å gjøre fortollingen selv også da?
    Trodde det jeg, men det er kanskje forskjellig praksis på dette hos fraktselskapene?
    Fortollingsgebyret er noe av det som gjør meg aller mest forbannet på 200 kr grensa.. ser ikke noe problem med å betale 25% mva, men når gebyret i noen tilfeller utgjør mer enn varens verdi + mva, blir jeg sur

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •